Vůle u nové vidlice když je zamčená

67 nepřečtených
  • tomnejeschleba

    Zdravím :)

    Mám dotaz na vidlici u novýho kola, který jsem kupoval před Vánocema.

    Koupil jsem následující: http://www.mojekolo.cz/…winn-mesa-gs

    Můj dotaz je k vidlici. Napravo má kolečko na zamčení/odemčení vidle, napravo má (asi) nastavení tuhosti a chci se zeptat, jestli je normální, že když zamknu vidli, tak stejně má volnost cca 1–2cm (není zamčená úplně, jakoby „mrtvý“ místo). Zkoušel jsem zamknout a otáčet s kolečkem nalevo, ale změna žádná. Navíc se mi nezdá, že by nastavení tuhosti vůbec nějak fungovalo. Otáčet jde jenom o 90°, v horní pozici při max cvakne, nalevo nic.

    Kolo jsem kupoval úplně nový a zatím se mi ho nechce posílat na servis, nejsem si jistej, jestli je to naschvál, nebo ne.

    Díky za info :)

    0 0
    • couffy  

      Pohyb vidlice při zamčení cca 1–2cm je normální,je to ochrana proti proražení,když ji náhodou necháš zamnutou a vjedeš do terénu.Funkčnost nastavení tuhosti bych u téhle vidlice vůbec neřešil.

      0 0
      • tomnejeschleba  

        Takže to chápu správně tak, že vidlice nikdy nebude zamčená „na krev“ bez žádný vůle? O to mě jde, právě se mi to zdálo jako chyba a nebyl jsem si jistej, jestli je správně.

        Hlavně třeba v případě, když jedu po chodníku, seskočím na silnici, když je vidle ve vzduchu tak je navolno, při dopadu docvakne právě těch 1–2cm (navolno, nepřipadá mi, že by tam bylo vůbec nějaká vůle) a to mě pak děsí :)

        Když to nemám řešit tak jenom informativně – je to kolečko nalevo na nastavení tuhosti ? :D

        0 0
        • kubad  

          myslím že ještě pár doskoků s už to řešit nebudeš muset !!!

          0 0
          • unitak  

            :D

            0 0
          • tomnejeschleba  

            Sorry, ale tohle jsem nepochopil …

            0 0
            • BigKarel2  

              To nemusíš chápat, to poznáš…

              0 0
            • kubad  

              no píšu že pro vidlici je ideál když je zamčená a skáčeš s ní z obrubníku

              0 0
            • unitak  

              Myslel to takhle, že si ještě párkrát skočíš se zamčenou vidlí a můžeš si koupit novou :))

              0 0
              • tomnejeschleba  

                Já jsem to nemyslel tak, že s tím skáču z obrubníku, napsal jsem to jako příklad a tohle jsem myslel v případě, že jedu po městě na tom kole :)

                0 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  0 0
                •  

                  To je jedno jak si to myslel, prostě to nedělej :D

                  0 0
      • skvedo  

        Je tam SR Suntour XCT MLO, zdvih 100mm Lock Out, takže tam proražení nehrozí. Spíš rozmlácení. Mechanický lock od Suntour je šílenost, aby mohli napsal, že je vidlice uzamykatelná. Uzamčené to na každém drobném hrbolu mlátí, až má člověk pocit, že se to rozpadne. Přepínat se to dá jenom na odlehčené vidli.

        Vozil jsem XCM MLO asi 2,5 roku a po prvotním opojení z toho, že tam něco takového je (nová hračka), jsem si uvědomil, jak je to nepoužitelné. Při mé váze (~ 68 kg) se vidlice rozhýbala, až jsem zkrátil elastomerový váleček uvnitř pružiny v levé noze. Pak se ale projeví, že MLO nemá žádné tlumení. Směrem do zdvihu to brzdí jenom ten elastomer a nazpátek nic.

        Když jsem si v létě pořídil Rebu (už jsem měl v košíku Epikona, ale pak jsem narazil na výhodný inzerát) bylo to neporovnatelné. Najednou člověk nevnímá, že vidlice nějak pracuje, jenom cítí že je to nějak lepší a po kouknutí na na vidli podle gumičky/špíny zjistí kolik naběhala a diví se.

        0 0
        • Necris  

          To samé jsem zažil s RST M29. Je to hnus. Dneska si říkám že bych místo toho radši crosse na pevné vidli a jezdil jen silnici. Protože v terénu se na tom rychle prostě letět nedalo.

