Zadní měnič - moc silné nohy? Nebo vadný kus? Nebo něco jiného?

26 nepřečtených
  • azmodan

    Dobrý den,

    jsem cyklista uživatel. Umím si vyměnit defekt na duši a tím to asi tak končí. Takže se v tom technicky bohužel nevyznám. Nicméně rád bych pochopil jednu věc. Mám problém se zadním měničem. Koupil jsem si kolo: https://rockmachinebikes.com/…-petrol-blue kde je zadní měnič Shimano Alivio RD-M3100 Shadow.

    Problém je následující: když do pedálu hodně zaberu začne mi přeskakovat řetěz. Kolo jsem kupoval loni v září a má najeto cca 1350km.

    Bylo už 2× v servisu. Jednou na garančí prohlídku po 200km, podruhé, když se mi vyskytl problém s přehazovačkou poprvé. Spadl mi řetěz, ten jsem nasadil zpět, ale musel jsem sundat zadní kolo. A od té doby to zlobilo. V servisu seřídili přehazku a nějakou dobu to bylo v pohodě, ale zase to zlobí…nechci každých 300km to kolo vozit na seřízení přehazdy a tak se chci zeptat…

    1. dělám já něco špatně? Standardně přehazuji tak, že změním převod a opatrně do toho šlápnu. Nepřehazuji v nejsilnějším záběru (i když se výjimečně taky stane)
    2. nebo je špatný měnič? Vadný kus a mám ho nechat vyměnit?
    3. nebo mám moc silné nohy a měnič to neudrží? (Což mi přijde jako nejvíc blbost, je ale pravda, že se občas bavím tím, že nějaké násypy šlapu ve stoje na nejsilnější převod, na který to zvládnu, typicky na „osmičku“ nebo „sedmičku“, kdy ještě rozumně jedu a těch cca 100m to vydržím
    4. nebo něco jiného?

    Díky za případnou odpověď

    Petr

    0 0
    • Bruca  

      Kolik má ten řetěz najeto? Máš měrku na řetěz? Mohl by být vytahany/případně sjeté malé kolečko na kazetě – hodila by se fotka kazety zblizka

      Koukni na ivelo.cz – tam je seřízení prehazovacky popsané i s obrázky. Na prehazovacce máš 2 šrouby – dotazy, aby řetěz nepadal do výpletu případně z malého kolečka na rám. Tím se nastaví, kam až přehazovačka může.

      Pak je šroub na bowdenu, kde nastavis přesnou polohu na pastorek na kazetě. Není to žádná raketova věda, koukni na to ivelo

      Anebo je ohla patka mezi rámem a přehazovačkou – zarad vepředu velký talíř, vzadu nejmenší pastorek a vyfoť přehazovačku zezadu souběžně s kolem. Aby bylo vidět, jestli není vyhnuta. To by se možná mohlo stát tím silovym spaním nebo když kolo blbe někde opres

      3 0
      • Markony  

        Možná špatné seštelované dorazy vytahaný řežte příčin muže byt hodině.

        0 0
        • Bruca  

          Já bych tipoval tu patku, že si ji rozhodi tím dupanim do kopce.

          0 1
      • azmodan  

        Díky za reakci!

        Řetěz má najeto stejně jako kolo. Nic jsem na něm ještě neměnil. Tedy cca těch 1350km.

        Tu přehazku vyfotím. Také díky za tip na web. Určitě kouknu!

        Ještě dotaz, tím silovým šlapáním se to může také stávat nebo je to blbost? Já se v tom vůbec nevyznám a tak nedokážu posoudit, jestli je ta přehazovačka dobrá nebo šunt…

        0 0
        • Georrge  

          Silové šlapání by přehazovačce nemělo vadit, tah v řetězu je totiž mezi klikama a kazetou, ke kazetě už se tak velký tah nedostane. Řazení v silném záběru už přehazovačce trochu vadí, víc to ale huntuje kazetu a řetěz (stejně jako to silové šlapání).

          Co přehazovačce vadí nejvíce, to je pokládání kola na zem stranou kde je přehazovačka, a potom různé rány z boční strany (o větve, když to někde nešikovně opřeš nebo přehazovačkou o něco zachytíš). Správně by se v takovém případě měla ohnout patka přehazovačky, která jde narovnat (pokud není ohnutá extrémně, ale to bys na tom kole nemohl ani jet). Levnější přehazovačky z horších materiálů se ale při takovém zacházení mohou ohnout také.

          0 0
        • jIrI___  

          Silové šlapání kořenová příčina zcela určitě nebude. Troufám si odhadovat, že závodníci tomu nakládají ještě o něco více a řetěz nepřeskakuje.

          0 0
    • Daf  

      Pokud to střílí hlavně na nejčastěji používaných převodech. Tak bude kazeta i řetěz KO.

