Výběr horské 29 vs. gravel - pohodlí, převody atd..

46 nepřečtených
  • Golda

    Před nedávnem jsem tu hledal radu ohledně výběru gravel kola. Hlavně mě nekamenujte za to , že nevím co chci. Já to skutečně nevím. Nákup jsem pomalu začal přehodnocovat. Nejdříve jsem si půjčil z Dekáče Tribana RC 520 abych vyzkoušel berany (bohužel měli na půjčení pouze velikost L, a to bylo na moji velikost 176 dlouhé).

    https://www.decathlon.cz/…8502389.html

    Jel jsem na tom asi 80 km a berany se mi začali docela líbit. Pak jsem v Dekáči viděl vystavené silniční kolo Van Rysel ultra AF105 ve velikosti M.

    https://www.decathlon.cz/…8529249.html

    Neváhal jsem a kolo si zapůjčil a udělal si výlet ze Stodůlek do Hýskova podél Berounky a zpět. Bylo to cca 105 km. Přijel jsem zničený a záda jsem pomalu ani necítil, hlavně za krkem.Tu samou trasu jsem jel na své 29 – Scott Aspect 920 (model 2013). Doba jízdy byla víceméně stejná asi 5 hod.. Byl jsem také zničený, ale myslím, že záda byla na tom lépe. 100 km trasu běžně nejezdím, spíše tak 35 – 50 km. Z 95% asfalt a 5% polní cesty. Když porovnám berany vs klacek na MTB, tak mi přišlo, že větší jistotu ovládání kola mám na MTB.

    Nové kolo chci především z důvodu, že můj současný Scott je na mě delší, než by bylo ideální. Takže úkol zní jasně koupit kolo co mi bude sedět :-). Co by jste mi poradili?

    V současné době mám 3×10 (42,32,24) a vzadu 11–36. Tyto převody mi vyhovují, ale na nových kolech již snad není ani možné zakoupit. Co převody na horských 29 (2×10 vs. 2×11 vs. 1×12)? Nechybí tam ty převody, hlavně třeba na asfaltu co se rychlosti týká?

    Zatím můj výběr gravel:

    Giant Revolt 2020

    https://www.giant-bicycles.com/…evolt-0-2020

    Kellys Soot 50 2020

    https://www.kellys-bike.cz/…20-d2432.htm

    29

    Author

    https://cz.author.eu/…0-ua42924802

    Specialized

    https://www.kola-radotin.cz/…untainsblack

    0 0
    • Mereck  

      Ten Kelly's Soot měl od Štěrby slušnou recenzi a Kelly's obvykle dává slušnou výbavu za utracené peníze. Ber Soot.

      0 0
    • TheJD  

      Brat na 95 % asfaltu mtb mi prijde jako ulet, ale samozrejme se tak jezdit da. Jestli ti vic vyhovuji rovna riditka, tak bych se podival na fitness kola. Napada me treba Specialized Sirrus. U tech je teda otazka, jak siroke by se tam vlezly plaste, ale na par polnacek stejne moc siroke nepotrebujes.

      0 0
    •  

      Co se převodů týká, na bajku jsem měl stejně jako ty 3×10 a přešel jsem na 1×12 s 36z pilou a kazetou 11–50 od Suntouru, která má stejné odstupňování jako původní 10s Shimano + dva lehčí převody.

      Záleží, jak moc rychle chceš na bajku jezdit rovinky a s jakou kadencí. Já jsem přišel o dva nejtěžší převody, ale s mou prachbídnou kondicí jsem je stejně nepoužíval a nechybí mi. Lehké převody mi zůstaly.

      Gravel je otázka zvyku. Dlouhá léta jsem jezdil na silnici, takže oblouky mi problémy nedělají. A těžký terén s gravelem nejezdím.

      A pokud se ti oblouky nelíbí, tak viz výše – fitness kolo nebo trek/kros s pevnou karbonovou vidlicí.

