Závodní mtb kola : bezduše x galusky

74 nepřečtených
  • destr

    Mám v plánu nechat si zaplést lehká kola s použitím pouze na závody, ale nevím, zda má cenu jít do galusek nebo ne. Do teď jezdím klasicky pláště s tmelem a spokojenost. Jedinej problém co se mi občas stal bylo vyzutí pláště na předním kole, což se u galusky téměř stát nemůže, ale jinak v galusce nevidím žádnou jinou výhodu – v případě říznutí neopravitelné a navíc cena lehké galdy je trojnásobná oproti plášti. Co sem hledal valivej odpor, tak sou na tom taky skoro podobně.

    Anketa: Takže co? Bezduše nebo galuska?

    11x
    37%
    19x
    63%
    0 0
    • destr  

      Pro pláště ještě hovoří výhoda ve vložení duše v případě neopravitelného dofektu.

      0 0
    • biker jura  

      nech si zaplíst klasický kola s frm nebo ztr ráfky. Já mám ted ty frm a z tech to nesvlíknu ani při 1 baru když se to o snažím rukou.

      0 0
      • jonti  

        Mensi doskok do zatacky a mas tam 20× takovou silu, rukou nesvliknes nic.

        Na maratony vozim a taky bych znovu bral klasiku ZTR a notubes.

        0 0
        • biker jura  

          taky vozím o pul baru víc když jedu. jinak jsem to zkoušel jen cvičně brzdit a zatáčet a gumy jsem ohnul až jsem se dotkl ráfkem země, ale ani se to neufouklo.

          0 0
          • Sgt.Marek  

            Taky mám ZTR a na tom klasický RR s Notubes a naprosto stejná zkušenost :)

            0 0
      • destr  

        No u toho frm sem slyšel, že nasadit tam plášt je docela „problém“.

        0 0
        • kubad  

          není, ani u FRM ani u NoTubes, používám několik let a v podstatě vždy rukou :D

          0 0
        • biker jura  

          to nevím kterej chytrák ti to řekl, pač se to tam nasazuje jak víno

          0 0
      • Venda  

        A jak to tedy sundaváš a měníš, když při 1 baru to dolů nedáš?

        0 0
      • Venda  

        A jak to tedy sundaváš a měníš, když při 1 baru to dolů nedáš?

        0 0
        • JakeF  

          Tak nějak bych tipnul, že je nejdřív vyfoukne…

          0 0
          • Venda  

            A čemu tedy říkáte 1 bar? 1 bar = 1 atm. To je prostě tlak okolí, ne?

            0 0
            • JakeF  

              Měřák ti samozřejmě ukazuje relativní tlak proti okolí. Takže 1atm znamená, že to je o 1atm vyšší tlak, než atmosferickej.

              0 0
              • Venda  

                Takže tam má dva bary. Tomu už pak rozumím, děkuju za ujasnění. Mně ale zatím měřáky (barometry) ukazovaly to, co tak doopravdy bylo. Mám asi štěstí.

                0 0
                • JakeF  

                  Lol, cože? :D Jakože když dáš měřák na vyfouklej plášť, tak ti ukáže 1 bar? To by ti ho měl ukazovat i když na něm není nic připojený :D.

                  0 0
                  • Tina  

                    možno má iba pumpu, kde manometer nezačína od nuly, ale od 1baru ;)

                    0 0
                  • Venda  

                    Jo nulu mi to neukazuje, začíná mi to na jedničce.

                    0 0
                  • MlokCZ  

                    Třeba má nějaké speciální zařízení, které obsahuje manometr + barometr a pak na displeji ukazuje součet naměřených tlaků (tlak v plášti + tlak vzduchu).

                    0 0
                    • Venda  

                      Nehledejte v tom složitosti. Prostě mám měřáky, který ukazujou skutečný tlak v nádobě (nic se nesčítá).

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Abys změřil absolutní tlak, tak bys musel mít takto kombinovaný měřák, protože jinak to ten absolutní tlak jen odhaduje (když to bere, že okolní tlak je 1 bar, což je jen ± autobus nejen dle počasí, ale hlavně dle nadmořské výšky kde to budeš měřit).

                        Hlavní ale je, že absolutní tlak je údaj nezajímavý pro měření tlaku v pneu, proto se používá u manometrů tlak relativní, který je ten který mě zajímá (dle toho se odvíjí všechny vlastnosti, tedy dle toho o kolik je větší tlak oproti okolí).

