• sannny

    Porteboval bych poradit s utazenim zadni pevne osy 12, ktera je jen na imbus. Když ji dotahnu…nervu to nijak, ale dotahnu pevne, tak se kolo po trech otackach zastavi, nejede lehce. kdyz povolim aby jelo plynule, tak je vlastne dotazena jen tak tak, že se asi bude povolovat… co stim? Nebo to staci? Prosim o radu, Dik.

    0 0
    • kubad  

      hledej problém v kole

      0 0
    • figur  

      Osa by měla být utažena dle údaje výrobce, zpravidla 10–12Nm. Pokud náboj začne přidrhávat, asi se jedná o náboj s kónusy. Je třeba kontramatku kónusu nepatrně povolit a osa to po dotažení stáhne. Nedotažená osa bude mít malý vakl, který po dotažení zmizí. Pokud náboj má průmysly, může být problém v koncovkách.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • figur  

      Syntace třeba doporučuje 12–16 Nm. Záleží taky, k čemu to kolo slouží. Já utahuju 12Nm a nikdy se to nepovolilo.

      Jinak řazeno…

      0 0
      • sannny  

        XLC evo…trail / freeridde

        0 0
          • figur  

            Neznám konstrukci toho náboje. Tváří se to jako rebrandovaný Force se čtyřmi průmysly. Vzal bych kolo a mimo rám bych utáhnul tu osu a v ruce bych zkusil, kde to drhne. Aby to nebyl nakonec blbě vystředěnej třmen kotoučovky…

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
    • Mereck  

      Vycentrování třmenu brzdy je v pořádku? Jestli při dorážení osy nechce jen ten třmen docentrovat na utažené ose.

      0 0
    • kejda  

      Dělá mi to taky na nábě i9. Povolím, točí se krásně, dotáhnu na těch 12Nm, a netočí se už tak lehce. Dotazem (reklamací) u výrobce resp. servis v ČR = normální stav. Sere mne to, ale dělají to jen některé náboje, Hope Pro4 taky, a obyčejný Novatec ne.

      0 0
      • jannk  

        Jak se u utahování pevne osy změří moment?

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
      • MlokCZ  

        Na to je zlatej systém u Mavic nábojů (těch neošizených z vyšších řad). Dotáhneš osu a až potom dotáhneš/povolíš dle potřeby vymezovací maticí.

        0 0
        • novas752  

          Zlatý jsou systémy kde se vůle ložisek vymezí tak nějak sama.

          0 0
      • jardalee  

        tohle je celkem zajimavy tema ,ja sem stim taky parkrat bojoval a prijde me ze je proste problem ze to lozisko je vyrobeno ,velice presne a potom tim dotahovanim se pohne s vnitrim krouzkem a cely se to zkrizi ,samozrejme o setinky/desetinky coz staci aby to lozisko hur fungovalo ,ono teoreticky by to meli podrzet ty dorazy na ose ale v praxi sem se stim taky setkal zase u naboju kde se krytky dotahuji do sebe ,prave sem premyslel ze bych nekdy vyzkousel loziska s vetsi vuli oznaceny c3 ,kde by to lehky vyoseni nemuselo tolik vadit ,ty se prave pouzivaji tam kde se to lisuje hodne na tesno nebo jsou tam velky vykyvy teplot a musi byt zajisteno aby se to stale hladce tocilo,tady aji odbornejsi clanek :) https://www.skf.com/…d/index.html

        0 0
        • novas752  

          Jen aby pak kolo s takovym loziskem nemelo vaklik nebo si ho velmi rychle nevytvorilo.

          0 0
          • jardalee  

            no to prave taky nevim ale nekdy to zkusim az na to budu mit naladu :) sem se dival je tam teda vetsi vule radialni a na ty krouzky proti sobe pusobi vule axialni takze to taky jeste nebude uplne ono :) ale nakonec mohlo fungovat jako konusy ,venku ma naboj vuli ktera po stazeni zmizi :)

            0 0
        • Cemik  

          Ahoj, má to nějak vliv na to že kolo jede pomaleji? Potažmo tření je tak velké že mě zpomaluje?

