Vyladění kola pro MTB půlmaratony/maratony

47 nepřečtených
  • Haalf

    Zdravím, na kole jezdím již nějaký ten pátek. Před dvěma lety jsem si pořídil celoodpružené kolo Rock Machine Blizzard 70 (v profilu) klasifikované jako enduro a začal jezdit hodně po horách v oblasti Jeseníků (výjezdy na Praděd, Šerák, ČHS, Rejvíz a okolí atd.) Od této sezóny bych se rád posunul i na úroveň závodů. V této lokalitě se jezdívají půlmaratony/ma­ratony Jesenický šnek (http://jesenickysnek.com/). Pár info ke mě a k terénu níže.

    Já:

    Výška – 188 cm

    Váha – 85 kg

    Ježděný terén: Vyjížďky do kopců a z kopců, sem tam asfalt sem tam šotolina, sem tam terén, spíše se snažím jezdit tím terénem (kamenitá cesta, lesní cesta, polní cesta)

    Pocity z ježdění: Obecné pocity z jízdy mám dobré, při jízdě do většího kopce je to už však horší, musím se nahýbat dopředu, protože se má přední kolo tendeci zvedat. Jedná se však o větší kopce. Při jízdě z kopce si nemůžu stěžovat, vše krásně pruží, problém nastává při jízdě z kopce kdy musím brzdit, tam se vidlice příliš zasouvá a u toho konce je již moc progresivní a špatně tlumí nerovnosti na cestě.

    Teď k věci. Můj dotaz a zároveň chtěné rady by měly být zaměřené na polazení aktuálního kola právě na ony zdejší závody a celkově na zdejší ježdění. Důležitým faktorem je pro mě rychlost. To lazení by mělo spočívat v úpravě stávajícího posedu, tlaku v tlumíčích, ve výměně určitých komponentů, které by přispěly k tomu, že by se mi na kole lépe jezdilo především do kopce a rychleji po rovince.

    Děkuji moc za všechny cenné rady.

    0 0
    • vojta2004  

      jestli se ti na tom sedí takhle pohodlně, tak bych se na to všechno vykáknul. ale když na to koukám tak bych na maratony dal níže řídítka a místo tlumiče prkýnko aby se to nehoupalo. vidli máš hold nafoukanou na žehlení a když nad ní při brždění dřepíš tak se hold zasouvá. takže tam by stačilo posunout tělo trochu směrem vzad ;)

      0 0
    • Výběr z produktů
      SCOTT Spark 920 TR 29 kolo, šedé Skladem > 2 ks

      Novinka -29% SCOTT Spark 920 TR 29 kolo, šedé

      98 999 Kč -29% MOC 139 999 Kč

      GT Avalanche 29 Comp kolo, aqua Skladem > 2 ks

      Akce -14% GT Avalanche 29 Comp kolo, aqua

      od 17 099 Kč -14% MOC 25 699 Kč

      Mondraker Foxy 29 kolo, black/nimbus grey/flame red Skladem 1 kus

      -22% Mondraker Foxy 29 kolo, black/nimbus grey/flame red

      od 64 999 Kč -22% MOC 103 999 Kč

      GT Aggressor 29 Sport kolo, červené Skladem > 2 ks

      savings GT Aggressor 29 Sport kolo, červené

      od 10 199 Kč savings MOC 17 099 Kč

      Přejít do shopu (Kola / Horská)
    • Rubi  

      pri tve vysce bych hodne zauvazoval na 29er, podle toho co mas ted na foto by ti to meloi pomoct snad ve vsech smerech… ted se divam ze mas „jen“ 188cm, me prijde ten posed nejaky divny, bude dobre, kdyz se na tom vyfotis, idealne kdyz bude blizsi noha dole

      0 0
      • koko0925  

        Jo, jo. Je Ti to malý.

        0 0
      • Haalf  

        Jasny no, to jsem si říkal taky, že by to byla asi nejlepší volba 29er v carbonu, na to ale bohužel nemám a tak chci alespoň upravit toto, zkusim sem během zítřka hodit ty fotky v sedě.

        0 0
      • Haalf  

        Ahoj, tady posílám ty fotky. Jako mě se na tom kole sedí dobře, z dlouhé jízdy mě nic nebolí, jen to asi nebude úplně efektivní na závodění a do kopce. Přikládám i fotku těch řidítek a představce.