          Nejhorší bylo brzdění – člověk trochu přibrzdil a 3/4 zdvihu v háji. A když ji člověk trochu přitvrdil, tak zas nereagovala na ostatní podněty…

          0 0
      • Sherwood  

        mam meridu matts 40 V 2009 a mam tu istu situaciu no je to normalne to robia vsetky taketo vidlice

        0 0
    • nalim63  

      Já mám vidli Suntour XCM V2 a při tom štelování pružiny (vlevo) ani při využití max.5.otáček nepozoruju skorožádný rozdíl v pružení.

      0 0
      • se-se  

        no tu mám na HTčku – mám tutéž zkušenost, takže to bude konstrukcí. No co bysme chtěli za tu cenu žejo.

        0 0
        • tomnejeschleba  

          A jak to vidíte s touhle vidlí do budoucna? Nechci s kolem skákat někde po lese přes kopce apod., jezdit nějaký super těžký trasy, max nějakou lesní cestu s pár hrbolama, proto jsem si koupil pro mě cenově dostupný kolo (bez odpružený vidle jsem nechtěl a crossový taky ne, jsem spíš na širší pláště). Vydrží tahle vidle alespoň něco?

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
          •  

            Jasně že nějakou dobu vydrží, obyčejný XC ježdění to vydržet musí všechno. A až nevydrží, koupíš Epikóna votmilana a to bude jízda :)

            edit: Nebo Rebu pyčo

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
            • Necris  

              Epicon a Rebu nesrovnávat. Jsem hrdým majitelem Reby a říkám že i Recon je lepší jak Epicon. ;)

              0 0
              • Georrge  

                a v čempak? V tom že nejde do zdvihu když brzdíš? :)

                0 0
                • Necris  

                  Pche ;) To je jasné že Epicon reaguje na brzdění sakra jinak…Ale jo, je fajn a použitelný. Jen prosím nesrovnávat. ;)

                  0 0
                  • Georrge  

                    tak ono je to dáno chodem vidlice, jestli je víc lineární nebo progresivní. Nejedná se o vadu, jedná se o vlastnost a každému vyhovuje něco jiného. Reba i raidon jsou více progresivni než epicon, ale epicon se dá snáze upravit. Stačí nalít větší množství nad pístek a máš to progresivnější než reba :)

                    0 0
              • BigKarel2  

                Naprosto souhlasím! Reba je úplně jinde než epikón…

                0 0
          • Ralan  

            Tak něco vydrží, teď to bude třetím rokem co ji budu mít, nic moc no, ale na lepší sem nejel a raději ani nechci než pude do kytek :D

            0 0
      • pee.tr  

        Ani na 2,5× dražším kole (rok 2007) jsem funkčnost štelování levého kolečka na tuhosti vidle nezpozoroval. Holt tyhle vidle tam jsou jen jako záťež předku kola (má měla 2,8kg). Když jsem ještě před tím míval MTB bez pružný vidle, tak to kolo sedělo na nerovnostech líp než tyhle levný odpružený vidle. Jsou naprosto k ničemu, spíš naobTÍŽ, bohužel. Investice do lepší (a též klidně o kilo lehčí) vidle způsobí, že kolo je pak jízdníma vlastnostma o 100% výš.

        …konec reklamy… :-)

        0 0
        • Necris  

          Ale když dáš vidli za 9 tisíc (Reba třeba) na kolo za 14 tisíc, tak to je dost divné. Když samotný rám je těžítko. Mě by to teda bylo líto.

          0 0
      • Joseph de Sax  

        u houpacích vidlí je to ale pravidlo č.1

        0 0
    • vsn  

      skoro každa vidle má trochu vůli … z těch co nemají mě napadá třeba RS SID BRAIN ale ta je cenově jako tvoje 2 kola :)

      0 0
      • maajkee  

        Lefty, fatty, Manitou Black… všechno bez jakýkoliv vůle :)

        0 0
        • vsn  

          ty jsou cenově stejně nebo i dráž než je SID :)

          je fakt už u mojí RST First Air jsem také neměl žádnou vůli … tedko jsem tam možná dal o něco mín oleje do lockoutu tak mi tak centimetr chodí volně a pak se zasekne.

