https://www.autozive.cz/…jizdni-kola/
Jinak údajně se mají vypínat výtahy a eskalátory jako semeniště ví/yrů :)
https://www.autozive.cz/…jizdni-kola/
Jinak údajně se mají vypínat výtahy a eskalátory jako semeniště ví/yrů :)
A vypuklo konkrétně co? Nějak jsem to z toho nicneříkajícího článku nevyčetl.
Ano, nemecka policie by chtela. Takze nic nevypuklo ani v tom nemecku, natoz unas.
Změnil jsem Ti název vlákna na výstižnější, ten původní byl dost nic neříkající…
Bolševíku :)
Přípomocňákům jak na ilustračním fotu nepochybně. Nic naplat, jsou to řidiči motorových vozidel.
Tak hlavně bych dal zákazy. Dosti mě obtěžuje, když na chodníku kole mě prosviští elektrická koloběžka, na které jede rychlostí min. 25 km/h. Dle mého názoru jsou toto motorová vozidla. Toleroval bych leda kola, kde je asistence k šlapání. Kde fakticky jede na baterii, tak ty bych vypráskal nejen z chodníků, ale i cyklostezek. Nevadí mi důchodce, který nezvládá sport, ale trochu pohybu tam dává.
Vždyť na chodníku už jsou veškerá kola a koloběžky dávno zakázané (kromě dětí do 10 let nebo tak něco). A pokud něco jede na motor přes 25 km/h, tak to navíc není legální elektrokolo/koloběžka ani na silnici.
Ano, tak to je. Přiznám se, že i já jedu někdy na kole na chodníku. Po silnici bych musel přejít čtyřproudou silnici, kde jezdí dosti aut. Po chodníku jedu dosti pomalu, když nejsou v dohledu lidi, tak tam jedu nějakých 15, v blízkosti chodců výrazně zpomalím. A respektuji, že oni mají přednost, nesmím je ohrozit ani omezovat. Takže já nejsem striktně proti kolu na chodníku, pokud jezdec plně respektuje, že tam nepatří, jede poblíž chodců rychlostí 7–8 km/h, ohleduplně se jim vyhne. Jezdit na chodníku dvacítkou a tak míjet chodce může jen zvíře. Ještě horší jsou ti koloběžkáři na elektrický pohon, případně elektrická kola.
Tak to jsme tady ve Finsku všichni zvířata :-). Naprostá většina chodníků je sdílená pro cyklisty i chodce. Asfaltová část pro cyklisty, dlážděná pro pěší. Někdy je však pouze čára na zemi a značka ukazující, kde má kdo jít a jet, a někdy ani to ne. Po výhradně dlážděných chodnících, určených pouze pro chodce, cyklisti nejezdí. Lidé se navzájem respektují (pár výjimek se samozřejmě už našlo a v 90 % na pravidla kašlali „nepůvodní“ Finové) a chodci prostě počítají s tím, že nemůžou jen tak změnit směr a vejít cyklistovi před kolo. Pro stěžovače na elektrokolisty dodávám, že mnohé cyklostezky mimo město a některé podél víceproudých silnic jsou často osazeny dodatkovou tabulkou „Sallittu mopoille“. Cyklista pak musí být připraven, že ho budou míjet skútry a slabé motorky i o dost rychleji než dvacítkou. Je samozřejmě jasné, že takovýto systém si žádá disciplínu od každého účastníka a v ČR si ho dost dobře neumím představit.
Tak u nás kolo na chodník nesmí, pokud nejde o cyklostezku i pro pěší, kde jsou kola, chodci, bruslaři a případně i kolečkové lyže s hůlkami. Tyto cyklostezky jsou dosti nepříjemné, chodci občas vybočí, bruslaři zas umí zabrat celou cestu, mají široký záběr do stran… Na běžný chodník ale kolo nesmí. Pokud tam vjedu, tak se snažím v blízkosti chodců jet podobně, jako bych kolo vedl, tj. velmi pomalu, opatrně.