        0 0
        • mr.nikdo  

          Na 99 % mas male kolo. Na zavody je dost kratke – honis to zbytecne predstavcem.

          Toto by chtelo neco jineho – jak psali vyse. Pro Tebe spis 29'' a jinou Geo.

          0 0
        • ememem1  

          prve co by som riesil je minimalne o cislo vacsi ram.

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
    • Gustaf 81  

      sorry, ale tenhle bajk je ti malej. představec dlouhej jak tejden před vejplatou a hodně sklonenej nahoru. sedlovka vytazena… prodej to a kup nějaký XC bajk s nižším zdvihem a hlavně 29er

      0 0
    • RUSH  

      Tímhle dotazem jsi zavařil sám sobě. Kolo je Ti jednoznačně malé a opravdu jediná dobrá rada je větší kolo. Maratón se dá dobře jezdit i na hliníkovém HT 29, což je asi i nejekonomištější varianta. Ale nic Ti přece nebrání si to zkusit, buď na své kole, nebo na testovacím kole (např. v září KPŽ Odry – půjčují Specialized).

      0 0
      • Rubi  

        kdyz zajde na ruzne testovaci dny, nebo obvola prodejny, tak dost firem pujcuje kolo treba na vikend…treba RB, spesl, trek…

        kolo je to jednoznacme male a pripada mi i strasne kratke

        0 0
    • Haalf  

      Díky za reakce, to s tou velikostí kola je zajímavé. Mě osobně nepřijde, že by mi bylo malé. Jezdí se mi na něm pohodlně, popravdě nikdy sem nad tím ani trochu nezauvažoval, že by mi tohle kolo mohlo být malé, je to velikost 20,5" to je 52 cm. Jako určitě se nechci hádat a nechám si poradit, jen výměna kola je trochu moc radikální řešení na které opravdu momentálně nemám finance. Pokud bych měnil tak bych asi nechtěl obyčejného hliníka v HT, bylo by to moc tvrdé. HT v karbonu by už bylo něco jiného, to kolo je celé takové měkčí.

      Nicméně přeci jen by se nedalo něco udělat se stávajícím stavem, který by mi trochu vylepšil jízdní vlastnosti? Např. výměna představce za sklon ±6° (momentálně to má asi 30° a délku nějakých 95 cm) a výměna vlaštovek za rovná řidítka v délce třeba (aktuálně 680) 700?

      Díky za reakce.

      0 0
      • Rubi  

        predstavec tak minimalne 110 a rodla rovne 740, abys to trochu natahnul…

        0 0
        • nitraq  

          Představec minimálně 110? Já chápu, že to kolo je mu asi malý, ale takový představce se vozily možná před deseti lety.

          0 0
          • Rubi  

            koukni na muj bike v profilu, tam mam 110…196cm na xc a maratony neokecas, do kopcu a rovin to chce byt dost polozeny, na zavodnim epicu mam tusim taky 110 nebo 105

            no a ted si vem ze ja mam ramy XL a on ma L a podle me dost kratke

            0 0
          • michomin  

            Dlouhej představec má jednu nevýhodu – těžiště jde víc dopředu, takže víc zatíží vidlici, což mu na obratnosti asi nepřidá. Jinak ten posez nevypadá špatně, to spíš matou ty malý kola. Už jsme si tak trochu odvykli.

            0 0
            • Rubi  

              no ale na maratony a pulmaratony je treba spis mit delsi posed do kopcu, nez byt obratny… ale jinak souhlas

              0 0
          • jonti  

            Na XC a maratony se vozi porad, jen na kolo pres 120mm zdvihu bych uz dal kratsi.

            0 0
          • Ice-goofy  

            A jaké by jsme měli volit představce? Mám výšku 203 cm a rám 23 a nedokáži si představit, že bych dával krátký představec..

            0 0
            • Edwin  

              Jakou máš dálku sedlovky?

              0 0
              • Ice-goofy  

                Délku? 400mm

                0 0
                • Edwin  

                  Jj délku :) Díky. Já jen, že na těch fotkách to vypadá kilometricky :) Já mám 198cm, ale rám jen 21" a pocitově bych právě zvládl delší sedlovku než 400.

                  Asi budu muset zkusit nějaký větší rám to tak vypadá.

