Vliv výkonnější nabíječky na životnost baterie

34 nepřečtených
  • sr71

    Máte prosím někdo praktickou zkušenost s použitím výkonnějších nabíječek na ekolo? Nejběžněji se k e-kolům jako standardní, dodává nabíječka s max. výstupním proudem 2A. Je možné aby, v případě že bude používána neoriginální nabíječku s výstupem 4A, došlo ke snížení životnosti baterie vlivem vyšších nabíjecích proudů?

    Jedná se o baterii 36V/13Ah ve které bude nejspíš 5 článků paralelně v jedné sekci, takže max nabíjecí proud na jeden článek je 4A/5ks=0,8A max.,to mě na první pohled přijde jako ok (je to o hodně méně než hodnota kterou výrobci článků v datasheetech uvádějí jako max. nabíjecí proud, otázka je co na to článek když je uzavřen v těsném pouzdře, z hlediska oteplení).

    0 0
    • Johny_r  

      Nevím, jak je to u kol, ale obecně u nabíjení moderních baterií (třeba v telefonech) hraje roli mnohem víc věcí než ampéry. Jsou různé nabíjecí normy, průběhy a zařízení si nabíjení řídí, takže ve výsledku to nemusí silnější nabíječkou jít o nic rychleji, pokud to nebude umět kolo.

      Obecná pravda je, že rychlejší nabíjení = větší zahřívání = snížení životnosti baterky. Otázka je, jestli bude rozdíl citelný. U telefonů to znát je, ale spousta lidí vymění telefon dřív než je to začne trápit. Za jak dlouho se to pozná u kterého kola, těžko říct.

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • MlokCZ  

      Mám originál nabíječku 4,5A. Opravdu reálně po větší část nabíjecího cyklu používá těch 4,5A (v aplikaci přes bluetooth mohu sledovat průběh nabíjení). Tedy trvale dobíjena vyšším proudem.

      Po 2 letech a 7tis. km je baterka pořád ve velmi dobrém stavu (přesně měření kapacity nemám, ale dle kontrolních jízd určitě ztratila na kapacitě méně než 5%, jestli to je 2% nebo 3% nedokážu říct). Chovám se ale k baterce služně, tedy zejména nenechávám dlouhodobě na 100% (tedy dobíjení na plné nabití vždy až den předem a skladování na 50–80%}.

      Ale jak už psal kubad, tak elektronika v baterce nemusí vůbec využít větší nabíjecí proud s jinou neoriginál nabíječkou.

      0 0
      • psbiker  

        4,5A je úplný prd pro takhle velkou baterku, teoretické maximum by mě teda zajímalo.

        0 0
      • va-bo  

        Takhle nejak by to melo vypadat. Ale jak to delas, kdyz baterku nabijes, a pak 3 dny prsi?

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          1 1
        • MlokCZ  

          Ojediněle se stát může, že po nabití baterky hned nevyjedu. Ale běžně se mi to nestává, jestli bude následující den pršet, tak to se skoro vždy ví předem, krátkodobou předpověď na den dopředu je už dnes hodně slušná.

          Pár jedntlivých dnů tu baterku hned neoddělá, podstata je, aby to tam nebylo v součtu moc dlouho na plném nabití. Zase i když mám dost drahé baterky (přeci jen je to 1000E+ https://www.fitstore24.com/…v-20ah-750wh), tak to zase není třeba hnát úplně do extrémů. Tak jak to dělám, tak mě to nijak neomezuje.

          A pokud jedu delší trasu a vybiju více (pod dejme tomu 40–50%) a vím, že hned další dny nepojedu, tak dobíjím na 2× (tedy hned po dojetí dobiju na ±60% a do plného nabití den před vyjetím nebo v den vyjetí, dle toho jestli se to stíhá v den vyjetí). Tohle běžně používám, protože tohle se stává poměrně často, když střídám 2 ebiky.