Dle mého názor výhradně motová vozidla, tj. el. koloběžky, patří na silnici a ne na cyklostezku. A teprv už ne na chodník pro pěší. El. kola bych toleroval u starých lidí, pokud bude na cyklostezce, bude užívat el. motor jako doplněk, proč ne. Pokud jde o kola, kde nejde o příšlap, tak je to čistě motorové vozidlo a ptří jedině na silnici. Cyklostezky mají být pro sport, ne pro motorová vozidla. Pro motosport prosím silnici.
Trapné elitářství. Cyklostezky mají být primárně pro dopravu. A nevidím důvod proč by mi měl vadit jezdec na el. koloběžce nebo jednokolce víc než jezdec na elektrickém kole jenom proto, že ten na kole má možnost k motoru přidávat i svůj vlastní výkon, pokud pojedou nějak rozumně. A nevím proč by mi mělo vadit, pokud pojede třeba 50 když tam bude sám.
Legálně provozovat ty jednokolové pojíždědla víc jak 25 km/h snad ani nejde, ne? Ostatní přípomocní vadit nebudou, dokud (si) něco nezpůsobí a nebudou kvůli nim omezení pro všechny..
Tak legálně to nejde, fakticky ano.
Elektrická jednokolka obsahuje samovyvažovací mechanismy jako Segway, takže to je osobní přepravník a spadá pod § 60a
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361#p60a
Může to na chodník, ale na chodníku se musí pohybovat max rychlostí chůze, což je OK. Ovšem musí se pohybovat rychlostí chůze i na smíšené stezce, kde cyklista nemá omezenou rychlost a tedy může klidně 50 km/h a musí se pohybovat max rychlostí chůze i v obytných zónách, kde kola i auta můžou až 20 km/h, což už je dost na hlavu.
V čistě cyklo stezkách a pruzích může a má se celkem očekávatelně chovat jako cyklista
Ovšem na silnici má jet vlevo jako chodec, ale rychlost není omezena. K smíchu.
Nechápu proč tyhle vergly jen proto, že mají vyvažovací zařízení mají jiná pravidla. Když tohle může na chodník, proč by tam nemohla malá elektrokoloběžka typu Xiaomi.
Každopádně fakt, že to bezesporu legálně smí na chodník, a že to má poměrně velké a tedy pohodlné kolo a přitom je to relativně malé a skladné z toho dělají ideální městohyb.
Ty jednokolky umí být docela rychlé, horší to bude asi s bržděním a krizovými manévry.. Výkon vozítek z odkazu někde výše byl taky přes 2kW, nedovedu si představit, že je to street-legal.
Pokud by na jednokolkách jezdili rychlostí do 7 km/h (to je rychlost dosti svižné chůze, ovšem ne závodníka), tak mi zas tak nevadí. Pletli by se, ale neohrožovali. Elektrokoloběžka je ovšem hodnocena jako kolo, jestli platí analogie. Obyčejná koloběžka se bere jako kolo. Kdo se pohybuje vlastním úsilím, má tam brzdu, tak opět, na chodníku mi nevadí, pojede-li ohleduplně a nějakou rychlostí do 15 km/h, jsou-li blízko lidi tak výrazně zbrzdit. Ti s elektrickým pohonem ale kolem člověk prosviští, někdy dvacítkou, jindy si říkám, že to musí být více než 25. Na rozdíl od klasických koloběžek, kde bývají pořádné brzdy, osvětlení atd., tady není snad nic. Malá kolečka a silný motor, nejlépe bez osvětlení.
Kde to jde, tak opravdu na chodník s kolem nelezu, jezdím tak jen výjimečně. Dokážu jet taky rychleji, ale po tom chodníku ze zásady vždy pomalu.
