• Egesi

    Čau,

    v historii jsem našel dost věcí okolo osy GXP jak se to všem sere, ale všechno MTB. Mám na kole Boardman Team Carbon 2010 kliky SRAM 350 compact s osou GXP (víc toho o ose nevím) a obejvila se mi vůle (kliky mají trošku vakl)… může to být v ložiskách i v ose? Někde jsem četl že se to má pořádně namazat vazelínou a tím se vůle ztratí (což se mně moc nezdá), někde zase že se to musí dorvat na krev (ale 2000 km v poho a dotažený to je).

    Nevím, su nasranej, je to jak na nějaké ukrajině… popřípadě jakou rozumnou osu místo toho (celý v černé barvě).

    Díky!

    0 0
    • Bysto  

      údajne je to úplne normálne ( tá jemná vôla), ak to po dotiahnutí na krv neprestane, neriešiť a jazdiť až do kým to nezačne byť príliš vyheglané, potom kúpiť novú osu, alebo ešte lepšie celé kluky :D

      0 0
    • biker007  

      a nemas vuli mezi osou nalisovanou klikou (s prevodnikama)? ja doma resil vuli a vrzani sand rok..a nakonec to byla vule, reps. povoleni lisovaneho spoje. pomohla reklamace, prodej a nasledna koupe shimano klik:)

      0 0
      • Egesi  

        Ne, vikle se to celý i druhá klika bez převodníku

        0 0
        • mxv  

          pokud nemas loziska na odpis, tak je to vule mezi osou a loziskama, coz ale u sramu neni chyba ale vlastnost! Takze sram nebrat..

          ano, pomuze vazelina, ale ne ze by tu vuli odstranila, jen to pak neni tak zrejme

          0 0
          • Bysto  

            tak tak, je to vlastnosť, skôr stupidita systému, kde sa nedá vymedziť vôla, zlaté shimano, presne kvôli tomuto som zhadzoval sram kluky a rok mi ležia v kúte

            0 0
    • michals1  

      Sháněl jsem také černé GXP misky. Sehnal jsem ještě černou osu pro kliky Bontrager.

      Po konverzi se dá použít i osa Chris King.

      Jinak ani po několika letech ježdění na svých GXP klikách popisovanou vůli necítím.

      0 0
    • Egesi  

      Problém vyřešen, opravdu pomůže důkladné namazání vazelínou, šťastné nasazení aby si to dobře sedlo a pořádné dotažení na krev (měl jsem obyč imbus klíč krátkej, tím sem to dorval co to šlo, takže zas tak moc ne)

      0 0
      • Edy  

        No, možná jsi si nevšim,že u převodníku na ose je takový vymezovací plast, který se zasunuje do ložiska a chrání ložisko před nečistotami. Ten ti vyjel směrem k převodníku a utvořila se vůle.

        Vazelínou namažeš, ale nic nevymezíš.

        Reaguji se zpožděním, ale snad to bude přínos pro ostatní.

        0 0
        • Edy  

          Ještě k dotahování na krev, vzhledem k tomu, že dotyčný měl takové imbusové šmrdlátko tak snad tím moc nepokazil.

          Spíš dotáhnout, takzvaně vymezit vůli o kapku víc, skrze sednutí a zajistit pojistným šroubem. Kdo nemá cit, připlatí si za moment klíč.

          0 0
        • Adm  

          a mezi tím vymezovacím plastem (prachovkou) a převodníkem se dává ještě nějáká podložka (která by zabránila vysouvání oné prachovky zpátky k převodníku)???

          0 0
          • MARIN  

            Me vyjizdela, tak jsem ji v tom zabranil o-kouzkem. Jinak zadna original podlozka ale neni

            0 0
            • Adm  

              jen pro zajímavost, z jakého materiálu jsi dával o-kroužek a zůstala ti potom malinká vůle mezi osou a ložiskem?? (zkošel jsem dávat gumové kroužky vymezily to přesně i vůli ,naopak fíbrové těsnění zanechaly malinkou vůli). Nevíš ze skušenosti co je lepší pro GXP??

              0 0
              • Adm  

                tak je jedno z čeho to těsnění je jde o to vymezit vůli a to se podařilo :-)

                0 0
        • Adm  

          prostor mezi převodníkem a krycím plastem(prachovkou) je třeba vymezit, ale pak se bude prachovka otáčet současně s klikou, je to špatně? (pokud je vše dobře promazané mělo by to být ok).

