Zdarec,
mám úplně nový řetěz a zkoušel jsem ho hned změřit po nandání na kolo. Naměřil jsem (po třech měření na jiných místech) 132,4 mm. Jde o Shimano HG-54. Jak je to možné? S takovou nenajezdím ani 400 km a jdu zas pro nový.
Zdarec,
mám úplně nový řetěz a zkoušel jsem ho hned změřit po nandání na kolo. Naměřil jsem (po třech měření na jiných místech) 132,4 mm. Jde o Shimano HG-54. Jak je to možné? S takovou nenajezdím ani 400 km a jdu zas pro nový.
U Shimana celkem běžná délka.
Moc se mi nelíbí, dát 400,– a ujet jen pár stovek km i přesto, že se o něj budu starat.
Minulý řetěz, najeto cca 500km a už šel do kopru :(
Starani stejne ma na najezd prd vliv.
Tak zkus jinou znacku.
co bys doporučil? Kazetu mám Deore CS-HG62 10s, vpředu SLX kliky. Jinak reklamace by asi v tomto případě nevyšla, že?
Vratit se k 3×8. To myslim zcela vazne.
8mi pastorková kazeta asi víc šetří řetěz? Možná dělám chybu v tom, že jezdím téměř pořád stejné převody.
Před měsícem jsem na novém řetazu naměřil 132,4 mm (po najetí asi 150 km), pak jsem dal cca 500 km (90% asfalt – je fakt že po zimě bylo docela prašno, ale o řetěz se celkem starám) a už se měnil jak řetěz tak i kazeta. Nechápal jsem.
Ani ne, ale aspon tech 1500 km retez vydrzel. Tehdy jeste Shimano aspon trochu drzelo na kvalitu. Vyrobci to dnes delaji schvalne, jsou to hajzlove.
Ja se hlavne divim, proc par nadsencu nezacne vyrabet retezy stejne kvality jako byly treba kdysi Sedis. Zacit jako malovyrobce, udelat si jmeno a poslat vsechny ty Shimana a Sramy do pr…e. Proc mam na jedne stare silnici Sedis, ktery ma najete tisice km a porad tvrdosijne trva na nejakych 132.6 mm? Jiny Sedis jsem mel i na singlovi se kterym jsem jezdil po sotolinach a taky se nikdy nevytahal.
Kdyz budes mit ultratvrdej retez, odejde Ti zase drive kazeta. To si nevyberes.
To tak ale vubec neni, vydrz reteze nema nic spolecneho s tvrdosti. Shimano posledni dobou pouziva srackovou ocel a dohani to prekalenim, retezy pak praskaji. Je potreba pouzit houzevnatejsi ocel.
ja zlikvidujem rocne 4 retaze od shimana uz niekolko rokov a nikdy mi nepraskla…
Retez nepraskne, ale vlastne se roznytuje (uvolni se jedna strana kolem nytu). Za dvacet let sice pozoruji mensi najezd km (z 2500 na 1500), ale taky mam za tu dobu o deset kilo vice, jezdim vice v kopcich, a pouzivam hutnejsi maziva. Na druhou stranu, drive stala HG73 cca 600 Kc, loni to bylo cca 280, letos kvuli kurzu USD 330Kc. Jinak si stojim za tim, ze pokud bude matros retezu tvrdsi, bude vice zrat kazetu.
Praskne bocnice retezu, normalne se retez rozleti napul. Pripadne se udelaji praskliny kolem nytu a retez uleti. Stalo se mi to na 4 mistech nedavno, je to spatnou kvalitou oceli.
nemusí se roznýtovat, ale praskne, často u nýtového spoje. řekl bych, že to je právě špatnou kvalitou, kterou dohání TZ.
