Zkrácení představce-ovladatelnost

64 nepřečtených
  • Vector95

    zdravím, chci koupit představec ritchey wcs a chtěl bych ho kratší než mám na kole nyní. nevím ovšem jak moc se projeví zkrácení představce na ovladatelnosti kola. někdo mi říká že když zkrátím jen o půl cm že už je to na kole hodně znát. jedná se mi o to abych měl vzpřímenější posez a kolo bylo hravější,ale zase se mi nepřevrátilo i do malého kopce. ptám se tedy o kolik cm mohu zkrátit představec. nyní mam na kole 105 mm dlouhý a přemýšlel jsem o 90mm. není to už moc drastické??

    0 0
    • bluma  

      Otázka jak moc jsi na tom teď nataženej a co od té změny čekáš. Já osobně mám 90mm jako ideál, ale na druhou stanu mám relativně dlouhý rám. A taky teda nejsem žádný závodník. Ovladatelnost to určitě posune o dost velký kus. Btw, mám jednu 90ku na prodej :-)

      0 0
      • Vector95  

        já už mám právě v jednom obchodě zarezervovaný wcsko v bílý barvě za výbornou cenu . takže kdybych vzal tu 9ku zlepšila by se ovladatelnost ale jak by to třeba potom bylo při jízdě do kopce. mam spešla fsr full 120mm xl rám tak si myslim že by se to nemuselo překlápět ale nevim furt. ještě k tomu posedu: připadám si trošku natáhlej.

        0 0
        • vikicek  

          Podle mě to moc hrotíš .. já měl 11cm, koupil sem 10cm a sem spokojenej, všimneš si hlavně toho, že nejsi tolik natáhlej, jinak v podstatě nezaznamenáš .. ve sjezdu na nějaký zkoumání mikroskopických změn v ovládání stejně čas nemáš

          0 0
          • Vector95  

            ok to sem chtěl slyšet :-D dikes oboum ;-)

            0 0
          • bluma  

            Já změnu z 10 na 9 poznal docela razantně, když jsem měl na Treku 10cm, tak jsem byl vyloženě nešťastnej, neohrabany, nataženy… S 9kou super. Ale roshodně je to hodně subjektivní a člověk to pozná jedině sám, to se na foru nedobereš té pravé cesty :-)

            0 0
            • vikicek  

              To je pravda, je to silně subjektivní. Mě se ale fakt nezdá, že by to nějak hodně ovlivnilo ovladatelnost .. ono je taky možná rozdíl přecházet z 10 na 9 oproti 11 na 10. Čím menší představec, tim je to asi znatelnější .. ale třeba je to blbost :)

              0 0
        • MlokCZ  

          Ve výjezdu pokrčíš o trošku více ruce než teď a tím dosáhneš s kratším představcem zcela totožného stavu jako s tím delším, tedy těžiště ve stejné poloze.

          0 0
    • šlapatko  

      Jezdil jsem 12cm, vyměnil za 9cm,vyhodil jeden kroužek pod představcem a kolo je ovladatelnější­.S překlápěním není žádný problém.To dříve dojde síla v brutálních kopcích:-)

      0 0
    • Oakey  

      Dle mojí zkušenosti, čim kratší představec, tim lepší ovladatelnost (počítám, že pro zklidnění řízení budou min 660 řídítka)… z kopce.

      Pro dobrou stopu do kopce tak od 50 vejš do 100, což chápu jako osobní limit pro dobrou ovladatelnost, která jde taky ruku v ruce s tuhostí pro danou dýlku.

      Momentálně jezdim XC/AM s 90 Syncros AM spolu s 685 řídítkama a možná bych ten posed ještě trochu zkrátil…

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Shooter1  

      Taky jde o to, co si kdo představuje pod pojmem ovladatelnost. Jestli to znamená, že je přední kolo živější, tzn. na malý pohyb řidítky hned reaguje větší změnou směru nebo naopak že se lehčeji ovládá/zatáčí.

      Pravda je, že nemám praktické zkušenosti s různě dlouhými představci na jednom kole. Ale selským rozumem lehce šmrcnutým fyzikou bych řekl:

      Čím kratší představec, tím menší je páka, kterou točím se sloupkem vidlice (a tudíž celým předním kolem), tedy musím na řidítka působit větší silou (jde to tíž), ale už malý pohyb řidítek vyvolá znatelnou změnu směru.

