Velká brněnská cykloanketa (dopravní téma)

68 nepřečtených
  • zbartos

    Moc nevěřím, že se po 34 letech stagnace něco najednou začne dělat, ale těch 15 minut na vyplnění jsem tomu věnoval. Viz https://ankety.damenavas.cz/w/cykloanketa .

    P.S. To klikání do mapy mi moc nešlo (v mobilu to nejde naklikat asi vůbec !!), tak jsem místo toho napsal pár vět do prostoru pod mapou.

    Anketa: Jste pro zrovnoprávnění statusu cyklisty s chodcem při kolmém překonávání silnice na označených místech ?

    Ano
    12x
    43%
    Ne.
    16x
    57%
    2 1
    • melda  

      Jestli tomu rozumím spravně, tak jako že by cyklista měl přednost na přechodu, kteren není řízenej semaforem?

      0 0
    • novcze  

      Brněnskou anketu si dám, ale otázka zrovnoprávnění statusu záleží co je tím myšleno, ono totiž dnešní situace je taková, že kolmo přejet silnici v místě kde je přechod můžeš, akorát dáváš přednost všem

      1 1
      • Georrge  

        A tak je to podle mě správně a nic bych na tom neměnil. Nechci, aby cyklisti lítali na přechody / přejezdy bezmyšlenkovitě, jako to dělají někteří chodci s vidinou absolutní přednosti. Cyklista je totiž rychlejší, rozměrnější, je tedy méně času a prostoru na reakce, pokud dojde na krizovku.

        Navíc hodně řidičů ani neví, že cyklista nemá přednost, takže pokud jedu na kole, celkem pravidelně mě na přechodech pouští a nemusím tedy čekat, až projede úplně celá kolona. Stejně tak já cyklistovi zastavím, když ho na přechodu vidím, ale do zákona bych to nedával.

        5 0
        • novcze  

          jj, mě to tak taky vyhovuje, jen by to chtělo edukovat chodce a řidiče, aby to vědělo víc lidí

          0 0
        • kejda  

          Na přechodu přednost nemáš, pokud nesesedneš, na přejezdu pro cyklisty v případě zelené, ano máš.

          Řidiči aut jsou hodně tolerantní :)

          1 0
          • melda  

            Jo, ale musí tam bejt semafor s označením cyklisty. Pokud je tam přejezd a k tomu jen zelenej panáček chodce, tak přejed můžeš, ale přednost nemáš.

            1 0
            • Esi  

              Tak když je ten panáček zelenej tak mas, přece jen auto nemůže jet na červenou ani když má sanci přejet cyklistu a i při odbočování musí dbát zvýšené opatrnosti, tak té jistě nemůže legálně přejet

              0 0
              • melda  

                Legalně přejet určitě ne, ale cyklista by měl dát autu odbočujícímu na přechod přednost. Teda pokud tam sám nemá semafor se symbolem cyklisty a na něm zelenou, pak dává přednost auto cyklistovi.

                0 1
            • Kratter  

              To je zajímavá úvaha (myslím to vážně), která ale nikde v 361/2000 není popsána. Máš k tomu nějaký podklad, který by říkal to co tvrdíš? :)

              0 0
              • melda  

                Slyšel jsem to na školení řidičů. Od školícího, takže bych tomu věřil.

                0 1
                • xtonda  

                  Takže JPP

                  0 0
                  • melda  

                    Panstvo, já jsem se nepřišel sem hádat. Takhle nám to vysvětlovali,JPP se jmenuje Roman Fila, rfila@dpmb.cz. Mail máte, můžete mu vysvětlit, jak je to správně, on bude rád. Za měsíc jdu na školení zase, tak snad to stihnete a bude nám to už vysvětlovat dobře.

