Čau, používá někdo na MTB úzký úchop těsně u představce nebo u vršku vidlice? Za předpokladu že to terén umožní a nebo na silnici. Má tam někdo nějakou omotávku nebo něco podobnýho?
Čau, používá někdo na MTB úzký úchop těsně u představce nebo u vršku vidlice? Za předpokladu že to terén umožní a nebo na silnici. Má tam někdo nějakou omotávku nebo něco podobnýho?
Používám, nemám tam nic.
Na silnici krátkodobě využívám úchop u představce,ale za korunku ne,na to nemám koule a ani záda,potom bych možná neměl ani zuby.
poměrně často jak na mtb tak na silnici používám úchop u představce – jezdím bez rukavic a nic na rodlech nemám
Na asfaltových přesunech když fouká proti se chvílema držim na řídítkách u představce, mám dlouhoprsťáky a v pohodě, nikde nic netlačí.
Občas (třeba dlouhý mírný sjezd po asfaltu cestou z práce) zalehnu jako kdybych měl hrazdu (kterou tam nemám), takže o řídítka u představce opřu lokty a taky se to docela dá.
Tak lokty ani tu vidlicí jsem nezkoušel, já mám problém s rovnováhou bez držení ujedu max 10–15 metrů max tři sekundy, občas to trenuju, ale nejde to sklouzávám ze sedla to je největší problém… Jezdím na kole tak 8–10 let a to ježdění bez držení zkouším teprv dva roky :-) A jezdím teda bez rukavic, mám na jedný straně tachec i pušlok …Ten pušlok asi posunu vic ke gripum moc místa tam nemám
To zalehnutí asi neni pro každýho. Já nejsem nijak zvlášť úžasnej co se týče techniky a rovnováhy, bez držení ale zvládnu i na docela rozbitý cestě ± po rovině vlastně libovolně dlouho, oproti náročnějšim prvkum (jízda po zadnim, bunny hop, poskakování na místě apod.) mi to přijde úplně jednoduchý. Asi to závisí i na konkrétnim kolu – geometrii a posedu.
Stabilitu ale můžeš snadno trénovat. Stačí třeba jet co nejpomaleji do mírného kopečka, později i zastavovat a vydržet ve stoje co nejdéle. To se pak hodí třeba někde na křižovatce, kdy nemusíš sundavat nohu z pedálu.
Aha, tak já to nejčastěji zkouším z mírného kopce a v rychlosti, dík za radu zkusím to naopak a do kopce
Z kopec nebo na rovině to jde taky, akorát do kopce to jde snáz – na místě zastavíš díky gravitaci a couvat nezačneš díky tlaku do pedálu (samozřejmě ve stoje a na nějaký střední až lehčí převod), když ztrácíš rovnováhu, prostě zatlačíš o trochu víc a rozjedeš se, čimž rovnováhu zase chytíš. Z kopce nebo na rovině musíš gravitaci suplovat brzdou.
Jo a teď nemyslim jízdu bez držení, normálně se držíš, akorát stojíš na místě. :)
teda fakt nevím kde jsem se to naučil… ale já třeba nemám problém ject „bez rukou“ dvacet cm od kraje silnice, uhnout se stojícímu autu na kraji silnice, zatočit v zatáčce s větším obloukem atd.. i na nervonostech jako je štěrková cesta i s velkýma kamenama (pro představu 2×1×1cm kameny a tak).. já třeba když jedu, tak vyvažuju nohama do boku (vytahuju kolena do stran) a krásně se to tím dá řídit.. Mě se jezdí bez rukou dobře snad na každým kole..
ze sedla bys sklouzávat neměl.. až budeš mít kolo na vodorovnej ploše (doma na podlaze) tak nastav sedlo taky vodorovně (rovnoběžně s plochou po kterej jedeš) a nebudeš sklouzávat nikam.. a mělo by se ti i líp jet :)
Co to je to „ject“?
jet :)) to je takovej jihočeskej slang asi..
Jízda bez držení je většinou dovednost získaná v dětství, když si pak ze zadní kapsy potřebuješ vytáhnout větrovku a přioblíct se tak je to fajn. Pokud bys měl možnost pojezdit na válcích tak na nich se naučíš rovnováhu rychle;)
Taky pravda to si pamatuju jak skoro každej jezdil bez držení a já si říkal že to bude asi kolem :-) tenkrát jsem měl oceláka Olpran Shimano sis :-) a vůbec to nejelo…Ono hlavně mě pomáhá změna úchopu směrem k představci a narovnání trupu a jízda s opřenýma konečkama prstu o řiditka v tom že mě přestane bolet na pravo v bedrech, mám docela po zimnich operacích kolene velkou disbalanci u pravého obvodu stehna cca.10–12cm......Otok u kotníku díky kole zmizel ale síla v pravé noze není taková jako před operacema
Staci mit sedlo prilis vysoko nebo prilis sklopene dolu a uz s jizdou bez drueni bude problem.
