Z rock shox monarch r utíká vzduch při jízdě po 1 dny jízdy klesne tlak ze 200 psi na 100psi
Co s tím
Z rock shox monarch r utíká vzduch při jízdě po 1 dny jízdy klesne tlak ze 200 psi na 100psi
Co s tím
Repas vzduchové komory . Práce na 15 minut .
Dá se udělat doma nebo se stím musí do servisu?
Tohle se dá zvládnout v pohodě doma
Dá se udělat doma, na stránkách Rock Shoxu najdeš servisní manuál a nebo hledejvideo „monarch air can service“ a posuď jestli to zvládneš. Potřebuješ sadu těsnění, vazelínu, olej na mazání, nějaký imbusy abys tlumič vymontoval. A pokud komora nepůjde stáhnout přes vložku v oku tlumiče tak ještě závitovou tyčkubasi m5, pár matek, podložek a gola sadu (z toho se sestaví přípravek na vytažení vložek opět viz manuál).
Není to nic složitého a v servisu za to většinou chtějí nesmyslně moc.
Využiji téma a připojím se s dotazem. Jak poznám přesnou verzi vidlice a k ní najít správný servisní kit. Vidlice RockShox Sektor Silver RL Solo Air, 140 mm Travel, 15mm Thru-Axle (je na vidli někde číslo ? označení?)
Na webu jsem hledal, ale jsou tam servisní kity s různými čísly a nevím jak se v tom orientovat. U tlumiče by to mělo být jednoduché, tam se používá jeden kit pro více modelů. Tedy pokud to dobře chápu. Ještě otázka jestli je součástí sad olej (náplň tlumičů), dík za informace.
Je potřeba zjistit ročník vidlice a dohledat na stránkách manuál k vidlici kde jsou uvedený i čísla servisních kitů. Oleje v v nich nejsou ani mazací ani tlumicí.
Tady si stahni spare parts katalog a najdi si tam vidlici, jsou tam uvedeny cisla servisnich kitu. Oleje soucasti nejsou. https://www.sram.com/…rockshox/435
Děkuji oběma, už to hledám a vypadá to, že číslo je přímo na vidlici pod tapered krkem. Na videích to vypadá zvládnutelně, ale nikde jsem neviděl výměnu stíráků. Zvládne to normálně manuálně zručný člověk ?
Cislo na vidlici je jeji vyrobni cislo, jestli ma nejakou spojitost s cislem servisniho kitu nevim. Stiraky jednoduse vypacis velkym plochym sroubovakem (nebo priborovym nozem) a novy natluces pres odpadni pvc trubku vhodne velikosti.
Edit: matice na RS vidlicich jsou hodne nizke, takze je potreba orech goly bez nabehu, ockovy klic, nebo orech s nabehy zbrousit, jinak ty matice poskodis.
Na novejsi vidlice ma sram web apku kam nadatlujes cislo vidle a odkaze te to na vse potrebne. Manualy, zakladni nastaveni, spare parts…jen si nemuzu vzpomenout jak to bylo. Neco jako shox app nebo tak neco.
je něco takového i pro tlumiče? :)
Netusim jestli ta apka bere kody i tlumicu. Vidlice to bere ale vyrobeny myslim od 2017 (mozna jen 2018) chce to zkusit.
Zajímalo mě to hlavně kvůli výběru tvrdosti pružiny… :-) asi jsem našel https://www.tftuned.com/…g-calculator co potřebuju, doufám, že to nekecá – vyšla mi pružina 500 a lidi co mají 70kg tvrdí, že jezdí 450…
Pokud nejsi domácí šikula poslat na servis .
No, mám za sebou jednu stavbu, výměnu ložisek zadní stavby, výměnu pohonu, odvzdušnění brzd. Pomalu s citem a pomocí YouTube by to mohlo být schůdné.
No tak to v poho dáš nic na tom není pár gumiček hlavně dobře promazat .
Nový? Reklamace
Jetý? Servis
Vyčistil jsem vzduchovou komoru znovu namazal vazelínou a od té doby je vše ok
Kde jsi zjistil jaký olej a kolik ? Na stránkách Šrámů zde postovaných ?
O jakem oleji je rec?