Kde to jde, tak opravdu na chodník s kolem nelezu
Mně přijde, že místa, kde bys musel s kolem jet po chodníku, skoro nejsou. Můžeš uvést nějaké příklady? Já to dělám jenom když si sobecky chci zkrátit cestu: například když jedu k nějakému paneláku uprostřed sídliště a přede nepůjdu skoro 100 metrů pěšky, nebo když chci z Wenzigovy od Karlova do Legerovy a nemám koule na to jet v protisměru po silnici a přece nepůjdu pěšky. Dřív jsem ještě dělal to, že když mě do kopce nešlo předjet a na chodníku nikdo nešel, tak jsem uhnul na chodník, ale to mi lidi rozmluvili, že tím porušuju zákon a to je samo o sobě špatné, tak jsem s tím přestal a radši za sebou nechávám kolonu.
Osobně po chodníku jezdím pravidelně cestou z práce. Jak je pro mne jinak tabu, tak tady těch asi 120 metrů naprosto prázdného chodníku projedu.
Alternativou je vyjet z vrat, dát se na druhou stranu, dojet na světla, odbočit přes tři pruhy doleva, objet blok, projet další světla, kruháč, odbočit na cyklostezku a po ní a dvoje další semafory se dostat zpátky o těch 120 metrů dál od startu, kde můžu na kole z toho chodníku jet v klidu cestou kolem garáží.
Nebo je taky alternativa to kolo po tom chodníku vést, ale zas takový Dušín nejsem.
Já pokud jedu určitým směrem, tak mám dvě možnosti. Buď pojedu nějakých 300 m po chodníku, který je dosti široký a kde běžně jezdí nejen kola, ale i elektrické koloběžky oběma směry. Nebo vlezu na frekventovanou čtyřproudou silnici, nejprve počkám, než nic nepojede, pak pojedu opačným směrem asi 300 m k první otočce, tam raději po přechodu převedu kolo. Auta mi sice přednost nedají, ale bývá to na přechodu bezpečnější, přejít jako chodec. Nebo tam odbočím , v druhém směru zas počkám, až v obou pruzích nic nepojede, auta tam jezdívají dosti rychle. Pak pojedu zpět nějakých 600 m nebo trochu víc, tam budu točit na křižovatce a postupně se dostanu k místu, kam bych se dostal jednoduše po chodníku.
Sorry, ale já mám rád svůj život i své zdraví. Nebudu riskovat, že mi srazí auto jen proto, abych nejel kousíček po chodníku. Po něm kola jezdí běžně, na rozdíl od většiny já tam jezdím opravdu pomalu, respektuji chodce
Ta klasifikace je jasná, ale v čem je koloběžka horší než jednokolka? Top jednokolky mají 3+ kW motor, 3+ kWh baterku, jedou 50+ km/h a váží skoro 40 kg. A 4 kW a 50 kg měly i Segway kvůli kterým předpokládám ten paragraf vzniknul.
Mě by docela zajímalo, jak se takovéhle vozítko chová při prudkém brždění a jakou má vlastně brzdnou dráhu. :-)
To mě taky zajímalo, jak se na tom krizově brzdí, tak se sem si prohlíd pár videí na YT a brzdí to líp než sem čekal, nedá se to moc pospat, asi bude nejlíp když si to taky najdeš.
Teď sem si našel i nějaký bouračky, za všechny jedna kompilačka https://youtu.be/AKI-4IgqfwM
V ne moc velký rychlosti se z toho dá celkem dobře vystoupit a pokračovat během, ale ve velký docela držkopády, každopádně to chce pořádný chrániče.
Děti mají hoverboard, jede to max 16km/h, nevidím moc nebezpečí v tom že z toho spadneš, pár rychlých kroků a v pohodě max se trochu odreš, větší problém je v tom že když z toho vystoupíš tak se tomu zastaví kola a ta cca 10kg těžká věc letí naprosto nekontrolovaně v původním směru klidně dalších 10m, tak že kdyby to někoho trefilo tak by to mohl být celkem průšvih
Tak to by nebylo moc fajn, u těch těžších a rychlejších typů. 40kg věc a 50 km/h..