Zatim mi vzdycky prasklo (cca 5×) ocko u nytu na jedne strane pri podrazeni v prudkem kopci. Jestli to bylo spatnou kvalitou matrose, nebo obrousenim cepu a naslednem volnejsim ulozenim, to fakt nevim. Vzdy to ale bylo az ke konci zivotnosti retezeu (teda 1× se mi rozpojil novej blbe snytovanej retez, ale to byla moje chyba).
delas chybu, ze jezdis
Z tesca za 150 vydrzel mi dlouho, nesmis byt magor co to meri pribkazde jizde
Stejná zkušenost s HG 95, v krabičce i bez. Přestal jsem SH brát. Siltec sice bezva,ale na co je když visí v garáží na hřebíku.
poslední větu jsem nějak nepochopil
Povrchová úprava siltec je prima, často jezdim marast.ale řetěz věším po cca 800 km na hřebíky v garáži-nevyhazuju to,už mi tam visí 4ks odrovnanejch HG95 po dvojím otočení a to mne definitivně odradilo. Ted zkousim KMC 10 SL.
zkus měřit tak, aby ti šuplera nezajížděla měřícíma hrotama do škvíry mezi válečkem a destičkou
to se neboj, jsem z rodiny strojařů, špatně určitě neměřím.
jestli bude i další řetěz stejný, tak můžeš jezdit až o něco víc i na druhou stranu.
Jak na druhou stranu? Čtu si to pořád dokola a nějak to nechápu :) Ale třeba ráno to pochopím :))
Hypoteza: podla mna nie je dlhsi, len ma valceky mensieho priemeru. Podobne akoma Campa vacsieho. Ak by si zavesil nove retaze vedla seba, tak podla mna na celej dlzke 112 clankov budu rovnako dlhe, hoci suplerou namerias rozne roztece. Neskusite to niekto overit, kto ma doma podobny pripad novych retazi roznych vyrobcov, ktore suplerov ukazuju rozne hodnoty?
Řetěz se ale doopravdy neprodlužuje, dochází pouze k opotřebení těch válečků.
a proč je starej řetěz delší?
Má olítané kolečka :-) Na hodně jetých řetězech se kolečka rozpadají.
Vzdálenosti čepů by měly být pořád stejné.
Nekdy si roznytuj dva clanky ojetyho retezu.
ale prd! si k sobě dej starej a novej, je tam klidně 1cm rozdíl když to člověk vymění tak tak…
Nic se nenatahuje, obrusuji se pouze cepy.
Presne tak. Toto je jeden z mytu, o kterem nas presvedcuji vyrobci, hlavne KMC s tim jejich X zpevnenim. Pritom si staci roznytovat stary retez a hned je videt, kde je problem.
Stačí necelá desetina milimetru vymačkané (obroušené) vůle v každém čepu a hodí to +1cm na délce celého řetězu.
To by musel byt sakra dlouhy retez:)
Teď nerozumím, ale s tvým předešlým příspěvkem souhlasím. Snad jsem to spočetl správně :-)
0,01 * 112 clanku = 1,12 mm :)
Jenže ty násobíš setiny a ne desetiny ;-)
Psal desetina milimetru
Sakra, ziju v tom, ze tam byla psana setina:)
Bud to zeeditoval, nebo fakt ctu kraviny:)
Myslím, že jsem tam také na chvilku zahlédnul setinu, tedy nejspíš to opravdu editoval.
Každopoádně to teď je správně.
Přiznávám se :-) zeditoval jsem to po pár sekundách, kdy mi to taky přišlo divný. Čtete moc rychle. :-)
OK:)
Thumbs up! Kdyby měli takové koule naši politici, a lidé obecně :D
No takže ve finále je ten řetěz delší takže můžeme říct že je vytahaný. Prostě jen slovíčkaříte :)
Mám jen nějaké zbytky po zkrácení.
Shimano IG-7,68mm
Shimano HG73–7,68mm
Sram PC69–7,64mm
nějakej CC-7,73mm
Campa C9–7,71mm
Přidám nějaké své moudro. Shimano řetězy mají normálně 132,4. Jezdí se do 132,8 a dále zase shimano. Takhle pořád dokola. Poslední XT kazeta mi vydržela 15000km, cca 11 řetězů. Jednalo se o devítkové řetězy a kazetu.
Starší řetězy HG 74–94 vydržely hodně, mě cca 1500km.
Nové HG 75–95 mi vydrží pár stovek. Měřil jsem hromadu montážních kusů. Většina řetězů mělo 132,5. Pár kousků 132,6 a druhý zub měrky :-(
Momentálně vozím řetězy KMC. Nový má 132,2. Měním na 132,6 jinak nemusí nový KMC řetěz sednout. Na bajku cca 2000km, na silnici kolem 4000km. Řetězy schovávám a dojedu je časem na 132,8. Aš budou chycené převodníky a kazeta.
