Výběr rámu CrossCountry/Trekking

71 nepřečtených
  • PeZi

    Ahoj, mám v plánu si postavit náhradu za trekingové Cube Cross 2019, které mi bylo ukradeno. Jezdím trasy 100 – 200km, terén i asfalt, vím přesně, co a proč chci (a co nechci, např 1×12 nebo gravel). Bohužel se alternativa nevyrábí, takže asi nic jiného, než vlastní stavba nezbývá. Chci to celé na Shimano Deore XT (M8000 series, převody 2×12 s 10–45), vidlici něco jako FOX 32 Float SC 29 100, kola něco jako DT Swiss M 1700 Spline Two Boost. Ovšem absolutně nevím, jak řešit rám. Dá se někde sehnat samotný trekking/XC rám? Horní rámová trubka co nejvodorovnější, aby bylo dost místa na brašnu do rámu a bidon. Hliník nebo karbon z ČR, je mi to jedno, klidně bych vzal i nějaký karbon z hongfu-bikes nebo dengfubikes, ale tak úplně nevím, jak je který rám pro mé účely vhodný. Díky za rady a tipy, kdyby tu byl někdo z Prahy a širšího okolí, kdo staví kola, klidně se můžeme domluvit na zakázce…

    0 0
    • Prazak0  

      XC kola nebo krosová kola (asi nebylo míněno trekingové kolo s blatníky a dalším vybavením), tak takových je plno v prodeji hotových. Třeba 1×12 a vybavením XT a SLX. K tomu třeba kazeta 10–51 a převodník 30 z. Ono nedává moc smysl mít kazetu mega rozsahu třeba 10–45 a k tomu dvojpřevodník. Jedna placka znamená, že na kazetě jsou docela skoky mezi pastorky, není to o jeden ani o dva zuby.

      2×12, já myslel, že to existuje jen u silničních kol, kde mi to smysl dává. Ale asi to je i v MTB verzi, jen nevzpomínám, že bych s tím viděl nějaké kolo.

      Nechat si postavit rám není problém. Zkusil bych Bareše, rámy vaří z oceli i hliníku, pokud bych měl větší rozpočet, tak bych asi volil nějaké zeslabované trubky Columbus. Nakonec on by byl schopen i sestavit celé kolo. Rám samotný mít nestačí, musí být někdo, kdo bude ochoten to kolo sestavit. Když jsem zkoušel místního stavitele (scalar)m tak jsem byl odmítnut, on staví myslím MTB a krosová kola, ne CX/gravel, což jsem chtěl já. Jinak taky chápu, že někomu nemusí sednout, co zákazník chce na kolo poskládat. Je to jím sestavené kolo, což je něco jako značka a nechce si dělat ostudu.

      Bareš je u Prahy, v Brandýse, Scalar v Budějovicích, trochu z ruky, ale pokud není nutné zkoušet velikost, snad by to šlo i tak. Je tu více výrobců rámů, kteří sestavují i celá kola.

      V Praze jsou taky City Bikes, mají rámy Kolos s pevnou geometrií ve více velikostech. Mně tam trošku nesedne další zadní stavba, snad by se dalo domluvit s nimi. Nebo od nich koupit rám a nechat postavit jinde. Rámy a vidlice mají CrMo ocel, s nalakováním asi do 8 tisíc.

      0 0
        MTBIKER doporučuje
      • PeZi  

        Já právě ale 1×12 nechci. Jsou to velké skoky, já jezdím frekvenčně a jezdím hodně kopce. Když pak jedu něco jako 2500 výškových na 70km, potřebuji si najít správnou kadenci. A bohužel, jedu s kolem třeba 50 po asfaltu tam, tam si zablbnu, lehčí trail, sjezdovka, lesy, pole, kořeny… a pak zase 50 km zpět. Teď jsem jel přes 200, půl asfalt, půl silnice, místy 17–20 procent stoupání, klidně u v lese, místy 15 km sjezd po asfaltu… Nedávno jsem jel 180 asfalt Praha-Hradec-Praha, hned pak těžký terén na Kokořínsku, kde lidi svá mtb raději nosili, prý to nešlo projet. Takže potřebuji univerzála, potřebuji na to nosič a potřebuji větší rozsah dobře odstupňovaných převodů, ideální by bylo 2×12 s 10–45, ale 28/38. Jenže to vychází dost draho, je to třídu výše. Asi bych si to postavil sám, není to problém, jsem mechanik/strojař, ale prostě se nemohu nedostat přes rám.