          0 0
        • Evilcleaner  

          tak zrovna black byl na tu vůli docela náchylný, tam se měnily pouzdra i víckrát za život vidlice. nicméně taky bych to neviděl tak ultimátně že by nebyly vidlice bez vůle;)

          0 0
          •  

            Nám tady jde o chod při locku, vůli (vakl) nikdo ani nezmínil :)

            0 0
        • jIrI___  

          Starý Axon byl při zamknutí taky úplně tvrdý.

          0 0
          • Georrge  

            moje xcm je při locku taky úplně tvrdá. Akorát po odemčení se to moc nezlepší, tak je otázka jestli je to lockem :D

            0 0
            • nalim63  

              moje XCM po zamčení chodí při silném rázu tak 1,5 cm, a měla taky vadu, že se chovala podobně i odemčená. Jelikož se mi do ní nechtěly vrážet peníze za opravu nebo za nový tlumič (ta cena je v porovnání s celou novou nehorázná), tak jsem se do ní podíval a zjistil , že se nevrací ventilek co odemyká.Je uvnitř ty tyčky a nelze se na něj dostat, mají to tam zajištěné důlčikama a bez hrubé síly to nejde rozebrat. Tak jsem to odrazil ůderem paličky na čelo té trubčky se závitem , vystříkal tlakovým odmašťovačem a pak VDčkem a zatím to chodí bez problému.

              0 0
              • Georrge  

                mě chodí, ale šíleně ztuha. Teda prvních pár cm po odemčení jde parádně, odtrh neznatelný :D ale pak se to zasekne a dál to nejde. Rozebral jsem to, patrona chodí celý dvih, nikde žádná vada, tak jsem to složil a po pár propruženích to dělá zas. A navíc to začalo po rozebrání nechutně cvakat :D děsnej krám.

                0 0
      • Joseph de Sax  

        skoro každá vůle má trochu vidli, jsi chtěl říct původně…

        0 0
    • Necris  

      Napiš v jakých situacích ti chodí do zdvihu. ;)

      0 0
      • Joseph de Sax  

        když je zamčená…

        0 0
        • Necris  

          Já to myslel tak jestli vždycky, nebo jen jestli když jí dá ránu dopadem, nebo i když šlape, nebo jen když šlape větší silou … podle toho místní servisáci celkem snadno poznají co je v prdeli spíš, nebo ne ?

          0 0
          • tomnejeschleba  

            Je to pokaždý, teď jsem jí zkoušel na stojanu, jenom zamknout a ta „vůle“ tam je pořád. Stavím se u nás v servise, co mi na to řeknou, kdyžtak to pošlu zpátky, ať se na to podívají :)

            Přeci jenom píšou, že je lepší to po 100–150km poslat na první servisní prohlídku na seřízení (která je v ceně), tak za to asi nic nedám (kromě poštovnýho) …

            0 0
    • Jakobo  

      To je zas debilni nazev vlakna, kdyz napisu vule, tak si kazdy predstavi vakl nohy/stiraky. Co treba napsat chod zamcene vidlice nebo tak nejak?

      Jinak to pruzeni u zamcenych vidlic me taky sere, proto radeji jezdim na pevnych, mam vetsi prostor pro ruzne blbiny (postavit se na predni kolo, v ostre zatacce podseknout predni kolo…)

      0 0
      • BigKarel2  

        Když se řekne vůle, představim si Epicon…

        0 0
      • tomnejeschleba  

        Sorry, nevyznám se v kolech, proto jsem to napsal tak, jak jsem to pochopil já :)

        0 0
        • milan1  

          Není snad už lepší případ, jak vhodné je psát dokola nesmysly ve vláknech, která spolehlivě zmatou tázajícího.

          Odpověď a naprosto správnou máš hned tu první, následuje varování nad tím, jak používáš lock a je to oěpt správně.

          Nic víc nepotřebuješ vědět.

          Ostatně dozvěděl by ses to po pouhém přečtení návodu, který bys měl mít k vidlici a nebo který bys sehnal na netu.

          Správně poradit by ti měl naprosto každý majitel vidlic RS, nebo kdokoliv, kdo se jenom někdy na těchhle vidlicích projel.

          Posuď si sám, kolik majitelů takových vidlic neumí poradit to nejzákladnější.

          Teď k systému. Motion control zamyká zcela jinak a je třeba říct, že nevyhovujícím způsobem. Při zamčení je vidlice v prvních cm chodu vlastně nezamčena, přesně tak, jak se to projevuje a jak pozoruješ. Při jízdě v sedle nebo prostě malým zytížením se prostě chová dále jako vidlice nezamčená a propružuje stále stejně, změna nastává teprve pod větším zatížením. Opřeš se více do řídítek, postavíš se ze sedla a teprve potom je vidlice skutečně zamčena tak, že nepropružuje. Takhle se chová jenom Motion control, všechny ostatní vidlice na trhu zamykají řekněme spolehlivěji již na počátku.

