ahoj zajímají mě hlavně jízdní rozdíly mezi těmito systémy a co by kdo zvolil?výdrž,ůdržba
zdvihy kolem 140mm a ježděno jako AM.a jestli máte někdo zkušenost s NORCEM FLUID.
díky
ahoj zajímají mě hlavně jízdní rozdíly mezi těmito systémy a co by kdo zvolil?výdrž,ůdržba
zdvihy kolem 140mm a ježděno jako AM.a jestli máte někdo zkušenost s NORCEM FLUID.
díky
uz to tu bylo mockrat, zkus hledat v historii … a ani tak nejde o to jakej system, ono se da postavit fungujici libovolnej z nich… nejspis.....
spis konkretni konstrukce jak se povedly.....
i jednocep muze mit zcela rozdilne projevy chovani v zavislosti na poloze toho hlavniho cepu…
jo a v ty tabulce mas taky trochu bordel… horst link je v podstate 4cep… a maestro je je v podstate vpp (ikdyz 4 cep je v podstate taky vpp)
takze jde vetsinou o podobny principy, jen s mensi zmenou v konstrukci a obchazeji se tim patenty firem na jednotlive systemy
(ikdyz 4 cep je v podstate taky vpp)
To asi ne. Klasický 4čep má jasně dané otáčení ramen kolem konkrétních čepů. VPP (a jeho variace) mají jeden bod pohybu zadní stavby právě virtuální, ležící na průsečíku prodloužených ramen. Teda aspoň do teď žiju v této představě.
Žiješ v bludu :-) – jinak samozřejmě nejlepší je Horst link, říkal to pan Horst z teleshopingu
Ano, čtyřčep je jedině s HL. Moje AC je jednočep. Ale co je za systém můj Mongoose by jsi mi mohl prozradit? Má to VPP i HL. Kolo mojí žřeny je klasický VPP.
"AC ":/fotogalerie/nase-biky/detail-3800.html
"Mongoose ":/fotogalerie/nase-biky/detail-1127.html
"Rock Machine ":/fotogalerie/nase-biky/detail-4920.html
ten mongoose je dobra divocina:) ja sem spis pro jednoducha technicka reseni… ale treba brachovo Xko se chova vyrazne lip nez moje AC… tkaze neco na tom bude:)
Podle toho, co sjte tady s Mlokem psali je to vlastně dvojitý VPP :-) Pedalkick na něm nepozoruju (na rozdíl od RM mojí ženy, kde je šílený, ale jí to vyhovuje :-) ). Když sedím, tak se zadní stavba při šlapání pohupuje. Pokud stoupnu do pedálů, znatelně přituhne.
ve smyslu pojmenovani systemu je to VPP a FSR v jednom a ve smyslu kinematiky je to proste nejake VPP:)
jj fousek je bracha…
P.S. Tvůj brácha je Fousek?
Oba jsou to vp-akorát jiné konstrukce. Horstlink je ten mongoose také-ale to neznamená, že je to čtyřčep.Paradoxně co jsem měl No sainta Demian 2002 a zkoušel jsem zadní stavbu od mongoose, tak ten mongoose bez horstlinku(No Saint) se chová lépe.
pokud bys to bral takhle tak vpp ma taky jasne definovanou trajektorii cepama
tady jde spis o to ze ten pohyb lze z hlediska kinematiky rozlozit na spoustu jakychsi dilcich otoceni, kdy v kazdem okamziku najdes bod okolo se to dilci otaceni deje.. u jednocepu je jeden a ten bod je soucasne tim hlavnim cepem… u tech ostatnich systemu se poloha onoho bodu otaceni meni v prubehu zdvihu a tento „virtualni bod“ vychazi i na mista mimo ram… ale takhle se chova i ctyrcep… jen ty polohy toho bodu otaceni jdou dosahnout jiny atd…
Horstlink má také virtuální čep otáčení. Ale díky tomu, kde je umístněný horstlinkový čep, tak bodem otáčení také není hlavní čep (ale je to téměř hlavní čep, posun je minimální).
vpp je pak vlastně horstlink s extrémně posunutým horstlinkovým čepem až ke středu. A díky té poloze čepu je ten virtuální bod otáčení výrazně jinde, než jsou čepy.