Jojo máme takový ten úplně první model, už to máme asi 10 let, zatím to ještě pořád funguje, když na to jezdila dcera že začátku tak to zvládlo najezdit cca 15km tak že to nakonec používala jako dopravní prostředek a jezdila na tom na tréninky, z tréninku to je zpátky do kopce tak to ještě kamarádka co jezdila na longboardu se jí držela za rameno a uvezlo je to obě :-)
To bude tím, že to má dvě kolečka :)
Trochu mě překvapilo že každé kolečko na k sobě 350w motor, to je celkem dost :-)
Netušil jsem, že mají tak silné motory. Kola snad mají povoleno max. 250 W. Pokud cyklista jede stálou rychlostí po rovině, tak pro rychlost 25 km/h by mu mělo stačit nějakých 120 W, půjde-li o běžné kolo, ne nějakou těžkou plečku. Elektrické koloběžky opravdu jezdívají hodně rychle, jezdit po chodníku 20 nebo 25 km/h je opravdu moc. Na jednokolce tak rychle se nikdo neodváží. Navíc ty elektrokoloběžky jsou takové malé. Není to typická koloběžka, kde třeba jedno kolo má velikost kola na Mtb a druhé jak na skládačce, obě kola s brzdami. Ty malé koloběžky, tam těžko bude brzdit. Setrvačností by to pak letělo dál, na velké koloběžce ho ta koloběžka zadrží.
Co se týče vozítek Segway, ty mi taky před lety pily krev. Je zajímavé, že jejich vynálezce a majitel té slavné firmy se sám na takovém vozítku zabil. Přiznám se ovšem, že mě dojímá víc, když někdo na takových verglech zraní druhé lidi. Ty úrazy nemusí být zcela malé, zlomená noha u seniorů atd.
Tak cyklostezka by měla být pro cyklo, jednak z názvu. Potom jde o to, že bruslaři vyjíždějí do stran, kdežto cyklista jede v úzkém pruhu. Kolo je zas zpravidla rychlejší než brusle, takže to je problém. Když se to pomíchá chodci, kde navíc jedni jdou vpravo a jiní vlevo jak po silnici, tak to je teprve zmatek. Takže na takové cyklostezce je riziko kolize větší jak na silnici, kola tam musí pomaleji.
Čistě elektrická vozítka bych nedával tam, kde jezdí či chodí lidi pro fyzický pohyb a rekreaci. Ježdění na elektrický pohon nemá se sportem nic společného, takže bych tato vozítka dal jinam.Nemyslím kola, kde je asistence motoru za současného šlapání, typicky pro starší lidi. Ti mi na cyklostezkách nevadí.
50 km/h na cyklostezce zakázáno není. Ono je tam problém fakticky jet i nějakých 25 nebo 30. Větší rychlost mi vadila na chodníku, kam elektrokoloběžka vůbec nepatří. Na silnici mi nevadí, ať jede rychle, kolik předpisy v místě povolují.
A ještě sem chtěl napsat, že kromě chodníků, stezek pro chodce a cyklisty a stezek pro cyklisty existuje chodník (stezka pro chodce) a pěší zóna s povoleným vjezdem cyklistů, tam pak platí pro cyklisty max 20 km/h.
Tak řadu cyklostezek bych klidně mohli přejmenovat na pěší zónu s povolením vjezdu pro kola a brusle. Rychlost do 20 km /h je ovšem velmi málo.
Bruslař je podle zákona vlastně chodec. Jen může na Stezku pro cyklisty.
Jo, přeznačit spoustu stezek pro chodce na cyklisty na stezky pro chodce s povoleným vjezdem bych bral, určitě všechny s podstandardní šířkou, tedy užší než 3m. To by nevyvolávalo v točvolantech představu, že cyklista má být tam i když se mu to vůbec nehodí a potřebu jim to dávat najevo.