No pokud to rozebereš, je tam olej. Pokud bys dělal servis měnil těsnění a tak, musíš doplnit olej. To znamená druh a množství ?
Reagujes na cloveka, ktery popsal, ze domazal vazelinou vzduchovou komoru, coz je normalni udrzba. Proto se ptam o jakem oleji mluvis.
Do tlumicove casti nelezl a vetsinou to ani neni potreba.
Na videu jsem viděl část ve které je olej a ten se vylije při rozborce. Pokud udělám servis, měním těsnění dle návodu. Při skládání zase musím doplnit předepsané množství oleje. Předpokládám, že olej, který se objevuje na tlumiči je odsud a používáním ho tedy ubívá. Vzduch natlačený do tlumiče funguje jako pružina, protože ten se dá stlačit a zase se roztáhne. Olej jako takový funguje jako mazivo, utěsnění a hlavně reguluje rychlostí průtoku v pístu z jedné komory do druhé chod tlumiče. Rogulací na tlumiči otevíram a zavírám části v pístu. Tím zvyšuji nebo snižuji rychlost průtoku oleje. Množství vzduchu, měřené jeho tlakem je právě závislé na váze, která je schopná ho stlačit. Pokud je to špatně zkuste mě poučit a uvést v obraz. Děkuji
Olej ve vzduchové komoře slouží pouze k mazání těsnění. Jinou funkci tam nemá. Proto ho stačí pouze malé množství. Je také lehce vynášen ven při funkci a proto je třeba čas od času olej doplnit. Rychlost návratu (tlumení), kompresi, případně lock zajišťuje olej v tlumicí části, která je od pružicí části oddělená a využívá jiný olej.
Dalo by se tedy ten olej doplnit přes ventilek, pokud dobře chápu. Ne že bych to tak chtěl dělat. Musím ještě studovat. Někde to určitě najdu.
Jo tase také může udělat, ale je to spíše takové provizorní řešení. Namaže se tím pouze pozitivní komora. Do negativní se olej moc nedostane. Záleží tedy na stavu těsnění a zprůsobu, jak je provedeno propojení pozitivní a negativní komory.
Olej v negativní komoře maže těsnění místnice.
Pokud tlumič funguje správně tak se na pístnici objevuje minimální množství oleje který maže vzduchové komory (kterého se do komor dává jen cca 3ml celkem). Tlumící olej by nikudy z tlumení unikat neměl a pokud ano, je to zralý na repasi (projevuje se ztrátou podpory tlumiče, jako kdyby si doskakoval na píchlý kolo + v tom srká a čvachtá jak sebdo tlumícího oleje dostal opačným směrem vzduch). Při repasi se neodměřuje množství oleje ale hloubka zasunutí ifp pístu (tedy vpodstatě objem tlumící části), což množství oleje určí automaticky – naliješ nad ifp tolik až to začne přetékat a opatrně tam strčíš tlumící pístek (s úplně otevřenym odskokem) + víko tlumení/vzduchový píst (přebytečný olej opět vyteče pryč) a pak zašroubuješ otvor ve víku. V tlumení ideálně žádný vzduch nezůstane a pak natlakuješ ifp komoru pod ifp pístem pomocí pumpy na tlumiče a adaptéru na malý ventilek schovaný pod krytkou na konci pístnice. (Před rozborkou tlumení je bezdpodmínečně nutný ifp komoru vypustit).
Konečně chápu postup na tom videu. Mám rád, když vím jak věci fungují. Lze tak lépe pochopit jak kolo udržovat. Tlumič pracuje a tlak neuniká, tedy pokud nedostane opravdu záhul. Teď trenuji manuál a bunnyhop, tlumič dostává víc záhul. Ve spojení s nižšími teplotami je to ještě horší. Takže nastuduju údržbu vzduchové komory. Teď ještě vidlici, je tam také něco takového. Nebo stačí vyměnit stíraky očistit a složit ?
Tlak by neměl unikat nikdy. Manuál ani bunnyhop neni po tlumič nic extra. Záhul je dlouhej rozbitej sjezd.
