Jak to vidíte se zdvihem vidlice pánové a možná nějaká dámo! Jezdím XC a na příští sezonu jsem si obstaral Marzocchi 80mm PRO RACE.(vzduchovou s olejem)Máte už někdo zkušenost,ať vím na co se můžu těšit,případně si dát pozor? Díky za názory!
Jak to vidíte se zdvihem vidlice pánové a možná nějaká dámo! Jezdím XC a na příští sezonu jsem si obstaral Marzocchi 80mm PRO RACE.(vzduchovou s olejem)Máte už někdo zkušenost,ať vím na co se můžu těšit,případně si dát pozor? Díky za názory!
ja se 2roky mlatila do hlavy ze jsem tehda nekoupila 105zdvih… a ted konecne bude 105 :) ale byl to fakt porod…nikdo totiz nebyl schopen rict, co vubec ve vidli je a hlavne proc je tam to co tam je (napriklad pruziny urcene do 130mm marenky) posazeny na vzduchovych plunzrech s negativkama pro mx comp 85 air :))))
z druhý ruky?
ne-e byla primo sestavena bartonickem takhle.. ovsem v r.2004… nemeli totiz uz cervenou pruzinovku, a tak mi dali spodek ze vzduchove a vrsek+pruziny z pruzinovky. Od te doby ovsem uteklo hodne vody a u bartonicka momentalne totalne nechapali co to je za vyplod…:) alem poradili a soucastky poslali… (uriznutou trubicku z plastu a mensi dorazovky…) tak uvidime po novym roce az to sestavim :)
105mm marzocha je na vyzli super… nemuzu si to vynachvalit… chova se fakt skvele… ale nevim jak by se choval na vetsich velikostech… Mam taky 17"
80 nebo 100? prece 120, to je jasny:))! i kdyz ty divny slova jako „XC“ a „sezona“ asi znamenaji, ze neco neni v poradku;-)
:)
Ach jo!Zase nějakej maniak,co nemá pud sebezáchovy co?:-) Tak ať žije down-hill a free-ride!!(nebo jak se to vlastně píše.
to si pletes, to by musel napsat 150 a vejs…
jinak me na necrti pojeti jizdy krajinu zcela vyhovuje 130. 100 mi prijde seredne malo a 80…no coment :-D
nechrti…
neni to malo Antone Pavlovici?;)
je
No zase si myslím,že na mích 70kg by to mohlo stačit! Měl jsem 100-kovou vidlici (sice nic moc)ale nikdy jsem s ní na doraz nešel.A navíc spíš zdolávám prudká technická stoupání,než nějaký sjezdy,takže to jsem chtěl taky zohlednit.
jestli XC, tak rozhodne 80mm
asi s tebou budu muset souhlasit – jestli na HT, tak 80…
Tak přesně tohle jsem chtěl slyšet:-))
Taky si myslim, mam F80RL a jsem uplne spokojenej, dokonce nekdy mi prijde, ze se to moc houpe pri przdeni ;)
Vozil jsem upravený Duke 100 mm na fullu, parádička o 80mm jsem ani neuvažoval, teď jsem ho dal na HT a těch 100 mm mi přijde docela dost, prostě těch 10 čísel nedokážu pořádně využít. Vozím ho docela dost nafučenýho :) Tak říkám také 80 :o)
ale jsou lidi co ho využijou, toho bych se nebál :)
To jo no, ale mě prostě citlivá vidlice která chodí skoro 9 cm k ht prostě nesedí, raději trošku větší kostitřas :) Když už HT tak pořádný :)
no u tej vidlice 80mm, co jsi si obstaral si dej mimo jiné hlavně pozor na to, že má miniaturní zdvih 80mm, a kdo ví jestli ne míň.
Pokud na XC závody (a ještě především v případě, že jezdíš někde na předních místech), tak klidně těch 80mm. Pokud to není na přední místa závodů, tak alespoň 100 a nebo lépe tolik, kolik rozumně snese tvůj rám (pokud snese víc než těch, tak bych viděl optimum tak 115–120).
ono záleží kolik ti bude chodit. Díky progresivitě (xc vidle) například RS chodí mín něž manitou při stejným zdvihu. Alespon to je můj pocit po vyzkoušení Reby, Duke, Sid proti R7, Black, Scareb
já jezdím 100 a je to pro mě lepší než 80. Jak to bude vyhovovat tobě je ale otázka.
mimochodem, kdyz sis UZ OBSTARAL, neni na tuhle otazku pozde?