Sram je někde uprostřed. Vydržel mi déle než shimano a je levnější proti KMC.
Je blbost koupit si KMC, nebo Campu a myslet si že vydrží na bajku 3–4000km. Vydrží, ale další stejný řetěz nesedne.
Jedině dále dojezdit kazetu s řetězy shimano.
Dlouhé jak týden před výplatou. Nevím kdo to bude číst :-)
Zvláštní, já ujel na KMC řetězu přes 6tis. kilometrů (XT kazeta), na tuhle sezonu jsem hodil Sram a vše v pořádku, žádné střílení, přitom vahou atakuju 100kg a jezdím z 90%les. Asi dělám něco špatně:)
Vzdyt se rozcilujes nad popsanym zcela zbytecne. Napsal tam presne tvou zkusenost.
Ahoj,
mam Campu C9 uz tretim rokem. Je to sice na krosu, ale obcas si zajedu do terenu. Rocni najezd mam cca. 5,5 – 6,5 tisic km a nastoupanych cca. 40–50.000 metru. Retez radeji ani nemerim, bo bych se mohl zhrozit, nicmene, zatim necvaka ani nepreskakuje. Momentalne s retezem najeto pres 11.700 km. Obcas promazu a pretru hadrou. Nic vic. Myslim, ze mu dam jeste tak 3–4.000 km a pak necham vymenit kazetu, kliky i retez a pujdu zase do C9. Myslim, ze kdybych ted menil retez, tak to bude cvakat a chvili by trvalo, nez by si novy retez sedl (jinymi slovy, nez by se trochu vytahl, aby zapadl do zubu).
Tipuji, ze na něm máš už 136 mm, také to tak do práce jezdím. Kdo jezdí denně, tak nemůže měřit řetěz, to by nikam nedojel :)
Je to normální. A výdrž díky tomu menší ani není.
Celé je to hlavně o tom, že spousta lidí mění řetěz příliš brzo.
Základ slušné výdrže řetězu je najít si individuálně tu správnou mezní hranici, kdy je ho potřeba vyměnit aniž by to odnesla kazeta nebo převodníky.
Ta hranice je nejen různá dle typu řetězu (nejvíce se tu liší Campa řetězy, ale ani u ostatních to není úplně stejné), ale hlavně pro každého jezdce dle stylu jízdy (jaké převody točí, v jakých podmínkách, jaký má výkon, atd.).
Mám teorii, že čím řetěz někdo pomaleji opotřebovává, tak to většinou souvisí i s tím, že ho může i déle měnit. I kdyby tahle teorie neplatila, tak v každém případě platí, že je to pro každého individuální (ta mezní hranice výměny).
Já konkrétně měním desítkové řetězy na 132,9 když má už všude a na pár místech klidně může mít i 133. Ze 132,8 (kde už mění hodně lidí) je to přitom ještě hodně najetých kilometrů.
I tak je to pro mě zcela bezpečná hranice, že si nový řetěz sedne na kazetu. A to tak, že okamžitě (ani náznak střílení), tedy žádné sedání si několik desítke kilometrů.
Nemůžu vyloučit, že by to dokonce sneslo měnit ještě o jednu desetinku déle. Ale protože mi takhle už vydrží slušný nájezd, tak už mi to případné zničení kazety za test nestojí.
Takle mi pak desítkové Shimano řetězy vydrží vždy kolem 3500km.
A pro představu jak mi přitom drží kazeta. Na celopevňáku už budu mít na desítkce necelých 10tis. km. Mám tam třetí řetěz a kazeta vypadá, že vydrží ještě hodně dlouho.
Hele, Mloku, a Ty tedy měníš řetěz jak dlouho? 5 min, 10min, nebo hodinu? A jaký má vliv opotřebení řetězu na dobu/délku jeho výměny?
Nebo jen nechápeš, jako značná část lidí, význam slova déle(dýl), a zaměňuješ je za slovo později?
Déle označuje časový úsek – usínal jsem déle.
Později označuje bod v čase – usnul jsem později.
Moraváci tohle nechápou, ale tady se to opravdu používá tak, jak to použil Mlok. Slováci už se vůbec nechytaj.. :) My zas nechápeme, když „něco jde vidět“ apod.