Ano, to blbé je, že je-li vedle silnice cyklostezka, tak kolo na ní musí jet.
No tohle je u stezek pro chodce a cyklisty minimálně sporné, detailně už se to tu řešilo, třeba ve vlákně „cyklonovela“, bohužel to někteří točvolanti nedokážou nebo nechtějí pochopit.
Taky se celkem stávají populární elektrický jednokolky. A některý maj hodně slušnou motorizaci
A přitom by stačilo vytetovat číslo třeba na čelo nebo na obě tváře a hned snadno každého identifikují a k tomu to není nic nového to přece němci umí
Myslím, že nastane doba, kdy policie bude navrhovat povinné GPS, aby bylo hned jasné, kdo a kam jel, jak tam byl dlouho, jak jel rychle, jestli s dopomocí nebo bez, s kým se tam potkal a co tam dělali. Něco jako e-rouška pro všechny. To je doba elektronická.
Povinná registrace a pojištění bylo v návrhu v EU patlamentu už před xx lety. Tenkrát stím přišla Anglie. .V Německu jsou povolené turbo ebajky ktere maji blíž k naší babetě ktera kdysi byla na občanku ale uz byla registrovaná. A hlavně subytkrm automobilů je jasný že to musi nekdo zaplati. Tedy ten kdo na silnici zbude…
Dávno tak není otázka jestli jo nebo ne, ale jen kdy.
Nedokazu si moc predstavit tu byrokracii, registrovat vsechna kola, ktera mam a stejne tak ty stryce a babky na vesnicich, ikdyz to uz mozna dnes takove ani neni.
Spis bych byl pro reseni, zpusobis nehodu a budes mit znacku mas moznost pozadat pojistovnu o plneni/nedostanes pokutu/dalsi vyhody (snad i slevy na servis, novou baterku, at si na tom klidne nekdo postavi byznys). Jo, a teda tak nejak podvedome cekam, ze by se to mohlo tykat hlavne ekol.
Asi jako alkohol v aute – v zasade i naprany mohu za volant. Trochu pritazene za vlasy, ale proc ne. Pokud se ale stanu ucastnikem dopr. nehody, tak bez ohledu, kdo ji zavinil asi budu oznacen za vinika ja.
Ono v zasade tyto veci uz tady parkrat byly. Zavodni (jako ve fabrikach) kola mela registracni znacku, pamatuju z detstvi, ve Svedsku se lepily registracni nalepky na ramy, myslim, ze to tam jeste funguje, ale pojistovny se cukaji platit pri kradezi tak uz si to malokdo zaplati.
Na druhou stranu v dnesni dobe chytrych telefonu, rozeznavani oblicene a dalsich ficur bude nejaka fyzicka znacka na kole slusny archaismus.
Tak já ti nevím, ale v rámci pojištění domácnosti mám pojištění odpovědnosti které platí i pro cyklistiku a jsem pojištěný na 5 milionů, větší škodu na kole asi moc nezpůsobíš když se vyhneme divokým teoriím jako že nedáš přednost kamionu který ve snaze se vyhnout smete na chodníku mateřskou školku a podobné hodně nepravděpodobné záležitosti
Ono stačí kdyz to ten kamion strne a prevrati se nekde na krajnici a zrovna poveze osm novych Mercedesů. To neni zas tak uplne nepravděpodobné a ses v tom za 30… ;-)
Odprostěte se prosím od kamionů a materiálních škod. Nejdražší je Škoda na zdraví. Pracuji v pojišťovně. Včera jsme upravovali rezervu na jednu škodu. Řidič osobního auta (klidně dosaď cyklista) nedal přednost motocyklu. Řidič motocyklu i jeho spolujezdkyně, oba těžký úraz hlavy, letecky transport, doživotní následky. Náklady léčení, opatrovnik, ušlá mzda, stizene společenské uplatnění. Na každého z nich jsme vytvořili rezervu 20 mil. Kč, takže nedání přednosti za 40 mega.