Ja jsem se to naucil pomerne pozde. Jednak protoze jsem mel asi vzdycky sedlo mirne s kopce a taky kdyz si clovek bez drzeni neni jistej/neovlada to, tak se vetsinou boji normalne narovnat, aby mel ruce blizko tech riditek, ale prave ta nahnuta poloha nad riditkama znemoznuje tu jizdu bez drzeni. Jakmile jsem se poprve odvazil pustit a narovnat se, tak od te doby to je brnkacka. Kazdopadne na silnicce je to daleko min stabilni nez na MTB. Na silnicce staci mensi nerovnost a letis do prikopy. :D
Tak nakonec zafungovalo chytnout se pod sedlem :-) a balancovat, ale jak píše yirka ten přechod a hlídání řidítek bez nenarovnání je nejhorší a nikam to nevede
Zhruba 10let zpátky, jsem si na jednom XC horském rámu postavil zimáka k silničce tak, že jsem na něj dal slicky, rovný řidítka a rohy jsem dal na vnitřní stranu gripů… byly to takové ty velké dlouhé a lehce zahnuté rohy, takže jsem tím měl úzký úchop a přitom natažení. Nedosáhnul jsem na brzdy ani na řazení. Bylo to hnusný, nepraktický, ale pár tisíc zimních km jsem na tom namotal a pak si pořídil jinýho zimáka. Svoji fotku v PC bohužel už nemám, ale bylo to podobný princip jak vygooglený foto jen nataženější a sportovní verze…
občas se držim u představce… ale nikdy mě nenapadlo tam nic motat
Nejvíc se držím přes objímky brzd s prstama strčenýma do škvír řazení. Jsem opřen na šíři ramen. Dá se přibrzdit i odřadit. Jezdím bez rukavic.
Tohle už dávno není v módě, teď je trendy úchop široký minimálně 700 mm a to i na cyklostezkách… Když to podmínky dovolí, tak se na MTB u představce pochopitelně držím. Žádnou omotávku tam nemám, vozím rukavice.
Mě na cyklostezkách fascinují hlavně drobné ženské, které mají snad víc jak 700 mm. Mají natáhnuté ruce až to skoro vypadá, že mají lokty obrácené naopak. A ideálně se ještě drží tak zvláštně na koncích řídítek jako by tam měly rohy, ale nemají. Vypadá to hrozně komicky a musí to být snad i nepohodlné …
Tak nějak. Smutné na tom je, že se ta nesmyslně široká řídítka ve velkém protlačují i tady na B-F, vůbec nehledíc na šířku ramen apod. Holt marketing výrobců je mocný nástroj :)
Jo, tady je to hustohusta moda. Zajimavy je, ze ja mam sirsi ramena asi nez vetsina lidi zde a riditka dlouhodobe 56 cm, jak jedu na necem sirsim odseru to brnenim prstu.
Tak to bys měl asi navštívit lékaře.
Tak v terenu je to jednoznacny plus, to neokecas (pokud se teda nezaseknes mezi 2 stromy :) ).
Ze se to dava na kazdy horsky kolo a lidi s tim pak jezdej po silnicich je jina vec.
přesně tak, pádlování mezi stromama je jedinou nevýhodou tohoto řešení, pokud nepočítám úzký vchodový dveře do bytovky :) To obvládání kola je v terénu úplně o něčem jiným, hned jak jsem koupil široký řidítka na fulla, musel jsem vyměnit i ty na starým HT, protože se to prostě nedalo. Jak tady padlo 56cm, to bych na kole fakt nechtěl :D
56cm na šotolinu a stezky je fajn.
Na HT do lesa 64cm taky cajk.
Ale je prvda, že na fullu mám 73cm a na enduro teď plánuju 80cm … Ale mám 187cm a na cyklistu široká ramena …
na fullu mám 74 a po přesednutí na HT, který mělo něco přes 60 to bylo fakt peklo. No a ramena mám jako průměrnej ajťák :D
80tky ti daj strašně jistoty. :) mam 77 na horáku.. a 72 na dirtu a ten širší uchop na horaku je dost fajn :) strašně stabilní, ovladatelný kolo z toho je.. když tam byli 61 rodla.. tak to bylo úplně strašný :)
To držení za konce řídítek praktikuju, pokud jedu mimo terén. Ruce si odpočinou v jiném, než standardním úchopu a v terénu pak nemám problém. Když jsem vozil rohy, stejně jsem je držel taky tak. Takže u mě se nic nezměnilo, jen mně nečouhá nic z dlaně ;-)
Když jsem rohy zkusmo po několika letech jezdění bez nasadil, tak pokud jsem se za ně nedržel, tak mě děsně sr*ly.
