Chtěl bych se zeptat, je-li nějaká přednost této konstrukce před klasickou?
Chtěl bych se zeptat, je-li nějaká přednost této konstrukce před klasickou?
mě napadá snad jedině, že to přední kolo líp kopiruje nerovnosti a zanořuje se do vidle a ne, že se celý kolo ponořuje do vidle 8-( to je ale pič…ovina :-))
:-D
Moje hlava říká, že upside down společně s dvoukorunkou umožňují větší zdvihy. Ale je to ochuzené o takový ten sloupek mezi vnějšíma nohama, takže se tuhost musí dohnat větším průměrem noh, tudíž je větší váha…tzn že se u XC nepoužívá:)
maveric je na tom váhově rovna velmi slušně. to není argument
Tvoje hlava rika blbe.. zdvihy vetsi neumoznuje :-)
Na u-s-d vidlice začali před několika lety hojně přecházet výrobci motorek. A to u motorek silničních, takže kvůli zdvihu to asi nebude.
Tak,tak. Před kolika lety že se to vyráběla Jawa 250 pérák? Ta měla USD vidlici, akorát se tomu tak neříkalo.
:)
Jo, jo, pak jim ten nápad Američani ukradli, ale dlouhá desetiletí nebyli schopní začít to vyrábět, tak to nakonec prodali Japoncům a Italům :)
Vyhodou je mensi odpruzena hmotnost…
Nevyhodou je mensi tuhost…
A pro nás méně chápavé? Že to má jako menší setrvačnost při pohybu?
Zkus uvest 10 kilove kladivo do pohybu a pul kilove… Myslim, ze ti odpoved dojde ;-)
Tak jsem to pochopil dobře. A druhá věc – pozná to normální smrtelník na chodu? (nemyslim to kladivo ale tu vidlici)
Teoreticky ano. Prakticky samozrejme zalezi na nastaveni prubehu chodu, cili to neni nejpodstatnejsi cast prubehu.. Dost podstatne to jde zkonit spatnym nalazenim utlumu…
stejně nechápu :-(
Je treba mensi sily (nebo snad impulzu sily odborneji) k rozpohybovani a nasledne mensi sily k zastaveni pohybu…
Neodpružená, to co jede po zemi je neodpružená. S tou tuhostí by to mělo být teoreticky naopak, ne? Tam kde je největší ohybový moment (u spodní korunky) je u upsidedown tlustší noha.
Jde o to, že u USD nemůžeš udělat můstek nad kolem, takže nohy jsou spojeny jen osou a korunku, zatímco u „klasiky“ ve 3 místech.
Ale zase mohou být ty nohy více zasunuté do sebe, ne ? (získá se proto délka mezi korunkama). Nevěřím, že jediná výhoda je menší neodpružená hmotnost, dyť to třeba na motorkách je už skoro všude.
u motorek je neopruzena hmota zasadni vec… a USD vidlice je i tuzsi.. v miste max ohyboveho momentu (nahore v korunce) ma maximalni prumer – tzn da se tam i udelat tenka stena te trubky- mala hmotnost
u kola ale hodne z tuhosti v krutu atd dela spojeni mustkem u klasicke vidlice… to u USD jde udelat obtizne…
menší tuhost je pouze v krutu… ještě lepší mazaní
Mas pravdu nacelniku – dalsi + je mazani…
Jinak samozrejme v krutu, ale posledni dobou to jsou nejhosi sily co se tyce namahani ⇒ kotouce
Fakt si myslíte že maj Maverickový vidle malou tuhost? Tady už sem to někdy čet, ale třeba na mtbr.com v reviews tu tuhost všichni chválej… Já to asi nepoznám, tak bych chtěl vědět z čeho vycházíte, protože směr drží přesně kam to namířim a nevim, podle čeho jinýho by se to mělo soudit… Krom toho ta 24mm pevná osa taky něco udrží ; )
bereš si to moc osobně, řešíme usd vidle celkově, ne zrovna tvýho mava :-) jel jsem na malym shiverovi a kroucení jsem fakt necítil ( ale za to může možná i moje váha ), takže podle mě je usd spíš plus než mínus
Ono jde hlavně o to, že už u nějaký fotky byl koment že se děsně kroutí. Napoprvý sem to přešel bez většího přemejšlení, ale dyž to tu vidim i podruhý, tak se začínám zajímat ; )
ok… no já jsem mavericka nikdy ani nezkoušel, tak nevim… nicméně pode mnou se fakt nekroutí nic, takže tohle vůbec neřešim :-)
no to myslim nebude hlavni slabina duca… na to ma rekl bych malej zdvih… spis bych rekl ze slabina bude cena… a co jsem slysel tak ma jednoduchej tlumic… coz me treba na vidlici vadi… ale je fakt ze u nizsich zdvihu… cca do 130… to asi neni tak dulezity… (tlumic)
Mě přijde právě ta hranice 130–140mm jako zlomová, kde už by high speed expanze měla v každém případě na vidlici být. Přejít by se to dalo do těch 100mm zdvihu.
no ta expanze… nevim, nemame doma ani jednu vidli co to ma… (totem,float32 r,66vf2) takze nemuzu soudit… me by stacila aspon hi speed komprese a odskok v podobe pistku v patrone, to SSVF je fakt bida, zvlast ted kdyz po oprave od milana to tak hezky citlive chodi… na enduro pekny, ale jak zacnu jet rychle z kopce… tak je fuk jaka je citlivost, diky mizernymu tlumici to proste nefunguje, na totemu jsem 2×rychlejsi…
BTW jsem nekde tusim okolo 8kg odrthu s tou 66:)na DH nacini myslim dobry..