                    2 0
                    • gerrard  

                      Tak jestli ten borec učí i řidiče trolejáku vyjíždět ze smyčky jírova na hlavní, tak by to lecos vysvětlovalo. :)

                      2 0
                • kejda  

                  To je kravina. U sdruženého přechodu/přejezdu by měl být vždy i sdružený semafor. Dneska školení řidičů dělá taky kde kdo…

                  0 0
                  • xtonda  

                    Ale i kdyby tam sdružený semafor nebyl, tak podle textu toho odstavce je podstatné jestli je tam přechod nebo přejezd a nikoliv jaké je sklíčko na semaforu.

                    Ono to teoreticky minimálně dočasně může nastat, protože pruhy na silnici maluje jiná parta než co mění sklíčka.

                    Každopádně školitel je typický autičkář co si hledá jakoukoliv záminku aby nemusel dát přednost cyklistovi. Řidiče co odbočuje má zajímat jeho semafor a co je na zemi, rozhodně ne jaký semafor tam má cyklista/chodec ani co na něm svítí.

                    1 0
                    • ceo  

                      Ono to plyne z toho, že cyklista legálně nesmí přejíždět přechod pro CHODCE.

                      Je to posunuta interpretace toho, že řidič má dávat přednost (umožnit přejít) chodci chystajícímu se přejít silnici. Chodcem chystajícímu se přejít je i cyklista, co vede kolo. Pokud ale cyklista jede na kole, není chodec a auto mu na přechodu nemusí dávat přednost. Cyklista jedoucí po přechodu porušuje zákon (stejně jakoby jel po chodníku)

                      Na červenou auto musí stát vždy.

                      Jiné je to pokud je tam kromě přechodu pro chodce ještě přejezd pro cyklisty… Ten cyklista legálně přejet samozřejmě může.

                      0 0
                      • kejda  

                        Zákon nijak nezakazuje jízdu cyklisty po přechodu pro chodce. Žádné ustanovení v tomto znění neexistuje. Jediné co je, že v okamžiku přejezdu cyklisty po přechodu tento nemá žádné právo přednosti.

                        A bylo to tu už párkrát zmíněno.

                        2 0
                        • orm  

                          Nema pravo prednosti, coz ale neznamena, ze auto 100m daleko, kdy ma dostatek casu zareagovat, na to muze slapnout a cyklistu sejmout, jak obcas slychavam z ust nekterych ridicu :-).

                          0 0
                        • ceo  

                          mno, přechod je pro po silnici jedoucího cyklistu to samé jako pro auto.

                          Problém je v tom, že není legální jezdit po chodníku a přechody vedou z chodníku na chodník… a máš povinnost jet po silnici… nesmíš se na přechodu otáčet. Zatáčení se děje na silnici v pruzích …

                          Takže máš problém legálně na ten přechod (kolmo na směr jízdy na vozovce) najet… pokud je tam stezka, tak je tam přejezd, nebo bývá ukončena značkou a pokud je tam chodník, tak se dostaneš do režimu, že bys měl zastavit a jít pěšky, protože chodník…

                          Teoreticky bys mohl legálně na zebru najet, pokud je těsně na hranici vozovky ukončena cyklostezka, ale zase s tím, že jedoucí na kole pro tebe zebra žádný význam nemá a nikdo tě nemusí pouštět… A většinou v takových místech bývá značka „cyklisto sesedni“…

                          0 0
                          • xtonda  

                            Jsou místa, kde smíšená stezka vede až k přechodu.

                            https://mapy.cz/s/pupocezoja

                            Za mě je to chyba ve značení, ale prostě se to vyskytuje, takže k přechodu se dá legálně dostat a jízdu přímo po přechod nic nezakazuje.

                            0 0
                            • ceo  

                              JE to chyba značení.