      Jinak gravel má proti silničce pohodnější geometrii a posed, takže se nedivím, pokud nejsi zvyklý, že jsi byl z echt silničky rozlámaný a gravel ti sedl :)

      0 0
      • Golda  

        Je jasné, že na berany je potřeba si asi zvyknout. Já si jen nejsem jistý tím nataženým posezem. Jak píši, jezdím v drtivé většině asfalt a velice okrajově cesty. Takže logicky to úplně na horáka není :-). Jako výhodu 29 vidím v tom, že nemám problém tamhle sjet obrubník, támhle vymést díru na silnici, kostky apod..

        Na kole jezdím převážně do práce a to je 35–50 km za den (záleží jakou cestu zvolím zpět domů). Každopádně musí být pro mě pohodlné a musím z něj mít dobrý pocit.

        0 0
        •  

          Dá se pořídit i gravel s vysokou hlavou a krátkou geometrií, chce to trochu naštudovat a hledat… napadá mě třeba Merida Silex, ta má hlavu fakt vysokou.

          0 0
          • Golda  

            Aha, koukam na to. Máš pravdu, ta Merida má tu hlavu fakt vysokou. Nicméně tady na foru jsem cetl, ze ty Sooty i Gianty Revolt jsou take pohodlné. Tak nevim :-)

            0 0
        • Prazak0  

          Na gravelu mám nyní 40 nebo 42 mm, sjedu s tím zkosený obrubník bez jakékoli opatrnosti. U užších plášťů na krosovém kole jsem to musel sjíždět opatrně, mít dostatečný tlak, abych neťuknul o ráfek. Myslím, že na berany si nebudeš muset zvykat. Nebo přesněji, zvykat si budeš, ale nebude to něco, co bys měl přetrpět. Já si trošku zvykal na dualy, byl jsem zvyklý vidět zařazený pastorek. Teď to odpočítávám a je to v zásadě v pohodě. Berany se mi drží lépe než rovná řidítka, přitom jsem posez nějak složitě nešteloval, spíš jen výšku sedla. Pro ježdění na asfaltu je určitě lepší gravel.

          0 0
    • milan.v  

      A skončí to u HT, na které příští rok dáš hrazdu, jak jsem tu teď někde zahlédl… :-o

      Primárně bych se držel toho,co už tu u toho výběru předtím padlo… Samozřejmě cyklostezky a roviny se dají jezdit i na HT 29… Mám srovnání a určitě bych to na HT nejezdil…

      0 0
    • ppavon  

      Ja jezdím tak 75%silnice a zbytek lesní /polní cesty. A jezdím na tom do práce, 25km jedna cesta. Bral jsem gravel. Horské kolo v současnosti nevyužiju. Ke kolu jsem se vracel po X letech. Ze začátku mě bolela záda, zadek vše, ale jen proto, že jsem nebyl vůbec zvyklý na takovýto posez.

      0 0
      • Golda  

        Ja nejsem buh vi jaký jezdec. Najezdim ročně 2500–3000 km. Nechci se na kole trapit a proto hledam vhodnou náhradu. Nejvice se mi líbí ten Giant, ale stale nevim zda je to pro me vhodný stroj. Kdyz to vezmu kolem a kolem tak horske take nevyužiji. Ale faktem je dat na 29 užší pláště a mohlo by to také upalovat.

        0 0
        • Prazak0  

          Optimální je mít kol víc, jedno jako hlavní na druhém spíš doplňkově. Nebo na horším jezdit v zimě. Ovšem chce to mít dost místa, kdo má kolo v bytě, tak mít dvě by asi byl problém.

          0 0
        • kubad  

          Rovné nebo berany to si musíš rozhodnout

          To je asi největší rozdíl.

          0 0
        • detoxy  

          No nájezd už není úplně malý, to už je docela pravidelné ježdění. Za mě osobně rozhodně gravel. Nechápu proč si lidé na asfalt pořizují mtb (a není jich málo). Rozhodně gravel potřebuje bezduše. Je to hlavně proto, aby jsi mohl jezdit nižší tlaky a pneu ti nahrazovaly chybějící odpružení. Podle váhy a množství terénu pak volit tloušťku plášťů. Za mě skvělý výchozí rozměr 35mm, pro lehkého jezdce. Dá se s tím skákat, bez zpomalení prolétnout štěrkovou cestu atd. Pak to chce věnovat pozornost převodům. Já jezdím 1×11 36/11–32. Ale jezdím víceméně roviny, na víc kopců bych asi volil kazetu 11–36 nebo 42.