Taky tak.
U představce se nedržím, asi by mě to nikdy nenapadlo. Ani na silničce se nedržím nějak moc blízko u představce ale co nejvíc na kraj, jak to zahnutí řidítek dovolí. Ale stejně raději držím oblouky hned za brzdovýma pákama.
Silniční oblouky 44cm, městské kolo 64cm, kolo do terénu 72–74cm, Když jsme sedl na kolo s 56cm rodlama, tak jsem bez přehánění skoro nevěděl, jak to mám řídit.
pod to bych se podepsal, pod 60cm už se to pro mě prostě nedá… Taky jsme si nemyslel, že to je tak razantní rozdíl, než jsem to vyzkoušel.
Ale da. Nedelej z toho daktari, ja to proste jen zalezitost zvyku.
Proč si zvykat na něco co je špatně? 56cm rodla jsou historie.
Prehanis.. 56 riditka, ze jsi nevedel jak mas ridit? Vzdyt to mas na sirku ramen ne? Ja mam 60 taky defakto na sirku ramen a je to uplne idealni jak na klickovani mezi autama, tak na lehci teren. Jasny, ze na nejake kameny a koreny jsou lepsi sirsi, ale na bezne jezdeni je to uplne zbytecny a naopak neprakticky..
56 a 60cm je pro pocit z řízení obrovský rozdíl.
Hele pred rokem jsem presel z 600 na 720 (a zkratil predstavec ze 100 na 80) a ten rozdil v „pohodlnosti“ a jistote/presnosti je fakt brutalni. Kdyz ted sednu na nejaky kolo s podobne uzkejma a uzsima riditkama, pripadam si jak na odrazedle a nechapu, proc jsem tu smesnou investici neudelal mnohem driv. Ramena nemam nijak vyrazne siroky, spis naopak.
Nepraktickyho v tom neshledavam vubec nic, da se s tim ujet 160km prevazne po asfaltu aniz bych pocitil nejakou bolest/tlaceni nebo proste nepohodli. Ale ano, je to zbytecny – staci tak siroky riditka, aby se tam vesly paky, a taky to jede.
Asi moc blbnu po meste no a to se sirokejma riditkama proste nejde.
Já přešel z 620 na 720 a po měsíci jsem se vracel na 620. Na 720 jsem měl potřebu pořád tlačit ruce víc ke středu a cítil jsem se na nich nepohodlně :)
Asi je lepší přidávat postupně. Já kdysi přešel z 580 na 680 a nešlo to, tak jsem zkusil 620, to bylo dobrý. Po pár týdnech jsem ještě testnul 640 a na těch jsem zůstal několik let. Letos jsem nasadil 685 a pohoda.
A kde to skonci? U metru? :))
Kdybys měl za sebou antropologii nebo anatomii (nebo biologii na střední škole), tak bys věděl, že jiný živočišný druh člověka (míněno žena) má obecně větší rozsahy v kloubech. Takže propnout lokty do negativu při vykydnutí se na libovolně široká řídítka není pro ženu nejmenší problém, není k tomu potřeba svalová práce, všechno se to hezky nese přes kosti a využívá se rovnou pružnosti vazů.
Vzdáleně to připomíná ptačí pařáty, ty jsou dokonce smosvorné, takže mrtvý pták ani nemusí spadnout z větve :-).
"takže mrtvý pták ani nemusí spadnout z větve "
Coz je uplna hovadina, bo sem za mlada strilel vzduchovkou ptaky o sto sest a zadnej nezustal zaklesnutej paratama do vetve. Vsichni do jednoho spadli na zem. HA a ted machruj blbe…
Nech si toho blba, když netušíš, o čem mluvím, nevzdělanče.
Některé svaly zadní končetiny jsou upraveny tak, že po usednutí ptáka na větev se mu díky vlastní hmotnosti těla automaticky sevřou prsty a výrůstky šlach zapadnou do prohlubní šlachových pochev jako řetěz do ozubeného kola. Pták pak sedí i např. v silném větru bez jakékoliv svalové námahy (m. ambiens, m. flexor perforans). Chce-li však vzlétnout, musí se vztyčit a natáhnout nohy, aby se tento systém uvolnil. (zdroj )
Tak sedi ve vetru bez namahy nebo sedi i mrtvej bez namahy? Ja ti rikam, ze z praxe to s tema mrtvejma ptakama nefunguje..