                        0 0
                        • JSt  

                          ten tlak v plastich je vpohode jeste. mnohem obtiznejsi je zmeritelna absolutni rychlost, aby se trapne nevztahovala jen k zemskemu povrchu. :-)

                          0 0
                • JSt  

                  zjisti si rozdil mezi barometrem a manometrem.

                  btw. chci ilustraci, jak jsi barometem meril tlak v gumach. ;-)

                  0 0
                  • Venda  

                    To je přece jedno jak tomu říkáš, hlavně že si rozumíme.

                    0 0
            • Seky  

              Nevím jestli to děláš schválně nebo, ne, ale dobře, asi by se správně nemělo říkat, že v plášti je tlak 1 bar, ale správně by mělo být, že v plášti je přetlak 1 bar. Doufám, že už to chápeš jako všichni normální lidi.

              0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
    • McBlacky  

      imho galusky mají smysl jen na top závodní XC, kdy se jezdí totální hrana, nízké tlaky a v obtížných pasážích UST/TLR podfukují kolem patek

      0 0
    • michal xtr  

      já mám obědnané mtb galusky, názory na ně se dost rozchází, tak to chci vyzkoušet sám.. Potom ti kdyžtak poreferuju :)

      0 0
    • ddan  

      Jestli nejste proti zkusil bych oživit toto téma.

      Má někdo více zkušeností s galuskami…?

      • Měsíc jsem zkoušel od Tufa XC2 plus – na suchém povrchu jako lesnístezky, lehčí terén jedou a drží výborně. I na přejezdech po asfaltujsou velice rychlé. Ale jak se objevilo mokro, tak alespoň u mě byla užjistota úplně v háji. Na mokrém a špinavém asfaltu to ujíždí do stranyjak blázen. Naráz jsem na zemi ani nevím jak. Nebo při sjezdech na mokrémšikmém povrchu lesních (******* jak se objeví navíc kořen) a polních cestsi nejsem vůbec jistý.
      • Teď zkouším novější Tufo XC5. Je o dost hrubší, ale i tak naasfaltu jede velice rychle. V lehčím terénu (pokud to jde nejezdím žádné„hrůzy“ :-)) o dost větší jistota. Podrží o proti XC2 vícev šikmém povrchu, ale zase jen než přijde mokro. Je sice na tomo poznání v mokru lepší, ale třeba na těch kořenech to taky ustřelíani nevím jak.

      Ve sjezdech to přikládám mé nevyjezděnosti, kdy hlava má blok a prostě to rychleji nedám (v porovnání se zkušenýma) a čím víc zpomaluji, tím je to i horší, ale jsou i daleko pomalejší, tak jsem s tím smířený :-).

      Jde o to, že mi připadá, že i XC5 (XC2 ani neřeším) na mokru drží podstatně méně než třeba co jsem do teď převážně jezdil na předu Maxxis Beaver. Vím, že je ideální a dělaný přímo do mokra, ale u XC5 taky píšou, že by měla být v mokru lepší.

      0 0
      • JakeF  

        Mám XC2 Plus a je to fakt guma především na sucho a tam jsou ty vlastnosti opravdu výborný, hlavně při opravdu ostrý jízdě, protože se nežvejkaj a nepodfoukne patka jak u bezdušáku. Na mokro fakt moc nejsou, ale to už je holt daň nízkýho vzorku a tvrdší směsi.

        XC5ky bych zkusil, to už by mohly být celkem slušný allround XC galdy, jenže Tufo mi přijde, že jde cestou přehnaný gramařiny. Klidně bych bral těžší, ale širší a odolnější. Takhle už řeším nový bezdušový kola a rozhoduju se, jestli si nechat oboje anebo ty 500km jetý Tufo s nepěknou ztrátou prodat…

        0 0
      • Tina  

        Jazdím tiež XC2 Plus. Podľa môjho názoru je však dezén XC2 vhodný viac na zadné koleso ako záberový plášť. Dopredu by som to videla skôr na nový dezén XC6. Zatiaľ však nie je v ponuke v odľahčenej verzii Plus.

        Výhody galusiek sa prejavia v technickom teréne kedy môžeš galdu podhustiť, aby lepšie držala. Každý závod (závodný okruh) však vyžaduje trochu iné tlaky a tak je na dosiahnutie žiadaného efektu potrebné trochu skúšať.

        0 0
        • JakeF  

          V podhuštění? Ti nevím, já naopak musím foukat galdy o dost víc, abych nechodil pořád po ráfku, jak to jsou strašlivý užovky. A XC6 na předek mi přijde celkem šílenost, tam nevidím důvod nedat rovnou XC5. Teda vidím, jsou jenom 2.0". Chtělo by to XC5 ve 2,2".