Vidlice je to samý akorát rozdělený do dvou nohou. Vlevo vzduchový pružení, vpravo tlumení a navíc je tam prostor ve spodních nohách. Po té porci kilometrů by si také zasloužila kompletní repasi včetně tlumení = gufera+molitany pod, vzduchová těsnění a ta v tlumící části/patroně. Nový tlumící olej, nový mazací olej, na těsnění vazelína k tomu určená.
Děkuji, znovu nastuduju a podle toho jak se v tom zorientuji zvolím postup. Jezdil jsem víc terén spíše xc maratony, žádné pekla až letos na podzim jsem trochu začal využívat potenciál kola.
Vistli akorat vzduchovou komoru takze olej asi tak 3ml a v podstate jakykoliv hustsi = jakykoliv motorovy nebo prevodovy olej nebo hustsi oleje tlumici (15w, 20w, 30w, ktere jsou ale zbytecne drahe).
No a tlumici olej je v manualu na strankach sramu a mnozstvi se dava podle hloubky zasunuti ifp aby byla olejova „komora“ zcela bez vzduchu. Takze je u tlumice urcena hloubka zasunuti ifp (+ tlak ifp komory po sestaveni tlumici casti)
No dá se koupit origo stojí 100 Kč. Návody jsem některé prošel, zatím jsem nenarazil na to co potřebuji. Mám monarch R, servisní kit bych měl, ale tápu se zbytkem. Problém je i cizí jazyk. S vidlí je to ještě horší, stále ji neumím přesně určit. Nevzdávám to ovšem, nyní mi to trochu komplikuje nemoc, ale až se trochu vzpamatuju a vydržím chvíli u PC bude to snad lepší.
Do vzduchovy komory je imho nesmysp davat origo. Noejsi tlumice uz maji „origo“ nejakou Maximu 10w40 nebo co a to je motorovej olej proste.
Tlumici musi byt tlumici, pokud to nechces delat casto, staci to male originalni 120ml baleni – vydrzi zhruba na 2–3× servis tlumici casti. Najdi si na strankach sramu servisni manual ke tvemu tlumici (staci monarch + rocnik, jednotlive verze R, RT atd. jsou rozlisene az uvnitr manualu). Tam najdes jaky tlumici olej – bude urcite 3 5 nebo 7 a hlavne tu uloubku zasunuti if pistu. Jestli si na kole umis opravit ± vsechno ostatni, tohle s pomoci manualu a nejakyho naradi zvladnes snadno.
Mám nastudované nějaké videa, nevypadá to moc složitě. Trochu citu a opatrnosti. Zatím problémy s tlumením nemám, ale někdy jde vidět olej, který vytekl z tlumiče. Tři roky to funguje a nějakých 12000 km takže by to chtělo nějaký servis určitě. Sbírám pokud možno co nejvíce informací než to zkusím sám. Pokud tedy. Nějaké technické informace už jsem také prošel.
To uz by sercis tlumeni mohlo mit skoro 3× za sebou. :)
No pokud to nedostává tak zabrat, snad ne. Ložiska zadní stavby byli také Ok. Proto zjišťuji pokud možno co nejvíce informací a hurá na to.
Jjj pravda servis by už mohl být asi dávno. Taky je názor nerýpat do něčeho co funguje.
To jsem si taky říkal a na vidli servisoval pravidelně jen spodní nohy a občas i vzduchovou část. No a pak mi prdnul charger damper vak, protože jsem na tlumení 3 roku nešáhnul :-)
U toho tlumiče bych minimálně koukal jestli z toho stále trochu teče olej. Jakmile přestane, tak je potřeba domazat vzduchovou komoru.
Tohle heslo razim taky ale u odpružení zrovna ne. Tam když to přestane fungovat tak už může být na něco pozdě a oprava se může prodražit.
Zdravím pánové, děkuji za výdrž a ochotu poradit. Vše, jsem opětně prošel a našel co potřeboval. Evidentně jsem jen proletěl, co jsem měl před sebou a hledal, co už jsem našel. Jelikož mám starší tipy, apka zde ve vlákně mi nepomůže.
Mohl by jste tedy někdo ochotný, kouknout na to co jsem našel a potvrdit správnost ?
Oleje a tlaky by mi měli být jasné, opravdu je to celkem pěkně popsáno v návodech.
