• Endli

    Dobrý den, potřeboval bych poradit s výběrem kola. Chtěl bych jezdit spíše na hory (ale né přímo terénní trasy lesem) nebo po cyklistických stezkách, takže nejspíš nějaké trekingové/crossové kolo, ale je tolik typů a výrobců, že vůbec netuším, co si vybrat. Co se týče ceny, tak jsem měl představu kola do 10 000Kč. Více bych teď investovat nechtěl, protože jsem byl dlouhou dobu nemocný a nevím, jak budu ježdění na kole zvládat. Zkusit to ale každopádně chci a proto by mě zajímal Váš názor na kola této cenové kategorie, jakou značku by jste mi doporučili a na co se mám případně zaměřit. Také se chci zeptat na odpružené vidlice, jestli je velký rozdíl mezi pružinovými s tlumením a bez a které jsou případně dobré. Děkuji předem za odpovědi.

    0 0
    • Cvoky  

      Do 10 000 to nebude žádnej zázrak, doproručuju si trochu připlatiti koupit nějakej 08 model tak kolem 15 000 to už bude slušný kolo na turistický ježdění. My jsme teď nedávno kupovali pro máti tohle tohle. Akorát je na tom nějaká SR vidle a jsem zvědavej jak si poradí z kotoučema…

        
      0 0
      • Cvoky  

        Omlouvám se za tu hatmatilku ono to nějak nevzalo kod :) tak znovu tady

        0 0
    • RodOlsson  

      Tady se zrovna jedno kolo do 10k řeší. Zkus mrknout na tenhle odkaz:

       

      http://www.bike-forum.cz/…8/forum.html#…

      0 0
      • Endli  

        OK,dík za tipy … ještě se chci zeptat, jestli je velký rozdíl mezi osazením Shimano Alivio a Deore nebo mi na začátek bude stačit Alivio?

        0 0
        • Cvoky  

          Alivio je nižší řada, která tuším pracuje se 7/8 pastorky. Tuhle sadu bych použil opravdu jen na takový výlety po silnici. Doporučím začít u toho deorečka (9 pastorků) to je slušnej základ

          0 0
    • teepeex  

      nc

      0 0
    • Hejdik  

      Tak prvně bych zvážil kup toho treka.Píšeš,že s ním chceš jezdit do hor,což je předpokladem,že i přez to,že chceš jezdit po stezkách,časem se cestám terénem asi nevyhneš.Dost mi to připomíná méhého kamaráda,který si taky chtěl koupit treka a o MTB nechtěl ani slyšet.Prostě se do terénu zamiloval a nezbylo mu než si po půl roce na treku pořídit horáka.On dnes už není takový cenový,kvalitativní a hlavně váhový rozdíl mezi těmito koly.Dřív byly horáky těžší,protože byly vezkrze ocelové a navíc většinou předimenzované aby vydržely nápor terénu,cenově byly dražší,než treky a crossy,protože byly vybavovány o něco lepšími komponenty.tyto rozdíly se postupem času a vývojem takřka smazaly a hlavním rozdílem už jsou snad jen 29"kola(což se dnes už rozmáhá i u MTB)no a „masivnějšími plášti.Jenže spousta "neznalých"pořád vnímá MTB jako něco,co se sem dostalo v 90-tých letech a že na crossech a trekách se jezdí po silnici a terénem a MTB je jen do terénu.Přitom stačí jen na mtb dát jemnější pláště a jedeš po silnici jako "ďábel“.To k výběru druhu kola.

      K té ceně kolo za 10 000 je už poměrně spolehlivé nářadí,ale bohužel tak na rekreační ježdění.Pokud chceš používat kolo jako sportovní nářadí,chtělo by to zainvestovat o něco víc a řek bych,že tato hranice začíná někde na  15 000 kč.Pokud je tvůj rozpočet takto omezenej,nebál bych se poohlédnout po nějakém dobrém kaufu v bazaru(inter­netovém-ne v zastavárně)zde je ovšem zapotřebí vzít sebou na zhodnocení někoho znalého.Myslím že v dnešní době najít někoho takového by neměl být problém.

      Pokud bych měl být konkrétní co se týká značek,tak bych se zaměřil na značky jako Pells,Supeiora pod,což jsou kola,která nabízí slušnou kvalitu za rozumnou cenu.