                  0 0
                  • Ice-goofy  

                    Zde mám na fotce ještě rám GF, který se dělal jen do 21, ale teď už mám 23´´´, ale sedlovka stále 400mm a představec ehm kratší nevím

                    0 0
    • Haalf  

      Když se teď tak koukám na tu fotku tak to vypadá fakt jak kdyby to bylo dětské kolo :D Ta fotka je divná.

      0 0
    • Haalf  

      Zdravím, pomohlo by mi alespoň částečně poupravit posed? Našel jsem v garáži představec FSA OS 110mm, se sklonem ±6°. Na obrázku je porovnání když bych dal představec úplně dolů. o celý ten krk bílého představce by se posed snížil + by se snížil tím menším sklonem. Navíc by byl asi o 1 cm delší.

      Je mi jasné, že si to musím vyzkoušet, pravděpodobně se mi to bude zdát hodně divné a nevím jestli mi to bude sedět, půjde ale možná jenom o první pocit. Chtěl bych vědět, jestli by to byla správná cesta a nějakou dobu bych si na to měl zvykat.

      Díky.

      0 0
      • koko0925  

        Klidně to vyzkoušej, ale to kolo je Ti o 2 čísla menší. S tím nic neuděláš. Začni šetřit na 29ku. Pokud na tohle dáš kratší představec, snížíš posed, dobře nafotíš, tak to jistě prodáš někomu menšímu a ten bude spokojený, ty nakonec taky.

        0 0
        • Haalf  

          O dvě čísla malé? Poohlížel jsem se po různých kolech a XL kola jsou většinou 21" tak že 53,3 cm a tohle je 20,5" a když jsem to měřil tak to bylo 52 cm. To bych se měl teda dívat po XXL? To jsem snad nikde neviděl :( To je 1,33 cm až vážně takový rozdíl? Nebo tu velikost u 21 pak doladí ta 29 kola?

          0 0
          • RUSH  

            Tak především – důležitější než velikost rámu (délka sedlové trubky) je délka horní rámové trubky(nejlépe porovnávat horizontální délku, skutečná může být vinou různých sklonů horních trubek odlišná). To je asi nejdůležitejší rozměr, po kterém se dívej. Různí výrobci mají totiž různé geometrie rámů.

            Například při Tvé výšce 188 cm (záleží sice hlavně na délce nohou, tu ale neznám) bys u maratónských kol (u Spešlu je to Epic nebo Stumpjumper) byl někde přesně na pomezí L a XL – viz. např. zde.

            Porovnej si rozměry svého kola s geometrií těchto kol např. zde a hned budeš lépe v obraze. Pokud jsi tedy opravdu někde uprostřed, pak pak se většinou volí L na kratší rychlejší závody XC a větší XL na pohodovější, delší maratony, ale je to opravdu jen orientačně a hlavně to chce dobře vyzkoušet (nejlépe testovací víkend, závod apod.). Samozřejmě lze tento postup použít u kterékoliv jiné značky, Specialized jsem použil jen jako příklad.

            0 0
            • jonti  

              188 je u mnozstvi znacek asi nejhorsi vyska. Na L je to uz moc a na XL to chce merit tak 195cm. Ja mam 187 a treba TREK 19 je mi maly a 21 je uz velky, u Speslu mi sedi delka ramu, ale sedlovku mam uplne na doraz a to mam jeste kratke nohy. Mohl bych mit Cannondale, u nich je L neco jako 20 palcu, ale tam jaksi nevyhovuje ta cena.

              0 0
            • Haalf  

              Výhledově mě zaujalo tohle kolo

              http://superiorbikes.eu/…927-crb.html

              Ve velikosti XL má délku sedlové trubky 533 mm

              Délka horní rámové trubky 646 mm

              Velikost L délka sedlové trubky 482 mm

              Délka horní rámové troubky 626 mm

              Délka nohy od země bez bot po kloub je 100 cm

              Jinak co se týče výškového rozpětí u tohoto modelu tak:

              L – 180–190 cm

              XL – 190–205 cm

              Podle toho competitivecy­clist.com měření bych měl mít délku horní rámové trubky 625 mm a výšku posedu od středu po sedlo (BB sadle position) 82–83 cm takže sedlovka by byla vytažená nějakých cca 25 cm u velikosti XL. Ty hodnoty mohou byt asi lehce zkreslené měřením.