          0 0
          • Tina  

            Až také podhustenie som nemysela :) Ale klepnutie až na ráfik jeden krát na jedno závodné kolo je OK.

            XC6 je široká 2,2" a tak by nemusela byť špatná. Ale naživo som zatiaľ nevidela a tak zatiaľ iba hádam.

            0 0
            • JakeF  

              Já jí právě naživo viděl a ten vzorek je nizoučkej, toho bych se na předním kole fakt bál. Dopředu bych XC5 mohla být dobrá, ta šířka tam není potřeba, dost pobere vidle a aspoň se nežvejká. Zadek je ale otázka. Chtělo by to něco odolnějšího a ve 2.2". XC6 tak možná na pevný suchý povrchy, XC4ka o trochu lepší, ale univerzál to pořád nebude. A XC5ka už zas není ve 2.2". Navíc má i nižší TPI a vzhledem k šířce i trochu vyšší váhu, tak by mohla i něco vydržet, jen prostě ve 2.2" není :(.

              Já bych to aktuálně viděl tak, že mít dvoje kola, jako univerzální vozit XC5/Maxxis Ikon, do většího bordelu Maxxis Ardent/Maxxis Ikon a na sucho XC5/XC6 nebo XC4.

              0 0
              • Tina  

                Jakube, ten dezén XC6 je nízky iba v strede, alebo aj po bokoch? Ja som ho zatiaľ videla iba na obrázkoch, ale hodne ma láka. Na upravené XC okruhy by mohol stačiť, či? Škoda, že zatiaľ nie je v odľahčenej verzii Plus.

                Ešte otázka. Máš galdy nalepené páskou Tufo? Už si niekedy skúšal vymeniť galusku nalepenú páskou Tufo odlepiť a nalepiť druhú? Vraj tá páska drží veľmi dobre a odlepiť ju za jazdy v prípade defektu je podľa Iva Caudra z Tufo prakticky nemožné.

                0 0
                • JakeF  

                  Ty boční jsou vyšší, ale ne o moc. Dost bych se bál, co bude dělat pod brzdou a vzhledem k tomu, že vepředu není valivej odpor takovej problém, tak bych o tom uvažoval fakt jedině dozadu. Co se týče Plus verze, tak nevím, jestli to je až taková škoda, ta plusková verze mi přijde, že má odolnost na úrovni Furious Freda.

                  Nalepený mám, ale zatím jsem to neodlepoval. Co se týče odlepení v případě defektu, tak zatím mi při defektech na ráfku zůstala, ale vím o dvou lidech, co se jim galda odlepila normálně při jízdě. Ale oba tomu dávaj opravdu dost zabrat, takže to nejspíš nebude častější problém, než zutej bezdušák.

                  0 0
                • ToBla  

                  Je pravda, že už se několika lidem zula za jízdy, ale to bylo z jednoho důvodu. Galuska jde velmi špatně po defektu sundat, rukou nemáš v terénu vůbec šanci. Tak je na to takovej trik, páska se nelepí úplně dokola, ale necháš část ráfku (tak do 10ti cm) bez pásky. Pak třeba při maratonu když máš náhradní galdu máš šanci to sundat a vyměnit. Pokud vím, tak to byly právě ty případy kdy galusku svlíkli.

                  0 0
                  • JakeF  

                    Píšeš nesmysly. Galuska jde sundat rukou a pokud někdo nechává část ráfku bez pásky, tak to rozhodně není nic, co by výrobce doporučoval. A vůbec si nedovedu představit, jak by to někdo měnil při maratonu. Ono zout galdu, sundat zbytky lepidla z ráfku, nalepit novou pásku a odstříhnout (čím?) přebytečnej konec, promačkat pásku aby seděla, pak tam vůbec natáhnout novou galdu (celkem boj), nafouknout, vyrovnat, vyfouknout, sundat krycí pásku a znova nafouknout – to není práce na 2 minuty :D.

                    Jinak Tino, v případě defektu to fakt drží na ráfku celkem spolehlivě, jsem to neplánovaně dvakrát ozkoušel :D. I když to sundaváš, tak spíš než prudce škubnout, jak to je v případě defektu, tak to chce zatáhnout a ono to lepidlo pomalu postupně povoluje.