                              V podstatě jsou 2 možnosti:

                              1. pro jedoucího cyklistu, jako by tam přechod nebyl, pak ale bych měl pochybnost, jestli vůbec pro jedoucího cyklistu platí semafor pro chodce? Zebra upravuje práva chodců, semafor upravuje chování na zebře…
                              2. zebra je něco jako vyhrazený jízdní pruh, pro chodce, kde sice v zákoně není nikde zákaz použití vyhrazených jízdních pruhů, ale je tam pozitivní vymezení, že tam můžou jen vyhrazení účastníci provozu – v případě přechodu pro chodce jen chodci, a pak bys musel sesednout a přejít a semafor by logicky platil…
                              0 0
                              • xtonda  

                                Ne, zebra ani náhodou není něco jako vyhrazený pruh. U vyhrazeného pruhu je jasně definováno kdy tam smějí vjet jiná vozidla.

                                § 14 (1) Je-li vyznačen jízdní pruh dopravní značkou „Vyhrazený jízdní pruh“ (dále jen „vyhrazený jízdní pruh“) pro určitý druh vozidel, platí pro řidiče ostatních vozidel obdobně § 13 odst. 2, a je-li vyhrazený jízdní pruh vyznačen na tramvajovém pásu, též § 21 odst. 7. Jízdní pruh nelze vyhradit pro motocykly.

                                a

                                § 13 (2) Na tramvajový pás v úrovni vozovky se smí v podélném směru vjet jen při objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, vjíždění na pozemní komunikaci, nebo vyžadují-li to zvláštní okolnosti, například není-li mezi tramvajovým pásem a okrajem vozovky dostatek místa; tramvajový pás zvýšený nad nebo snížený pod úroveň vozovky nebo od vozovky jinak oddělený například obrubníkem se smí přejíždět jen příčně, a to na místě k tomu přizpůsobeném. Při vjíždění na tramvajový pás nesmí řidič ohrozit ani omezit v jízdě tramvaj.

                                Stejně tak je jasně stanoveno, že na chodník nikdo jiný nesmí, krom uvedených výjimek. Pro přechod tam žádné takové ustanovení není.

                                0 0
                                • ceo  

                                  Podívej se na definici přechodu…

                                  Chodec vs řidič…

                                  0 0
                                  • kejda  

                                    Já bych to shrnul:

                                    1. cyklista jedoucí na kole na přechodu pro chodce se světelnou signalizací, nebo bez ní, ať se tam zjevil, jak chtěl, legálně co nelegálně, přednost nemá
                                    2. cyklista jedoucí po přejezdu pro cyklisty řízeném semaforem má vždy přednost, samozřejmě pojede na zelenou
                                    3. cyklista vjíždějící na přejezd neřízeném semaforem nemá přednost

                                    Ať už to tady vezme nějaký konec :)

                                    Platí samozřejmě i pro smíšený přechod/přejezd

                                    4 0
                                  • xtonda  

                                    Definice je zavedení pojmu, definice nezakládá žádná práva a povinnosti.

                                    V celým zákoně 361/2000 prostě není ani písmenko o tom, co musí nebo co nesmí jiní účastníci než chodci na přechodu v podélném směru.

                                    Všichni zastánci názoru, že cyklista na přechodu musí slézt jen blbě blábolí a nejsou schopni uvést konkrétní ustanovení, které zakazuje jízdu po přechodu.

                                    2 0
                                    • ceo  

                                      Nebo třeba jen nezakrněli před 30lety, kdy soudy zamitaly žaloby, protože žalovaný byl označen Xyz místo XYZ.

                                      Přikázaný směr taky nic formálně nezakazuje…

                                      Pro cyklistu jedouciho kolmo na směr provozu přechod nic neznamená, jakoby tam nebyl. Takže platí obecná pravidla pohybu po silnici..jízda v pravo, zákaz otáčení na přechodu, vjíždění na silnici z místa mimo silnici…

                                      Howgh

                                      0 1
                      • xtonda  

                        Proboha, jeden zmlkne a vyrojí se další

                        https://www.bike-forum.cz/…snost-pokora#…

                        0 0
                      • Kratter  

                        je fajn si přečíst na jaké příspěvky reaguješ. Cyklista jedoucí ve volném směru totiž přednost má a to se prostě nemůže řídit tím, jestli je u něho na semaforu jen chodec nebo i chodec s cyklistou, jak by to asi měl řidič vozidla na takovou vzdálenost za jízdy rozlišit?