        0 0
        • Prazak0  

          Chápu, pak bych asi volil 2×11 nebo 2×12 v nějaké silniční verzi a k tomu dal menší převodníky. Velikosti by šlo spočítat dle toho, jak jsou běžně dostupné jak kazety, tak i kliky s převodníky.

          Třeba krosových rámů je plno, nakonec by šel použít i rám pro nějaké gravel kolo jen na něj dát jiná řidítka a představec. Na jízdu přes kořeny bych volil asi ocel, nebo možná ocelový rám a karbonovou vidlici. Kolo bych si sám nestavěl, vyjde to dráž než kupovat hotové. Asi to chce mít definovaný rozpočet a potom i ty požadavky, jestli to bude reálné.

          Nevím, jestli bych nezkusil trojpřevodník. Kazety s velkými rozsahy třeba 46 z a více bývají dosti drahé. Trojpřevodník by mohl umožnit běžný silniční nebo MTB rozsah pastorků, tj. do 34 z a přitom nabídnout dosti převodů. U malých převodníků to znamená, že řetěz dříve odejde.

          0 0
          • PeZi  

            Chci něco jako https://www.cube.eu/…carbonnblue/ jen ne s 1×12. Takže by mi stačil tento rám :-)

            0 0
            • Prazak0  

              To kolo ovšem je dosti dražší než co jsi ochoten dát, když pominu, že by tam chtělo pak ještě vyměnit klidy a přidat přesmykač.

              0 0
              • PeZi  

                Také jsem psal, že chci něco podobného, ne přímo toto :-) Kolo této úrovně na 2×12 jde okolo 70–75 sestavit, ale problém je právě ten rám.

                0 0
        • Sinpa  

          Koukni k RB https://www.rb-bike.cz/

          Jeden z mála výrobců co ještě dělá závity na nosič.

          Koukni na CR co mám v profilu, nosič občas nasadím a brašnu do rámu taky… :-)

          Ale smyk tam nejde.

          Duratec závity na nosič myslím udělá na přání taky.

          0 0
        • xtonda  

          Jenže Shimano 12s 10–45 kazeta má prvních 8 pastorků stejných jako 10–51 se stejnými velkými skoky, zmenšené jsou jen poslední 4 rozestupy, které jsou zas až zbytečně malé, takže s 2×12 si se skokama moc nepomůžeš, v tomhle ohledu je lepší starý dobrý 3×10 nebo 3×11.

          0 0
          • PeZi  

            Jí jí znám tu kazetu, samozřejmě jsem procházel všechny výpočty. A také vím, že s 28/38 by to byla bomba :-) S 3×10 nebo 3×11 máš pravdu, ale to zase na žádném slušném kole není. Měl jsem představu něco okolo 60–70 tisíc a slušné vybavení. Na mém Cube jsem měl i předělané brzdy, protože základ BR-M8000 mi nestačil, a další úpravy. A když už cpu prachy do nového, chtěl jsem váhu okolo 9–10 kg, což je za 70 reálné, ale prostě nemám vhodný rám.

            0 0
            • Prazak0  

              3×10 nebo 3×11 by nabídlo lepší převody. Bylo by možné tam mít menší skoky mezi pastorky a přitom rozsah by byl taky značný. Nerozumím zcela té větě, že na žádném slušném kole to není. Ano, nabízí se to jen u některých levnějších kol. U dražších je typicky 1×12. Jenže se svými požadavky stejně nebudeš mít, co se běžně prodává. Vadilo by, že to bude blbě vypadat? Nebo že ty kliky se seženou jen v nějaké nižší řadě a tudíž budou nižší kvality?

              Neumím odhadnou váhu rámu z nějaké vyšší řady ocelových trubek, dle mého názoru by ten rozdíl proti karbonu nebo hliníku nemusel být velký. Případně nechat svařit rám z hliníkových trubek, u lepších trubek by to mohlo být docela lehké.

              0 0
              • PeZi  

                Vzhled mi nevadí. Ale stále narážíme na ten rám. Je jedno, co seženu za osazení, pokud to budu stavět, je úplně jedno, zda je to 2×12 nebo 3×10. Základem je rám. Zatím se bavíme v teoretické rovině. Máš nějaký konkrétní tip?