          0 0
    • Prazak0  

      Myslím, že ty potíže po druhé jízdě nebyly ze zahnutých řidítek. První jízda byla v pohodě, jestli chápu dobře. Odjel jsi 80km, ač jinak jezdíš 35–50. Já pokud měl třeba přestávku nebo jsem prodloužil dosti délku trasy, tak taky jsem to cítil, jak záda, tak i zadek a pochopitelně 100 km bych cítil i v nohách

      Mám asi měsíc gravel kolo, na berany jsem si zvykl velmi dobře. Zjišťuji, že je pro mě pohodlnější, se zády to je lepší jak na krosovém kole, taky držení v rukou. Možnost občas změnit držení je dobrá a držení za pákami je asi přirozenější než u rovných řidítek. Potíže bych asi měl, kdybych měl celou dobu držet dole. Jinak ne. Kolo je opravdu svižnější, jede lehčeji, ač pneu mám širší.

      Jinak jsem si přeměřil vzdálenost řidítek od středu sedla. Je to kratší asi o jeden cm až stejné, měřil jsem jen v rychlosti. Takže on by nebyl problém vyměnit a dát rovná řidítka. Jenže já nechci, spíš bych dal zahnutá na krosové kolo, ale nechce se mi do něj investovat – řidítka tolik nestojí, ale dualy více.

      0 0
    • blackseal  

      Kup spesla diverge, ak by niekde bol v 20–30% zlave.

      0 0
    • Tom-T45  

      Gravela bych nezatracoval. Myslím, že bolavá záda z druhého kola byla hlavně kvůli jiné geometrii. Triban je pohodlná „gravelosinice“, kdežto Van Rysel je spíš sportovní kolo – rozdíl Stack mezi Tribanem L a Van Ryselem M je skoro 5 cm. Je tedy možné, že na Van Ryselovi jsi měl řídítka o víc než 5 cm níž, než na Tribanovi – z toho ta bolest za krkem. Navíc má užší gumy, 31,6 mm hliníkovou sedlovku a to už dokáže pořádně nakopat zadek. Já si na gravela pořídil karbonovou sedlovku a oproti hliníkové je to obrovský rozdíl.

      0 0
    • Tydlii  

      Ad berany a záda – říkáš že nemáš takovou jistotu, to je ale o fakt o zvyku . Já si pořídil na zimní trenink obstarožní závodní silnici s dlouhým posedem a 25mm plášti. prvních 300km to bylo celkem peklo, furt mě něco příšerně bolelo, až jsem to začal řešit i tady… postupně si zvykám a berany a celkově ovládání kola s nimi mám už po cca 550 km zcela v ruce – nepocituju rozdíl oproti 29 MTB se 720mm riditky – pochopitelně v odpovidajicim (ne)terénu. tělo si taky postupně zvyká i když to není ještě 100% – drobnější změny posedu pomohly.

      Z toho co popisuješ bych ti doporučil něco z gravelů – s beranama a pohodlným posezem. HT pro tebe fakt nedává smysl…

      0 0
    • Espen  

      Před mnoha lety jsem si od táty půjčil Octavii I a jel na výlet do Prahy a zpět. Po hodině už jsem nevěděl jak si mám sednout, jak mě všechno bolelo. Levá noha otlačená o hranu výplně dveří, prdel placatá :-). Ještě další den jsem byl rozbitej jak cikánský hračky.

      No a pak jsem si jí koupil taky :-D. Tělo si zvyklo a teď na její pohodlí nedám dopustit :-D.

      Z nové silničky mě taky všechno bolelo, za krkem, lopatka, koleno. A teď na ní vydržím celý den a chrochtám si jak je pohodlná :-D.

      Je to nová poloha a tělo bolí, ale zvykne si, neboj :-).