          0 0
    • se-se  

      PO dlouhém trápení s GXP jsem tento týden provedl radikální úpravu – nechal jsem si vyrobit bronzová pouzdra mezi osu a ložiska (zas zcela jednoduché to ale není). Plastové i hliníkové pouzdra jsem vyhodil. Axiální vymezení vůle jsem provedl pomocí vyrobených nerezových podložek. Jedna z podložek na každé straně je ve velikosti prachovky – průměr 36,5 mm. Chod je teď zcela lehký a vůle nulová.

      Je to asi jediné řešení, protože jsem vystřídal 3 různé osy a vřdy se po pár stech km začaly osa viklat – ložiska vž O.K. ale vymačkaný byly ty pouzdra. Podle mě je konstrukce toho uložení chybná

      0 0
      • Zdyn  

        Jaká pouzdra jsi prosím tě nechal dělat? U originálu Truvativ přece dosedá vnitřní kroužek ložiska přímo na osu. Tam se žádné pouzdro nevleze.

        0 0
        • se-se  

          No to ano. Truvativ „GXP team“ používá specielní ložiska s vnitřním průměrem 24 mm. Toto ložisko na pravé straně dosedá přímo na osu, ale na levé je průměr pro ložisko 23 mm(přesněji asi 22,93) a tak je tam opět to děsný pouzdro. Tato ložiska samostatně nekoupíš (alespoň já je nenašel). Ostatní používají standardní ložiska 25×37×7 a tam je vpravo plastový pouzdro a vlevo plastový a v něm hliníkový.

          Použil jsem vpravo pouzdro 24H7×25g6×11 z toho límeček délky 2 mm/průměr 28, vlevo 22,95×25f6 x13 z toho límeček 4,2/průměr 28. Vpravo pouzdro doražené až ke kříži a zalepené – mezi límečkem a ložiskem 3 podložky 25,3×30×0,5 a jedna 25,3×36,5×0,5­. Vlevo mezi klikou a ložislem 2podložky 25,3×30×0,5 a jedna 25,3×36,5×0,5

          0 0
          • Zdyn  

            Takže ty se bavíš o výrobcích, co nabízí náhrady k originálu? Tam bývají plastová pouzdra. S tím souhlasím.

            Jinak Sram má nestandarní ložiska. To je pravda. V začátcích byla v levém ložisku nalisována Alu vložka, ale už poměrně dlouho je levé ložisko řešeno tak, že redukci tvoří přímo vnitřní ocelový kroužek ložiska. To je pěkné řešení, jen jsem obecně zastánce standardních ložisek. Oni i ty jejich jdou sehnat např. z asie, ale nevyplatí se to.

            Jinak já jsem si na svých starých Stylech tu Alu redukci také vytočil novou z nerezu, ale asi po 5ti letech používání.

            Celý ten systém uložení se mi líbí víc, než Shimaňácký, jen uchycení kliky bych řešil jinak, protože takto je to náročnější na montáž a mnoho lidí si po špatné montáži stěžuje na celý systém. Jen pro úplnost, namontoval jsem desítky Truvativáckych klik.

            0 0
            • se-se  

              jo vidíš – jednu takovou jak píšeš mám taky – myslím co má nalevo extrazvláštní ložisko a prodlouženým vnitřním kroužkem(to je tedy čtvrtá). Ovšem to levý ložisko je tak nekvalitní, že chytlo vakl asi po 500 km. Tedy nikoliod námahy, ale od bordelu co se do něj dostal zřejmě spolu s mikrokorozí. Tak, jak to mám teď můžu vyměnit ložiska jednotlivě a můžu používat i různý domky a odchylkami v axiální toleranci, protože vymezovacích podložek mám hafo (dar přítele Lasera.

              0 0
              • Zdyn  

                No teoretická výhoda GXP systému je, že není třeba řešit axiální vůli. Axiaálně je zatížené pouze levé ložisko. To, že se do ložiska dostane voda a vyrezna je věc jiná.Bohužel se to mlže stát raz dva. Zatěsnění prakticky všech externích ložisek je jejich největší slabina. Mně se nejvíse osvědčila vazelína A00 pod vnější krytky a čas od času kontola. Hlavně po nějaké velké vodě.