      2 0
      • zdenek  

        Tohle ale bývá problém, pokud na starou kazetu nasadí nový řetěz. Pokud je obojí stejně staré, tak je to divné. By ten řetěz musel být extra nekvalitní…

        1 0
        • Destro  

          hele ani ne, právě že mě většinou takhle přeskakoval řetěz když byl vytahaný, a po výměně bylo všechno v cajku, prostě první bych řešil řetěz, a pak další… kluci to tu napsali dobře…

          0 1
          • Bildy  

            …tak mě to dycky střílelo, když se dala novější užovka na vytahaný pastorky…opačně nikdy ne, ale měním užovku když mám měrku na posledním zubu a né že propadne a ještě je tam mezera. Pak to střílet může, ale to je prasárna, jezdit takhle vytáhlej řetěz

            0 0
    • Georrge  

      Jak píše Bruca, zkus se naučit nějaké základy seřizování přehazovačky a měření řetězu. Na internetu je dost návodů a videí, takže by to neměl být problém zvládnout. A hodí se to, protože se pak můžeš vyhnout častému chození do servisu.

      1350km sice není moc, ale pokud tam byl opravdu levný řetěz (což bych i tipl), tak už může být po smrti a je potřeba výměna (otázka jak je na tom kazeta).

      0 0
      • Markony  

        Řetěz je tam KMC X –9 1350Km je dost jak piš pokud jezdí silově má to za sebou řetěz i kazeta .

        2 0
    • azmodan  

      Silově se snažím jezdit, ale ne pořád! To je fakt na zpestření. Ty 100m nájezdy (u nadjezdů přes silnici třeba) a nebo do kopce, kde dám převod nebo dva víc, než by bylo třeba na pohodlnou jízdu a ne vždy na tom taky stojím. To jen ty nadjezdy…

      Ale jestli jsem šlapáním odrovnal řetěz i kazetu za 1300km tak to je fakt nuda :( čekal jsem, že to vydrží aspon 10 000…asi mám fakt představy jak z kosmu :(

      ale zase jezdím celý rok, letos byla zima spíš takové chladnější jaro…stálo to i venku v –5C…možná i ty teploty to mohly rozhodit :(

      Každopádně díky za reakce pánové!

      0 0
      • Johny_r  

        10 000 může vydržet kazeta, když se včas mění řetězy. Levný řetěz může být po 1300 mrtvý, zejména když se šlape silově. Ale nemusí. Je potřeba to změřit. Měrkou nebo šuplerou. Ta přehazovačka je z levné řady, ale to neznamená, že by měla být po 1300 na výměnu.

        1 0
      • Georrge  

        Levné řetězy a kazety toho opravdu moc nevydrží (ačkoli ta kazeta při včasném měnění řetězu by mohla zvládnout více). Moje zkušenost je taková, že drahé řetězy vydrží déle, než několik levných řetězů za stejnou cenu. To samé u kazety (ale je potřeba se pak o ni starat, ať si ji nezničíš vytahaným řetězem).

        0 1
      • xtonda  

        Já mám na desítkový Shimano kazetě 11–42 najeto 15 000 a dojíždím 6. řetěz, takže 2500 na řetěz, jednou sem měnil 11z pastorek. 42z al pastorek už je pěkně jetý, ale zatím funguje.

        0 0
      • t29  

        https://www.bike-forum.cz/…tezu-shimano

        Obecně, řetěz vydrží spíš stovky kilometrů než tisíce. Když vyměníš včas a střídáš na jedné kazetě třeba tři řetězy, tak kazeta a řetězy dohromady zvládnou pár tisíc km než začne řetěz přeskakovat, ale deset tisíc sotva. Na dojížděcím kole (dojíždím celoročně, cca 2000 km) měním komplet pohon (řetěz, kazeta, kladky, převodníky) každé 2–3 sezony. Taky záleží v jakých podmínkách jezdíš. Mráz tolik nevadí, prosolená břečka nebo bahno vadí, a písek a prach slepený olejem vadí hodně.

        1 0
    • JachymP  

      Koupil sis nekvalitní kolo a máš na něm najeto za půl roku víc než průměrný uživatel takového kola najede za 10 let. Tohle je kolo na cestu k rybníku, ne na sport. Takže se moc nediv. Buď se o něj musíš starat (měnit řetězy to je úplný minimum) nebo si pořiď něco odpovídajícího tvému použití (ale i tak se o to musíš starat, jen je pravděpodobný že by ti třeba řetěz 1000 km vydržel, 1300 na mtb je už dost, to vydrží jen X01, je to samozřejmě individuální).