A aby to zas nebylo ode mně zcela OT, tak HG-74 jsem měnil při 132,9, nová C10 na to sedla absolutně nádherně, tu jsem teď nechal vyměnit na 132,7 a půjde tam bohužel HG-54 (Hnoj nemá nic jinýho skladem), což má ale výhodu v tom, že bude skoro stejně dlouhej jako ta ojetá Campa.:D Jediný, co začíná vypadat opotřebovaně, je velká placka, kazeta je jak nová (má asi 2300 km a nějaký drobný).
Přesně tak. Uzavřel bych to tímto odkazem
http://www.rozhlas.cz/…ele–1382515
Někde se to tak prostě používá a používat bude (a Tomahomo s tím nic neudělá).
A zpět k tématu. Asi by bylo zajímavé více testovat ještě výměnu při 133+ u desítkových Shimano řetězů.
Jak už jsem naznačil, tak je možné, že i těch 132,9 bude pro někoho zbytečně brzy.
Je ale jasné, že to už nebude pro každého a někdo si tak může zrušit už kazetu.
Ale já chápu, že to používáte, rozumím i co tím říkáte, jen je to prostě nesprávné, a rve mně to uši, toť vše :D
Tož ty tam máš zase to „hele“, to je taky děs.
Nic ve zlem, ale tve najezdy a najezdy RT mi prijdou pro nas bezne smrtelniky nerealne :-) Kdyz na vec prijde, tak ja jezdim hlavne do prace po cyklostezkach, 30 km denne. Na starem silnicnim kole, kde je zlaty Sedis a na kterem jezdim pres leto retez drzi na 132.6 mm. Sram 970 na crossovem kole do prace mi vydrzi uz jen 1500 km.
Navic zakladatel vlakna ma trochu jiny problem. Nejde ani tak o tech pocatecnich 132.4, jako spis ze retez je vytahany na nejakych tech 132.8–9 pomerne brzo, udava nejakych 500 km.
Ja mam cerstvou zkusenost s 9r Shimanem HG53, kde praskly asi 4 clanky a ktery mi odepsal XT kazetu. Meril jsem, bylo to jeste porad dobre a pak behem par dnu mel retez pres 133 mm a bylo po kazete. Proste smejd. Uz jsem to tak nechal, dojel a menil kazetu i retez. Novy retez by si 100% nesedl, mel jsem problemy uz i s tim HG53.
Pokud ty a RT mate tak vysoky najezd na retezy, tak je to spis necim jinym. Mozna mate jiny styl slapani, protoze drtive vetsine ostatnich ty retezy proste odchazi pri polovicnim najezdu.
podle mych zkusenosti se retez opotrebovava degresivne a do toho mi nezapada nejake necekane protahnuti. ;-)
V mokru retez vytahas velice snadno. Toto se mi stalo v zime ve srackach. Na zacatku tydne byl retez OK a pak na konci merka uplne propadla a retez byl odepsany.
Potvrzuju, předminulou skorozimu stačila jedna vyjížďka s kamarády na jetém řetězu, která končila průjezdem rozmočený písčitý cesty (kolem pískovejch jezer) a najednou bylo skokově hotovo, pak už to po vyčištění střílelo a muselo to skokově natáhnout odhaduju tak půl milimetru, možná o milimetr na těch 11 článků… Ale byl to ten nejshitovější 6spd řetěz na zimáku.
Mám stejnou zkušenost. A právě proto rozdíl výměny i jen o 0,1mm může udělat velký rozdíl v nájezdu.
Třeba na 132,7mm se dostanu u řetězu poměrně rychle i já.
jasně,zpočátku na 132,5 se protáhne do 500 km, na 132,9 1300, atd. Já tak točím 5 řetázků, které obslouží jednu kazetu do 23 kkm (a pak ještěě bruska) řetázky SRAM mají 133,4 a pak to teprve střílí všecko (+dva převodníky) a jde to do hajzlu. Ať si každý najde svou cestu, chce li někdo měnit po 800 km, je to pro něj asi výhodné – možná má roční nájezd právě těch 800 km.
Rozdíly jsou prostě hodně velké. Některé vlivy na nájezd jsou poměrně jasné. Ale určit ten nejdůležitější půjde těžko + možná nějaké důležité vlivy přehlížíme.