                        § 70 c) signál se zeleným plným kruhovým světlem „Volno“ možnost pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo, přičemž musí dát přednost chodcům přecházejícím ve volném směru po přechodu pro chodce a cyklistům přejíždějícím ve volném směru po přejezdu pro cyklisty. Svítí-li signál „Signál pro opuštění křižovatky“ umístěný v protilehlém rohu křižovatky, neplatí pro odbočování vlevo § 21 odst. 5,

                        0 0
                        • babicak  

                          Cyklista jedoucí ve volném směru totiž přednost má a to se prostě nemůže řídit tím, jestli je u něho na semaforu jen chodec nebo i chodec s cyklistou – to je sice pravda, ale důležité je doplnit, že to platí pouze v případě, kdy cyklista přejíždí ve volném směru po přejezdu pro cyklisty a ne přechodu pro chodce.

                          Ještě bych doplni, že přejezd pro cyklisty se světelným znamením není úplně obvyklý, není dopředu označen, řidič předpokládájen přechod pro chodce a přesně neví,jak se má chovat.

                          0 0
                        • ceo  

                          Je fajn dočíst

                          musí dát přednost ........ cyklistům přejíždějícím ve volném směru po přejezdu pro cyklisty.

                          0 0
                          • Kratter  

                            Ale o tom ta debata je! Bavíme se o semaforech a ty sem cpeš holý přejezd pro cyklisty!

                            0 0
                  • melda  

                    Dělám školení v DpMB, tam nemaj ty nejhorší školící

                    0 0
            • kejda  

              Tak u přejezdu musí být vždy semafor pro cyklistu, u sdruženého je to v jednom, panáček plus kolo.

              0 0
              • Sistematicx  

                Jak je to s prejezdem pro cyklistu ktery je oznacen koridorem pro cyklo prejez a znackou prejezd pro cyklo? Neni tam semafor.

                Je tento urcen i pro pesi?

                U zabrdovickyho mostu je zancka prejezd pro cyklisty. Ale pesi si to pres nej zkracuji taky. A kdyz je nepustim tak se tvari jako ze jsem vyhlasil valku.

                0 0
                • kejda  

                  Pokud je tam tato značka, a to je, tak tam chodci nemají co dělat. Stejně tak nemají co dělat na vyhrazené stezce pro cyklisty.

                  0 0
                  • Sistematicx  

                    Vodorovny znaceni tam je. Ale ted si nejsem jistej jestli je tam znacka ip6 nebo 7. A kolikrat si rikam jestli ty hulky co jdou pesky tam vubec muzou jit. Sam si nejsem jistej. Pesky jsem tam nikdy neprechazel. Na kole tam jezdim do prace.

                    0 0
                    • kejda  

                      Ono je to sporné. Chodci nemají chodit po přejezdu pro cyklisty. Zároveň, pokud v dosahu 50 metrů není přechod pro chodce, může chodec předcházet komunikaci kdekoli, samozřejmě s ohlédnutím na bezpečnost

                      Tam, co zmiňuješ, si myslím, že je to chyba. Je to smíšená cyklostezka, tak by tam měl být sdružený přechod a přejezd. Jenže, je to tam tak frekventované, že si to odbor dopravy asi nelajzne, udělat tam semafor pro chodce a cyklisty

                      Na tu svislou značku se můžu dneska podívat, jestli tam je.

                      0 0
                      • orm  

                        Chyba to asi je, ale z pohledu ridice je to podporene i znackama – https://en.mapy.cz/s/hunebugovo. Na stezce podel svitavy jsou horsi mista – prejezd krenove, prejezd u makra.