Zadní tlumič : MONARCH R 200×51, výrobní číslo 06T50511549, fotky zařízení v přílohách plus PDF soubor předpokládaného tipu tlumiče jako poslední
https://www.koloshop.cz/…-RL-a-R.html
https://www.koloshop.cz/…-120-ml.html
https://www.koloshop.cz/…---Ario.html
https://www.koloshop.cz/…azelina.html
Vidlice : RockShox Sektor Silver RL Solo Air, 140 mm Travel, 15mm Thru-Axle, výrobní číslo 07T50596093, zdvih 140 mm, velikost 27,5, fotky zařízení v přílohách
https://www.koloshop.cz/…-Solo-Air-A1-(2014–2016).html
Zda se mi to, nebo se ti z prave vnitrni nohy loupe povrchova uprava? Na treti fotce.
Ne to je špína.
No ještě si v manuálu zjisti kolik se tlumič fouká pod IFP RT je 350 psi pak ještě potřebuješ pumpu a hlavně adaptér . Jinak platí pravidelná a včasná udržba prodlužuje životnost tlumiče a hlavně správnou funkci . Já repasuji komplet po 200 hodinách provozu . Jezdím klasika endurko a každá moje vyjížďka obsahuje skoky a rozbitý podklad .
https://www.koloshop.cz/…-Air-A2.html toto je servisní kit pro vidlici jinak to máš správně . A není náhodou do vidlice do tlumení olej 10w je to otevřená olejová lázeň .
Tak né v tlumicí části je 5w . Teď jsem koukl na manuál
To se týká určitě novějších vidlic, mají dokonce i dva druhy oleje 5w a 15w.
Dík moc, ale A2 je až od roku 2017 a kompatibilní s Boost, to už jsem dva roky jezdil. Kolo je rok výroby 2015, vidle a tlumič jsou původní. Je tam 6 ml 15WT kopírováno ze servisního manuálu 2015.
4 Rotate the fork in the bike stand at a slight angle with the shaft bolt holes oriented upward, then pour or inject 6 mL of RockShox15 wt suspension fluid into each lower leg through the shaft bolt hole.
Od 2017 může být 10W, ale mám rozhodně vidlici vyrobenou do září 2015. Klidně se ovšem nechám vyvést z omylu. Mnou vybraný kit je ten FS.
Jo tak to je toto https://www.koloshop.cz/…Key-Solo-Air-(2012–2016).html tak 6ml 15w je olejové mazání do spodních noh do každé ten tam je na mazání pouzder nikoli na tlumení . 5w je do patrony tlumicí části tu předpokládám budeš taky repasovat a tento olej nemáš ve výběru. Jinak do spodních noh můžeš dát motorový nebo převodový .
Nemáš tam co ******. Do tlumení dej 5W do spodnich noh dej 15W a máš to.
Díky chlapi, fakt si vážím vašeho času. Čumím na videa i na ten návod 2015 německy
https://www.sram.com/…ox/7,317,434
a nikde tam není zmínka o 5W a ani náznak kdy to tam a kolik dát.
Chápu, přetěsněný píst dám opatrně zpět abych nepoškodil těsnění. Zespodu vrátím segerovku, než to shora zašpuntuju, naliju olej, ale zaboha to tam nevidím ani kolik. Je tam jenom, že tom mám namazat vazelínou.
V seznamu nářadí a náhradních dílů také není 2015.
Opravdu moc díky vám, kouknul jsem na servisní návod 2016 a je skoro stejný, jenom to 5W už tam je 6 ml. Vnitřek tedy vypadá úplně stejně, myslím. Jo podle toho návodu to vypadá, že kdybych nedal kousek 10 mm plastu tak z toho udělám 150 mm zdvih a naopak pokud bych přidal tak 130 mm.
Do objednávky přidám 5W a bude zábava.
Děkuji
Trochu se ti to plete, u vidlice s ocelovyma nohama (silver) se cela vzduchova cast vytahuje vrchem a segrovka tam neni. Olej se tam nedava, protoze by pretekl dolu do negativni komory. Ten olej 5w se dava do tlumici casti a mnozstvi by melo byt napsano v navodu v casti „damper service“. Osobne na mazani pouzivam motorovy olej 10w40 a vazelinu R.S.P. slick kick.
