• Nihilista

    Zdravim, naboj v zadnim kole dela rachot, tak chci koupit novy zadni a rovnou i predni kolo. Mam Mtb 29, ram MRX. Rychloupinak, kotouc na 6 der a 10 rychlosti Shimano. Nevim jak zjistit jakou sirku naboje mam( co presne zmerit) a jestli je jedno zda koupim 32, nebo 36 der. Vyhledl jsem si toto kolo https://www.bike-eshop.cz/…d-36d-702698#…

    . Chci se zeptat ten naboj je Shimano ze? A jestli to kolo bude sedet na muj velosiped. Asi je to stupidni dotaz, ale zatim jsem to nikdy neresil a nerad bych koupil neco spatne

    Jo a predni toto

    https://www.bike-eshop.cz/…d-36d-702697

    0 0
    • scalar  

      Náboj je servisovatelný díl, nejspíš stačí jen vyčistit, namazat a seřídit (konusový). Případně vyměnit ložiska (ložiskový).

      MRX používá zadní rozteč 135mm v případě rychloupínáku.

      1 0
    • MTBIKER doporučuje
    • virtualcop  

      Rychloupínák na starším nebo obyčejnějším MTB rámu znamená na 90% 135mm zadní (nově jsou teď i různé varianty BOOST nábojů na rychloupínák, ale to se tě netýká).

      Obecně platí, že čím více drátů, tím větší odolnost, kolo snese hrubší zacházení, větší váhu a zatížení.

      Pokud nevážíš přes 100kg a nejezdíš s tím hodně „hrubě“, tak je celkem jedno, zda 32 nebo 36 drátů – obzvláště na takovýchto hodně základních zápletech (tam nebude toliko limit počet drátů, ale celková kvalita ráfku a náboje = velmi průměrná)

      Na odkazovaných zápletech je standardní ořech pro Shimano MTB kazety, takže to bude fungovat. Je to standard Shimano/SRAM pro 8–11 speed MTB kazetu, jedno, že to vyrobí třeba Force.

      Takže ano, odkazovaná kola ti budou fungovat.

      Pokud se budeš chtít dále zeptat, jakej „vyšší level“ kol by měl případně smysl, tak počítej s cenou za oba záplety cca. 5–7kkč, aby to mělo trochu význam.

      0 0
    • Nihilista  

      Dekuju za odpovedi. Zrovna o nabojich nic nevim, ani jakej mam typ, ale kdyz jsem se o tom bavil pred nejakou dobou v cykloservisu, tak mi rikal, ze by se to muselo resit vymenou naboje, ze vymenit loziska v nich je problem.A to s praci uz bude jenom o trochu levnejsi nez novy kola. Takze asi dam sanci tady tem, protoze puvodni kola tam budou asi jeste mene kvalitni, a pokud by nemely vydrzet nejakou prijatelnejsi dobu, tak priste koupim neco slusnejsiho. Jinak mam 80 kilo a to kolo pouzivam prakticky jenom na silnici, tak 5–6 tis km za rok. Na lepsi variantu jsem se chtel zeptat, ale 7 ted davat nechci.

      0 0
      • scalar  

        Tady je varianta – širší ráfky, náboje na průmyslech:

        https://www.cyklosvec.cz/…kolo-novatec

        https://www.cyklosvec.cz/…disc-novatec

        1 0
        • Nihilista  

          A dekuju. Od Vas to kolo mam vlastne postaveny, takze asi nemusim pochybovat, ze by jste nevedel, jestli to tom doopravdy bude pasovat. Takze ten naboj by jste zvolil radsi ten z Vaseho odkazu? Jinak kola co mam jsou dostacujici, akorat ty loziska uz huci delsi dobu a posledni dobou to nekdy dela, nekdy nedela , rachot, jakoby se lamal plast.

          0 0
          • Hrabex1  

            nechces to dat radsi do servisu, kdyz nevis, co s tim je? Treba je to jen naka kravina.

            0 0
            • Youda  

              Však píše že to v servisu měl.