V mojem okolí z poměrně velkého vzorku jezdců jsou v nájezdech na jeden řetěz také velké rozdíly.
Pro desítku a devítku je to od 1200km (o horším výsledku nevím) až 4000+ km (tedy jsou na tom ještě někteří lépe než já).
Nejčastěji se to pohybuje na cca 2/3 mojeho nájezdu, tedy kolem 2000–2500km.
A když zkusím vypsat podstatné vlivy:
Přechodem na desítku mám výdrž řetězu minimálně srovnatelnou jako u devítky, možná ještě o chlup větší. K tomu ale určitě přispěla změna převodů. Teď na desítce s kazetou 12/36 + 24/32/42 (nebo na 29" 22/30/40) jezdím nejvíc velkou placku co jsem kdy jezdil. A na malou dávám nejméně (i když pořád ne tak málo).
A co mejch 1100km na HG74 (měla 132,9) a 1200km na C10 Veloce (132,7 na konci)? :( Kazeta XT, velká placka Sram 42z, malou skoro neřadím. Přidám ještě jednu podstatnou informaci, že s jednicí v hnojích, bahnech apod. prakticky vůbec nejezdím, je to bajk do hezkýho počasí. A čistím poctivě průměrně každejch 100–150 km a mažu průhlednym FinishLinem Dry. A stejně…
tak to uz je chore
Tak na to už si budete muset přijít jIrIm sami. Tady opravdu netuším proč tak špatné výdrže (a nejen pro řetěz).
Napadá mě snad rozdílná profilace shimaňáckejch a sramáckejch zubů (převodník vs. kazeta), takže řetěz se jakoby neustále musí přizpůsobovat? Jenom teorie…
To vozím taky (12–36 kazetau Sram + převodníky Shimano).
No tak pak už zbývá snad jen ta rozdílná výkonnost. :D P.S. v tahu taky neřadím…
Ona ta bezpečná hranice výměny jde podle mého skromného pozorování ruku v ruce s tím, kolikátý řetěz na tu danou hranici dotáhneš. Pokud si pamatuju, tak první řetěz dotažený na skoro 133 mm byl ok, nový (dokonce C9) sednul bez problémů. Když jsem pak tu C9 dotáhnul na 132,9, tak už pak nový nesednul.
Campa ma ale jinou delku, kdyz uz je opotrebovana – ne vice jak 132,7. Pak zere pastorky a prevodniky. Jedine ji dat do supliku a vozit treba 3–4 Shimana a pak dojezdit schovane Campy a pak i cely pohon do smrti.
Přesně to provozuji. Mně se postupným střídáním podařilo po poměrně málo km (bohužel, C9 mi nevydrží tolik co některým jiným soudruhům) dostat mé dvě C9 na 133.1, tak jsem v tomhle okamžiku přihodil ještě dvě nové HG-53 a ty si sednou bez problémů :)
Co s tema retezama delate :D ja mam HG-73, najeto pres 5000km (cca 35% mimo silnici) a je vytahlej jen na 132,6mm. Sice se o nej docela staram – cistim kazdych cca 250km atd.
V terenu a blate se nici retez nasobne rychleji, a taky jde hodne o pouzite prevody – velka pila je lepsi.
HG-73 je devítkovej řetěz, který všeobecně vydrží o dost dýl.
Kup KMC X10–93 A máš na 2000 km vystaráno někomu vydží i 2500 km mě vydžel 2300 km
Vytahanost řetězu zbytečně řešíte. V zimě jsem měnil jednomu 8 řetěz – vydržel mu celou základku, střední i VŠ, teď už na tom jezdil do práce HG40 – 136,6 mm. Má tam teď nejen nový řetěz, kazetu, převodníky a do důchodu vystaráno…
Kdysi jsem sem vkladal toto:) Casove obdobi mohlo byt cca stejne, jak popisujes, akorat jezdil vic:)
zalezi, co po tom kole chces. on ten vyglajdany retez i hur radi. na jezdeni do prace to nema asi opravdu smysl resit. ;-)
dvekrát se mi stalo, že starší řetěz při velkém záběru prasknul v článku :))) (sram 971)
zdravím, mám na kole deore kliky a kazetu 10 speed, starý řetěz CN-HG54 sem měnil na 132,9 mm (cca po 1100 km), 2. řetěz sh slx budu teď měnit po cca 1400km, má 132,8
někdo tu psal že nové KMC řetězy mají cca 132,2 má cenu jej zkoušet ?? nebo radši najistotu vzít nějaký shimano který si určitě sedne
bral bych KMC X10.73, chtěl bych se dostat aspoň na těch 1600–1800+ km, aniž bych kupoval řetěz za litra
Bral jsem ted na silnicku KMC X-11-SL Gold a po 230km ma 132,15. Radi lip jak puvodni Dura. Na krosce jsem mel nejaky desitkovy KMC od vyroby a neradil nic moc, ale vydrzel urcite pres 3000, coz je na krosku dobry vysledek, protoze mi tam retezy obecne vydrzi jen o malo vic jak na biku.
