Zdravim,
Jak u tubeless poznam, kdy mam dolit tmel, pripadne ho kompletne vymenit? Je potreba jednou za cas (predpokladam nekolik mesicu pri jezdeni 2–3× tydne) kolo „otevrit“ a podivat se na stav?
Zdravim,
Jak u tubeless poznam, kdy mam dolit tmel, pripadne ho kompletne vymenit? Je potreba jednou za cas (predpokladam nekolik mesicu pri jezdeni 2–3× tydne) kolo „otevrit“ a podivat se na stav?
Asi tisíc vláken o bezduších a ty založíš nové
Kdyby jen jedno vlakno…
1× za měsíc-dva doleju 30ml přes ventilek
1× za dva – čtyři měsíce to měním komplet (vyleju starej a dám tam 80ml nového)
před velkou akcí to měním komplet (třeba prodlouženej víkend na horách a podobně)
jedu na jistotu
Výrobce mlíka tě musí musí milovat :-)
Každý má jiný přístup .-)
pak se mu ale treba nestane, ze bodne a u velky casti lidi za a) tmel uz zadny neni nebo za b) uz je tam jen divna sragora, ktera nic nezalepi:))
JInak zalezi na typu gumy, nektera je schopna udrzet tmel treba i pul roku, u nektery je za 2 mesice pryc…
Nejlepší aspoň zadní plášť do pár měsíců sjet na výměnu a při výměně zadního po 6 měsících vymejt a přemlíkovat i přední. I když občas mlíko doplňuju, tak už mi párkrát došlo (průsak nebo proděravění aniž bych si všimnul, že uteklo) a bylo třeba nasazovat duši. Každopádně se to vždycky stalo u lehkejch XC plášťů, kde se mlíka dává o trošku míň a zároveň mizí rychlejc.
pro by se melo do XC plastu davat min?:) Honeni gramu?:)
Naopak do ridsiho plaste davam minimalne stejne a spis musim castejs dolejvat, pac to chcije pres boky a casto i pres behoun..
U mě menší objem plášťů a menší pravděpodobnost na říznutí pláště, do náročnějšího terénu beru druhý kola s jinejma pláštěma a asi i nějakej ten gram dolu, protože moc často nedefektim, abych musel na vyjížďce dofukovat nebo přezouvat. Ale stejně do všech dávám cca 70 – 90ml No Tubes tmelu, což by mělo bejt podle návodu. Něco se prosákne ven, něco vyteče při malejch defektech, že si toho ani nevšimnu. Když měnim kola a zaklepu s nima, tak tam mlíko sice šplouchá, ale těžko odhadnout kolik. Nějakejch 20 ml (možná ani 40ml) už nic moc nezalepí, protože se to roztáhne po stěnách pláště a už neprotejká ven přes defekt.
Jenže to je ono… mně to párkrát sice v plášti ještě šplouchalo – ale už nelepil ;) …
Kdysi jsem měnil tmel jednou za rok a to pouze preventivně. To ale byla doba, kdy byl na trhu ještě 100% funkční a bezproblémový systém (plnotučné UST), ale toto bezproblémové řešení z pochopitelných důvodů nehrálo výrobcům do karet a tak bylo vytlačeno z trhu různými TLR náhražkami UST plášťů apod.
Ale prosim tebe. Pohadku o cerveny karkulce tam nemas?
jenze ta pohadka je real… Kolik mas najeto na UST plastich?
Ja neco jo a klidne jsem tmel daval jednou za sezonu, pokud nebyl defekt… Ale vzdy jsem daval minimalne 80ml…
Ust je tezkej system, navic mrtvej, takze me ani nezajima. Navic hodne lidi co to chvalej vozi nebo vozilo mavic a ten ma zas jiny nevyhody o kterejch se radeji nemluvi. Spis si myslim, ze lidi co maj s TLR problem, nahodej slupky plaste pod 600g a divej se, ze to chcije bokem a nevydrzi tmel. Dneska uz v rafcich problem neni, a kdyz das gumu na XC 650g a vic, tak neni problem. Ja nahodim plast, 2× do roka doleju mliko a pokud neriznu bok, nestaram se o to. Kluci z tymu – Rovaly, DT, ZTR, palste mitas, spesl, contiky a nevim o problemech.