A podobný scénář muže mít i to, ze někde “sestreliš” jiného cyklistu.
To jo ale kolik by stálo pojištění odpovědnosti v občanském životě s krytím 100 mega. To snad ani nikdo nenabízí. Já vím že těch 5 milionů je v případě těžkého zranění na hraně a v případě trvalých následků je to málo.
Tím spíš neni podstatná forma tedy jestli tabulka, samolepka, zaznam sn kdesiv databázi nebo evidence na občanku . Ale podstata že v určitý moment vyvstane potřeba registrace a kontroly. A samozřejmě i zdanění , protože když nebudou provozovatelé aut tak to zaplati i ten levnější zpudob dopravy ktery na silnicich zbyde tedy i cyklo. Jinak málo zemi pojištění a registraci kol jiz davno požaduje. Tedy nebylo byt to prvenství ale jen rozšíření.
To by mě zajímalo jak to SPZ na kole dáš :-(
No na nosic prece nebo aspon na blatnik. Neni nahodou blatnik povinnou soucasti vybavy kola? A mas to vyresene.
Neni, proč by byl? Policajtům může bejt jedno, jestli se v mokru zasviníš.
Uvažovat o fyzické RZ na kolo je obludárium největšího kalibru. Vozit 99,99% procent času kus plechu zbytečně nedává smysl.
Nejvíc mě na tom irituje uvažování úředníků, jediným cílem je vymyslet nové lejstro, které se potáhne další desítky let, nikoliv optimalizace. Navrhoval bych úplně opačný systém, u kol volitelně elektronicky, u všech vozidel pouze zadní RZ a u vozidel IZS, MHD, IDOS bez značek = míň odpadu, úřeníků a mnohem méně byro, žádné nalepené EURO štítky, tikety na dálnice, nebo do alp, vždyť stačí využít jeden elektronický ID údaj.
kadiduješ někde, kde ti můžu dát hlas?
Ale absence predni SPZ by fizlum a uradum ztizilo vyber pokutek, to by nikdy neproslo.
Jaképak asi riziko představuje babka jedoucí na kole ze samoty u lesa do vesnice na nákup? Že by potřebovala na své Ukrajině SPZ. Mohla by převrátit tak nanejvýš traktor se slámou. A ještě by musela do okresního města vystát frontu na úřadě při registraci. Chápu, že kamion plný Mercedesů byl myšlen jen jako příklad. Nebo kluci v bikeparku, mohou se pomlátit tak leda sami mezi sebou. Mimochodem, viděl už někdo v bikeparku kolo s blatníkama? :-) Museli by mít SPZ na zádech. To by asi bylo nejlepší řešení, vymyslet taková ta startovní čísla, jako mají přespolní běžci. A ještě bych to vylepšil o povinné STK na kola, nejlépe každý rok za 500,– (nemusely by mít emise). Příspěvek berte jako srandu :-).
Co vím, tak třeba traktor nemusel mít spz, nesměl ovšem pak na silnici. Pokud někdo traktorem jezdil jen na svém poli, tak to tak šlo. Silnice snad šla kolmo přejet, ale ne jet po ní. Strejda míval u domu velkou zahradu, kde měl políčko, v jednom pruhu brambory, v dalším už nevím co. Bylo to plně oplocené, jeho malý traktor (asi poloviční proti tehdejším Zetorům v JZD) vlastně nevyjížděl mimo jeho pozemek ohraničený plotem. Takže jen ze dvora na zahradu.
A budou i spzky na koně?
I na boty, na levou jiná než na pravou :-)
A kontrola hloubky dezénu a rovnoměrného sešlapání podrážek přijde ihned poté.
A ony nejsou ?
No hlavně aby někoho nenapadlo STK na kola. Nevím, jak bych vysvětloval jiný rozměr pneu jako vysvětluju u auta (neúspěšně).