      0 0
      •  

        Ona je jedničková Ovce dost nepohodlná obecně :) (třeba proti dvojce :))

        0 0
        • Espen  

          To je dost možný :-). Jen jsem chtěl poukázat na to, že když tělo není na něco zvyklé, může prostě bolet.

          Taky každej napíše „zkusil jsem silnici a oproti MTB mě bolí za krkem“!!! To je prostě jasný, že bude bolet ze silnice za krkem, když na tom dotyčný v životě neseděl.

          0 0
          •  

            On je taky posed a posed. Někdo, kdo má na chrtí XC raketě rozdíl mezi sedlem a představcem jak kráva, ten se na silničce bude cítit jako doma :)

            Ale to už zacházíme ke specialitkám.

            Je teda fakt, že když jsem po delším ježdění na bajku zas sedl na silničku, přišlo mi to první kilometr takové divné :)

            0 0
            • Golda  

              No, vypadá to, že než koupím nějaké kolo za 30k a více, tak se porohlédnu po nějakém jetém Tribanovi RC 100. Berany mě lákají, ale… Myslím, že kolem 5000 kč se bude dát sehnat a po nějaké době na vyzkoušení ho pošlu dál.

              0 0
              • Prazak0  

                Náhodou jsem narazil na inzerci, někdo prodává Tribana 520, neuvádí tam velikost. Za 11 tiscí, uvádí, že to původně stálo 16. Kolo jsem v Decathlonu viděl, krátce měli ve slevě či výprodeji, jestli za 13 nebo 16, už si nejsem jist. Má to Soru, jdou tam dát i širší pláště, brzdy dovolí snad 35 mm, rám je dosti široký a vůle tam je. Na ježdění do práce může skvěle posloužit. Když nebude vyhovovat, půjde prodat, cena po prvním poklesu už tolik dolů nepůjde. Na to ježdění do práce by samozřejmě stačil i nejlevnější Triban s berany, co je za 6,5, pneu má myslím 32 mm, ale vybavení nic moc.

                Nebo zkus Kona Rove DL, letošní verze je ve výprodeji za 15,3t (prodává Albie.cz). Původně stálo něco přes 20, což stojí i verze pro rok 2020. Pokud nebude vyhovovat, lze po roce prodat asi za slušnou cenu.

                níže odkazy

                https://www.cyklobazar.cz/…n-triban-520

                https://www.albie.cz/…ove-dl-2019/

                0 0
              • Prazak0  

                Ještě k těm Tribanům, pokud by berany neseděly, tak to půjde změnit. Oni dělají i kola s rovnými řidítky, stojí zpravidla méně a rámy mají zcela stejné. Nevím, jestli mění představec, přišlo mi, že je stejný i ten.

                0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • roman 3D  

      fitnessku s karbonkou a +720 rovný rodla s 44mm plášti

      0 0
    • ceo  

      Využiji tohle staré vlákno.

      Primárně mám AM (hory, traily, enduro).

      K tomu jsem měl oldschool xc ht a teď gravel.

      Gravel mě dost baví, jak jede, pohodlí (kromě dolů kopcem). Rychle jsem si zvykl na berany. Jenže mám pocit, že mu ubližuju. Hodně cest není asfalt, štěrk, ani cyklostezka, ale turistické cesty v lese i neznačené cestičky. Ono to jde, ale hlavně z kopce to není ono. Sjezdy mě vůbec nebaví. Materiál dostává rány na které podle mě není stavěný.

      Takže zvažuji zpět na xc. Zase bych ale nerad přišel o jezdivost. Takže se koukám na xc s geo víc podrobnou gravelu. Na pákách mám reach cca 10cm delší než mají papírově xc MTB. Zároveň bych nerad predstavec delší než 10cm. Asi bych prodluzoval reálný reach vnitřníma rohama od SQ lab.

      U mtb mám jasno v pláštích, abych zachoval jezdivost – vzadu ThunderBurt. Vepředu něco z XC rick/rekon race/tufo.

      Varianty jsou:

      1. z oldschool mtb udělat monstercross = nasadit berany na mtb a 100mm zdvihu
      2. dat na gravel odpruženou vidlici a agresivnější přední plášť než 48mm Thundero
      3. koupit MTB – pak mám v hledáčku Ghost Lector SF, BMC twostroke, Scalpel full 100mm, Lapierre XR, SUP XF

      Pro přiblížení se geo gravelu reach kolem 470 a co nejnižší stack.