o tom, ze je mrtvej se tu nemusime prit.. Ale to vubec neznamena, ze je ten system spatnej… Umrtvuje se casem spousta veci, ktery spatny nebyly… aktualne treba klasicky tlumaky, pevny osy (15×100, 12×142 atd.). Ad vaha… Primarne to nebylo tak hrozny… Kdyz srovnas stejne odolnou gumu dneska, je skoro uplne stejne tezka…
Navic tam nebylo takovy riziko vyzuti, patky perfektne tesnily a tmel nejezkovatel a vydrzel o dost dyl…
Ty nevyhody Mavicu mne vzdycky zajimaly, ale nikdy jsem na zadny podstatny a omezujici neprisel a to jezdim jak Mavicy, tak i klasiku… Spis je to takovyto hledani zbytecnej chyb, ktery najdes vsude…
Nechtěl bych mavic dráty a vůbec systém šroubovacích niplů. Určitě se tu bude hodně lidí bít, že je to super, neberu to nikomu, ale nechtěl bych to. Druhá věc jsou náboje, který jsou s tim mavic systémem provázaný. Nevim jak teď, páč je přepracovali a opráskli vnitřek DT, ale bejvaly to pěkný shity v porovnání třeba s tim DT.
Já jen nechápu důvod vozit vždy těžší UST a brečet, že ho výrobci nedělaj, když TLR teď funguje úplně v klidu, vybereš si jakej plášť chceš a za cenu častějšího dolejvání tmelu můžeš jezdit brutální XC šlupku. Navíc hookless ráfky jsou na tom zase o kus lépe s odolností…
ale tys to spatne pochopil, tady vubec nikdo nebreci… Jiri jen konstatoval fakt. Tys tu vyrukoval s tim, jaka Mavic je katastrofa… JInak resit tady stary naboje je trochu out.. kdyz ty se delaly v dobach, kdy se jeste TLR ani tolik nedelalo… Byly samozrejme ZTRka…
Ad vaha, Mavic k tomu vzdy pristupoval jako k setu celych kol a tam vaha v porovnani s odolnosti byla proste dobra…
Podivej se na Fulcrum, ty nenabizeli nicmoc odlisnyho…
Draty? mam/mel jsem ctvery CMaxy, v mym okoli jezdej dalsi CMaxy, CRidy, CTraily a nic…
Jinak vyhody i nevyhody maj proste oba systemy UST i TLR… a je zbytecny nektery az demonizovat…
Fakt je ten, ze i Mavic se s tim uz nechce crcat a v podstate snad az na jedny dvoje zaplety uz taky nema UST…
Ja nic a taky dolevam jednou za sezonu, kdyz teda sem zranenej dost na to, aby mi plast celou sezonu vydrzel :(
Dik vsem pohadkarum i realistum
Mám tubeless 8 měsíců (3300 km), zatím se řídím pravidlem „dokud kolo přiměřeně šplouchá a necupitají ježci, je to dobrý“. Cca po 5 měsících jsem preventivně koukl do plášťů, vše ok, tak jsem jen symbolicky dolil pár ml. Větší defekt jsem měl naposled před týdnem a mlíko pořád funguje.
Pozor na dolévání přes ventilky, dělal jsem to a dost dlouho jsem špekuloval, než jsem přišel na to, že díky dolévání přes ventilky se mi mi ventilky zalepují a stávají se nefunkční. To se projevovalo tak, že při foukání jsem rval tlak do hadice, který se strašně pomalu přepouštěl přes ventilek do pláště. Jedno stlačení pumpy a čekal jsem 30 vteřin. Když jsem s tím přestal a dolévám přes odtrženou část pláště, tak se ventilky nezalepují.
P.S. Blbě zařazeno, mělo by to být k zakládajícímu příspěvku.