Ono se tu obecne pise ze nektere kmc radi trochu hur oproti shimanu (srovnatelne modely) ale jde my spis o tu vydrz navyc, ale mam strach aby si sednul, kdyz sem prvne odjel 2 shimana
A taky by me zajimalo jak si stoji ten kmc 10.73 oproti tomu 93 (protoze ktomu 73 tu snad nic neni)
Pouziti na MTB
Jo to si sedne,kmc,shi,sram,kmc…shi šel až na 132,9
To je zajimavy, tenhle KMC X11 jsem koupil nekde ve sleve, tak jsem si rekl, ze ho vyzkousim, a na campe jsem nebyl schopnej sestelovat razeni, bud to skvele radilo nahoru, ale pak nepadal retez niz, anebo naopak. Vratil jsem tam chorus a zase to lita, jak ma. Takze to za ty usetreny 3 stovky proti originalu nestoji.
Zdravim,jaky je rozdil mezi retezy cn-hg 54 a ciste jenom hg 54.Jeste mam sice cas na vymenu ale predem zjistuju co a jak.Nebo mate nejaky typ na dobry retez pro sadu xt 3×10
je to totez.
Nedá ml to,abych se nepodělil o zkušenost s řetězy sunrace 10,
dostal jsem trojici těchto řetězů:
prvni najeto 350km-rychle skončil na 133,žádné extrémní podmínky
poté jsem nasadil jetý 800km kmc sundaný při 132,7 a najel ještě 500km
druhý jsem po nasazení změřil 132,2 a po 20km do táhlého kopce měl 132,6
tímto odrazuji případné kupce tohoto řetězu na mtb, i shitmano 95 v bahně vydrželo přes 380
vím neřešit a jezdit..to jen pro zasmání
další nový řetěz
KMC X-10-L 132,6 po cca 380km-139,9 na novém pohonu do slušných kopců,ještě že po slevě…
Já mám zkušenost takovou, že na novém pohonu se vždycky řetěz vytahá strašně rychle. Nedávno jsem na silničce s komplet novou kazetou a převodníkama odrovnal tři řetězy po cca 800km. Teď už většinou najedu kolem 3tkm na jeden řetěz. Nejvíc tomu dávají ty nové převodníky než si to „sedne“
To je síla, mně vydržel řetěz sunrace 7sp devět a půl tisíc kilometrů na silničce a to jezdím ze 75procent malou placku u klasiky.
Docela by me zajimalo jak jezdite, protoze na silnicce je bezna vydrz i obyc Shimano retezu pres 2000km, lepsi Ultegry i Dury daji ke 4000, KMC a Campa klidne k 8000km. Bike s jednoplackou pres 1500km. Neco z toho jsem najel i na novem pohonu.
Nekde je vas ocividne chyba.
jo jo, ja mam na silnicce v lete klidne i 5000 (obyceny HG701), staci kdyz na tom kole jezdim vicemene jen v peknem pocasi a primerene casto ho aspon trochu otru/promazu abych ho zbavil bordelu z prasnych cest. I MTB (HG54) mi dava 1500+km – zase mi staci ho primerene cistit (ne nutne kapatkem po kazde jizde :)
Cau chci vyměnit řetez HG 53 prodávaj se 110článkama,114 a 116 musí se dát to stejný co tam je aby se se to moc nerozhašilo?Jinak je to asi jedno jedno čím delší tak se akorat odlehčí ty přehazce ne?