          0 0
      • krepa1  

        A nema rychlost nabijeni souvislost s rychlosti vybijeni? Mel jsem v cervnu kolo z pujcovny. Baterie 630W podporovala nabijeni 3 A. Dali k tomu starsi nabijecku 2 A. Nabijelo to pomaleji, ale pres noc v pohode na 100%. Jizdy v okoli Lipna. Vazim 120+, ale jizdy napr. 80 km a 1250 m prevyseni. Zustavalo jeste tak 15 az 20% baterie. To same kolo pujceno minuly týden do Jeseniku. Dali nabijecku 3 A. Nabijela podstatne rychleji. Za hodinku tak 20%. Ale jizda 70 km, prevyseni sice 1600 m, ale po cestě jsem musel dobit cca 25%, ktere jsem ztratil hodne rychle. Po dojezdu zustatek cca 10%. Prislo mi subjektivne, ze baterie ztracela kapacitu rycleji. A to jsem ji vice setril. Lipno druha nebo treti pripomoc z peti. Jeseniky vetsinou na nejnizsi, kdyz jsem videl ty mizejici procenta :-)

        0 0
        • virtualcop  

          Pokud je baterie a její elektronika OK, pak je úplně jedno, zda jí nabiješ 2A nebo 3A – bude prostě nabitá :)

          Obecně je rychlejší nabíjení potřeba lépe elektronicky kontrolovat v rámci teploty a dalších parametrů (kvalitní baterie i nabíječky to umí) a celkově se baterie trochu více opotřebovává (velmi obecně a teoreticky řečeno). Nicméně pro takovouto kapacitu a typ baterie je vcelku úplně jedno, zda jí nabíjíš 2A nebo 3A – obojí s prstem v nose zvládá s rezervou (opakuji – pokud je úplně v pořádku).

          Takže to, že si na rychleji dobíjenou baterku dojel „méně“, je buď otázka její funkčnosti a opotřebení, nebo jiných parametrů použití (které za jízdy nemusíš tolik vnímat) nebo kombinace obojího.

          Baterie má nějakou kapacitu a pokud to převedu zjednodušeně na kbelík vody, je jedno, zda ho naplníš pomalu z kohoutku vodovodu, nebo rychle ze zahradní hadice – furt tam té vody bude stejně – pokud kbelík bude mít stejný objem.

          0 0
          • psbiker  

            To jsou úplně směšné proudy, laicky bych řekl, že na životnost bude mít vliv hlavně jízda na turbíčko a s čipem :)

            3 0
    • PetHi  

      Velikost nabíjecího proudu je dána jen a pouze nabíjecím čipem a výrobcem, který určí, jak tento proud má být velký. Nabíjecí čip je součástí baterie (kola). Zároveň by baterie měla být doplněna termistorem, který hlídá oteplení baterie a tento termistor je propojen s nabíjecím čipem. Pokud termistor zaznamená odchylku teploty baterie danou výrobcem, znemožní nabíjecímu čipu nabíjení baterie (nebývá ale vždy pravidlem, bohužel…) Je zcela jedno, zdali použiješ místo doporučené 2A nabíječky třeba 100A nabíječku, větší proud si zkrátka dané zařízení nevezme. To platí obecně pro veškeré zařízení, napájené z baterií a dobíjené z nabíječek. Problém nastane, pokud je to naopak – použije se „slabší“ nabíječka. Na stejné napětí, ale na menší proud. Nabíječka je pak přetěžována, neboť zařízení, které napájí, má malou impedanci, zařízení neví, že nabíječka není schopna dodat požadovaný proud. Pak se baterie nabíjí menším napětím, trvá delší dobu (to je ale zase dobré pro baterii), ale není to dobré pro ten zdroj napětí (nabíječku), která v důsledku přetížení může odejít.

      Závěr: ne slabší, ideálně doporučenou, silnější ale ničemu vůbec nevadí.

      2 0
      • 01carbon  

        zkuste to sjeste jednou a lepe

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        2 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.