Nauč se číst. Napsal jsem „nemusí spadnout“. Výše je popsána funkce a mechanismus uvolnění. Kdyby neexistovaly případy např. zmrzlých ptáků, kteří dál ještě několik dní hřadovali i po evidentní smrti, tak bych to nenapsal. Že jsi střílel zamlada ptáky vzduchovkou je tvůj problém a není to k chlubení.
No tak zmrzlej ptak to je neco jinyho. Ten tuhne v tom mrazu postupne a v momente kdy zdechne uz je davno tak zatuhlej, ze fakt nespadne.. Kdyz je teplo tak se to ale nestane nesmysl.. :))
To už si přeber sám.
Taky si říkám, že se má o určitých věcech raději mlčet. Taky jsem byl zmetek, ale střílet po ptácích mě nikdy nenapadlo…
No jéééžiš.. :D Btw neprisli na zmar. Kocky se vzdycky nabastily..
Tak snad je pomerně logické, že když toho ptáka zasáhne projektil, tak asi nezůstane sedět na místě. Jednak ne vždy je hned mrtvej a za druhé ho taky může srazit energie projektilu.
p.s.: střílet takto pro zábavu po ptácích je demence. A ještě se k tomu takhle v klidu přiznat.
Blb ses ty.
Strilet ptaky o sto sest a jeste se tim chlubis.
Zamykat lokty v hyperextenzi není zrovna doporučeníhodné. Za velmi malou elasticitou měkkých kloubních tkání – ve srovnání s amortizačním rozsahem pokrčených loktů – je ulomení olecranonu. Loketní hyperextenze souvisí s robusticitou dlouhých končetinových kostí, že je vidět u žen, je dáno tím, že gracilní kosti se u nich vyskytují častěji. Snadné ulomení olecranonu ze štíhlé kosti nezabrání ani reflexní stah přes valgózní loket přetažených flexorů. Jestliže (převážně) ženy mají osazená tak široká řidítka, že je nutí lokty zamykat – je to přímo zdraví ohrožující. Taková řidítka zkrátit.
Přirovnání k zataženému ptačímu pařátku je dle mne úplně mimo.
Taky mam defakto furt lokty propnute pri jizde po silnici a ze bych vystavoval svoje lokty nejakemu nebezpeci se me nezda ani trochu. Mozna kdyz ma clovek na tech rukach nejake maso, tak to celkove ty klouby, slachy, upony apod. zpevni. Nejlepsi priklad je treba pater. Je neskutecnej rozdil jestli mas nejake zadove svaly kolem te patere, ktere tu pater obklopuji.. Ta pravdepodobnost vyhreznuti plotynky a nebo nejakyho jinyho zraneni treba pri padu apod. Je daleko mensi.. Jinak oni i nekteri kluci(vetsinou pavouci) maji ty hyperflexibilni klouby a je to fakt sileny se na to divat.. :)) Staci sem tam zapojit i ty ruce jak biceps, tak triceps, takze treba kliky a shyby podhmatem a ty zpevnene svaly pak nepusti ty klouby do tak silenych uhlu…
Předpokládám, že Ty v lokti nedáš více jak 180°, protože na to nemáš štíhlé kosti. Tobě se tedy vždy lokty povolí na správnou stranu. Kdo má 180° a méně, musí už tuto polohu svalovým tonem držet. Kdo má v lokti třeba 190° opře se o kloubní doraz může svaly loktu uvolnit. Zamčený valgózní loket nemá na kole co dělat.
Proc by mel nekdo min nez 180°? LEda tak nejakej zanet, uraz a nebo fakt hodne zkracene bicepsy ne?
S věkem se do úponových drsnatin ukládají vápenaté soli a zmohutňuje tam kostní hmota.
Njn tak to chce dostatek horciku a vitK2, aby se nikam zadnej bordel neusazoval a obcas to procistit enzymama..
Promiň, příště přidám řadu smajlíků. Skryté poselství bylo: slepice jako slepice.
Neměl jsem ani jedno, takže to vědět nemusím :-)
Kdybych věděl, co tady spustím za lavinu, tak radši nepíšu nic. Je mi úplně jedno jak se tomu odborně říká nebo čím je to způsobeno…
Nevěděl jsem kam to zařadit, je to myšleno spíš na komentáře od Yury a Pana z Dubu.