Kapku – asi 1–2ml – oleje do vzduchový nohy z vrchu dávám. Něco na pístu zůstane a v negativce to zase pořádně maže těsnění negativ-spodní nohy.
Až to složíš tak budeš mít otevřený vrh. tzn na fotce co jsem tu dal ti zbyde na stole ta kravina s tím žlutým kolečkem dole. Naliješ tam tedy do pravé nohy tolik oleje aby když to tam budeš dávat se spodní žlutá část toho oleje dotýkala. Stačí když si to přiměříš k nohám a liješ až to budeš mít tak nějak zárovno :-)
Když budeš mít málo nebude ti to fungovat, takže to poznáš :-)
Myslím, že při rozebírání se rychle dostanu do obrazu. Zatím pořád teorie a mraky obrázků k několika vidlím. Když to člověk otevře najednou mu to vše zacvakne. Měl bych mít vše co potřebuji a hlavně vím, že se mám kde zeptat na radu. Dám vědět jak to dopadlo.
Tak pánové, šikovný nejsem a je to v háji. Udělal jsem vše, ale tlumič se velice pomalu vrací. Při nafoukání a nasednutí zajede na 30%, ale nechce se mu nahoru. Problém byl natlakovat komoru pod olejem. Pořád ucházel vzduch při odstraňování toho adaptéru. Máte tip ? Krom tedy servisu, to už mě napadlo samotného.
Dal si tam správný olej? Zasunul si ifp do správné hloubky a spravnou stranou (dolickem do oleje a vzdalenost mezi dolickem a vrchem pistnice)? Neujel ti pist dolu pri plneni a uzavirani tlumeni? Odsroubujes adapter od tlumice a ne pumpu od adapteru? Foukas tam spravny tlak?
Jjj všechno jak mám. Vždy když sundávám ten adaptér uteče nějaký vzduch. Za boha to nejde, měnil jsem i těsnění na adaptéru a bylo to lepší, ale pořád né dobré.
Jestli jsi sundával kolečko a ventil odskoku tak jsi ho dal špatně zpátky máš pořád zavřený odskok a i když ho dáš na nejvyšší tak je pomalý . Projevuje se to přesně jak popisuješ . Vzduch z pumpy vždy uteče ale jenom z hadičky nikoli z tlumiče .
Já vím. Jde to, ale určitě tím ventilkem než se zavře. Jednoduše než to vyšroubuju musí se ventilek dovřít, ale on je otevřený dýl a pak tam mám místo 250 psí jenom 100 – 150 psí.
Po opětovném připojení pumpy se tlak z tlumiče přepustí do hadičky . Nech pumpu připojenou a pak tlumič stlač pukud se ti bude pomalu vracet tak je chyba tam kde jsem ti popsal .
Tak jsem to zkusil při složeném tlumiči a vůbec to neumím stlačit. Rozebírat to zase nebudu. Už jde poštou.
Dík moc za ochotu všem.
Chybami se člověk učí .
Ahoj, je třeba podat report o celkovém výsledku mého servisního počinu.
Radus měl pravdu, šikovně jsem vytratil nějaký hliníkový kroužek( malinký několika milimetrový váleček), který ovládá odskok a tím pádem byl neustále uzavřený. Jinak jsem to tedy udělal dobře.
Podcenil jsem kvalitu nářadí a pokud chce člověk rozebírat celý tlumič určitě se hodí přípravky k tomu určené. Utahovací momenty nejsou velké, ale povolit olejovou komoru je zážitek.
No, naučil jsem se servisovat vzduchovou komoru a to je pro mne důležité. Mělo by to prodloužit životnost tlumiče a není zapotřebí speciálních přípravků. To to zvládnu a dál do olejvky už vrtat nebudu.
Po zkušenosti s tlumičem jsem vyměkl a u vidlice udělal servis pouze spodních nohou. Očista, výměna stíráků, molitanu a oleje. Vše vypadá fajn.