                    0 0
                    • ToBla  

                      Píšu, jak jsem slyšel.. Třeba Zdenda Kříž vyhrál na Tufo první ročník 1000miles. Měl za celej závod 1defekt. Takže samozřejmě musel vše vyřešit v terénu. Jinak on vozí na odstranění galusky nůž, bez toho prý ji není schopnej sundat.

                      0 0
                      • JakeF  

                        Tak tam celkem chápu, že vez náhradní galdu. Na normální ježdění bych to moc nechápal. S nožem to určitě bude rychlejší, ale pokud vozí Tufo lepící pásku, tak pochybuju, že by to rukama nesundal.

                        0 0
                      • McBlacky  

                        jsme nad tím často přemýšlel že se mu to vyplatí váhově vozit náhradní. ale je fakt že v tý extrémní unavě vozit lehký TLR je risk. Já na Loudání vozím UST a tam už to váhově je blbý jak celkově tak rotační hmotnost, ale zase jistota prasení i v noci :)

                        0 0
                    • ToBla  

                      Nelepit pásku samozřejmě není doporučení výrobce. Jinak co se týče odolnosti, tak je vyzkoušený, že výrazně míň defektů mají lidi pod 70kg váhy. Naopak vyžší váhy maj s galuskama dost problémů.

                      0 0
                      • jonti  

                        nebude to tím, že Tufo dělá takové strašné užovky?

                        0 0
        • JakeF  

          Tak jsem to schválně hodil na váhu, XC2 Plus sundaná z kola 638g (udáváno 520g), je v tom teda nějakej tmel a zbytky lepidla, ale pořád mi to přijde o dost víc. Nový XC5ky 610g proti udávaným 590g už v pohodě. Akorát jsem si teda od XC5 sliboval výrazně vyšší odolnost, což vzhledem k těm gramům nevypadá :(.

          0 0
          • Tina  

            XC2 Plus (2 rôzne kusy) bez tmelu…

            0 0
            • JakeF  

              Hm, zajímavý… Asi to bude ten tmel, nalil jsem ho tam hromadu a stejně to nedrželo…

              0 0
        • JakeF  

          Btw, nenasazoval někdo XC5ky na zadní kolo? Nejsou tam žádný šipky a na fotkách jsem to viděl daný jakoby po směru šipky vzorku, nezkoušel to někdo dát proti šipce?

          0 0
      • JFtryall  

        Ja bych galdy nehrotil, pokud nemas super zdroj na nakup, tak to jsou vyhozeny prachy. Pokud mas rafek co dobre tesni, tak bezduse jasna volba. Foukam podle toho jak mi zvoni rafky, ale nikdy jsem na predek nedal vic nez 1,7 barmana. A neufouknul jsem to. Jezdil jsem klasiku 29er RoR 2.25 a RaR 2.25, oboji EVO. Oproti galuskam maji vetsi objem, valivej odpor 100 pro srovnatelnej a odolnost urcite srovnatelna. Navic s touhle kombinaci se da jezdit vsechno a i za mokra to funguje fakt dobre. Galuskam bych se vyhnul, ale chapu ze to ma kouzlo.

        0 0
        • kubad  

          +1

          0 0
        • shcorepi  

          Jezdím galusky jenom na silničce, ale tam co hlavně vnímám je, že je galuska mnohem odolnější na defekty, než plášť. Asi to bude hlavně tím, že ráfek nemá tak ostré hrany, aby se o ně přerazila, což bývá vetšinou příčina defektu. No a to pro závody musí být jasné +.

          0 0
          • JakeF  

            To u bajku moc neplatí… Bezduše taky necvakneš, respektive můžeš procvaknout plášť, ale to už je taková rána, že v galdě by už byla díra dvakrát.

            0 0
            • McBlacky  

              budu ti ty necvaknutý dávat k proplacení jo :)

              ale ne zas tak hrozný to není, vychází to na jednu ročně, kterou jebnu o ráfek, že je na vyhození, ono by to šlo i zalepit, ale vetšinou ta spodní díra je u patky a tam to nezalepíš, horní blíž běhounu je ok

              0 0
              • JakeF  

                Vždyť to píšu, že to jde, taky už se mi to kolikrát stalo. Jenže vždycky to byla rána, že si myslím, že by to nevydržela ani galda.