Díky! Konečně jsem to pochopil. V Assassinově výkladu jsem se docela zamotal.
do historie jsem se koukal ale tam zase každej jede to svoje a nikdo nenapíše co mu a za jak dlouho odešlo,jak se to chová pod brzdou atak.
A se divíš ? Moc lidí tu nebude střídat X kol za rok aby mohlo porovnávat. Stejně je to individualní co bude sedět jednomu tobě nemusí vůbec vyhovovat, každý má jiný priority a jezdí jinak. Co by mělo odcházet ? Něco občas praskne (u každé značky)
Mě odešla kluzná pozdra zadní stavby. Nová nebylo možno sehnat. Kamoš mě je udělal, ale asi nezvolil dobře materiál, tak to po pár stovkách km mělo zase vakl, jako kráva. Pak jsem koupil FS na valivých ložiskách a je po problémech. Ložiska jsou standardní, takže pokud odejdou, není problém s výměnou.
Ten rám s kluznými pouzdry mi teď opravil jiný sostružník, tak jsem ho nastrojil zbytkama, co jsem doma našel a testuju výdrž. Uvidíme.
to uz je spis o konkretnim ramu nez o systemu, jasne ze sposuty cepu, malejch lozisek maj vetsi nachylnost k opotrebeni,vulim… ale i spousta cepu jde udelat na macatejch loziskach…
vzdy je to nakej kompromis, vaha vs tuhost…
a v dnesni dobe jde i u jednocepu dohnat prubeh nejakym chytrym tlumicem… ze to nehoupe diky propedalu, ma to progresi diky vsem moznejm vzduchovejm komoram a jejich nastaveni…
Mě zase odchází ty největší čepy. Ale můžou to bejt laciný čínský ložiska nevhodný pro kola, kdo ví, rozhodně to neni systémem…
Pokud chceš něco málo údajů z praxe:
Tedy pokud jsou čepy udělané dobře + kvalitní ložiska, tak to nějakých 20tis. km slušného zacházení musí vydržet.
20 000 na suchu, nebo 1000 v bordelu, mrazu a vodě
Tak jasně, v extrémních podmínkách se dá zničit cokoliv hrozně rychle.
Jak už ostatní napsali, tak obecně se to hodnotit nedá, mohou být větší rozdíly mezi jednotlivými koly v rámci jednoho systému než mezi různými systémy, protože hrozně moc dělá průběh zadní stavby a ten je možné u většiny systému udělat velmi odlišný v rámci stejného systému.
Pod brzdou není snadné skutečně objektivně něco testovat a navíc to aspoň z mojeho pohledu není až tak podstatné. Pod brzdou se více či méně omezuje v podstatě každý systém jen je otázka kolik. Výrazně se to ovšem projeví jen při ostrém brždění a kolikrát se stane, že současně ostře brzdím a potřebuju maximálně aktivní zadní stavbu?
A teď pár věcí, co povětšinou plastí obecně:
Podrobněji by se muselo řešit vždy konkrétní kolo. Pár příkladů:
A třeba Stereo má dost podobný průběh s Yetim 575 a jsou to přitom různé systémy.
Výdrž a údržba je daná pouze konkrétním provedením (kvalita provedení, použitá ložiska, konstrukce čepů).
A podle mě je třeba si ty kola zkusit. Někomu sedne vpp parádně a bude to jezdit mnohem raději než horstlink, někomu opačně. Průběh potřebuje taky každý jiný dle stylu jízdy.