No, není to tak jednoznačné…
používám NT tmel a bez problému
teď jsem vzal ZeroFlats a děje se to, ale až po xtém plnění = jednou za čas vyhodím vnitřek ventilku a dám nový ;) – problem solved
a ted, abych vam to rozstipnul, pouzivam zasadne NT a samozrejme neleju pres ventilky, ale rovnou do plaste… a stejne se mi casem ventilky ucpou a je potreba to procistit nebo dat novou vlozku…
Každopdáně – zbytečný se tím trápit – stačí mít zásobu ventilků a měnit to, když je třeba ;).
čím ty ventilky čistíš?
Ja medenym kartackem…
prostriknu vzdycky cisticem brzd apod. A dam novou vlozku pripadne…
Jak píše podemnou, vyšroubovat vložku ventilku a pak ji třeba ještě profouknout, nebo si opatřit dlouhej sosák na injekci až do pláště a nic nezasereš. Kdo chce bejt precizní magor, tak si může koupit, nebo použít myšlenky a vyrobit sadu MILKIT. Je to drahá blbůstka, ale neni to vyloženě špatná myšlenky.
Nápad pěkný, ale zdá to bude fungovat v reálném světě to netuším :)
pridam se. s dotazem, je mozny ze michani tmelu ruznych znacek snizuje jejich vlastnosti?…bylo me lito vylit tmel z plastu, tak jsem to slil a pridal do no tubes a promichal, ted mam pocit ze nejak zridnul a nejak mi netesni na plasti ktery jsem delal uz na 3× a. porad po rad dnech jsem na rafku…
I míchání starého tmelu s novym stejné značky je na hovno. Navíc jestli si ten tmel měl dlouho, tak tam byla stejně jenom bílá voda…
Mám v dětským kole Juice Lubes a plášť pořád ucházel. Tak jsem tam přidal 20 ml NoTubes a je klid. Co to dělá vevnitř nevím, jestli se to promíchalo nebo srazilo, ale každopádně už drží a neuchází. NoTubes je nicméně o dost řidší.
Zdravím, omlouvám se za mnohé z Vás stupidní dotaz. Jsem tříměsíční majitelem bezduší a je tedy čas doplnit mlíko. Jenže kudy? Nechce se mi sundávat plášť a tak asi zbývá ventilek. Jenže ať točím jak točím, tak ventilek vyšroubovat nejde. Jak na to?
Ještě záleží, jaký tmel. Některé přes ventilek doplnit nejdou, protože ho ucpou.
Mám notubes (STANS)
Standardní NT je v pohodě, NT race se na dolévání přes ventilek nedoporučuje.
OK, tedy má otázka zní. Jak dolít přes ventilek? :-)
Já používám velkou stříkačku a kousek hadičky.
OK, tedy povolíš ventilek …to musí být malá hadička…
Akvarijní hadička asi 5mm metr za pár korun, nebo vykuchat starý sprej např od čističe brzd, tam také bývá podobná hadička/brčko. Nasune se na celý ventilek, přes závit to neproteče dovnitř ano.
Dobrý je před nasunutim stříkačky rukou stlačit plášť – před odpojenim stříkačky nebo i hadičky ho pustíš, tim se v plášti vytvoří podtlak a nasaje se zbytek mlíka z ventilku = mlíko z ventilku nevyprskne ven a můžeš to doplňovat klidně v obýváku.
A to tam procpeš i ty granulky? Trochu bojuju s tím, že se plastová tryska u nádobky od Mavic ucpe, hledám něco co stopro funguje … Nebo granulky neřešíš a dolíváš pouze tekutinu?
Pokud jsou tam granule nebo vlákna ucpávající díru v nádobce, tak to asi pro dolívání přes ventilek nebude vhodný tmel, viz NT Race. Pak bych to dolíval přes sundanou patku pláště.
obycejna strikacka z lekarny, a kdyz k tomu mas hadicku, tak to uplne staci
20ml stříkačka jde přímo bez hadičky, ale pro některé tmely má zbytečně úzký konec.
