• vasek80

    Ač jsem technickej typ co se ve všem vrtá, tak údržbu kola se teprve účím. Včera jsem při promazávání kola, čištění a výměně špalíků zjistil že mám stranovou vůli v zadním kole. Když jsem jej měl vzůru kolama a vzal za ráfek tak s ním mohu hýbat cca 0.5 cm na každou stranu. Když jsem kolo roztočil ozývalo se z něj při každé otočce takové slabé lupnutí. Žádný odpor v něm jinak není. Náboj je Deore a kolo má najeto lehce přez 1000 km. Něměl jsem na zahradě krom imbusů žádné nářadí a tak jsem zadní náboj nijak nezkoušel povolovat ani utahovat. Chtěl jsem se nejdříve podívat na nettu jak na to. Případně dostat z vás tady nějakou radu:-)

    0 0
    • Pedro404  

      Asi uvolněný konusy, potřebuješ tenký konusový klíče na dotažení. I když, půl cenťáku mi příjde hrozně moc.

      0 0
    • Kynio  

      můžeš mít i zlomenou osu, pokud máš nějaký starší kolo s kuličkovýma ložiskama, výměna bude jednoduchá a cenově někde kolem 80Kč (za novou osu).

      Nedávno jsem tento problém řešil na kamošovým kole :)

      0 0
    • vasek80  

      Vyndal jsem kolo a něco podělal. Na straně kazety byla úplně povolená matka a z toho ta vůle. Tak jsem ji dotahnul. Říkal jsem si že ji nedotahnu moc aby se kolo točilo, jenže i přezto jsem to asi přednal a kolo má odpor patrně v ložisku. Kudy z toho teď ven a co mě čeká?

      No jo chybama se člověk učí:-)

      0 0
      • vasek80  

        A to než jsem se na to pustil, tak jsem studoval tyto články…

        http://www.ivelo.cz/…niho-naboje/

        http://www.ivelo.cz/…-naboj-kola/

        0 0
        • Kynio  

          no jestli tam máš klasický kontramatky (dvě matky vedle sebe), kterýma vymezuješ vůli v náboji, tak si s tím musíš vyhrát tak, aby vůle byla co nejmenší a přitom se kolo lehce protáčelo.

          0 0
        • Pedro404  

          Mě se posledně vyplatilo udělat to takhle – dotáhnu konusy rukama proti sobě tak silně, aby se ložisko nechtělo za použití normální síly otáčet. Potom k nim zase jenom rukama přišroubuju matky a klíčema potom na krev stáhnu každej konus a matku u něj k sobě, čímž se ložiska povolí tak, aby v náboji vzniklá malá vůle byla tak akorát a zmizela po dotažení upínáku a zároveň konusy s matkama držely nafest a nevyšroubováva­ly se.

          Neručim za funkčnost na jinym kole než mym:)

          0 0
          • nox159  

            pan bude asi odbornik :D

            0 0
            • Pedro404  

              Pán dělal konusy posledně tak dva měsíce dozadu, těšil se jak na to až do zimy ani nešáhne a teď se s tim zase sral přes hodinu, když zjistil, že matky se samy od sebe vyšroubovaly. A tohle je postup, na kterej přišel.

              Jenom mi neni jasný, jestli chceš říct, že v tom mým popisu je něco blbě, že sem to napsal složitě jako prase nebo něco jinýho.

              0 0
              • nox159  

                jak to delas se zadni nabou?

                logicky to co pises jde udelat jen s predni, se zadni teda aspon s vetšinou novejsich modelu ne. To mas na kazdou nabu jinou metodu ?

                0 0
                • Pedro404  

                  To je dost možný, to co sem napsal je jenom na základě zkušeností s přednim kolem, u zadního sem ložiska ještě neřešil, tam šlapou uspokojivě. Proč přesně to tam nejde? Já měl za to, že když se sundá kazeta abych se ke konusům dostal tak ten systém bude stejnej, akorát jedno ložisko je na kraji ořechu?

                  0 0
                  • nox159  

                    protoze ten konus je „zapusteny“ v tom orechu, nebo je pres nej alespon prachovka… takze se k nemu nedostanes.

                    0 0
          • Pedro404  

            Tak tahle moje metoda je úplně k hovnu sem zjistil:)

            Dneska se udělal vakl znova a při utahování sem kontramatkou strhnul závit na ose.

            0 0
            • xshreck  

              teď jsem na to chtěl upozornit. Na krev tyhle náby nedotahovat :) taky jsem přišel o osu.

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
      • vasek80  

        No jo, ale já to mám už úplně v pr… I když tam matky nejsou tak se kolo plynule netočí… Ono to ložisko hučelo už před dotažením a ho patrně dorazil.