                0 0
                • Prazak0  

                  Zkoušel jsi oslovit rámaře, jestli a za kolik postaví rám? Já navrhoval Bareše, obvykle dělá rámy levnější, ale asi by byl schopen vyrobit i z kvalitějších trubek. V Praze jinak dělal rámy Štěrba, snad by to s ním šlo domluvit. Nechat rám udělat dle nějakého kola, kde se mi líbí geometrie a pak na to dát komponenty. Myslím, že je víc rámařů, kde ta cena by se mohla pohybovat v rozumných mezích, tj. za nějakých 25–30 tisíc a zbytek by bylo na komponenty. Ti rámaři obvykle to kolo i bez problémů celé postaví, když se domluví komponenty.

                  0 0
                  • PeZi  

                    30 jen za rám je pro mne nesmysl. A za zbytek nic nepostavíš. Vidlice 10–15, kola 15, XT sada 25. Už jen toto máš 55. Sedlovka 5… a jsi na 60. Za 30 rám? Do teď jsem jezdil na kole za 50, dražší pro mne nemá smysl, přidaná hodnota je tak malá, že to nemá smysl nebo to nevyužiju. Jsem ochoten něco připlatit, tohle ne. V klidu a pohodě teď jezdím na 15 let starém Feltu za 18 000 s 3×9 nebo kolik to má. Takže mne zajímá, kde by se dal rozumně kupit hotový rám, nebo zda třeba nekoupit kolo a komponenty nerozprodat, případě se dá vždy koupit slušný karbon za pár tisíc z Číny. Jezdím sice větší porce, ale jen občas. Jednou za dva tři týdny si udělám 200 km výlet, jednou za týden se možná jedu projet, abych nevypadl z kondice. nepotřebuji nic špičkového, ani luxus, jen chci, aby to brzdilo a mělo dobré převody, nic víc.

                    0 0
                    • Prazak0  

                      Vycházel jsem z toho, že chceš kolo za cca 70 tisíc. Myslím, že někteří dražší rámaři dělají rámy od nějakých 25 t. výše kol, která celkově pak stojí kolem těch 70 t, Samozřejmě jsou rámy i levnější, Bareš začíná myslím na nějakých 5 tisících ale u kola za 70 tisíc a komponent kde třeba sada XT stojí 25 tisíc bych tam opravdu do rámu asi investoval více. U levných gravel kol Maxbike, co stojí cca 25 tisíc, tak cena rámu je kolem 12 tisíc.

                      Já osobně bych investoval víc do rámu a trošku pošetřil na převodech, klidně tam dal 3×10 a dozadu běžnou kazetu, ne s nějakým mega rozsahem. Myslím, že jen dvanáctková kazeta bude stát přes 5 tisíc. O Číně nepíšeš poprvé. Oni umí vyrobit slušné zboží, ale taky to nemusí být nic moc. Na kolo s vyšším rozpočtem bych to já osobně nedával, Čína bez evropské značky je velmi nejistá kvalita.

                      Jinak docela souhlasím, že dosti lidem stačí kolo levnější, pro jejich účel klidně s rozpočtem 40–50 tisíc. Ale 2×12 to nejspíš docela prodraží, buď bych dal 2×11 nebo klidně 3×10.

                      0 0
              • xtonda  

                Trochu potíž je, že Shimano trojpřevodníky ve vyšších řadách upozaďuje, pro 11s v aktuální specifikaci už nic není a pro 10s jediný FC-MT500.

                0 0
        • Sinpa  

          Koukni na kola tady:

          https://www.bikepacking.cz/kategorie/kola/

          “A bohužel, jedu s kolem třeba 50 po asfaltu tam, tam si zablbnu, lehčí trail, sjezdovka, lesy, pole, kořeny… a pak zase 50 km zpět. Teď jsem jel přes 200, půl asfalt, půl silnice, místy 17–20 procent stoupání, klidně u v lese, místy 15 km sjezd po asfaltu… Nedávno jsem jel 180 asfalt Praha-Hradec-Praha, hned pak těžký terén na Kokořínsku, kde lidi svá mtb raději nosili, prý to nešlo projet. Takže potřebuji univerzála“

          Buďˇ budeš mít nějakého krose (tzn., zdvih 60–80mm a hladší plášt) a pofrčí to po asfaltu, nebo MTB (100–120mm pneu 2,2 a víc se hrubším vzorkem) a můžeš blbnout na trailu/sjezdovce. Na cestovní nájezdy kolem 100–200 mají lidi většinou bikepacking gravela.