      Řešil někdo něco podobného? Učíte nechci nic do trailova, na to mám enduro. Něco fakt rychlého a pohodlného na trasy kolem 100km většinou po turistických značkách

      0 0
      • kubad  

        Chrtí full, s delší geometrii, a jezdivé pneu, co chceš jiného vymýšlet

        • pokud nejsou peníze tak různé prasopsi, ale to je vždy kompromis
        4 0
        • ceo  

          Nějaký tip? Čím dál víc to trailovati vyšší hlavou.

          Líbí se mi scalpel (tam bych asi mohl o velikost nahoru) , LaPierre Xr a Sup XF ten drží stack pod 600. Ideálně teda F-podium, i když u 100mm fullu bych asi preferoval nahradit čep flexí vzpěr

          0 0
        • Noviak  

          Nebyla by konkrétní rada něčeho kolem 30 tis a vzhledem k té ceně pouze jezdive HT? Co CEO, co jsi nakonec vybral?

          0 0
          • ceo  

            Nakonec si nejspíš nechám gravela. Akorát na něj nasadim hrubší a 50mm plášť dopředu (panaracer SK) a poladim brzdy. To by mělo pomoct dolekopcom.

            Výhledově uvažuju o karbonových beranech.

            Jezdil jsem teď schválně na HT. O víkendu jsem jel 80km na HT. A jako nějaký PR padnou, rychlost podobná jako na GRVL, ale únava násobně větší.

            Je to divný a moc to nechápu. Na HT mám 2,25 Rekon race a převody 32×11–46 a jsem někdy i na asfaltu rychlejší než GRVL na 42×11–42…

            Pocitově GRVL letí, být časy rozdílné nejsou. Brutální rozdíl je ta únava. Na tepech se s grvl pohybuju o zónu níž.

            Druhý paradox je, že GRVL na karbonech je pohodlnější než ht ocel … Opět nechápu.

            Btw taky jsem vzal enduro na cestu do práce a je to nuda, ale na asfaltu jsem udělal bronzový PR z 30 pokusu a to jsem to ani s kombinací Assegai/ Hans Dampf nezkoušel hrotit.

            Kdybych měl měnit, tak FS – pořád by mě lákal scalpel, ale I four-stroke nebo ican rám.

            Co ale dost uvažuju je, že kdybych měl xc, co letí, tak tam musím dát pláště jako rekon race a ono to zase tolik gripu nepobralo. Na nějakou techniku to neni. A kdybych tam dal ostřejší pláště, tak to tak nepojede. Takže vlastně čím si pomůžu? A jako bývalý odpůrce beranů si musím přiznat, že na nich asi něco je…

            Podotýkám, že se bavím o dvojaku k enduru. A XC banda jezdí spíš offroad gravel trasy (podle mě) než MTB.

            Takže mi asi největší smysl dává poladit GRVL a během 2–3 let (až se splní moje podmínky) vyměnit enduro za e-enduro. Pak si prostě vyberu jestli poletím za své, nebo pojedu prasit i s DH plášti celkem daleko…

            Takže dávám za pravdu TK75 – nebát se GRVL poslat.

            Ono to buď jede nebo drží, buď to posedem letí nebo je preferovaná kontrola. Všechno je nějaká kombinace.

            0 2
            • Elektronik743  

              Na grevlu sis jel na pohodu, kdežto na XC ses snažil, aby to „odsejpalo“ ± stejně. Taky jsem si na to přišel :D

              Postavil jsem si lehké karbon XC jako alternativu ke gravelu,, pláště 2.1, převodník 38, myslel jsem si, že to pojede stejně jako průměrný gravel, na pěšinkách je s tím zábava, ale jak má člověk přejet 20km po asfaltu do nějaké lokality, kde se na tom kole zabaví, tak je to somařina :D

              0 0
      • Elektronik743  

        Buď si řádění nechat na MTB a užívat si jezdivost gravelu na tomu dekvátní trase…nebo si postavit do rychla a lehka laděné XC, ale počítej s tím, že na asfaltu/šotce ten gravel bude pořád o třídu lepší :) nyní takové kolo jezdím, předtím gravel, tak mám srovnání.