        0 0
        • vasek80  

          Takže co teď? Sehnat nářadí, sudat kazetu a rozebírat a měnit?

          Matky na koncích jsem utáhnul jen rukou a stejně se kolo sotva otočí když s ním ve vzduchu zatočím, dříve se točilo mskoro minutu.

          0 0
        • Pedro404  

          Já už sem zmatenej, co se týče toho, jak to u zadního kola vlastně je, ale konus snad přetáhlej může bejt i když u něj ta dotahovací matka neni. Prostě ho trochu vyšroubuj ven?

          0 0
          • vasek80  

            Tak to já jsem taky zmatenej a ani nevím co je konus:-)

            Byla povolená matka 17 na straně kazety. Tak jsm na druhé straně chytil také 17 a tu u kazety dotáhnul. Jenže to bylo moc a kolo se točilo s odporem. Tak jsem ji povolil a kolo se pořád točilo s odporem a ve stejném místě to zatuhávalo více (dle mě ložisko) a nepomohlo ani když jsem tu původně povolenou matku u kazety vytočil úplně. Pak jsem pokusně na pravé straně kde není kazeta sundal prachovku a povolil i tu druhou matku a nic nepomohlo.

            0 0
            • Kynio  

              je těžký ti radit, když ani nevíme, jak ten tvůj náboj přesně vypadá ;) Konus je matka, která je nejblíže ke středu kola. Ta přitláčí ložiska k náboji v případě, že máš kuličkový ložiska a to buď jen „vyskládaný“, nebo ve věnečku. Pokud máš zapouzdřený ložiska, tak se myslím ani té matce konus už neříká (to už nevím jistě).

              Vidíš aspoň na ložiska? dokážeš obě „matky/konusy“ vyšroubovat z osy uplně a osu celou vytáhnout ven? Jestli ji vytáhneš, máš klasický ložiska, který možná budou jen vymačkaný, rozdrobený, popřípadě vymačkaná dráha v náboji (což není dobrý), ale pokud vytáhnout nejde, mělo by se jednat o zapouzdřený ložiska. Pokud se ti teda oska neprotáčí hladce ani po vyšroubování všech možných matek a konusů, máš v řiti nějaký to ložisko. Výměna je horší a odvíjí se od typu náboje (rozuměj nemožnost sehnat náhradní ložisko).

              Jinak ořech se ti protáčí hladce?

              0 0
            • Vilém  

              Dej to radsi do servisu, udelas lip. Takovyto kutilove domaci udelaji vzdy vic skody nez uzitku. Kdyz tu ctu zasvvecene rady o serizovani konusu rukou atd., tak nezbyva nez kroutit hlavou.

              0 0
            • Ruprt2  

              jenomže tam jsou dvě „matky“ ta sednáctka na kraji je jenom kontra.

              Tím že jsi ji prve přitáhl, jsi přitáhl i tu vnitřní (konus) a tím že jsi ji potom povolil, tak jsi povolil jen tu vnější a tu vnitnřní co drhne o kuličky, jsi nechal přetaženou.

              0 0
              • vasek80  

                Jasný, takže jsem utáhnul tu pod kazetou. Takže budu potřebovat nářadí na sejmutí kazety a tu pod ní povolit. Ořech se otáčí normálně.

                0 0
                • Vilém  

                  Hlavne budes potrebovat konusove klice. Protoze necim musis ty kontramatky pod kazetou a nasledne na druhe strane dotahnout.

                  0 0
                  • vasek80  

                    Kouknu do eshopů na ceny nářadí a objednám. Chci být časem u drobných oprav a výměn nezávislý na servizu. Je to časově k naštvání, když mi řekne týden a já nemůžu jezdit.

                    0 0
                    • Vilém  

                      Vybornou zkusenost mam s temato, co jsou na obrazku, ten shop neznam nasel jsem jej jako prvni. Pouzival jsem je v servise na dazdodenni praci a vzhledem k cene vydrzely hodne. Na servis kola si vetsinou vystacis s c. 13,15,17. U nek­terych nab byva 16ka.

                      0 0
                      • vasek80  

                        díky moc. Tyto klíče, potom ten stahovák na kazetu a stahovák klik určitě chci mít v garáži. U motorek jsem si taky vždyy dělal servis včetně půlení motorů sám. Tak servis kola se časem také naučím.

                        Nebo mohl bych změnit otázku? Jaké je vhodné mít nářadí pro jaké práce v dílně a co už je naopak lepší nechat na odborníkovi, kteý danou věc dělal několikrát?

                        Výměna, případně vyčištění a promazání klik, středu, ložisek v nábojích, kazety, ořechu to jsou věci které by měl snad zvládnout každý kutil sám?!