              0 0
            • Nihilista  

              Tam jsem se na to ptal, rikal, ze menit loziska se nevyplati, ze rovnou menit celej naboj a to vyjde jenom o trochu levneji, nez to novy kolo.

              0 0
              • novas752  

                No tak co řešíš.

                0 0
              • mech1  

                Zkus sem napsat, jaký tam je náboj. Myslím si, že se dozvíš, jestli se vyplatí ho servisovat. Pak ještě se zkus poptat na názor v jiném servisu.

                0 0
                • Slavik  

                  Jeho dvorní stavitel mu již dal nabídku, o které pochybuje… :-)

                  1 0
              • bara2  

                Pokud chceš měnit jen náboj, tak hodně ZÁLEŽÍ na tom, jestli koupíš 36 nebo 32 děr. Musí to odpovídat počtu děr v ráfku, na kterém to chceš měnit!

                0 0
    • Nihilista  

      Jeste teda jestli mi povite, at vim do budoucna, ta delka 135 mm, to je delka toho rychloupinaku, ty kovovy tycky, na ktery to kolo sedi?

      A rovnou by me zajimalo, kdyz ten rychloupinak utahuju, tak je lepsi ho dotahnout co nejvic to jde, nebo zlehka?

      0 0
      • novas752  

        Ne to je delka naboje od kontra matice po kontra matici. Ten kus ktery je mezi patkama ramu. Samotna osa naboje je delsi zhruba o 1cm, rychloupibak je jeste delsi.

        0 0
      • mech1  

        Šířka náboje od jedné pojistné matice k druhé.

        0 0
      • virtualcop  

        S citem – měl bys ho došroubovat tak, aby si cítil, že páka začíná tak v půlce ohybu zabírat a dokážeš jí průměrnou silou dovřít.

        Pokud to utahuješ na krev – musíš tu páku dotlačit vši silou (viděl jsem i experta, co to „dobouchal“ kladívkem), tak jednak riskuješ, že dojebeš závit či dokonce osku ohneš nebo i přethrhneš, nehledě na to, že zrovna Shimano náboje (píšeš o ložiscích, ty levnější Shimana maj konusová – co tam máš za stávající náboje si nenapsal ani nenafotil), ale i klidně jiné typy nábojů s průmyslovými ložisky tím odpravíš celkem rychle.

        0 0
    • Nihilista  

      Tak vam vsem jeste jednou dekuju za ochotu. Upinaky asi radsi budu utahovat o neco min, nez jsem to delal doted. A zejtra zkusim zajet jeste do jinyho servisu, co mi na to reknou, kazdopadne, pokud to nebude oprava za par stovek, tak radsi koupim novy kolo, protoze do toho co tam mam se asi nevyplati cpat nejakou vetsi sumu. Jinak teda jediny co vyctu z tech soucasnejch kol je napis Profil a na naboji jeste Sealed bearing a race.

      0 0
      • scalar  

        A jak dlouho jsou ty náboje bez údržby?

        0 0
        • Nihilista  

          Neco se s nima delalo, ale asi to chtelo vic. Pouceni do budoucna. Jelikoz jsem tohle nikdy predtim neresil, tak mi nezbyva, nez se spolehnout na to, co mi rekne clovek, kterej se tim zivi.

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 1
    • scalar  

      Ještě jeden detail, takovéto levné sériové záplety je potřeba vycentorvat a nechat seřídti konusy.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Nihilista  

      Tak jsem to ze zvedavosti v praci premeril a sedi to presne skoro na milimetr 100 a 135. Vezmu teda ty co posilal Scalar. Ty prumyslovy loziska , chapu dobre, nepotrebujou zadnou udrzbu? Jenom az zacnou delat rachot, tak je nechat vymenit? nejaka vule kol u nich nehrozi?

      0 0
      • virtualcop  

        Všechny náboje časem potřebují nějakou údržbu – ty ložiska, O koužky, těsnění, prachovky… nevydrží věčně. Jen u hodně kvalitních (=dražších) nábojů to je většinou za delší dobu a k tomu lépe vydrží horší zacházení, terén, vodu, bahno atd.