        0 0
      • mr.antik  

        když gravel a upravit trasy a jezdit jinudy. Proto mám odlišný kola, na jednom jezdim trejly a hledám co nejzajímavější sjezdy a na gravelu zase opak.

        0 0
        • ceo  

          Když jsem kupoval gravela a prvních 500km jsem si to myslel taky, ale neumim to. Asfaltový výjezdy mě nebaví a v provozu už vůbec. Pořád to posílám do lesa…

          0 0
          • TK75  

            Tak to v klidu posilej ne :)…ma to pevny osy dneska, ram/vidle počítá i s nějakým zavazim navíc (bikepacking)a pokud jde o vyplety tak je bezny pouzivat normální na urovni mtb (pro xc) navíc máš 2" gumy

            Pokud jde o důvod „aby to vydrzelo“ tak to bych se nebal ani náhodou

            0 1
      • filipes  

        Ahoj, nepleteš si reach a effective top tube. Reach je asi nejdůležitější parametr velikosti při sjezdech ve stoje, effective top tube je důležitý při šlapání v sedle a u effective top tube dává smysl přičítat délku představce.

        Já jsem skončil u HT s pevnou vidlicí a 2.35 rychlýma pláštěma (TB) + inserty. U měl byl hlavní důvod možnost vozit malou na MacRide sedačce a cena komponentů pro gravel v té době. Zpětně jsem za to rád, pro to kde a jak jezdím oceňuji větší pohodlí a to, že jsem obětoval aerodynamiku mě netrápí (na HT jezdím sám).

        Pro šlapavý hard tail koukej pro effective top tube a úhly co preferuješ, klidně o velikost nahoru. Představec bych držel v rozmezí 6–8cm, na které jsou rámy a úhly postavené, při delších bych se bál, že bude řízení moc tupé, to raději delší rám.

        Moderního fully bych bral jen kdybych chtěl částečně nahradit trail bike, jsou to velmi schopné stroje. Ale je to to jiné hmotnosti a hlavně penězích.

        V první řadě bych na stávajícím gravelu dal inserty (klidně Mirelon) a snižil tlaky, otupí to rány a zlepší pohodlí (asi jak subjektivně tak i objektivně) a nestojí to nic.

        0 0
        • ceo  

          Já s pohodlím fakt nemám problém. Tlaky jezdim 1,7/1,9 bez insertu – Tufo Thundero HD 48mm

          0 0
        • K2  

          Chtěl grvl jsem doplněk k AM kolu, ale neměl jsem odvahu na berany.

          Tak jsem si poskládal lehkou XC 29, dal na to pevnou karbonovou vidli, lehká kola a 52 mm pláště. Jelo to dobře, ale v terénu jsem musel dávat bacha na na kořeny a sjezdy vyšší rychlostí po rozbitém lesním asfaltu taky nic moc…

          Přes zimu jsem na to nahodil nějaké rychlé 2,1" pláště a na jaře jsem je zapomněl sundat. Pohodlí se zlepšilo, ale sjezdy v lese a po rozbitých cestách pořád nic moc.

          Došlo mi, že nemám rád ježdění na silnicích, kde je více aut (řidiči nejsou vždy gentlemani)

          Pak mě kamarádi vyprovokovali k několika XC závodům, které jsem na pevné vidli dal, ale úplně jsem si to neužil. Rychlost některých sjezdů byla ovlivněna tím, že jsem začínal vidět dvojmo (z toho, jak jsem byl vyklepaný).

          Tak jsem nasadil Rebu, fouknul ji tak, aby se zbytečně nehoupala, a od té doby jsem maximálně spokojený. U mě zvítězil rychlý XC s lehkými koly a plášti

          Každý si musí najít sám, co mu vyhovuje a s jakou partou jezdí nejčastěji…

          2 0
    • Hynas  

      GRVL NEBRAT!

      4 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.