Já dolévám z malé 60ml lahvičky od malého balení tmelu, která má koncovku přesně akorát uzpůsobenou velikosti ventilku (případně u některých lahviček to ještě říznout a nepatrně zvětšit).
přesně, dvacítka jde přímo bez hadičky
Já používám velkou https://www.benu.cz/…150ml-balena
Nedoporucuje, ale pod tlakem to jde.
Funguje bez problémů a ventilek po půl ruce cajk.
Pokud nejde vyšroubovat tělo ventilku pod plastovou krytkou, tak prostě nejde, můžeš mít i nešroubovací variantu.
Máš tedy pravděpodobně dvě varianty:
U duší jsem to viděl, ale tubeless ventilek bez vyndavacího vnitřku tedy ještě ne.
To je nějaký výrobce schopný udělat u tubeless ventilků bez šroubovacího těla ventilku? U duší je to poměrně běžné, ale u tubeless ventilku bych to opravdu nečekal, to musí být „inteligentní“ výrobce.
Měl jsem jednu sadu, která rozmontovat nešla, a přišlo mi, že je to nějak nevratně slisované.
To musí být dobrý výdrb někde v terénu, když chceš dolít tmel :D
Koukám, že se chystám na chybu, neb z dodavatele jsem nevyrazil jaké mlíko použil při montáži. Tedy mi nezbývá než mixovat staré s novým. Pokusím se dnes udělat variantu se stříkačkou a hadičkou přes ventilek a po víkendu bych tedy zkusil shodit pláště a vyměnit to komplet. Díky všem za rady.
Tak to udělej po víkendu rovnou ne?Se s tím srat nadvakrát.
Asi ano…snad někde necvaknu :-)
proč nemixovat nově dolitý tmel se starým?
Mixovat může co chce, ale když už bych to měl takto rozdělané, udělal bych vše načisto s novým tmelem. Ten starý bůh ví v jakém je stavu a co to je zač, nevím, nemusí přece skákat z okna, když mu to někdo poradí … : )
Jak pevne vam obvykle drzi patky na rafku, kdyz vypustite vzduch? Mi nektere nesly skoro ani odervat, jedny mi zase spadly skoro samy, coz me lehce vydesilo, protoze kdybych pichnul, tak mi prislo, ze by se odchliply, takze bych to uz v terenu nenafoukal.
TLR+TLR velmi dobře, musím to sundávat silou. V terénu bych asi musel chytit fakt rychlý defekt, aby mi plášť zapadl do ráfku a já nestihl zastavit, abych to nevyzul.
Tak ale zase za jízdy může být boční síla na plášť hodně velká. Tedy dokážu si představit, že i u plášťů u kterých je boj dostat je při sundavání do středového žlábku (zvlášť na UST ráfku, kde je ta pojistná hranka a není zakrytá lépe klouzající páskou jako u TLR ráfků, které tu hranku mají taky), že za jízdy při rychlém defektu je klidně i zcela svlékneš (po té, co ho to stáhne do středového žlábku).
Já zatím neměl nikdy žádný defekt bez duší, kde bych ztratil tlak okamžitě (jako se mi někdy stalo s duší) ani když to byla trochu větší díra. Ale neměl jsem nikdy supervelkou díru (kterou by nedal ani knot) a kde by se to nejspíš stalo.
A pak se občas objeví nějaký kus pláště, co má volnější patky (i u typu pláště, kde obvykle jsou patky těsné), pak to jde i na dobrém ráfku do žlábku snadno. I když u UST ráfku to aspoň trochu zatlačit je nutné i u těch volnějších kusů.
Pokud by ale měl TLR ráfek bez té pojistné hranky, tak nebude tak dobře držet.