A pak je tu jedna hrozně důležitá věc, vše to VELMI ovlivní tlumič a to nejen konkrétní použitý, ale třeba u Foxe interní nastavení tlumiče.
ta aktivita pri brzdeni je u kol urcenejch na sjezd (nebo jine odrudy jizdy z kopce) aspon z meho pohledu docela dulezita, preci jen ve velkym srazu tu zadni drzis skoro furt a to jestli pak chodi odpruzeni nebo ne je znat… samo ze kdo to umi tak jede bez brzd a no problem… ale mluvim za nas zacatecniky:)
takze treba ja premejslim o plovoucim trmenu… ala kona stab…
Ale tak jasně, ve vyloženě prudkém svahu, kde jsi celou dobu na brzdě už to znát je, na druhou stranu když je to extra prudké, tak zadní stejně nic neodbrzdí a téměř vše brzdí přední.
U svojich kol nemám s tuhnutím pod brzdou problém (zvlášť u Sterea vynikající). Ale u jiných kol, které jsem testoval jen krátkodobě, tak většinou tohle objektivně neotestuju, na to je třeba toho na tom kole najezdit hodně a cíleně se zaměřit na testování chování pod brzdou.
U kol do 140mm na běžné XC až lehké enduro ježdění bych tomu ale nepřikládal až takový význam jako ostatním vlastnostem jako průběh, pedalkick, tlumič.
jasny, ja mam zase zkusenost spis s vysokozdvihovymi a na jizdu z kopce…
jasny ze ta predni moc nebrzdi, ale mozna je to nakej muj divnej styl, ale prestoze ta zadni nebrzdi tak si s ni prave v popisovanych usecich pribrzduju… a cejtim horsi funkci odpruzeni…
kamarad kterej jezdi uplne jinej level nez ja, tak si na to same stezuje na stinky..... neco na tom bude
Já jsem jel na jednočepu jenom párkrát a tuhlo to teda fest a navíc ten pedalkick-pro mně hrozný.
Ty jednočepy se hodně liší chováním dle umístění čepu. Když je čep hodně vepředu a hodně vysoko, tak to je z mojeho pohledu katastrofa, na tom bych nemohl jezdit vůbec. Pokud je alá RB, tak to celkem jde, ale stejně jsem nejel na žádném takovém jednočepu, který by se mohl přiblížit chováním a průběhem Stereu, které mi sedí zcela maximálně (zatím nejlepší zadní stavba pro moje potřeby, na které jsem seděl).
Tenhle měl čep na střední pile (cannon) a jet na malou to byla pro mě katastrofa- když jedeš do kopca na pádové rychlosti a eště tě to kope proti noze :-) V rychlých sjezdech to tuhlo docela dost pod zadní brzdou ( brzdím oběma, bo brzdit jen přední je imho kokotina. )
A který Cannon.? Třeba Prophet je právě typický příklad umístění hlavního čepu hodně vepředu a nahoře, tedy případ maximálního pedalkicku.
RB (třeba Monster AM) pro srovnání má ten čep až pár mm za středem (tedy oproti Prophetu proklatě vzadu), výškově někde mězi malým a středním převodníikem (přesně z hlavy nevim).
To byl eště starý Super V 1000, ale to je jedno, s jedním čepem a třemi převodníky toho moc nejde udělat, naopak s větším zdvihem vzadu to musí být eště horší.
tak zase s kolem jake si predstavuju pod pojmem „vetsi zdvih vzadu“ je uz zase pro me mimo predstava o jizde do kopce na malou pilu:)
me se ted na AC s novym zadnim tlumicem jezdi dobre, po uprave 66ky od milana to vypadalo jeste lepe… ale nestihl jsem radne otestovat, natloukl jsem si totiz hned kokos:)
To je fakt, druhá kategorie, které nevadí pedalkick, protože zase vše už tlačí.
Propheta mam a pedalkick teda nezaznamenavam teda spis o nem ani nevim netusil jsem co je to za vyraz ,ale ted uz vim a za sebe muzu rict ze u me neni :)))
Jinak mě tohle také hrozně vadí, přesně jak popisuješ. Bohužel tohle se týká i většiny vpp (teď myslím to kopání, ne to tuhnutí pod brzdou).