Chtěl jsem hlavně ,aby mi někdo řekl svoje zkušenosti a na co bych si měl dát bacha a tak.
mam RS takze s maruskama, ti nepomuzu, ale muzu ti zprostredkovat nazor kamarata, a to: trochu tezsi, ale drzak, od zacatku to ma nejakou vuly v puzdrech ale za 4 roky se nijak nezvetsila a nicemu nevadi (na rozdil od RS), servisuje ji tak 4–5tis km, dela jsi to sam a pry je stim sranda, ja ted nevim jaky ma system (nejaka starsi maratonka), ale nikdy nevys odkud vytece olej :-) a co se chodu tyce, proste stara dama, chvilku trva nez se rozhope, pak ale jede…
tohle jsem resil pred necelym pul rokem… a reknu to takhle, pokud mas HT a jezdis croscountry-maratony, tak neni co resit, 8O.
to se jeste dela???
:-) jo dela …hele, ja nejsem odpurce vetsich zdvihu, nejdriv jsem chcetl rebu dual air 85–115, taky se mi zamlovala maruska 105, s eta, ale pak jsem si to zkusil, a nevim co bych s tim delal, proste, kazdymu podle gusta… :-)
To je alespoň názor:-))
a ještě něco, pokud to je tvoje jediný kolo tak bez uvažování 100.
jestli to budeš mít jako závoďáka a na blbnutí a vyjíždky máš něco jinýho ideálně celopéro, pak 80
Mam jedno kolo, XC HT a na nem ted kratce Toru SoloAir a v terenu, pri nejakem kamenitejsim sjezdiku se tech 100mm ztrati jako nic. I kdyz zacinam jihnout k enduro stylu jizdy, tak si myslim, ze i na normalni xc je 100 akorat.
pokud to chces na zavody,pak asi tech 80 bude stacit,na normalni jezdeni urcite 100,ja mam 100 a rikam si jak je to malo…ber to tak ze stovka ti chodi max. 9cm a 80ka ti chodi kolem 6 a jestli vubec:))) to uz clovek muze koupit pevnou karbonovou a jeste usetri nejaky gramy:))
Ono výška zdvihu je raltivní záležitost.Jde o to jak ji ještě budeš vozit zda nabušenou, aby se co nejméně houpala a nevadí ti menší necitlivost-často tak mají závodníci, nebo zda z toho budeš chtít mít žehličku. A pak také záleží na progresivitě konkrétního modelu vidlice.Já má třeb 108mm duka a mám tam pružinu, takovou aby byl hodně citlivý.sag mám 2cm, tedy ze zdvihu zůstává asi 8,5cm na chod.Vidle je trochu více progresivní a na konci se progresivita ještě více zvedá.Tedy dosahuji běžně zdvihu tak 6–7cm.V extrémních případech i 8cm.Zrovna tak znám lidi co si svoji 100 vzduchovku nabuší tak, že jim chodí sotva 4–5cm a jsou spokojeni.zase znám lidi co mají 105 málo progresivní pružinovku.Mají saq třeba 2cm a chodí jim to těch 8–8,5 nadoraz. Jde prostě hodně též o nastvené saq a progresivitu vidlice, nedá se prostě škatulkovat na 100mm vidle a 80mm vidle.
