zda se, ze nikdo na muj apel z predchoziho tydne nereagoval. zkusim to jeste jednou. zasadte se budoucnost bikingu v okoli brna, alespon tim, ze date najevo co rozhodne nechcete.
1: pokud neoushlasite s tim, aby do budoucna byly cesty pro turisty a cyklisty realizovany jako cesta Sumbera napiste o tom SLP, relevantni mestske casti a kraji. upoznete i na jine nevhodne realizovane useky
2: pokud se domnivate, ze Moravkova stezka potrebuje udrzbu, provedenou citlive, tak aby byl zachovan jeji prirodni charakter, napiste o tom SLP, relevantni mestske casti a kraji. upozornete i na jine cesty, ktere potrebuji peci
3: vyzvete k takovemu jednani i ostatni bikery, ktere znate.
4: pokud chcete byt informovani o jednani CeMBA se SLP, napiste mejl me.
muzete se inspirovat nasledujicim: apeluji na ty, kteří Morávkovy stezku a Šumberu znají, aby napsali slušný ale jasně nesouhlasný email (ještě lépe dublovaný dopisem, ze kterého vyplývá povinnost úřadu reagovat) na ŠLP Křtiny, městkou část Brno-Sever, městkou část Brno-Líšeň, Jihomoravský kraj (odbor regionálního rozvoje, a také odbor životního prostředí). můžete také ex-post podpořit protest environmentalistických aktivistů z Hnutí Duha, tím že vyjádříte svůj souhlas s nimi v této věci, jak z hlediska předmětu ochrany přírody, tak z hlediska podpory rekreace.
a následujícím: ředitel ŠLP už reagoval na moje informaci o tom, že vyšel článek o Šumbeře a Morávkově stezce. Nejsem si jistý, jestli je správné ji tady vystavit, proto jenom výcuc. J Martínek mimojiné napsal, že
- ve věci už jednal s odborem reg. rozvoje JM kraje
- zná můj členek z Vela, který popisuje mtb singltrek ve Walesu.
- jsem prý asi představitel „představitelem menšinové skupiny cykloturistů, a to terénních, kteří vyhledávají pro svoje sportovní vyžití stezky typu Morávkovy“
- vycházejí vstříc více většinové části cykloturistů, těm, kteří využívají silnice a lesní cesty
- jim dali cyklistům k dispozici celou svou dopravní síť (na její použivání mají ale cyklisté nárok ze zákona)
- pokračováním péče o ně je vybudování nové polyfunkční turistické cesty Šumbera.
hlavně napsal, ze
- požádají o vypracování studie ve věci Morávkovy stezky
- tím chtějí zahájit širokou diskusi o problému.
já jsem odpověděl (opět jenom výcuc):
- za všechny terénní cyklisty vážím nabídky ŠLP Křtiny ke spolupráci a výzvu k debatě
- že bikeři jsou poměrně velká a velmi aktivní menšina, že nejsou jen sportovci, ale mají les rádi. řada z nich je vlastně vlastně terénními cykloturisty
- neexistuje žádná ostrá hranice mezi cyklistickou většinou a terénními cyklisty. Rekreační cyklisté jsou rozprostřeni na škále mezi těmi, kdo jezdi pouze po asfaltových stezkách a těmi, kteří vyhledávají pouze pestré a technické náročné cesty.
- vítám péči ŠLP o stávající LDS povzbuzuji k pokračující harmonizaci hospodářské a rekreační funkce lesních cest
- Morávkova stezka nepotřebuje projekt, potřebuje citlivou rekonstrukci bez velké pompy: Pokud by Morávkova stezka měla stát modelovým příkladem moderních metod konstrukce udržitelných cest, zásah do ní by musel být znatelný. Jako lepší řešení tedy považuji ji v tichosti citlivými metodami zrekonstruovat pro její současné uživatele a místní obyvatele.
- Úsilí podpory terénně cyklistických projektů navrhuji vrhnout do přípravy nové modelové cesty která by vznikla ve spolupráci ŠLP s LDF MZLU, Jihomoravským krajem a ČeMBou. Bude to počin hodný Brna, poslání ŠLP Křtiny a MZLU, který by se mohl a měl stát modelem pro řešení aktivní lesní rekreace po celé naší zemi.
pokusme se slušnou cestou donutit ŠLP, aby nezůstal u prázdných slov, ale skutečně
- zahájil širokou společenskou debatu o tom, jak je vhodné podporovat rekreační funkci lesa
- začal ve spolupráci s jinými subjekty pracovat na modelovém singletraku pro sdílené užívání
pro nebrnenske bikery: pokud víte o stavbě nějaké lesní dálnice, nebo o nedostatečné péči o nějakou hodnotnou stávající lesní cestu / stezku, napište slušný ale jasně nesouhlasný email. odkažte se na můj článek. poukažte na to, že rekreační funkce lesa je vázána na hodnotné lesní zážitky. lesní stezky a chodníky zprostředkovávají lesní zážitky daleko lépe než lesní dálnice. poukažte na to, že se tato věc začíná řešit v ŠLP Křtiny, ať je kontaktuji s dotazem.
uplne obecne: sirme za terénní cyklisty toto obecne stanovisko
- nebojujeme proti dopravnim stezkám, které zbepečňují provoz
- nebojujeme proti cestám pro nenáročné cyklisty
- bojujeme proti prznění krajiny, necitlivě navrhovanými cestami s živičným povchem. i cesty pro nenáročné cyklisty mohou do krajiny zapadat. bez asfaltu lze ušetřit až 70% nákladů
- chceme singltrek
biku zdar