Dosel mi tmel, tak jsem sundal dusi a ze jdu dolit mliko. Jen jsem mel zapraseny plaste a bahno se mi nalepilo na tesnici pasky. Jak dal? Sundat kolo vzit do sprchy a umit rafky? Nebo staci jen lehce otrit at to neni na patkach a nemusim to zas tak resit? Jsem linej a mam lefty tz predni kolo je opruz sundavat
No jak to tady tak čtu asi by jsem měl zůstat u klasických duší ? :-D Jsem člověk co rád jezdí, ale nerype se v těhle věcech. Je bezdušový systém nějak lepší oproti duším aby jsem na něj přecházel ? Mám HT a 70% jezdím silnice a 30% lehčí terén ( některé vyjížďky pouze silnice ) na kole mám teď bezduše IKON ( nedával jsem je tam já ) a mlíko jsem za půl roku teda ještě nedolil protože se až teď dočítám co vše to obnáší :-D Může být nějaký problém když měnit/dolívat nebudu a prostě pláště sjedu do výměny ? A ještě se chci zeptat co je to ten „ježek“
Teď mi někdo řekne „máš bezduše tak proč se ptáš zda jsou v něčem lepší“ no ptám se protože na duších jsem nejezdil treba 2 roky ( nejezdil jsem vůbec kvůli osobním důvodům ) a při pořízení nového kola už tam bezduše byly, takže nevím na jaký rozdíl se mám dívat :-D díky za pochopení a odpovědi:-)
vzdy pred sezonou jen sundam kousek plaste a doleju decku mlika, nic vic neresim a jezdi to… delas z toho moc velkou vedu ;) Kdyz se s tim chci *****, tak tu starou sracku vytru hadrikem, ale to je tak vsecko…
Jestli to je nové kolo, které má bezdušové pláště a bezdušové ráfky z výroby, stejně tam máš pravděpodobně duše. Bývá to pouze „připraveno na instalaci“ bezduší, právě kvůli vysychání tmelu atp. Nebo sis to někde nechal dělat?
Uz jsem videl par kol, ktere byly nahozene bez dusi. Tmel vedle.
Necetl jsem to, moc dlouhe ;)
Pokud jsi odpovedel vsude NE, nema smysl to resit a jezdi duse.
To jsou sice dobré otázky, ale není to všechno.
Při stejném tlaku bude ještě navíc u bezduší:
Ani jedna z těch tří věcí není nějaký megapropastný rozdíl, ale je tam a když to je od každého trochu, tak se to počítá. Všechny tři body případně řeší i latexová duše, což je ale za mě vlastně větší opruz na údržbu (to extra časté dofukování zabere více času než starost o bezduše).
Proč větší hmotnost pláště? Asi se najedou nějaké specifické případy, kdy to tak může být. Ve většině případů se ale už dávno dělá pouze jedna verze pláště, které je vhodná na bezduše a s duší budeš vozit ten stejný.
A nižší tlak můžeš bez duše vozit vždy (samozřejmě předpoikládám vhodné řešení včetně dostatečně širokých ráfků), protože jsou tam tři pásma, kde se tlaky liší o dost:
Při aspoň trošku agresivnější jízdě v terénu je ten tlak v prvním bodě strašně vysoký. Když někdo jezdí terény opatrně krokem a ten mezní tlak v prvním bodě má tak o hodně nižší, tak pak ale také současně bez duše jen tak vložku nepotřebuje.
Nesouhlasim s tebou a vysveltim proc :-).
Ja jsem priznivec bezdusi. Ty vlastnosti v terenu, kdyz to vychytas, jsou super, ale pokud bych jezdil silnici a lehci teren, tak by duse stale mohla byt dobre reseni, pokud najdes dobrej lehkej plast. Minimalne kvuli hmotnosti.
Vis jak jsou na tom tpu duse vs. klasicke vs. latex?
Latex duše → vlastnosti téměř srovnatelné jako bezduše (ale ten opruz s dofukováním). TPU se dost liší jak které, u silničních se to dostalo už na slušné výsledky (hlavně valivý odpor), u bikových je to pořád nic moc a za mě akorát potenciální problémy. U butylek je to převážně závislé na tloušťce stěny.
S tím lehčím pláštěm bych to neviděl tak jednoduše. I když třeba je lehčí plášť pro duše, který už není vhodný na bezduše, tak to současně znamená, že je opravdu extra málo odolný. A pak taková kombinace pláště + duše v tom je úplně to nejhorší, co můžeš z pohledu odolnosti vozit. Samozřejmě se může najít někdo, komu to bude stejně stačit a přehnaně defektit nebude, ale to už bude hodně omezené.