Ty ses taky dobra lavina. :))
700 je fakt málo.
Nemám, jen jsem četl článek.
Často se držím za korunku vidlice jako závoďáci. Jede to o poznání rychleji a navíc mi při téhle poloze nevypadávají sluchátka z uší. Nudné přesuny po silnicích první třídy už v podstatě jinak nejezdím. Na vidlici mám nalepené rozřízlé ESI gripy, protože jsou fajn měkké, vydrží a rozhodně nekloužou.
Kdybych byl tak ohebný, že dosáhnu na korunku, tak ten nalepený kus silikonu pro příjemnější úchop není vůbec špatný nápad.
Takhle jsem jezdil dříve. Teď už se držím spodních noh vidlice. Aby to drželo, tak jsem si tam nalepil koberec.
Hm, tak to já se občas držím za rychloupínak.
Občas se držim při jízdě za péro, esi ani koberec sem na to zatim nelepil. Snad jsem svou troškou do mlýna někomu pomohl v rozhodování co držet.
tož to já se už taky nedržím korunky vidle nebo u představce.. rodla ovládám jazykem a šlapu ušima a o sedlo mám opřený oči abych neusnul…
Nepoužívám u představce mi vadí display di2 a na pevné vidli se není kde držet
Na silničce a krosce s rovnými řídítky se držím co nejblíže představce, když potřebuju jet tempo, ideálně do kopce. V tomhle posedu mě to nenutí „tahat to rukama“. Na MTB 29er jsem to zkoušel jednou a přišlo mi to nepřirozené, abych se držel za vidlici, na to nemám koule. Na silničce je samozřejmě omotávka, na krosce a MTB nikoliv. V rukavicích jezdím vždy.
Normalne, kdyz jedu po rovine, tak se drzim za horni ramovku a zatacim zmenou rovnovahy, je to uzasne aerodynamicky, jedes rychle, takze ani nepotrebujes radit a valis furt 53×11.
tak to bych se nepochybně rozsekal :D
A je to opravdu horní rámovka, čeho se držíš?
myslíš, že ho jízda tak vzdušuje a drží vlastní kormidlo? :D Já bych tohle fakt nedal, ale věřím, že trénink může vést k mnohým dovednostem včetně této…
:D ja doufam, ovsem podminkou pro tenhle skil je kozi mliko se sifonem pred jizdou
Ale to musíš dobře odbourávat kyseliny, jinak se zakyselíš a končíš.
Neříkal kdysi jakýsi Gates, že 640 bude stačit každému nafurt?
edit: blbě zařazeno…
ne, neříkal. https://en.wikiquote.org/wiki/Bill_Gates#…
Drzeni za vidli moc realnej prinos nema, v NMNM to obcas vyuzivali Sauserovi sverenci. :-) v prudkym protivetru to neco malo sunda, ale zase slapes do zeli dost neefektivne, takze to neni ono a jet takhle delsi dobu je silne kontraproduktivni. Nejlepsi kompromisni uchop na biku je za brzdovy paky podobne jako Bouda nebo Jara. Dost maratoncu to pouziva. Nejpohodlnejsi pro dlane, vydrzis dlouho efektivne slapat a mas i prostor pro mirny aero.
Nebo se proste na te rovince oprit predloktim jako na ziletce ne.. Bouda stehniska jak sprinter na draze.. :)
Ano to muzes, ale vydrzis to jen chvili. V prahove zatezi kolem FTP se takhle slape strasne spatne a za chvili si zacnes hrozne davat. Bez hrazdy je tohle velmi problematicke. Proto i spickovi casovkari kdyz jsou v uniku, tak jedou uchop za paky. Dolni uchop sice par W aero odporu ubrat muze v podobne rychlosti, ale pro efektivitu slapani to je nevhodne.
Ja psal ale o nejakem rovnem useku na MTB ne na silnici.. Na silnici se me zda, ze se nejcasteji pouziva uchop nahore za paky s loktama do praveho uhlu…
Ano vsak ano. Na MTB to proste nema prinos, aerodynamicka vyhoda je minimalni a clovek to vydrzi kratkodobe., svaly mnohem vic pretizis. Kdyz mas optimalni „steady“ pozici na ktere ses schopen podavat nejvyssi mozny vykon po dlouhou dobu. Na silnicce to je dost podobne.
V klidnějších pasážích, resp. při přesunech mám položené ruce na objímkách brzd, ale musel jsem se k tomu dopracovat, možná vliv silničky… Dočasná změna polohy rukou mi vyhovuje.