        Že jsou ložiska „průmyslová“, správně řečeno spíše „sealed bearing – utěsněná ložiska“ znamená jen to, že je to nějaký průmyslový standard a má nějaký stupeň utěsnění proti prachu, vodě a bordelu a že tedy ložisko jako takové něco vydrží. Ale nesmrtelné fakt nejsou…:)

        0 0
        • Nihilista  

          Jasne, chapu, ze to nemam nadosmrti bez starosti. Kazdopadne ty konusovy se na zadnim kole neustale povolovaly, takze to kolo potom meli vuli. To u techto se bude stavat taky? A jak poznam, ze uz je s nima neco spatne, podle zvuku,nebo? Priblizne nejakej interval serivisni se da rict?

          0 0
          • virtualcop  

            Někdo nedá na konusy dopustit (v rámci výdrže), ale musí se umět správně dotáhnout.

            U klasických ložiskových nábojů se obvykle díky konstrukci nemá co povolovat.

            Že je s nima něco špatně poznáš podle zvuku, podle špatného chodu na prázdno atd. Jak dlouho ti vydrží opět záleží na typu a kvalitě náboje a především na jeho použití – asi bude velkej rozdíl, když s tím za sucha a pěkného počasí budeš korzovat na cyklostezce, nebo naopak skákat někde v terénu a blátě.

            Prostě tvoje otázky jsou reálně nepředpověditelné, protože je tam mnoho proměnných.

            0 0
            • Nihilista  

              Tak uvidime, pouzivam to celorocne jenom na asfaltu. Treba s nima budu spokojenej, a kdyz ne, tak nejspis priste zainvestuju do nejakejch lepsich. No u prodejce jsem na Scalarovo radu domluvil, at mi je pred odeslanim vycentrujou.

              0 0
          • Hrabex1  

            povolujici se konusy je chyba majitele nebo toho, kdo delal servis.

            0 0
            • novas752  

              Pokud to neni nějaký mizerný nepřesně vyrobený náboj což většinou je.

              0 0
              • adam320  

                Jj uz jsem zazil i novy naboje na kole vyndanym z krabice, ktery byly vpodstate po smrti z vyroby

                2 0
              • Baroninakolech  

                Tak on je docela rozdíl mezi kónusem na Ultegře nebo XT a tím samým řešením na nějaké noname číně za 100 kč/kus.

                1 0
                • novas752  

                  A hádej co se na kolech objevuje častěji. Drtivá většina jsou nejlevnější Shimana, Formuly a výrobci co se radši ani nepodepsali.

                  0 0
      • t29  

        Pokud máš šikovné ruce nebo šikovného mechanika, tak ti konusové náboje vydrží dýl, než průmyslové ložiska. Což souvisí s tím, že konusové ložiska mají větší kuličky a umí přenést i axiální zatížení, dají se seřídit = vymezit vůle.

        Pokud šikovné ruce nebo šikovného mechanika nemáš, tak ti náboje s průmyslovýma ložiskama vydrží dýl, než konusy. Pokud se objeví vůle, budeš muset z náboje vylisovat ložiska a nalisovat nové.

        0 0
        • virtualcop  

          …to je ale primárně dané kvalitou materiálů a celým zpracováním náboje – že tohle „dokázaly“ starší náboje v úrovni třeba Ultegra, XT od Shimana neznamená, že to samé zvládnou nějaké čínské noname z „bláta“.

          A průmyslová ložiska respektive náboje mají rovněž analogii – jsou náboje už z principu špatné, jak kvalitou zpracování, materiálem, použitými ložisky či vůbec návrhem sestavení, tak náboje výborné a dobou prověřené, co prostě vydrží desetitisíce km, bez nějaké velké údržby.

          1 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • novas752  

          No záleží v jaké disciplíně.