A já znam jednoho co mám REBU nabušenou tak že mu chodí tak 20mm prej se mu zdalo že se moc houpe a to má na řiditkách lock…
jo,ale on má asi na mysli,jak mu to ovlivní geometrii. Má pravdu,že když pojede prudkej stoupak,tak s menším zvihem mu to nejspíš pojede líp. Nicméně dá se na to zvyknout a já už bych do nižších zvihů než je 100 nešel.S tím Sagem máš pravdu určitě, když nabuší 80ku,tak může být stejná jak 100…co se týče geometrie :)
Co se týče geometrie, tak si musí najít délku vidlice na stránkách výrobců a od té případně odečíst saq, který si může přibližně vypočítat z grafů zveřejňovaných v časopisech nebo na webu lidma co to měřej.(Hodí si pod nynější přední kolo váhu a sedne na něj, a co mu to ukáže si může odečíst na nějakém grafu co mu někdo pošle, najde na netu nebo v časopise a má hned saq-pro stejnou pružinu nebo nafouknutí co bylo použito u toho grafu z časáku.)Nelze jen tak teoretizovat že 100 vidle jsou delší.každý výrobce a i každý model může mít tak zásadní rozdíl v délce vidle,že se často může délka 80mm a 100mm různých vidlí rovnat.-vliv na geometrii.
Take jsem laboroval s zmenou zdvihu u vidlice. Ramu delanemu na 80 mm se zmeni uhle hlavove trubky zhruba o 3 stupne. Tzn. z 71 na 68 stupnu. Co se tyka jizdnich vlastnosti ty se zmeni take. Kolo jede jako tank. Kam ho nasmerujes tam jede. Dobre drzi stopu a neni tak zive jako s nizsi vidlici. Pri jizde do prudkeho stoupani ma snahu se zvedat predni kolo zvlaste pri silovem slapani. Jinak se na to da zvyknout a prizpusobit se, ale rekl bych ze komfort, ktery nabizi 100 mm vidlice je vetsi, ale je to pouze muj nazor zalezi take na tom jakou mas vidlici ne vsechny jsou tak dobre jak se uvadi.
To nevim, co jsi testoval, ale mě to vychází úplně jinak. Pokud u konkrétní vidlice, která má 80mm a v tu chvíli je úhel hlavové 71st., zvdedneš zdvih na 100mm a zvětších sag o 0,5cm (což je tak odpovídají zdvihu). Tím dostaneš o 1,5cm delší vidlici v reálu. A když spočítáš změnu úhlu, tak vyjde zmenšení z původních 71st. na 70st. A změna 1st. je téměř zanedbatelná. A pokud vadí zvednutí řídítek o těch 1,5cm, tak není nic snažšího vyhodit podložky pod představcem (pokud nějaké jsou) nebo otočit představec. Já bych tedy řekl, že změnou vidlice z 80 na 100mm se dá zachovat téměř původní vlastnosti kola a rozdíl bude zcela minimální.
By mě zajímalo, jak jsi došel ke změně 3st (možná jedině v případě, že rám počítal s nějakou kratší 80mm vidlici a ty bys použil delší 100mm a změna by byla třeba 4–5cm, pak bych si dokázal představit i změnu 3st.).
Já jsem nechtěl seminární práci na téma letecké inženýrství:-)Ale jinak dík!!
No budeš se divit, ale ten i ten 1 stupeň jde poznat-nejlépe v zimě na ledu a sněhu, to by ses divil, jak se změní jízdní vlastnosti.Např crx se s vidlí 80mm nedalo v zimě ovládat, se 100mm to šlo a 120–130 je už OK.Do těch kopců je ale horší ani ne tak to zvednutí řidítek, ale mírné posunutí středu.Nejlépe to jde poznat u u-turn vidle, kde to můžeš měnit dost rychle.Sám sem tomu nechtěl věřit jak malé změny obvlivňují zásadně chování kola.
No já si taky testoval U-Turno na svojem kole. Při 85mm oproti 115mm na vidlici už rozdíl byl jasně znatelný. Při 100mm x 115mm mi rozdíl přišel dost malý. Ale oba testy (jak muj, tak tvuj) jsou opačný případ. V obou případech je akorát maximální testovaný zdvih a zdvih byl snižován pod hodnotu, která se nám zdá optimální. Tady si myslim, že je to znát výrazně více, když máš pak zdvih příliš malý. Opačně když vycházíme ze stavu, že rám je pro 80mm vidlici a dáme 100, tak si myslim, že ten rozdíl v chování bude menší.
Ale na ledu a sněhu jsem to netestoval a třeba tam je to znát mnohem více.