Na druhou stranu mě se netýká pohupování při šlapání. Ještě jsem nejel na kole se zdvihem do 140mm, kde bych měl nějaký větší problém s pohupováním při šlapání (taky třeba moje AMS 125tka s upraveným tlumičem k tomu má dobré předpoklady, Stereo docela také, ale o malinko menší než 125tka). A přitom někdo ten problém má i na kole, které mě se při šlapání nehne ani o milimetr.
A pedalkick některým lidem vůbec nevadí, i když moc nechápu jak je to možné.
Prostě je vidět, jak je to hrozně individuální a nejlépe by si každý měl toho co nejvíce vyzkoušet.
A pedalkick některým lidem vůbec nevadí – to jsou asi ti orlíci, kteří prý malou pilu nepotřebují, i když takoví nepotřebují většinou ani fulla.
no vidis me to ani moc nevadi… vetsinou se kopec kterej nejsem schopnej vyjet na prostredni (velkou mam jako rokring) ani vyjet nepokousim… a fulla potrebuju, diky vytuhlymu stylu bych totiz v pripade ze by me nezachranovali zdvihy asi HT znicil kterykoliv behem chvilky:)
ale schvalne se an to soustredim, tohle je asi vec kterou vubec nevnimam…pedalkick…
Na AC pedalkick taky nepozoruju. Ani na malé placce. Nějaký tam ale asi bude, protože při hodně lehkém převodu se zadní stavba téměř nehoupe (při šlapání do kruhu).
AC se houpe zatim asi nejvic ze vsech fullu na kterejch sem jezdil. To ze tobe se to skoro nehupe ma na vine asi SPV
Houpala se minimálně i s orig pružinovým neinteligentním tlumičem. Ale jen na fakt nejlehčích převodech. To Ty ani brácha asi nejezdíte. Dolekopcom to není potřeba ;-) Je fakt, že na převodech těžších to byla houpačka velká. SPV mám natlakováno těsně pod minimální hranicí (asi 40PSI, min. píšou 50) a takhle mi to vyhovuje.
Myslim, ze na male placce by se mel houpat min nez na stredni. Mala pila je pod urovni hlaniho cepu a tak tahem retezu „roztahuje“ zadni stavbu. Proste ji tahne zpet.
Mě už taky nevadí a to vyjíždím všechno. Spíš už jsem si zvyknul, vím, kdy přijde a fakt nevadí.
A co umístění tlumiče, je rozdíl v chování jestli je podél sedlovky, nebo horní ram. trubky?
Samotné umístění tlumiče je fuk, ale přepákování bývá pro tlumič jako má třeba AMS 125tka většinou jiné než jako má tlumič třeba Canyon AMko.
Ale už se musí posuzovat konkrétní kol, i když v dost případech platí, že u staveb, co mají tlumič jako AMS 125tka, tak je ta stavba hodně lineární (nebo dokonce lehce degresivní), ale nemusí to tak být vždy.
Pridam otazku. Jak se tady psalo o tom komu odchazi jake cepy na zadni stavbe atd,.. Mam pristi sezonu v planu koupit fulla (asi reign) a prave kolem giantu tady hodne lidi pise ze jim ty cepy odchazi. Da se jakykoli cep vymenit nebo nejak odstranit vule v nem, nebo je neco nevratne? (bude to moje prvni celoodpruzene kolo).
Pokud není někde konstrukční chyba, tak vždy odejde pouze ložisko nebo montážní vložky a bushing, tedy vše co není problém vyměnit a ani to nestojí ani tak moc peněz (většinou).
Nejrychleji vzniká vůle právě mezi montážní vložkou a bushingem na tlumiči, ale k tomu je to také tak konstrukčně udělané, aby nevznikla vůle v samotném oku tlumiče (což by bylo neopravitelné).
Tak v tom pripade bych se toho asi nemel bat (docela me to trapilo). Dik
máš na mysli todle?
právě že ja mám jednočep rb am a ovladatelnost je skvělá,pohupování ujde ale pod brzdou to dost tuhne tak zjištuju co by bylo lepší.