          0 0
    • Gwaihir  

      Viděl jsi tohle: https://www.bike-forum.cz/…/64442-drson

      ?

      Moc vodorovný to není, ale dalavy se na tom jezdí.

      0 0
      • PeZi  

        Upřímně – neumím si v lese na sjezdech a kamenech představit pevnou vidli…

        0 0
        • Gwaihir  

          To byla jen inspirace, vidli by sis dal nějakou podle sebe.

          0 0
          • PeZi  

            To si mohu dál libovolnou vidli? 65mm zdvih nebo 150mm? Co na to posez? Kde to má místo na brašnu do rámu? Jak se na to dá přidělat stojánek a zadní nosič?

            0 0
    • TommyP3  

      Tady by sis nevybral? https://www.schlierseer-bikeparts.de/trekking

      0 0
    • zbartos  

      Já jsem si díky zdejším „BF informacím“ koupil v 9/2013 z UK e-shopu 26" slevněný karbonový (tehdy neuváděli o jaký karbon přesně jde) rám s hmotnosti 1540 g v XL za poloviční cenu (9000,– Kč i s poštovným do ČR) viz https://www.bikeradar.com/…ppet-review/ . Kromě asi málo odolného laku proti odletujícím kamínkům jsem maximálně spokojen (předtím jsem jezdil 18 let na rámech ze zeslabované CrMo oceli Columbus Thron a Tange a byly těžší a méně pohodlné – Marin Pine Mountain 2001–2013 a Marin Eldridge Grade 1995–2000).

      Nyní pod stejným názvem nabízejí už jen 29" rám ze značkového karbonu, bohužel zatím asi bez slevy (stojí tedy 700 liber). Rozhodně je to však cena silně konkurující našim rámařům, kteří dělají z kvalitní zeslabované CrMo oceli a hmotnost a pohodlí (možná i tuhost) tohoto rámu bude lepší než u CrMo rámů (bohužel prostor pro vnitřní brašnu tam není moc velký). Viz https://www.planetx.co.uk/…hippet-frame .

      Když si připlatíš (nebo u horších CrMo trubek možná ani ne) tak např. https://www.singlebe.com/kvalitni-ocel/ Ti vyrobí rám, jaký budeš chtít.

      0 0
      • PeZi  

        Díky, tohle vše vím, znám i nabídky a možnosti, které v rámech jsou. Jenže tak trochu netuším, jak je to s geometrií a třeba vidlicí. To mohu na jakýkoliv rám dát vidlice třeba 75mm zdvih nebo 150mm zdvih? Jak se toto určuje? Kde se to dá najít? A dále – jak na rámu poznám, fotky jsou často malé nebo z blbých úhlů, poznám, jaký nosič se tam dá dát? Našel jsem třeba kolo, trochu investovat a asi by šlo, ale neumožňuje nosič a stojánek, pro mne zásadní věc…

        0 0
    • Raf  

      Nechával jsem si dělat rám na tandem u http://www.noquestionbike.eu/cz/ramy

      Jednání v pohodě, co jsem si navymýšlel mi udělali (tappered hlava, geometrie, design rámu, barva, boost osa, úchyt na kotoučovku, navářky na nosič, umístění bidonů). Jediné co jsem opomenul bylo protažení závitů a ofrézování, takže jsem potom musel do servisu, nemám na to vybavení (pokud to tedy dělají)

      Nevím jak mají cenově klasické rámy, odhadoval bych to na cca 10000 – 18000 podle toho co si navymýšlíš.

      0 0
    • Jezevec70  

      Pokud seriovka tam co třeba Author Synergy a trochu ho vylepšit. Příp. zkusit sehnat jen rám.

      Měl by mít návarky na nosič. Max prostupnost plášťů uvádí 29×1,85".

      https://cz.author.eu/…1-ua42938701

      0 0
      • PeZi  

        Synergy rám bych bral, právě proto jsem se ptal tady, zda třeba někdo neví, kde se to dá sehnat. Jinak kupovat celé kole ne, je osazené velmi špatně, nevylepšitelně. Pokud by ale někdo věděl, kde sehnat nový rám… :-)

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.