Nepremlouvam te, je to tvuj nazor, muj je jiny. Existuje merka, ketra umi zmerit uhel hlavove trubky nemusis nic pocitat. Pokud zmeris vzadelnost od osy kola ke korunce je rozdil 20 mm? Tzn. 100 – 80? Meril jsem to ale nebylo to tak. Mam to nekde doma jeste napsane. Moje zkusenost je takova jakou jsem popsal. Bud ver nebo ne. Vypocty jsou dobra vec, ale muzou byt odlisne nez je praxe.
Chlapci nehádejte se!To jste družstevníci?Hle létí Štefan:-)
hlavne nedej na kec typu „tato vidle nabizi vice komfortu“ jelikoz komfort je relativni a ja ho na kole rozhodne nevyhledavam. Klidne si dam korenovy sjezd, hlava nehlava s 80mm a mam z nej stejnou radost jako kdyz jede vlk s u-turnem :)
ale ve sjezdu ti vždy ujedu a to i když jsem měl HT :o))
protoze si sebevrah … … … a nez presroubujes vidli na 80 tak te mam za zady ;)
Já sešroubovávám jen velice vajímečně na nejdelší a neprudší stoupáky.A i na to už poslední dobou kašlu.A na Rusavě, kdybych si nenatáh šlachu, a nezničil ložiska v hlavovývm tak mě za zády nemáš. :o) Náhodou nejsem sebevrah, ještě jezdím pod hranicí svých možností a i možností kola.Teda podle pádlistovy teorie, že hranice se pozná až pády.A letos jsem nespad (ťuk ťuk) ani jednou- což se teda divím. Hele doufám, že jak napadne trochu sněhu, že vyjedem-sem někde čet, že ty jako zazimováváš kolo-co to jako má být :o)
jo spyder zazimovan a ceka ho tezka prestavba … asi tak no :) … luke777 uz vi :D
Chlapi nelejte mi to pivo z okna.
Pořád si ale nenapsal, mezi čím si testoval ten rozdíl. Já celou dobu porovnávám stejnou vidlici na zdvihu 80 a 100mm, což se liší přesně o 20mm (i jsem si to jako vlk testoval, taky mám U-Turn). A těch 5mm rozdíl sníží rozdíl sagů. A co jsi měřil přesně za rozdíl, že jsi nenaměřil 20mm při změně zdvihu stejné vidlice z 80 na 100?
Výpočty a praxe být odlišné nemůžou (pokud se jedná o měřitelné hodnoty a ne subjektivní pocity a to úhel hlavovky je). Buď musí být chyba v měření nebo ve výpočtu. Tím neříkám, že tam nemůžu mít chybu a snažím se najít, kde ta chyba je.
Jo chyba byla u me. Nepochopil jsem, ze se jedna jen o zmenu zdvihu na jedne vidlici. Nejak jsem to nepochopil. Psal jsem o zkusenosti s vymenou vidlice u ramu na 80 mm za 100 mm. Ach jo. Tak tam je ta chyba :-))))))))))))
80 bohate staci
jezdim taky XC, mam blacka 80mm a uplne mi to staci, na dropy a jiny kravinky to neni ale bajk je rychlej a ucel toho odpruzeni…chranit ruce atd …je dostacujici. Nevim jestli je moc velkej rozdil ve znacce vidlice nebo typu (Marz vs Manit.)ale tech 80 bude na XC stacit..zalezi na moznosti nastaveni.
Ptáš se pozdě, zbytečně a hlavně podle tvých reakcí chceš jenom potvrdit to, o čem jsi dopředu přesvědčen. Zeptám se jinak a oslovuju především ty, kteří nechtějí jezdit závody. Jste ochotni jezdit na vidlici, která vám přinese o dvacet procent lepší výkon a zaplatíte přitom jenom změnou geometrie o jeden stupeň? Každý, kdo není u svého strojem již se zdvihem 80 mm v extrémních číslech, si na tohle odpoví jednoznačně. Ano. Posuzovat se ale taky musí konkrétní případ a ne všeobecně. Tohle se tady neprobíralo. Je 100 mm ještě přijatelné pro HT? Ano je to jistá hranice a rozdíl 80 a 100 mm musí poznat každý. Poznat ale změnu geometrie o jeden stupeň, řekněme v oblasti okolo 70 stupňů, to je silné tvrzení.