                0 0
                • se-se  

                  Tak to není tak úplně pravda – axiální zatížení je teoreticky sice nulové, ale je samozřejmě potřeba vymezit axiální vůli pro nahodilé namáhání – prostě proti pusunutí.

                  Pouze levé ložisko by přenášelo axiální síly obou směrů, pokud by bylo zcela napevno zalisováno. To může a nemusí být pravda. Po výměně ložiska to už pravda není naprosto – nově zalisované ložisko lze vysunout poměrně nevelkou silou a jako fixace to naprosto nestačí. Potom levé ložisko vnějším kroužkem zachycuje síly zlena doprava a pravé právě naopak.Potom je nutno axioální vůli dodatečně vymezit. Že se to v praxi děje někdy i v originální konstelaci napovídají nářky některých uživatelů, že se jim axiálně kliky posunuly.

                  Vyplňuji vazelínou na brzdové pístky. Má sice znatelně větší vazskost ale je docela nezničitelná

                  0 0
                  • Zdyn  

                    Tak pravda to je. Ovšem samozřejmě pouze v případě, že není nic poškozené. Ložiska jsou standardně do misek zalepená a drží dostatečne. Levé ložisko má vnitřní kroužek opřený o osazení na ose na jedné straně a z druhé je stažené levou klikou. Pravé ložisko se o nic neopírá a mezi ním a pravou klikou je vůle, tedy kromě tření mezi osou a vnitřním kroužkem není jak přenášet na toto ložisko axiální zatížení.

                    Vůle po montáži je u 99% případů způsobena nedostatečným utažením levé kliky, tím pak ůže dojít i k většímu poškození (vymačkání). Drážkování na ose a klice je právě dost natěsno a už jsem se setkal i s případy (i u karbon klik), že jsem musel drážkování trochu uvolnit, aby šla klika dotáhnout rozumnou silou.

                    0 0
                    • se-se  

                      po vylisování a nalisování ložisek me stačilo pořádně bouchnout dlaní do pravé kliky a vysunulo se levé ložisko o 2 mm. Teoreticky bych mohl ložisko taťuknout „zapertlovat“ ale já chci mít výměnný systém. Podložky to plně řeší.

                      0 0
                      • Zdyn  

                        Však jsem psal, že v originále je ložisko zalepene. A výměna zalepeného ložiska není problém. Pokud bouchneš do kliky a ložisko vyjede, tak je to samozřejmě špatně. Zapertlování tady postrádá smyl. Výměna je pak horší.

                        Neříkám, že ty podložky jsou nepoužitené. Jen se musí ladit vůle a to chvíli zabere. Je to stejné jak u shimana, ale tam to ladíš přitažením levé kliky před jejím dotažením nebo vymezovacím kroužkem třeba u XTR.

                        0 0
                        • se-se  

                          Tak já to změřil napoprvé – stačí změřit si nalevo „zapuštění“ ložiska do domku když sedí ložisko ve dně před montáží a pak znovu po první montáži, když jsem zprava dorazil kliku nadoraz. Rozdíl jsem v podobě podložek navlékl po opětném vyndání na pravé pouzdro k límečku a tím je to přesně hotovo. Jediná otázka je, jestli ty velké podložky zastoupí funkci prachovky – mají po obvodu 0,25 mm vůli, menší jsem už nedával aby to časem neškrtalo. To uvidím až to tak po měsíci zas rozeberu. Už teď vím že podložky nalevo jsou špatně. protože se hrozně nandavají (do vazelíny) tak je příště nahradím jedinou 25,2×36,7×1,5 a myslím, že to bude fungovat dobře.

                          0 0
          • gg eorge  

            dá se někde samostatně koupit to pravé plastové pouzdro? zatím jsem na něj na netu nenarazil…:-(

            0 0
    • Tydlii  

      Zdar, nemáte někdo prosím tip na GXP BSA závit osu s co nejdelší životností?

      Vyzkoušel jsem :

      • originál, životnost půl roku / 3500 km → KO ložisko u převodníku, ani se nehne, osa prokluzuje
      • aerizone, životnost 2,5 měsíce / 2700km → KO obě ložiska, ani se nehnou, osa prokluzuje
      • praxis works – asi nejlepší – životnost cca 3/4 roku / 5000 km → má vůli a chycený ložiska, ale všecko se nějak točí → momentálně jsem nasadil zpět po vyndání aerizone, bo jinou zrovna nemam

      Vzal bych zase praxis, ale bohužel je dlouhodobě nedostupný, asi to přestali dělat.