      1 3
    • azmodan  

      No jestli jsem si koupil nekvalitní kolo a jezdím na něm moc nebo je to naopak nedovedu posoudit a ve své podstatě to pro mě ani není důležité. Přecházel jsem z Dominátora, starého cca 15 let, kolo (myslím si, že tohle je přesně ono: https://www.mimibazar.cz/…ion-pro-2005), na kterém se již nedalo jezdit, mechanické brzdy, které co čtvrt roku střihly lanko a tak byla docela ruleta jet z kopce, nadřel jsem se jako kůň a divil se, jak mi jde kondice do pr****. Zkracoval trasy, vyhýbal se kopcům a skoro přestal jezdit…

      S tím kolem, co jsem si koupil se mi otevřely nové obzory. Ze Škody MB jsem přesedl do Škody Octavie posledního modelu. Aspoň tak na mě působí rozdíly v jízdě. Což vysvětluje i to, jak jsem od poloviny záři někdy do konce listopadu najezdil cca 1000km, něco, co jsem se starým kolem nedal za rok…

      Co jediné mě zaráží je citlivost zadní přehazky. To staré kolo neznalo servis, dělal jsem spoustu nesmyslných chyb, jako třeba mazání řetězu (podotýkám nikdy neměněného, za těch 15 let jsem třeba 8–10 000 taky najel) zásadně neočištěného nějakým sprejem na řetězy, mazání pastorků a přehazky přední i zadní tím sprejem atd…prostě katastrofa…ale kolo jezdilo, skřípalo a fungovalo jako silné posilovací zařízení. 17 palců, což samo o sobě pro mě také nebyl ideál…ale kdyby nebyly ty problémy s brzdami, zřejmě bych jezdil stále…jen míň a míň…ale to je otázka…spíš jsem se bál, že mi někde selže…ta dřina mi zase tak nevadila…prostě člověk nepolykal deseti tisíce km ročně…

      To nové kolo má tu přehazovačku strašně citlivou. To staré šlapalo „jak víno“. Přehazovalo ukázkově vzadu a vepředu jen neskákalo moc ochotně na největší talíř (mělo tři). To nové…už podruhé jsem ho dal na seřízení té zadní přehazky…nechápu to, i když jsem z něj jedno spadl (ale ne na stranu přehazovačky) a jednou mi spadl řetěz a abych ho dal zpět musel jsem zvednout zadní kolo…to se ale u toho starého nestávalo…nikdy! Asi jsem na to kolo jinak opatrný. Pán ze servisu hned v prodejně měřil řetěz, zažádal jsem totiž o jeho výměnu, a divil se, že jak na něm šlapu, že to ještě výměnu nepotřebuje…

      At tu ale nepíši román. Moc díky za rady, názory a tipy. Kolo nakonec skončilo v autorizovaném servisu. Pánové se mi o to postarají. Nejrychlejší řešení a s dnešní inflací těch pár stokorun…no čert to vem, hlavně at to funguje! Co mi konverzace s vámi dala je zápal pro to se něco dozvědět o tom, jak kola fungují, opravují, servisují, co si můžu udělat sám a na co „treba odborníkou“… Za tohle moc díky. Budu to tu pročítat a už jsem si na youtube našel i zajímavá videa. A třeba tu na Brněnsku a okolí najdu i nějaký nový a zajímavý trasy na to, kde to kolo huntovat :o)

      Takže díky!

      Petr

      0 0
    • azmodan  

      To své staré kolo jsem daroval chlapíkovi ve sběrném dvoře. Na rozdíl ode mě vypadal, že si ty štíplý lanka od brzd dokáže vyměnit a pak by to kolo mohlo způsobit ještě spoustu radosti…

      no a tady v tom videu to vypadá, že si to ten chlapík přece jen nechal spravit od profesionálů…takhle nějak to mohlo vypadat…ale jak jsem psal výše…s přehazo­vačkou jsem problém nikdy neměl!!!

      https://www.youtube.com/watch?…

      0 0
    • milan.v  

      Hele, je to určitě tím, že máš nohy jako konve, těch tvých nejméně 2000 W, co do toho dáváš, to prostě neudrží… ;o)

      Zadní měnič = přehazovačka

      Přední měnič = přesmykač

      2 0
    • azmodan  

      Na člověka, který se mi vysměje jsem čekal a přesně proto tohle vlákno založil. Díky, že jsi konečně dorazil!

      Ale pravda, neznalost neomlouvá! Říká se „na blbou otázku blbá odpověď“, tak co čekat…

      0 0
    • PLATYPUS3  

      K tomu čtvrtýmu bodu: mě s podobným problémem, hazka nešla seřídit na trekingovým kole, překvapil servisák s tím, že mám špatnou řetězovou linku, se podíval a hned to viděl.

      0 0
      • xtonda  

        Už se to tu řešilo, ale mě pořád nějak není jasný jaký vliv má špatná řetězová linka na řazení když řetěz nabíhá přes kladky přehazovačky

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.