Na vyšším zdvihu (180mm) se už na testování na Kokořínsku ukázalo, že v některých situacích je chybějící komprese opravdu problém. Při 140mm zdvihu to bylo právě na hraně, tedy ten problém se tam náznakem začal objevovat, ale byl ještě zcela pro chování kola zanedbatelný.
A jednalo se o to, že přední kolo šlo pouze svojí setrvačností do zdvihu více než byla velikost překážky, což následně způsobilo pozdější získání kontaktu předního kola za překážkou. A pokud se tohle projeví ve větším měřítku, tak to je opravdu problém.
Ale chtělo by to, aby ta high speed komprese byla vždy pozičně závislá a v první dejme tomu 1/3 zdvihu se neprojevovala nejlépe vůbec.
menší NEODPRUŽENÁ hmotnost!
No vidis, hlavne ze jsem to myslel dobre :o)
i krom mave to jezdilo na XC :) mela to jedna kona. dodnes vidim ten clanek ve velu okolo roku 2000 top muselo byt,bylo to nwjake testovani vice modelu kony, kdesi v zahranici. tu vidlici jsem nevidel nazivo, byla to urcite neco „bam“.
jedna z mych „otocenych“ vidlciek bude trunit letos na zimaku : )
nemyslíš marušku rac?
myslim akorat jsem myslel ze v nazvu bylo bam.....
pro ostatni:
http://www.mds.co.jp/…yol/racl.jpg
je to sexy kousek
bam označovalo pouze typ použité slitiny, s USD to nemá nic společnýho
a ja snad tvrdim, ze ano? :/ pisu ze jsem tusil ze je v nazvu bam…
jj, to si pamatuju taky, ale pokud vim, tak stala nekde pres 40tis.:)) a nebyla z nejlehcich…
Vyhodou je, ze ked sa potento tesnenie, tak olej vytecie ovela skor a kompletne.
Takže když to shrnu:
Je to vše, nebo si ještě někdo na něco vzpomene?
hlavni předností vidlice upside down je menší moment síly v místě gufera při brzdění. to znamená, že při brzdění se vidlice láme jakoby dozadu a nejvetší namáhání vidlice je přitom pod spodní brejlí. u normalni vidlice se tato „vylamovaci“ sila projevi na zhorseni chodu vidlice. u vidlice upsidedown tato sila neni tak velka, protoze je gufero az dole, je to jako byste chteli zlomit pres koleno dlouhy a kratky klacek o stejne tloustce, ten delsi pujde samozrejme zlomit lepe.
tato vyhoda je pro jizdni kola naprosto zbytecna, protoze brzdne sily jsou tu naprosto minimalni
stejne jako vyhoda mensi neodpruzene hmotnosti je pro kola k nicemu, nikdo nejezdi na kole tak rychle aby se to projevilo
jediny plus vidim v tom ze dobre vypada, treba takovou Shiver bych bral hned :)
nekdo me pozadal do mailu(podle loginu nepoznavam), zda bych mohl navazit tu 120
m shiver sc
rok: 2002
zdvih: 120mm
delka krku: 217mm
vazeno s osou:ano
vaha:2383g
podle me je to slusny :)
Nevíte, co je tohle za vidli? http://aukro.cz/…2547798.html
Zhruba na 99% se jedná o vidlici ZOOM: http://www.testbike.hu/…up-side-down . Takže nějaký zlatokop na to nalepí RS nálepky a je to..Aspoň ta cena že není úplně mimo..Pro efekt by ta vidle nemusela být marná..:)
Ale vypadá poměrně dobře :-) Kdybych aspoň trochu rozuměl tomu, co o ní píšou v tom odkazu :-(
Výhoda
je velmi dobré pro pohyb, studený neprovokovali to, ty hajzle silná, je zde spousta místa Sarna,
Handicap
zpět clatters Pécs (pro mě) až 13 cm, ne však mzogja jsem zoomtól nečekali moc tolik obrněný vůz
Mé bradavky pukají rozkoší:)
Jo ták a já blb furt hledam takovouhle RS upside down.
zde bych ještě tvrzení podložil: http://www.schlickjumper.de/…um1_1606.htm ..Taky jsem si říkal, že bych jí někde sehnal, avšak nemá to ani tlumení (předpokládám, že když chybí štelování odskoku a cena vidle je tak nízká, že tam budou jen pružiny a elastomery), takže to člověku akorát tak vymlátí zuby..:(
Jo, už jsem si něco našel, vakl několik mm dopředu a dozadu a tak :)