Určitě aspoň něco vyzkoušej, fulla už jezdíš, takže už máš s čím srovnávat a víš, co ti vadí a tedy celkem snadno odhalíš při testu, co ti sedne lépe.
az bude cas zkusim to poresit takhle
Taky se teď jakmile prodám stávající HT chystám koupit fulla, protože mám bezva nabídku.
Bude to jednočep, takže taky pokavaď mi budou vadit jeho neduhy, tak zvažuju pořizení plovoucího uchycení. btw. u tý Meridy, když to musej dávat na čtyřčep, tak to nasvědčuje nejspíš jedině tomu, že to nějako nezvládli a timhle to zachraňujou a aby to nebylo podezřelý, tak to bude marketingově vylepšení nejlepšího…
Ale na tom obrázku není čtyřčep. Tam je jednočep.
já sem teda ještě u jednočepu neviděl čep u patek zadní stavby, to by nějako ten počet nevycházel…?
Jednočep je to proto, že osa zadního kola se pohybuje po kružnici, jejímž středem je hlavní čep u středového složení. Kolik je čepů za osou je šuma fuk. Pokud je čep před osou zadního kola, je to čtyřčep a jak mi dnes Assassin a Mlok vysvětlili tak vlastně svým způsoben i VPP. Přečti si pořádně tohle vlákno.
za domaci ukol si 100× napis MERIDA NENI CTYRCEP! a nech si to od rodicu podepsat:-)
tak sem si pro jistotu zabrousil na jejich stránky a kouknul přesně na ten model co je vejš na fotce a posuď sám…;)
lisak uz ti odpovedel, snad uz si to budes pamatovat – je to prepakovany jednocep
he he tak teď sem zvědavý co řeknete co to je :-)
já tvrdim, že čtyřčep.. jestli ne tak mě opravte, rád budu zas o něco moudřejší…
protoze je pro tebe problem si precist lisakovu odpoved o asi 5 radku vis tak jeste jednou. Zadni kolo se pohybuje po kruznici bo je mezi nim a ramem (bavime se o kyvce) jen jeden cep to ze vzpery jsou prepakovany na tom nic nemeni – tedy jedna se o prepakovany jednocep stejne jako napr, kona yeti, kubaduv scalpel (tam je ten cep nahrazenej pruznosti karbonu) – je to tak tezky pochopit? Pokud ano podivej se na nejakej 4cep – treba co mam ja v profilu, canyon, Cube, atd atd. schvalne vidis nejakej rozdil?
U ty karbonovy planzety bych si tim jednocepem nebyl jistej, je to jednocep ale se zdvihem se ten cep posouva, teda aspon podle me
podle keců Cannondale taky, ale u zdvihu 67 nebo 100mm po novu je to celkem fuk
Jednočep. Ten šroub dole bude jen na přišroubování patky. Na Assassinově fotce je to krásně vidět. Myslím, že pokud by byl kloub nad i pod osou zadního kola, tak by to nemohlo fungovat.
Právě že u čtyřčepu může bejt ten čep, jak ty říkáš kloub nad, nebo pod osou. Pokud je pod osou, tak se jedná o Horstlink…ale furt čtyřčep
no pokud to beres takhle tak ti holt neni pomoci – ty systemy se rozlisuji podle toho kde jsou ty cepy umisteny a ne kolik jich je. Vzity nazev pro to co je merida a spol je prepakovany jednocep protoze stejne jako u neprepakovanyho se pohybuje kolo po kruznici a nic s tim neudelas – tedy proc to nazyvat jinak kdyz podle te trajektorie je to jednocep ze? ale pro me za me si tomu rikej 4cep bez horstlinku nebo jak chces
Třeba ve Velu říkají oběma systémům čtyřramenný závěs. Může být s HL, nebo bez něho. Ovšem z hlediska funkčnosti je tam rozdíl veliký.
Tak sem si ještě prošel nějaký zdroje a máte pravdu všichni, kdo tvrdíte že de o jednočep.