ono ani tvrdit že z 80 na 100 dojde ke 20% nárůstu výkonu není správné – zdvihu to ano, ale výkonu ne ten nezáleží na zdvihu, ale na jeho charakteristice. to je jako tvrdit že 5cm hrbol vezme 100ka o 20% lépe. To by víc než realita byl marketing
ja bych rekl ze vezme lip.teda ony by to samozrejme mohly pobrat stejne dobre(spatne),ale myslim si,ze s 80mm vidlici,ktera pobere v klidu 5cm hrbol,stejne jako 100mm,asi bych s ni v jeji charakteristice nebyl spokojeny.u 80mm vidle mi vyhovuje chod cca do peti cm a prilis nehoupat(v normalnim provozu),proste s tim pocitas.u 100mm uz cekam neco vic.
Á, opět je tady klasické míchání více věcí dohromady. Zdvih je zdvih a ten nenahradíš ničím, až budeme probírat charakteristiky a jejich vliv na funkci, tak tam se rozpovídej ale tady se probírá vliv zdvihu a zřejmě se bude jednat o jednu vidlici a velmi podobné nastavení. Charakteristika na 100 mm bude tedy automaticky na vyšším zdvihu vždy plošší a předpokládám, že nikoho jiného ani neanpadla jiná možnost. Takže nemíchat a nedělat zase zmatky. Zdvih je skutečně větší o dvacet procent a uvádím to proto aby si každý jasně uvědomil, že dva centimetry zní zcela jinak, než skutečný údaj který jasně říká o jako změnu pružení se jedná.
výkon vidlice se neměří počtem cm zdvihu. a dál to nebudem rozebírat.
Tak si to přečti ještě jednou :)
mě jde celou dobu o tohle…
„Jste ochotni jezdit na vidlici, která vám přinese o dvacet procent lepší výkon a zaplatíte přitom jenom změnou geometrie o jeden stupeň?“
o co tobě?
Ano klidně takovou vidlici budu vozit i za cenu toho, že se mi změní geometrie o jeden stupeň. Za předpokladu, že vidlice bude mít plošší charakteristiku pružení než původní vidlice s 80 mm. V tom případě ten jeden stupeň obětuju za opravdu 20% zdvih plus.
Já nejsem dobrý příklad, teď vozím vidlici na HT 100mm, nastavenou tak aby měla charakteristiku jak vidle s 80 mm, jak už jsem někde psal.
Nejde mi v podstatě o nic :o) peace
He tak takouvou vidlici bych chtěl. Buhužel taková neesistuje. Jo a poznám jak 20mm tak jeden stupeň. Obojí tak nastejno.
me by zajimalo,jak bys poslepu hodnotil vanillu na 80mm se skarebem nebo R7 na 100m.urcite bys tvrdil,ze ta vanilla ma zdvih vyssi.ale je to houpacka(ikdyz ma urcitou progresivitu,akuratni).
záleží jak je nafoukáš. Simona má scareba na 80 a chodí ji krásně, velká citlivost a malá progresivita ji nevadí protože to nijak nekudlí… ikdyž :)
pekne!:-) ps:znam tu ctvrtou,nebo ma jenom znamej oblicej?:-)
nevim já do tvejch roštěnek nevidim :)
na „sportlajfu“ sem si projel bike s vanilou na 140mm a s F100, obě měly ± adekvátní sag, ta vzduchová byla pohodlnější – malé obrubníky a retardéra brala líp než vanila, z který se semo tamo ozvalo takový klepnutí, tak ti nevim…:-P
ahoj. jsem jednoznacne pro zdvih 100. vzduchovku ma bratr a ja pruzinu. pruzina zkopci kazdej kaminek a je citlivejsi. vzduchovka je takova min citliva az tvrdsi, ale vse je u ni zavisle na nastaveni. ja jsem pro 100 a u toho ostatniho bych se rozhodoval, ale asi na XC vzduch
ja tomu teda prd rozumim,ale prave necitlivy vzduchovky..,mel bych neprekonatelnej pocit,jakou blbost jsem to koupil. nic proti nikomu,jenom mit se vzduchovou vidli pocit pridrenejch stiraku,to stoji za ty prachy:-)