          Tato skutečnost je zde známá od počátků výroby a oblíbenosti Reby, každý, kdo říká, jak chce každý něco jiného, by měl minimálně tohle znát.

          A teď ještě upřesnění. Omylem bývá tvrzeno, že je to kvůli ochraně proti proražení. Tak ta ocharna proti proražení s tímhle chováním na počátku nemá nic společného. K ochraně proti průrazu dochází až po plném silovém zamknutí a to ještě s daleko větší silou, která teprve lock skutečně otevírá a chrání. A opět tohle je chování společné jž všem vidlicícm s podobnou funkcí locku, tedy hydraulického locku, (v odpovědích je zde bohužel uváděn i lock mechanický).

          A protože právě při tomto skutečném otevírání vidlice při průrazu dochází až při větších silch, nebývá časté využívání této funkce vhodné, to je to varování před pravidelným skákáním se zamčenou vidlicí.

          Dá se tomuhle rozumět?

          0 0
          • tomnejeschleba  

            Výborně, tohle je pro mě objektivní odpověď, který se dá porozumět. Má to všechno co potřebuju vědět, bez zbytečných diskuzí o tom, která to má jinak, kolik do toho musím investovat apod. Díky :)

            A ještě bych se chtěl zeptat – na kole chci jezdit občas i „delší“ trasy (cca 30–80km), většinou po silnici, ale pokud bude nutnost, tak pojedu po polní stezce, popř. po lesní stezce. V tom případě to chápu správně, že pokud pojedu po silnici, tak nechat „zamčenou“ a při lesních a polních stezkách vidlici raději odemknout (to bych tak i tak udělal), aby nedošlo k silovému zamknutí při nájezdu na hrbol apod.?

            0 0
            • unitak  

              Ano chápeš to správně, ale možná nebude ani třeba zamykat vidlici při jízdě po cestě. Stačí se podívat pouhým okem jestli ti vidlice pracuje (jednoduše řečeno, jestli se hýbe „nahoru a dolů“), nebo se nehýbe. Při normální jízdě, pokud nešlapeš ve stoje by se hýbat moc neměla. Takže pokud se nehýbe ani na cestě, tak je zbytečné ji zamykat.

              0 0
            • milan1  

              Tady se máš vždy šanci dozvědět správné odpovědi, a taky jsi dostal hned první a správnou odpověď bývá vždy od lidí znalých ale co je správně ty neroznáš a jsi zmaten kupu nesmyslů od neznalých.

              (Možná tady bude vidět, že boj s neznalými nebývá až tak zbytečný a odsouzeníhodný.)

              Lock a jeho používání ti dá cit. Lock je určen pro jízdu kdy je upřednostněno šlapání a to silové šlapání. V této fázi nemáš příliš velkou rychlost a zatížení nebývá tak významné. Nebo je prostě cesta hladká. Rychlý sjezd, skákání to už je jiná kategorie. Hranice si poznáš sám, návod na to nelze dát.

              0 0
              •  

                Aneb když to bude bouchat, už odemkni :)

                0 0
                • AleZ80  

                  Aneb zamykej jen vyjímečně, při silovém šlapání (např. vestoje do kopce).

                  0 0
                  • tomnejeschleba  

                    To je vlastně jeden z hlavních důvodů vytvoření vlákna – když mám zamčenou vidli a jedu ve stoje, tak se bojím o to, aby se s ní něco nestalo, protože jede „na volno“ v tom rozmezí 1–2cm a tím pádem na ní pořád tlačím …

                    0 0
                  • tomnejeschleba  

                    A při mejch 182cm a 94kg váhy to není prdel :)

                    0 0
                    • KRAJIC  

                      Neber to jako nějaký útok nebo posměšky, ale to co máš na kole je v originálním stavu spíš maketa vidlice než vidlice skutečná – chodit to prostě nikdy dobře nebude a až se používáním zasere vevnitř tak to přestane chodit úplně. Pokud chceš něco co funguje a nemáš pesos určitě bych volil toho Epicona od TT(milan 1) jelikož to bude předěláno na olejové mazání při zachování záruky.

                      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.