      Co se týká vidlic ,když se na to ptáš,tak v levnější variantě bych volil pružinový systém,asi bych se vyhnul elastomerovým,které jsou již překonané a v dnešní se již dají pružinové sehnat za slušnou cenu.Vzduchové vidlice jsou trochu náročnější na kvalitu a spolehlivé jsou již dražší.Zaměřil bych se hlavně na vyváženost kola,a hlavně na to,aby komponenty,které podléhají největšímu náporu byly aspoň na trochu slušné úrovni.Alivio výbava je opravdu,jak jsem četl výš ,spíše spolehlivá řada na turistiku,Deore by měl být kvalitní základ na sport.Rozhodně se vyhni kotoučovkám,v této ceně je to na kole opravdu spíše přítěž.Důležitý je hlavně výběr správné velikosti kola,což jak stále kolem sebe vidím je pro spoustu začátečníků dost opomíjená věc.

       

      Ono tohle je na dost dlouhou debatu a asi ti nezbyde než trochu studovat problematiku(třeba zde na B-F).

      Jinak jsem byl v dost podobné situaci jako ty.Když jsem na kole začal jezdit,tak jsem pořídil kolo za 17000,které mi mou vlastní neopatrností ukradli.V té době jsem byl po 2 operacích srdce a před pěti lety jsem prodělal 3.Chtěl jsem si koupit kolo a taky jsem nevěděl jak moc budu moci jezdit,tak jsemkoupil horáka za 13000,ale po roce jem si už našetřil a koupil kolo za 30000,protože to předtím mi prostě kvalitou nedostačovalo.

       
      0 0
      • Endli  

        Tedy tak to je vyčerpávající odpověď. Díky ;-)

        O tom už jsem taky přemýšlel, protože když se dívám na horské a krosové kola, tak mi to připadá, že rozdíl je jen v těch pneumatikách a horáky jsou možná o kilo těžší. Taky jsem se díval na rámy a připadají mi dost podobné. Naposledy jsem seděl na kole asi před 10ti lety, to jsem jezdil na silničním a shruba 2000 km za rok. V té době byly horské kola fakt dost těžké a nic mi neříkaly. Teď už ale mají hmotnost minimálně stejnou nebo někdy i nižší než ta moje stará silnička a o kvalitě ani nemluvím. Jde mi tedy o ty hlavní rozdíly mezi horskými a krosovými.

        Ta cena není až tak omezená rozpočtem,ale jak už jsem psal, tak tím, jak to budu zvládat. Já jsem pro změnu prodělal operace obou kyčlí, takže kolo budu mít jako rehabilitaci (a to zábavnou na rozdíl od jiných),takže budu muset dávat pozor na pády a proto se terénním trasám raději vyhnu. Tedy určitě zpočátku a pak se uvidí. ;-) Takže to je ten důvod, proč jsem se spíše zaměřoval na cross než MTB.

        Ohledně značek … u některých je cena o nějaký ten tisíc nižší a přitom mají vyšší řadu osazení,tak by mě zajímalo, jak je to s rámy? Dost často se u nich píše jen typ materiálu a nic víc. Četl jsem,že třeba Merida používá strojové svařování,což je údajně kvalitnější.

        Proto mě taky napadá, jestli by nebylo lepší si kolo poskládat. To staré silniční jsem si skládal včetně vypletání a centrování kol, takže bych si snad poradil i teď. Nevím, jestli by to bylo dražší nebo levnější, ale zase bych si mohl vybrat všechny díly „přesně na míru“. Kolikkrát má nějaké hotové kolo dobrou výbavu,ale je tam pružinová vidlice bez tlumení,případně „levné“ kotoučové brzdy, o kterých jsi psal a předělávat to hned po koupi nového kola je blbost. Tím chci vlastně říct, že nejsem až tak úplný cyklistický začátečník, jen jsem trošku zaspal dobu ;-) , takže nemám přehled v dnešních kolech a jejich dílech.

        Velikost kola jsem zatím ještě neřešil,ale v obchodech mi na mojí výšku 178 cm řekli velikost 19". Viděl jsem někde na netu i kalkulačku nebo postup, jak si to vapočíst sám ,ale to bych řešil, až bych měl něco vybráno.

        0 0
        • Hejdik  

          Tak pořadě:hlavní rozdíly mezi MTB a crossy/treky

          1.geometrie-ta je přizpůsobená jízdnímu stylu,tzn.MTB menší rámy,uzpůsobené opro lepčí ovladatelnost v terénu(např.větší sloping,a geometrie jako celek)toto je individuální pro většinu značek)treky/crosy mají geometrie přiklánějící se k jízdě po silnici a zpevněných cestách.

          2.obvod kola-MTB 26"(v této době zřetelný nástup 29"kol-pro komfortnější jízdu terénem a celkově uzpůsobené pro větší zatížení   crossy 29"kola

          3.výbava celkově-u crossů není kladen takový důraz na odolnost komponentů.Proto bývá i cena crossů nižší.Toto je samozřejmě individůální v závislosti na požadavcích jezdce. 