              Snažím se skrze tyto hodnoty porozumět výběru správné geometrie do budoucna, pokud tomu rozumíš a mohl bys mi to nějak shrnoutnna základě těchto údajů, byl bych moc rád.

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
              • RUSH  

                Chápu správně, že je to podle 927 HT27? Já bych šel do HT29. To je 929?? A s tou velikostí je to otázka, asi spíš to L, ale to chce se na tom minimálně projet.

                0 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  0 0
                • Pán z Dubu  

                  Mám zato, že jde o chybný odkaz – že by nekupoval chainstay 425 mm, že to i dle textu L/XL má být 29“.

                  0 0
                  • Haalf  

                    Joo překlep no, hodil jsem špatný odkaz, nicméně je to tak jak píšeš, na mysli jsem měl 29, čili kolo xp929

                    0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
    • Muf_Bike  

      Ja nevím, všichni se chytli toho že máš malé kolo a tím to odpískali. :) Jako jo kor z těch fotek to vypada ze jsi ho ukradl synátorovi :D Ale dost to zkresluje. Už jen proto, že dneska jsou všichni zvyklí vidět kobyly 29". Neříkám že by jsi si větší rám a kola nezasloužil, ale pokud říkáš že se ti na tom sedí dobře a nic tě nebolí (to mě po maratonu všechno :D )

      Tak co se týče zvedání předního kola ve velkem kopci, to je dáno zdvihem přední vidle. Bohužel předpokládám, že tvoje nemá nastavitelné zdvihy což? Jedoduše se převažuješ dozadu takovým pseudo řešením by snad bylo víc si lehnout do řidítek při prudkém výšlapu, ale to se nedá moc dlouho vydržet a je to nepohodlné. Možná by pomohl trochu ten představec co jsi dohledal, ideálně něco s ještě menším sklonem. Ale otázka zase je co to udělá celkově s pocitem při normální jízdě. Aby jsi zase netrpěl jinak…

      Zasouvání vidlice… tak ji na maraton víc foukni a pokud nechceš přijít o pohodlí během normálních vyjižděk tak ji zase ubereš. neříkám nutně z ní udělat nepohodlný beton, ale malinko přifouknout a posunout při brždění těžiště dozadu by ti mělo pomoct. Ono je to i bezpečnější… je celkem na pižďuch když brzdíš máš kluzáky zajeté skoro po korunku a vjedeš navíc do nějaké větší díry… pak si to říká o let plavmo. Nebo zkusit najít někoho kdo dělá tunning a byl by schopen ti upravit chod té vidle.

      0 0
    • Pán z Dubu  

      Kolo jsi na výšku dohnal vytaženou sedlovkou a komínem pod představcem tak, že po rovinách je Ti posed pohodlný. Dole a hore kopcom už se projeví, že Ti je krátké – těžiště se blíží před a za oporu. Předozadní polohu stabilizuješ snížením těžiště. Vytrčený trup snížíš snížením úchopu.

      Na délku Tvých dolních končetin máš krátké kliky. Tipuju, že by Ti byly tak 185 – 190 mm: http://www.customcranks.de/…_length.html , http://www.nettally.com/…rankset.html .

      Jednak jimi získáš adekvátní páku pro přenos síly a jednak Ti pokles dolní úvrati pedálu sníží polohu sedla – a tím i těžiště. Šiklo by se, kdyby současná vidle šla přestavět na vyšší zdvih. Jednak by se vzdálil pedál od země (s delší klikou klesne), položí se hlavový úhel – tím i posune opora předního kola vpřed a možná bys uvítal i položenější sedlový úhel.

      Výhledově rozvažovat rám odpovídající geometrie: chainstay, effective top tube, head + seat angle…. Jestli to bude na 29“ či kolech jiného průměru a na současné výšce zdihu či jinačím, je také ke zvážení. Určitě to bude chtít pevnou minimálně přední osu, současné náby jsou ke kolu kapánek poddimenzované. Platnost adekvátní délky klik zůstane i u dalších kol.

      0 0
    • jonti  

      Posed máš docela ok, už bych to moc nenatahoval, jinak se ti blbě pojede ve sjezdech. Ten představec můžeš vyměnit, nic to nestojí a uvidíš, jestli se něco změnilo.

      0 0
    • Ricci  

      Bajk je ti maly, tam toho vela nedoladis…

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.