          A vzhledem k tomu že většina lidí jsou ignoranti tak nemůžou kónusový náby vůbec mít, to musí člověk kontrolovat daleko častěji než náboje s průmyslovejma ložiskama, která prostě vyměníš komplet celá a dáš tam nová – i tak se najdou ignoranti co s tim jezdí dokud se to nerozpadne a pak pláčou že nový náboj nebo výplet stojí hodně penízek.

          0 0
    • Nihilista  

      Tak prisly ty kola Nexelo. Dal jsem je na kolo a minimalne to predni se toci hrozne ztuha. Nevim, jestli jsem mohl udelat neco spatne. Ale kdyz to kolo roztocim rukou, tak se hrozne brzo zastavi, oproti jinejm kolum, a navic, normalne ty kola tak postupne zpomalujou, ale tohle se zniceho nic zastavi a celkove je proste citit znacne vetsi odpor. Zadni je na tom lepe, ale taky si nejsem jistej, jestli to neni horsi nez normalne. Je to na reklamaci? Doufam, ze mi ted nereknete, ze to je u levnejch prumyslovejch lozisek normalni. Jeste zkusim, jak se toci bez brzdovyho kotouce, ale zadnej zvuk, ze by to drhlo, tam neslysim.

      0 0
      • scalar  

        Po výměně kol je samozřejmě nutné znovu seřídit třmeny brzd. Není nic jednuduššího, něž zkusit, jak se točí kola v ruce, jestli volně nebo drhnou. Teoreticky můžou být i přetažená ložiska v nábojích, stačí povolit.

        Pak je tu ještě možnost, že se vylila Chuang-che, zaplavila sklad s ložisky a ta jsou vyrezlá, pak je to na tu reklamaci.

        0 0
        • Nihilista  

          Pokud by byl problem se serizenim brzd, tak bez brzdovyho kotouce by to melo jit dobre?

          0 0
          • kubad  

            a někde píšeš zda tam kotouč máš nebo ne?

            0 0
            • Vilém  

              Asi ma, kdyz nahore psal, ze ho sunda.

              0 0
              • kubad  

                jenže má už nové kola :D

                každopádně pokud to nebrzdí kotouč, má někde v náboji problém

                0 0
                • Nihilista  

                  Bez kotouce jsem to jeste nezkousel. Udelam to zitra v praci. A kdyztak dalsi varianta je teda zkusit povolit ty matky co jsou u naboju?

                  0 0
                  • kubad  

                    ne, dát to do servisu ve tvém případě

                    0 0
                    • Nihilista  

                      Nikdy jsi to neresil poprvy? Pretazeny loziska se povoli jak?

                      0 0
                      • Vilém  

                        Ok, tak se v tom hrab. Muzes zacit hledat, ktere objednas jako dalsi. Treba to, do tretice, klapne.

                        0 0
                      • kubad  

                        dej odkaz cos to koupil, nebudu to tady hledat, ale pokud je tam ložisko tak většinou nijak

                        0 0
                        • Vilém  

                          To co mu vyse poradil scalar.

                          0 0
                          • kubad  

                            to s pomohl :D

                            pokud je to na Novatec nábách tak s tím asi moc nenadělá. ale spíš to budou ty kotouče :D

                            0 0
                            • Nihilista  

                              Jo Novatec. Tak kdyz cloveku poradite co je potreba udelat, tak je aspon schopnej posoudit, jestli je v jeho silach to udelat sam, nebo ne.

                              0 0
                • Vilém  

                  A to psal u tech novych kol.

                  0 0
            • Nihilista  

              Jasne ze tam mam kotouce.Prehodil jsem ze starych kol na novy plaste, kotouce a kazetu. Dal na kolo a vsechno funguje, je to tichy, ujel jsem 70 km, akorat se hlavne predni kolo otaci ztuha.

              0 0
    • Nihilista  

      Tak to bylo brzdou. Podle navodu na serizeni se mi to podarilo opravit, mozna ne na 100%, ale dostatecne. Kola se toci krasne.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.