                        0 0
                        • Vilém  

                          Na kole si udelas cokoli sam, ale investice do nektereho naradi se proste na doma nevyplati. Takze zaklad imbusy, kleste na bowdeny a lanka, stahovak na kazetu, bicik na kazetu, nytovacka, centrklic, merka na retez nebo posuvka, konusove klice (kdyz mas konusove naby), podle typu klik naradi na jejich shozeni a vyndani stredu, od veci neni rovnac haku prehazky. No mozna jsem jeste na neco zapomnel.

                          0 0
                • Ruprt2  

                  kazetu neshazovat.

                  potřebuješ konusové klíče, které jsou úzké.

                  edit: Vlastně tu kazetu klidně shoď. Celé to rozeber, a když to uvidíš, tak ti to dojde. Ale na shození kazety potřebuješ speciální klíč a bič. To jsou další nářadí, co si musíš pořídit. Takže to zvaž

                  0 0
    • Majkrosoft  

      čau, chtěl bych se zeptat k tématu… když jsem na zadním náboji (Shimano 475) vrtal do těch konramatek a povolil tu ze strany od kazety a teď se mi to nedaří dotáhnout tak aby to vydrželo bez vůle dýl jak 100km, znamená to teda že když jsem povolil tu matku tak jsem rozvrtal i ty konusy? dík

      0 0
      • Vilém  

        Presne tak:) Zalezi jak jsi to rozdrbal, ale hrozi ti, ze se konus bude za jizdy dotahovat a zlikvidujes minimalne ten konus a kulicky, v horsim pripade celou nabu.

        Takze bud si kup konusove klice a serid si to, nebo navstiv servis.

        0 0
        • Majkrosoft  

          no něco už jsem na tom najezdil tak snad to nebude takové divoké, každopadně díky aspoň už vím že to věčným dotahovaním matek nespravím

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • capis  

      Na tak velkou vůli jsi přišel teda brzo, už za jízdy musí být mnohem menší vůle znát. Vem klíče a musíš zkontrolovat konusy a dotáhnout. ( a namazat!)

      0 0
    • jaja.k1  

      Nečetl jsem sice všecnny příspěvky tohoto krásného vlákna, ale po tom, co píše třeba Pedro bych Vám vřele doporučil NAVŠTÍVIT SERVIS!

      Nejen že tam většinou nehrozí zničení kola tak, jako při některých postupech zdejších mistrů, navíc – pokud to bude dobrý servis, který se za svou práci nestydí – tak se můžeš i něco naučit.

      0 0
    • Baba-Ji  

      Vcera jsem zjistil mensi problem na biku. Od predchoziho vecera, kdy obzvlaste nesikovne devce melo crash na mem kole, mne obcas pri prudsim upusteni biku na zem zvonil zadni kotouc vic, nez bylo obvykle(aspon se mne zda teda).

      Vcera navecer jsem nasledne zjistil, ze celym zadnim kolem lze posouvat po pevne ose o cca odhadem 0,5 cm. Kolo je potreba pevne chytnout obema rukama a presne tahnout nebo tlacit ve smeru pevne osy, jinak se kolo nehne.

      Jednou rukou to nejde, za jizdy se to taky nijak neprojevuje. Co jsem tak vypozoroval, tak se mne zda, jako kdyz se hybe „vnejsi“ naba po tom vnitrku, který doseda na tu pevnou osu.

      Cili hadam to na nejakou vuli v loziskach. Ale jak rikam, za jízdy se to neprojevuje, jen kdyz cely bike polozim na zem a zadni kolo pevne chytnu obema rukama a tahnu/tlacim na nej.

      Netusite kde by mohl byt zakopany pes nebo nestalo se vam neco podobneho?

      Dodam ze jde o nabu Novatec na 15mm pevne ose.

      0 0
      • biker jura  

        Měl bych dotaz ohledně zadního náboje SLX. náboj je nový a ozývá se z něj takové tupé klepání při záběru. myslel jsem si, že to jsou přetažené, nebo naopak povolené konusy z výroby, ale ani jedno se nepotrvrdilo, když je kolo vytažené točí se lehce a je tam malinká vůle. Už jsem zkoušel vůly i zvětšit nebo zmenšit a nic nepomáhá. nevíte čím by to mohlo být? Jo a když nešpalu, tak slyším jakoby cvakání, jakoby špatně občas zapadl praporek. Kolo taky když do něj lehce bouchnu z boku tak jakoby mělo vůli, citím to i občas na nějaké nerovnosti v terénu. Vubec nevím co s tím. Setkal se tím někdo? díky moc za rady

        (sorry, mělo to být na zakladatele)

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.