Řeším trochu s předstihem výběr vhodné vidlice k bajku, který plánuji výhledově na další sezónu a po prostudování nabídky výrobců a parametrů jsem trochu na vahách, co by bylo pro mé potřeby nejvhodnější (B-F jsem prostudoval, ale relevantní thready jsou už trochu zastaralé, tak bych uvítal aktualizované náměty či doplnění novětších poznatků.
Mám představu, postavit kolo na trochu nešetrnější XC, až spíš AM – jinými slovy jezdím hodně lesy a polními cestami, na asfalt se podívám jen když musím a jen na tak krátkou dobu, než mohu opět zmizet do lesa. Na druhou stranu i když to rád pustím z kopce tak neskáči žádné metrové dropy a potřebuji s tím jezdit i do kopce. Z toho mi vychází kolo se zdvihy cca 120–130. Zatím jsem zvažoval to postavit na něčem typu SJ FSR nebo Santa Cruz Blur LT. Otázka rámu je v řešení průběžně (viz nedávný thread o dostupnosti Spešla), ale to je jiná písnička.
Mé zadání na vidlici je tedy s ohledem na uvedené použití následující:
- Zdvih v rozsahu 120–130 mm (o víkendu jsem zkoušel Talase se zdvihem 140 a Vanilku s týmž zdvihem a bylo to už moc – pro mě příjemnější bylo hlavně toho Talase přepnout na 120 – na 140 se to na můj vkus moc ponořovalo – což mohlo být i naladěním (byla to půjčená kola se kterými jsem neměl čas moc ladit nastavení) ale i tak mám pocit, že kdyby bylo něco s menším zdvihem než 140 a větším než 120, tak by to bylo tak akorát;
- Váha ideálně do 2 kg (není úplně striktní, ale nechci přibírat zbytečně);
- Nohy min 32;
- Jen kotoučové návarky;
- Nadprůměrná tuhost – vážím 100 kg, budu s tím zkrátka cloumat;
- Raději vzduch než pružina – jednak vzduchovku pro svou váhu spíše naladím a jednak mi vyhovuje alespoň malinká hranka, abych cítil jasně, kdy jsem na zemi a kdy ještě nad ní – třeba ta Vanilka mi chodila tak citlivě, že jsem blbě poznával, kdy mi dosedla na zem při nějakém přehoupnutí – pružila na mě až nepříjemně bez odezvy.
Bral jsem to postupně:
Fox – Talas či Float – pro mě o chlup větší než požadované zdvihy – 140 u některých verzí Talasu s možností omezení zdvihu na 120 a 100, v ostatním odpovídá – toho zdvihu se bojím i kvůli výjezdům – možná zbytečně, poraďte když tak; ( www.foxracingshox.com/…ke_index.htm )
RS – Lyrik – relativně težší a nemám zdání jak chodí – pokud je solo air stejná jako u Tory, kterou znám dobře, tak je ta hranka na začátku větší, než bych si do budoucna asi přál;
RS – Pike – výhoda v předpokládané tuhosti a pevné ose – váha na hraně ale třeba u dual air verze solidní, nemám ale referenci, jak chodí kdo jí máte tak prosím poreferujte – zdvih jde také na 140, což je stejné jako u Foxe (možná zbytečná obava a zvyknu si);
RS – Relevation – fajn váha, akurátní zdvih, ale z některých ohlasů mám dojem, že mají trochu problém s kvalitou (opět možná zbytečně). ( www.sram.com/…in/index.php )
Marzoška asi nepřichází v úvahu – mají vidle na čisté XC kolem 100 mm a pak na AM s chodem 160 mm – mezi tím nic solidního nevidím – snad jen XC 700, ale jednak má i návarky na V a jednak netuším, kolik váží ani jak je tuhá; ( www.marzocchi.com/…ForksMTB.asp?… )
Manitou snad jen MINUTE Super SPV – parametry v normě, jen je mi Manitou z uvedených značek nejméně sympatický a i o chování a tuhosti vidlice jsem zatím nenašel nic, co by mě nějak přesvědčilo. (www.progresscycle.cz/firma.asp?…)
Ostatní výrobci – ???? nevím o ničem vhodném, ale klidně mě doplňte.
Děkuji každému, kdo to dočetl až sem a pokud má nějaký podnět či odkaz, prosím sem s ním – všechno jsou to drahé hračky a ne na všech budu mít možnost se svézt, tak bych rád vybral dobře – čas na to zatím mám. Pokud někde říkám bludy tak mě z nich prosím vyveďte.
;-)