          Co se týká značek:zde platí jedno všeobecné pravidlo a to ,že za značku se platí,tzn.že ne vždy je cena odrazem kvality kola.Proto je lepší opravdu hledět na kolo jako takové a ne na značku která je na rámu.Konkrétně hlášky typu merida-strojní svařování je prostě jen reklamní lákadlo,které nemusí s kvalitou nutně korespondovat.

          Pokud jde o skládání kol,tak to je taky trošku složitější.vše­obecně je to tak,že celá kola stojí celkově míň,než když koupíš stejné komponenty zvlášť.Samozřejmě můžeš využít nesčetných nabídek a akcí kde se ve výprodejích prodávají komponenty třeba za poloviční cenu a pak se taková skládačka vyplatí.Ovšem je nutné brát v potaz to ,že ne každý umí kolo jednak kompletně dát dohromady tak aby vše dobře fungovalo a hlavně bylo kompatibilní,zde je potřeba mít už dost zkušeností,nehledě na potřebné nářadí.Pokud člověk tyto znalosti a možnosti nemá pak si musíš zkompletování zaplatit.No a pak taky nelze opomenout případné poštovné,teda pokud nekoupím vše na jednom místě.Výhodou samozřejmě je ,že si pořídíš komponenty přesně na míru.Ale má to vůbec cenu?Dnes je již standardem,že všichni prodejci (v ka­menných obchodech) ti prodají kolo a dle tvých požadavků ti vymění komponenty tak aby ti to vyhovovalo jak technicky tak finančně.

           
          0 0
        • Scully  

          Myslím, že pokud se bojíš pádu, tak je horské dokonce lepší než cross, protože je jednoduše ovladatelnější a větší pláště tě taky víc podržej.

          K těm značkám, dnes už snad ani nejde vybrat vyloženě nekvalitní rám, vše je spíš o geometrii.

          A myslím že na 178cm je 19" docela dost. Osobně bych volil o něco menší, mám 186cm a rám mám jen 17,5" a to jen proto že trek je docela dlouhej stejně třeba jak superior, takže zkoušet zkoušet zkoušet, za trochu tý námahy to stojí, protože správá velikost a posed je alfou a omegou celého ježdějí.

          0 0
          • jIrI___  

            Vidíš, já bych zase na 178 cm bral 19". Já osobně měřím 188 cm a mám 21" (pravda, Pells není nejdelší). U HT bych do menšího rámu asi nešel, u fullu bych šel do maximálně do 19".

            0 0
            • Hejdik  

              Na 178cm je dle mě nejideálnější tak 18".Samozřejmě je to rám od rámu.Ale 19"je tak na horní hranici.

              0 0
              • Scully  

                A je to tu zas, proč si všichni myslejí že mám dětský kolo :-D

                A to mám dokonce jen 9cm představec.

                0 0
    • Daf  

      Udelej si radost. Priplat si kolem 15000 se vybira mnohem lip :) Jinak kola kolem 10k samozrejme funguji, ale najdou se na nich komponenty ktere spatne serizuji, nebo dlouho nevydrzi.

      Za 15K uz jsou kola vybaveny spolehlivym osazenim, a vypadaji spor­tovneji. Tako­va kola v podstate jednou seridis, a pri rekreacnim jezdenim v sezone v podstate jen domazavas retez ;) Proste maka vsechno jak ma. Samozrejme vidlice ani v tehle kategorii neni nic moc. Spis je to bida teda u MTB. U crossa bych radeji volil pevnou. Na tereny pro ktere je urcene je to uplne v pohode. Navic usetris penize i vahu.

      0 0
    • Balvan  

      kolo si mas koupit podle toho jakym nejhorsym terenem musis projet, proto bych sel do horskyho i kdyz chces jezdit po takovejch cestach co pises, ale pak budes muset nekde kousek projet terenem a tam se ti horak sikne. Ja tuto otazku resil taky nastesti jsem se rozhodl pro horske, ale trena manzelce jsem koupil crosse a dodnes lituju, kolikrat ji nemuzu vzit vsude kam bych chtel, protoze by to neprojela. nedavno jsem v nejake diskuzi o novych kolech narazil na tohodle Treka (kamos loni kupoval o radu niz o 5 tis. draz:), za tu cenu bych rekl dobra koupe a koukam ze ho maj v 17,5, coz by pro tebe asi bylo.

      0 0
      • Endli  

        Tak to bych si dovolil nesouhlasit, protože i na silničce jsem občas zvládal lesní cesty … neříkám,že nějaké šílené terény,ale pokud člověk umí kolo ovládat, tak nezálaží až tak na tom kole. ;-) Druhá věc je to, jak to tomu kolu svědčí … ale jak už jsem psal, mám v úmyslu jezdit spíše po ztezkách a po lesních cestách rovnějšího rázu. ;-)

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.