Právě jako čtenáře Vela ve mě utkvělo jejich definování systémů.
Omlouvám se tímto starším a moudřejším členům za svou jinošskou neznalost :)
Takže, jestli sem to správně pochopil, tak kola s horstlinkem, tzn. který nemaj kruhovou trajektorii a čtyři čepy, sou opravdu čtyřčepy…
Ještě k tomuhle, do jaký kategorie by se zařadil Trek Fuel EX, vzhledem k tomu, že má čep v zadní ose – podle trajektorie a nově nabytejch poznatků bych to viděl na přepákovanej jednočep…? Kdyžtak mi opravte
Ano, Trek Fuel EX i přes posunutí čepu do osy zadního kola je stále přepákovaný jednočep.
Mno ono ne jen ve Velu, ale teba Kona píše … All Kona dual suspension bikes use a multi-pivot 4-bar walking beam, osobně nevím proč se tomu tady začalo říkat jednočep a 4čep… ale vcelku je mi to jedno co to je když to dobře sedí člověku co to má. ;)
Jasně, je jedno, jak se čemu říká, ale pokud se mají dva lidi na dálku dohodnout o systému zadní stavby, tak je vhodné, aby si pod stejným označením představili i stejný systém ;-)
No asi aby lidi zblbli a ti si pak mysleli, že mají horsta, ne? když už to nemůžou dělat pořádně, tak to trochu okecají, k tomu nějaký to Velo – a je to. Čím složitější název, tím líp.
Špatně překládáš já bych to přeložil jako že .....používají několikačepí čtyř ramený systém vodích vzpěr..... nikde se nepíše o tom že to je čtyřčep. Jasně pokud budeš počítat počet čepů jako pojení dvou částí můžeš se dosta i k takovým počtům jako sedum, vosum atd…
Ale tady se bavíme o počtu čepů které mají přímou souvislost stím po jaké draze se pohybuje při pružení zadní náboj. Musíš se na to dívat z boku ve 2D ;-)
:) … mnoo jen si říkám to proč jsem našel z cizích popisech tyto závěsy popsané jako 1ramenný či 4ramenný a tady se zažilo 1čep a 4čep. … ale jinak je mi to fakt celkem na háku ;)
Proč se to vlastně přestalo dělat na motocrossy? Navíc tam jim to docela viditelně tvrdne aji při akceleraci – a přesto Horst tam ten svůj čtyřčep neprotlačil – asi malá tuhost zadku ?
Odpověď je v tom čemu se říká motor a jednoduchost údržby.
Motoru rozhodně nějaký ztráty při šlapání se netýkají?
Pokud ložisko zvětšíš x krát jak ho chceš chránit před takovým sajrajtem jako na MX?
Nehledě že to je levnější
Prostě s velikostí né všechny věci rostou lineárně , takže nedělat mezi MX a MTB přímou úměru.
a co NORCO mate nekdo zkusenost
Já, viděl jsem ho párkrát na obrázku a asi5× v obchodě přes sklo a 1× přímo bez skla.
Jinak k základnímu dotazu- suveréně nejlepší varianta je jednočep u RB. To je bez diskuze, protože ho mám já, takže to jinak prostě absolutně ani relativně být nemůže.Přes to vlak nejede!!!
Moc to řešíš jen se v tom zamotáš a vrátíš se na začátek. Hledáš ten jeden full co vládne všem? Ne takový není.
Systémy, provedení, kvalita, výdrž , to je moc věcí, které se liší i u jednoho výrobce jednoho kola , jen jiného roku výroby. Jediné co najdeš jsou zaručení propadáky
Učebnicové rozdíly tu byly popsány xxx krát, ale skutečnost jak to klucí šikmovoký po tom co přídou nametený do rachoty, dobře a kvalitně udělaj nikdo dopředu neví.
Prostě najdi kolo který se ti líbí a dohodni si testovací jízdu , pokud ti to bude sedět kup pokud ne vybírej dál, to že z papíru vybereš dobrý kolo je pravděpodobný málo.