                        0 0
                      • Bikevlk  

                        V dnešní době není třeba tam fyzicky jezdit :-)

                        Z jedné strany je tam tohle.

                        A z druhé tohle.

                        0 0
                        • kejda  

                          A co když nemám chytrý mobil ani PC? Mám tam dnes stejně cestu, ale i tak jste to už zodpověděli za mne, za což dík :)

                          0 0
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    0 0
                • xtonda  

                  Tam je na severní straně společná stezka, takže by dávalo smysl aby tam byl sdružený přechod a přejezd.

                  0 0
            • xtonda  

              Dával jsem citaci v sousedním vlákně.

              § 70 (2) c) signál se zeleným plným kruhovým světlem „Volno“ možnost pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo, přičemž musí dát přednost chodcům přecházejícím ve volném směru po přechodu pro chodce a cyklistům přejíždějícím ve volném směru po přejezdu pro cyklisty. Svítí-li signál „Signál pro opuštění křižovatky“ umístěný v protilehlém rohu křižovatky, neplatí pro odbočování vlevo § 21 odst. 5

              Čili záleží na tom co je na zemi, jestli přechod nebo přejezd, ale ne na tom, co je na sklíčku semaforu, pokud je u přejezdu sklíčko pouze s panáčkem, tak je to prostě chybné značení.

              0 0
              • Kratter  

                Tohle je vtipný třeba v Plzni, kde řidiči nemusí pouštět chodce, kteří přecházejí po místě určeném k přecházení, ale musí pustit cyklisty, kteří jedou po přejezdu. Ovšem jak takové „nepuštění“ chodce vypadá v praxi si stejně nejsem jistý, přece ho nepřejedu

                0 0
                • xtonda  

                  V Praze se místa pro přecházení nevyskytující, respektive si teď žádné nevybavím, mimo Prahu to vídám, ale opět si to nevybavuju v kombinaci se semaforem.

                  0 0
              • psbiker  

                Pochybuju, že většina držitelů oprávnění je schopna v této situaci vůbec rozlišit přechod a přechod sdružený s přejezdem, vůbec bych se na to nespoléhal. Bohužel.

                1 0
    • LM  

      Vyplněno. Klikání do mapy mi na PC ve Firefoxu šlo v pohodě. Dokonce se to dalo i zazoomovat a upravit polohu už zadaných bodů.

      1 0
    • poison  

      Vyplněno plus jsem poznamenal že by nevadilo něco udělat s úsekem Vránův mlýn -katastr Lelekovic v Údolí Ponávky

      1 0
    • zbartos  

      Milí cyklisté,

      rádi bychom Vás srdečně pozvali na závěrečnou akci pořádané k ukončení výstavy Brněnská cyklostory.

      ???????? (Pod)večer věnovaný městské cyklistice aneb Brněnský cyklomejdan https://www.facebook.com/…157363546970 . Příští týden v pátek 19. července od 17 hodin na nádvoří Staré radnice. BRNOmycity pro vás připravilo detaily o vznikající brněnské cyklostrategii, která vychází i z výsledků nedávné cykloankety. Prostor bude pro diskuzi a vaše náměty. Vše zakončí promítání dokumentu Together we cycle.

      Víc informací najdete na stránkách Urban centra: https://urbancentrum.brno.cz/…-cyklistice/ .

      ????️ V případě špatného počasí proběhne celá akce v prostorách Urban centra na Staré radnici.

      Těšíme se na vás.

      S pozdravem a přáním hezkého dne,

      Ing. arch. Jana Zavřelová

      referent samosprávy pro cykloopatření

      Referát rozvoje dopravních systémů

      Odbor dopravy

      Magistrát města Brna | Kounicova 949/67, 601 67 Brno

      T: +420 542 174 250 | E: zavrelova.jana@brno.cz

      www.brno.cz | facebook | twitter

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.