      Přešel bych na novější standart, ale XX1 kliky prostě nechceš zahodit :/

      0 0
      • Pentaroth  

        .

        0 0
        • Tydlii  

          letos mám zatím něco přes 5k., jezdím za všech podmínek, takže často totální sračky, v zimě i na sněhu. + závody tomu nepřidaj (letos zatím 12 závodních dní)

          0 0
          • Pentaroth  

            Tak to máš daleko větší nájezd, než já.. Asi častěji servisovat..? Možná ti tady synci poradí lépe:-)

            0 0
      • JachymP  

        Na dub nepřecházej, je to stejný, střed mi vydržel pod 3000 km a úplně se rozpadnul. Před tím taky pod 3000 km a zadřený ložisko. Takže vydrží míň než řetěz ;( Je teda fakt, že střed neservisuju, možná vydrží někomu víc když se stará. Mám pocit, že GXP mi před tím vydrželo i víc, ale ne o moc.

        0 0
        • Vilém  

          Tak ono cim mensi kulicky, tim min to vydrzi. Ve 4 hranech mely kulicky nejakych 5–6mm a vydrzelo to desetitisice km. Ted se honi gramy, tuhost atd a proste to nekde musi byt znat.

          0 0
        • Tydlii  

          hmhm, tak nejsem divnej. dík

          0 0
          • TK75  

            Nejsi…já mám praxis a jak píšeš 6–8 měsíců max

            Teď ho hýčkám, protože není…ale hodiny tikaj :-)

            0 0
      • LM  

        To se těma středama někde brodíte?

        GXP BB92 PressFit mi na fullu drží už 6 let (22000 km), jezdím celej rok. Od podzimu do jara mám nasazené blatníky (což teda středu moc nepomůže:-)). Na jaře sundám kliky, vyčistím, máznu vazelínu pod prachovky, složím a cajk.

        0 0
        • JachymP  

          Jo, já brodím každou vyjížďku, na Točný se ani snad brodům nejde vyhnout, letos je vody dost. Je fakt, že loni některý potoky vyschly.

          Čištění a vazelínu nedělám, ale když vidím tu výdrž, tak to asi začnu dělat, akorát 1× za rok by pro mě bylo k ničemu, chtělo by to asi častěji? Děláte to někdo častěji a jak často?

          0 0
          • LM  

            Pokud často brodíš, tak to možná nepomůže – nateče to tam jinudy. Já mám na spodku středu dírku na odtok vody a kousek před ním na spodní rámové trubce výstup bowdenů z rámu. Kdybych ponořil střed do vody, tak to tudy nateče dovnitř.

            Jinak pravé ložisko pravidelně (1× ročně) docpávám vazelínou. K levému se mi nepodařilo dostat, takže jsem usoudil, že se tam nedostane ani bordel.

            0 0
        • Tydlii  

          Brodíme, jezdíme v dešti, bahně.....

          0 0
      • cobra  

        Mně fungovalo GXP v pohodě dokud jsem měl Pressfit, po přechodu na BSA tragédie. Životnost nula a furt vakl. Vyřešil to až přechod na DUB, od tý doby pohoda (najeto zatím cca 3000 km v terénu – trail/enduro).

        0 0
        • stenli  

          To mně na Neuronu začalo zlobit DUB BSA po 1200 km. Podezřívám ten plastový preload adjuster s plastovým závitem u levé kliky. Dle mého nemůže odolat opakovaným tlakům ze strany na stranu a vznikne vůle, následně se vymačká střed. Koupil jsem nový stejný střed Sram a za hřišné peníze komplet adjuster Cane Creek v hliníku a po 1000 km zatím dobrý, ťuk ťuk.

          0 0
      • orm  

        Muzes pouzit shimano stred (ktery z me zkusenosti ze zimaka vydrzi mnohem vic a jsou levnejsi) s adapterem.

        0 0
        • TK75  

          To máš pravdu… Shimano střed co jsem měl ještě u Ronina jsem dal ženě na kolo a pořád je ok.Má stoprocentně tak 4× víc najeto než mi vydrží ten můj

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.