Výsledek servisu Monarcha R, je výměna za Monarch plus RC3 debon air i když by se R dal opravit, ale nějakou dobu by to trvalo. Medaily si tedy nezasloužím, ale něco jsem se naučil a snad si i výměnou tlumiče polepšil. Navíc, to co jsem prožil při servisu toho tlumiče mi nikdo nevezme a možná ani neuvěří. Nikdy nezapomenu.
Ještě jednou tedy děkuji všem za ochotu a snahu poradit.
Ten nový tlumič, fakt miláškovy sluší, že joooo ???
No příště už to dáš na pohodu . Je potřeba postupovat pomalu a vždy po částech a použité díly dávat bokem pak máš kontrolu . Nikdo není dokonalý a každá chyba tě naučí . No RC3 DEBON AIR bude lepší svezení . Tak ať slouží .
Bez svěráku do tlumení nelézt. :)
Svěrák mám a čelisti podložené hliníkovým plechem. Pracovní místnost nemám pořádnou, teď v zimě a je tam kosa. Musel jsem do domu, tepla a vytvořit provizorní pracovní stůl a to byla chyba.
Taky si vždycky nadávám, když něco z lenosti bastlim na zemi na chodbě, místo abych šel do dílny… :-)
Hele, když něco dělám poprvé, tak jsou moje časy třeba 60min u úkonu, který mi pak zabere 10min ;-)… Důležité je to složit funkčně zpět ;o) … Taky už se párkrát zadařilo a musel jsem do servisu ;-), ale chci to umět, abych si to mohl servisovat sám. Jinak se to nenaučíš. Takže jen tak dál ;) …
Jo postačí třeba svěrák pod stojanovou vrtačku . Má hladké čelisti
Ahoj, prosím o radu. Foukám spodní ifp komoru Monarchu RT, tlumení mám odemčeno (páčka je směrem dolů), nastavení odskoku mám otočeno nadoraz po směru hodinových ručiček. Při údržbě nebyl lockout rozebírán. Ventilek je nový. Nafoukám 350psi a při vyšroubování redukce vždy unikne vzduch, čím rychleji vyšrubuji tím míň unikne (v komoře nemůže zůstat 350psi). Dělám něco špatně nebo je to normální, popř. jaký máte postup? Díky moc za rady.
zkus jinou pumpu, ta tvoje má asi delší trn uvnitř a moc dlouho drží ventilek otevřený, ještě ale pro jistotu překontroluj že je ventilek v tlumiči utažený
Ventilek foukám přes Rockshox redukci, takže pumpička je v tom asi nevinně a ventilek je utažený dost (zkontrolováno).
Dělá se to přes toto ne? Taky jsem s tím bojoval, nakonec pomohla těsnící teflonová páska a vzduch, který utekl, byl už jen z hadičky pumpy.
Do klasického deluxu se dává i 500psi pod pístek, jen tak mimochodem
Do některých Monarchů taky, ale RT má správně, 350.
Předpokládám že nejprve odšroubuješ adaptér z tlumiče (ne hadici z adaptéru). Takže buď je to vzduch z hadičky, nebo je samotný ventilek nedostatečně zašroubovaný/neoriginální (delší trn).
Ano, nejdříve odšroubuji adaptér a vše jsou originální díly. Ufouknutí z hadičky mě nenapadlo (díky). Pokud povoluji redukci pomalu vzduch ujde téměř úplně a to mě mate. Musím odšroubovat co nejrychleji? Tlak v komoře asi nejde přesně ověřit, tlak se uvolní do hadičky pumpičky.
No při vyšroubování adaptéru se nejprve uzavře ventilek (to v podstatě nijak nejde oveřit) a až po několika následujících otáčkách adaptér v otvoru přestane těsnit a uteče zbytek stlačeného vzduchu z hadičky.
Kdyby byl tlak v IFP komoře malý, tlumič by při provozu čvachtal.
Jednoduché ověření:
povoluj adapter a jakmile začne vzduch ucházet tak přestaň a počkej až unikne všechen. Následně zase našroubuj zpět. Pokud by ušel vzduch z tlumiče, tak nebude žádný tlak.Pokud funguje sestava správně, tak pumpa ukáže nějaký tlak, byť menší, protože se natlakuje celá pumpa a předešlý únik byl pouze vzduch z natlakované pumpičky.