Rozumím tomu, že na danou hmotnost při 2 barech potřebuješ vložku. S duší bys to ale také musel přefukovat opravdu extrémně.
Já si ještě pamatuju, že jsem 2,25" XC pláště kdysi dávno foukal vzadu na 35psi, tzn. 2,4 baru. A to při mojich tenkrát 70kg. Když jsem foukal méně, tak už to bylo hned cvaknuté když se rozbitějším terénu nejelo zrovna krokem.
Takže to si ani nedokážu představit kolik bych musel foukat při 130kg, to už by snad ani nestačilo povolené maximum na plášti.
A pak bych tolik neřešil hmotnost plášťů, menší rozdíl stejně nic zásadního nepřinese. Ještě si pamatuju můj dlouhodobý test před lety (na klasice, kdy jsem hmotnost ještě aspoň trošku řešil), kdy jsem měl totožný plášť v UST verzi vs snake skin verze. Stejný vzorek, stejná směs, téměř stejná kostra, jen ten UST měl mírně jiné patky + lépe těsnil (tenkrát ještě ty snake skin verze netěsnily dobře i bez tmelu jako dnes). Rozdíl byl 120g na jednom plášti. Reálný rozdíl při jízdně jsem nepoznal ani při slepém testu (který jsem zkusil, měl jsem k tomu dva páry totožný kol).
Vem si kolik vazily plaste jeste za 26" a kolik vazej ted. Stale se bavim o XC, podobne sirce a ne vse jde pripsat na vrub vetsimu prumeru. Plaste pro bezduse musej mit jinak tvarovanou patku, aby tam bylo vice materialu, musej dobre tesnit na bocich, casto maji vetsi odolnost bocnic ala snake skin. Pak ma najednou normalni xc plast 800g :-).
Právě mi to nepřijde nijak hrozné.
Tak třeba 29"x2,25" RaR v super ground verzi. Za mě je tohle provedení už v podstatě na úrovni kdysi dávno plnohodnotných UST verzí. Tedy až na ojedinělé výjimky těsně bez problémů i zcela bez tmelu, drží dobře tlak, patky v podstatě totožné jako dříve UST patky.
Udávaná hmotnost 655g, reálně většina kusů o trošku více, takže dejme tomu vezmu celých 700g. Ale je to 29" (tím to samozřejmě trochu narostlo za větší kola), takže to jsme na nějakých cca 600g adekvátních pro 26".
A ten můj zmíněný příklad. Ty plnohodnotné UST (beru třeba tehdejší RaR) měly tenkrát 700g ve 26" a ty snake skin těsně pod 600g. A pak k tomu byla papírová verze bez snake skinu, která pořád měla přes 500g.
Cti mezi radky, otazky slouzi k jednoduche selekci ;)
To jako že na ježdění po cyklostezce na celopéru se zdvihy 140/120 a 2,4 gumama nepotřebuješ bezduše? :-)
Dokud to těsní, tak nic dolévat nemusíš, pokud ti nevadí, že přijdeš o okamžité zacelení menších defektů rovnou při jízdě (na to ale můžeš vozit tmel v malé lahvičce, kde případné aplikace po malém defektu je pořád o hodně rychlejší než výměna/lepení duše).
Pláště s dobrou patkou vydrží s vyschlým tmelem bez problémů v podstatě pořád. Některé pláště ale časem přestávají bez tmelu kolem patek dobře těsnit (pak prostě když je potřeba foukat častěji, tak vidíš, že máš doplnit trošku tmelu).
Ježek je zaschlá hrouda tmelu. Právě když jdeš metodou nedoplňovat pravidleně preventivně tmel, tak žádné ježky mít nemůžeš, když se nemají z čeho tvořit (když pravidelně doplňuješ, tak to ale hned neznamená, že ježky budeš mít, některé tmely jsou na ježky náchylnější, ale je to vždy od konkrétní situace, běžně se stává, že stejný tmel někomu ježky dělá a někomu ne dle dalších faktorů).