                0 0
    • BOTAnick  

      Minulý rok jsem dvakrát na závodech procvaknul o ráfek ZTR CREST i plášť. Jednou Cont race king RS. Vzorek krásnej, ale plášť je volnej, nahodíš ho rukou, ale vůbec se nehodí jako bezdušák jak psali na kolokramu. Uchází okolo patky i bokem i po několikatýdením mlíkování. Pak jsem procvaknul dokonce Specialized fast trak s-works. Vzdy 2atm 80kg, 29 2,2 šířka. Také proto letos zkusím galdy. Ráfek remerx 500,–..404g nebo Force karbon 4000,–…345g :-). Vozil jsem ZTR CREST 380g. Premýšlel jsem i o AC MTB RACE 360g nebo zajímavé AC wide cca 410g. Ale kdyz ho zničím, novej stojí 4000 min…za hlínu to se mi nechce. galdovej zničím těžko…doufám.

      0 0
      • BOTAnick  

        Jinak mám zkušenosti se spoustou pláštů jako bezdušáky na ZTR CREST. Fast trak SW drží tlak perfektně i bez mlíka Schwalbe ralph i ron i OEM z novejch kol taky dobře. Někomu to prý teče(schwalbe OEM) jak cedník, asi mám štěstí.

        0 0
      • Dejv94  

        Procvaknout plášť a nezníčit Cresta (nebo ho aspon netuknout) je teda umění…

        0 0
        • McBlacky  

          ani ne, už jsem takhle popravil dva ralfy a jednoho rona :/ a to si nemyslím, že jezdím jako prase.

          0 0
        • JakeF  

          S S-Works gumou nebo EVO Schwalbe se to dá…

          0 0
          • Dejv94  

            Mě se teda taková věc povedla jednou, odnesla to i patka ráfku.

            0 0
            • BOTAnick  

              jj většinou to odnese i patka pláště a je to cvaklý těsně nad patkou což se blbě lepí.

              0 0
        • jonti  

          Takovy problem to neni. Sle zas vetsinou to slo jeste zalepit, nebo se to zalepilo tmelem. Tuknuti moc nevadi, ten muj je uz spis takovy n-uhehlnik.

          0 0
    • BOTAnick  

      Jedině galdy.

      0 0
    • laczslo  

      jezdim nejaky patek na galuskach, takze:

      • sundavani v pohode jak s tufo paskou tak lepidlem, problem je spis ocisteni zbytku lepidla nebo pasky z rafku
      • na diry od trnu apd.,ktere jsou na behounu pohodlne staci mliko, co se nalije dovnitr, clovek pozna ze pichnul az doma kdy si vsimne podhusteneho plaste. Takovou komedii, ze by nekdo menil galusku na zavode sem jeste nevidel, na to je potreba klid a trpelivost. Stejne tak kdyz se vyzuje bezdusak, tak bez vysotlake pumpy jste vetsinou taky nahrani
      • vyfouknuta galuska se sama od sebe z rafku rozhodne nevyzuje, ale muze se vyzout za jizdy nafouknuta (neveril sem , dokud sem sam nezazil na kamenench v novem meste), nastesti, pokud se lepidlo hned nezasere nejakym bahnem nebo jehlicim, tak de zase natahnout zpatky, dofouknout a drzi
      • proseknutou galusku na bocnici od rafku sem jeste nevidel, a pokud nekde uvidite v rezu galuskovy rafek tak pochopite ze to ani nejde, o kamen proseknout samozrejme jde.
      • co se tyka dezenu, tak je to zoufalstvi, bud je dobry vzorek (schwalbe racing ralp, nebo tufo xc5) ale jsou jen 2.0" nebo maji 2.2" ale ty vzorky nejsou vubec do bahna (XC4, XC6). Driv se jeste vyrabela XC3, sice jenom 2,0" ale poradny traktor, bohuzel nevim proc ji prestaly vyrabet
      • takze pro nemehlo co ma kolem 100kg a profi zavodniky jsou idealni, ostatni at si koupi bezdusaky, vyjde to levnejc
      1 0
      • IMHO  

        Aaa, klasické téma potisícáté :D K tomu jen dodám, že:

        …dneska ještě někdo vozí galusky? Vždyť je to mrtvá větev :D

        I mezi profi závodníkama už celkem rarita. A co se týče údržby, jsou blbuvzdorný spíš bezduše. Navíc dneska už je i v nižších cenových kategoriích kol vše TLR. Fakt se tam toho nedá moc zkazit. Takže jediná reálná výhoda gald proti bezdůším zůstává možnost dojet závod na prázdný gumě. Jinak jsou bezduše ve všem lepší. Tak to prostě je.

        0 0
        • Pijer  

          Je pravda, že když by v současnosti byly galdy minimálně srovnatelné, tak první, kdo je vozí befelem je Kolín. Takhle fasují a musí vozit Tufácké bezduše......

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.