          0 0
          • jardalee  

            to netusim jestli je to nejak meritelne mel sem naboje co se tocili volne bez drhnuti ale proste neudelali nejak moc otacek ,respektive treba predni udelalo 7 zadni 3 a za jizdy sem nic nepoznal 95kilo to roztoci :D,mozna kdyby mel clovek 2 sady kol a watmetr :) ,to uz by se muselo tocit hodne blbe aby to bylo poznat ,je to spis takovej blbej pocit ,treba u novych naboju nebo nove prelisovanych ze clovek ceka nakej zazrak a von se nekona no :) vseobecne u prumyslovejch lozisek sem zaznamel stavy : toci se to lehounce a sametove bez drhnuti ,toci se to sametove bez drhnuti ale trochu ztuha,toci se to paradne ale obcas to nekde pridrhne, no a to nejhorsi drhne to netoci se to a je tam proste citit takovy kov na kov :)

            0 0
          • jardalee  

            treba priklad s cim lidi jezdi nez konecne dojedou do servisu a nejak je to neomezuje :)

            0 0
          • novas752  

            To nezaznamenas pokud to nema nejaky zvukovy nebo vibracni projev. Akorat na stojanu se to neotaci hladce ale uastavi se po par otackach jako kdyby pribrzdovala brzda.

            0 0
        • kejda  

          Takto nějak mi to bylo vysvětleno taky výrobcem

          0 0
        • Zdyn  

          Tohle je především problém ve špatné konstrukci náboje, případně nedodržení výrobních tolerancí a pod.

          Vnitřní kroužky ložisek se musí opírat o pevné dorazy( rozpěrná trubka, osazení na ose,…), aby axiální stahovací síla od upínáku nezpůsobovala jejich pohyb vůči vnějším kroužkům. Většinou se to dá celkem snadno řešit vymezovacími podložkami, úpravou osy nebo rozpěrné trubky.

          0 0
          • jardalee  

            on je to problem aji lisovani ,proste ten borec to dela na nakym lisu a udela jich za den hromadu tak nema cas si s tim nejak vyrazne hrat a nema ani cit ,vetsinou sem zjistil ze se to dela tak ze ta osa je lehce delsi a vybrani v naboji taky trochu delsi aby se to lozisko o ten doraz oprelo ,potom by to melo po nalisovani cely fungovat spravne ale v praxy to tak neni ,kdyz to lisuju rucne tak si stim muzu vic pohrat a najit presnou polohu

            0 0
            • Zdyn  

              To nemá s citem nic společného. Pokud si musíš s lisováním hrát, tak to není správně zkonstruováno a nebo vyrobeno.

              V principu musí mít jedno ložisko doraz vnějšího kroužku v nábě a vnitřního kroužku na ose. Druhé ložisko musí mít doraz na ose pro vnitřní kroužek a vnější musí být bez opření a nebo by musel být opřený přesně na stejný rozměr, jako vnitřní kroužek, ale to je výrobně prakticky neproveditelné, protože se vzájemně hádají různé tolerance.

              0 0
              • kubad  

                +1

                0 0
                • jardalee  

                  jako teoreticky by to vsechno melo fungovat ale prakticky to proste nefunguje:) proste nekdy se to nalisuje moc a potom se to sice toci bez drhnuti ale ztuha ,nebo se to nalisuje malo a potom zase vadi to stazeni rychloupinakem,nebo tema krytkama ,ja nerikam ze po normalnim nalisovani se to nejak nebude tocit ale proste jde to udelat vetsinou jeste lip :) treba s timhle mam u hodne naboju problem ,kdyz to proste jedou na lisu https://youtu.be/iDmppfzme2I?…

                  0 0
                  • kejda  

                    Všechno jsem ochoten pochopit, že to prostě je tak, jak je, ale u náboje za deset tyček například je to prostě k nasrání …

                    0 0
                    • Jáchym 1  

                      To máš pravdu,ale koukal bys jak vodrbaný ložiska montují výrobci i na super drahý kola.Vrátil se mě full za cca 140 000kc cca 500km po prodeji.Vůle na obou kolech.Když jsem ty ložiska vyklepnul ven,čuměl jsem jak péro.Vypadaly jak do autíkča na setrvačník.Prostě kvalita = 0.

                      0 0
                      •  
                        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                        0 0
                    • jardalee  

                      no nastesti tyhle problemy resim na levnejsich nabojich ,a proste po "sestelovani " se to ve finale toci lip nez ty za 10tycek :D ale je pravda ze kvalita lozisek je taky pro me zahada ,protoze se i do hodne drahych naboju davaj nejroztodivnejsi znacky i kdyz se vseobecne vi ze top je skf -no mozna uz ne ,podle recenzi na netu :) ,a japonci nachi ,asahi,ezo ,druha kapitola jak jsou promazany ,protoze obcas to vypada jak kdyby to nekde dlouho lezelo a vevnitr je naka tvrda sracka ,ktera samozrejme uz nemaze :)

                      0 0
                      • Jáchym 1  

                        Pozor ,SKF origo japonský jsou Ok ale dělají se i v Itálii a ty už tak dobrý

                        nejsou.Poznáš to i při montáži.Japonský sednou ja pr…l na hr…c.

                        Taky jsem prubnul ložiska ,,Enduro".Zatím se jeví jako solidní a hlavně se vyrábí i rozměrech,které

                        používají jen výrobci kol nebo zápletů.Ve standardních tabulkách výrobců jsem je nenašel.Např.Ful­crum.

                        0 0
                  • wladeq  

                    To video ma ukazat, jak vymenit loziska za pouziti co nejvic rozlicnych dilu a bordelu, ktery najdu v dilne a ktery je k tomu ukonu naprosto nepotrebny? Ma tam zavitovou tyc, par ideal podlozek, a dve matky. Nic vic nepotrebuje. Proc tam saskuje s tim zbytkem, je mi zahadou. Dalsi vec je, ze pokud tam das tech podlozek vic na sebe, aby se nemely sanci prohnout, tak se ti to lozisko nema sanci vyosit a drhnout, proste to dorves dokud si vnitrni krouzky nedosednou na trubku mezi lozisky

                    Pokud to delas na lisu, je treba pouzit kulatinu, ne trubku, at se vnitrni, i vnejsi krouzek muzou oprit. Nechapu co se na tom da udelat spatne

                    0 0
                  • Zdyn  

                    Funguje to stejně teoreticky i prakticky. Není žádné nalisovat moc nebo málo. Musí se to udělat správně.To poklepání, co je na videu je tipický příklad při špatném nalisování ložisek a nebo při špatném náboji (tolerance, konstrukce,…).

                    Při lisování je důležité, aby přípravek tlačil zároveň na vnitřní a vnější kroužek ložiska. Pokud se tlačí pouze na jeden z kroužků, tak samozřejmě nebudou ložiska nalisována ideálně, a pak může poklepávání na osu pomoci, ale také se to po dotažení v rámu / vidlici může zase jinak stáhnout.

                    0 0
                    • novas752  

                      No ono je zase spousta naboju kde se lozisko lisuje bud jen do diry nebo jen na osu, typicky teda do diry. A to se pak logicky tlaci pres krouzek ktery je lisovany.

                      0 0
                      • Zdyn  

                        Pravda, někdy se tomu nedá vyhnout, ale v naprosté většině případů to jde. Teď si z hlavy ani nevybavím náboj, kde by to nebylo možné. Ale vím, že jsem to také někdy musel lisovat pouz přes jeden kroužek.

                        Pak je mimo jiné dobré např. náboj nahřát, aby tam šlo ložisko lehce.

                        Příklad standardní montáže:

                        1. do tělesa náby nalisovat ložisko na straně ořechu až na doraz (může se tlačit pouze za vnější kroužek, protože ještě není uvnitř osa)
                        2. z druhé strany (kotouče) do ložiska u ořechu nalisovat osu, přičem ložisko musí mít podepřený minimálně vnitřní kroužek.
                        3. nalisovat druhé ložisko (na straně kotouče), přičem ložisko na straně ořechu musí mít podepřený zároveň vnitřní a vnější kroužek a druhé ložisko musí být lisované rovněž současným tlakem na vnitřní a vnější kroužek. Ložisko by mělo dosednout vnitřním kroužkem na osazení na ose a mezi vnějším kroužkem a osazením v tělese náboje by měla být minimální vůle.
                        0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.