      Naopak mám-li delší představec, mám větší páku, tedy zatočit jde lehčeji, ale zase musím s řídítky „hejbnout“ víc do strany, abych zatočil stejně jako s kratším představcem.

      0 0
      • Tygr  

        potřeba to pořádně klopit a rodlama ani nemusíš moc hejbat…:) já tet experimentálně poladil představec o 1 cm do plusu, tak sem zvjedavej co to semnou udělá…

        0 0
        • JakeF  

          :-D

          0 0
        • Shooter1  

          Tak si pořádně utáhni hlávko a zkus řídit jen klopením … :-)

          0 0
          • kubad  

            neudržíš stabilitu, ale kolo by zatáčelo :)

            0 0
            • Shooter1  

              Když bude přední kolo na fest rovně, tak nezatočíš i kdybys to položil jako Rossi.

              0 0
              • mr.antik  

                když bude na fest, tak nezatočíš ani řidítkama

                0 0
                • Shooter1  

                  Já teď přemýšlím, jestli jsem nenapsal blbost. Ale nějak si nedokážu zdůvodnit, proč by mělo kolo zatáčet jen a pouze tím, že je položené na bok…

                  0 0
                  • mr.antik  

                    tak to zkus

                    0 0
                  • JakeF  

                    Taky si myslim… Náklon slouží jenom k tvorbě síle opačný k odstředivý síle. Náklonem akorát změníš část pláště, po který jedeš, pokud by to tak fungovalo, tak by ti kolo zatáčelo i kdybys jel kolmo na sráz…

                    0 0
                    • JSt  

                      reknu hodne malo… stopa

                      0 0
                      • pepek  

                        Tak tady je to fakt málo, asi :-)

                        0 0
                      • JakeF  

                        pokud bych ti řek stejně málo, tak řeknu: „jaká?“ :-) pokud budeš mít přední kolo rovně a jen se nakloníš do strany, tak za předpokladu, že máš stejný pláště se akorát změní ta část pláště, po který jedeš (a posuneš se cca 3cm do směru náklonu, ale pojedeš pořád rovně)… Jde jenom o to, že v náklonu automaticky točíš řidítka do směru, abys vytvořil odstředivou sílu, která tě udrží na kole, abys nespad.

                        0 0
                        • pepek  

                          Právě v tom náklonu za tebe točí řidítky ta stopa, ani o tom nevíš. Jaká stopa? – viz autoškola :-)

                          0 0
                          • JakeF  

                            O tom nic neřikám… V tom se shodnem. Bavíme se ve větvi reagující na příspěvek „Tak si pořádně utáhni hlávko a zkus řídit jen klopením … :-)“ Což se shodneme, že nejde, ne? A o tom tu mluvim…

                            0 0
                            • pepek  

                              Píšeš: „že v náklonu automaticky točíš řidítka do směru, abys vytvořil odstředivou sílu,“. Já jen napsal, že netočíš ty, ale ta stopa. Když stopa nebude, budeš muset točit sám. Odstředivá síla vznikne sama pohybem hmoty po křivce. Slovo „jaká?“(stopa) mi připadlo, jako že nevíš, co ta stopa je. Víc nic.

                              0 0
                              • JakeF  

                                Jo, vždyť jo… Každopádně bez otočení řidítkama jenom náklonem prostě nezatočíš. Že s nima nemusíš točit rukama je jasný každýmu, kdo někdy jel bez držení řidítek :-).

                                0 0
                                • mr.antik  

                                  No myslel jsem že právě to tady od začátku jde :-)

                                  0 0
                                  • JakeF  

                                    Jo, mluvili jsme každej o něčem jinym :-). Ale tak už se to vyřešilo…

                                    0 0
                        • McBlacky  

                          jake tak se podívej na motorky. Myslíš že když berou lehkou točku v 200+ tak hnou řidítky?

                          0 0
                          • JakeF  

                            Dočti si to celý ;-).

                            0 0
                          • Stancek  

                            Aby se to tady jeste vic zamotalo :-)

                            Kdyz na motorce v 200+ beru lehkou pravou zatacku, tlacim pravy riditko dopredu, jako bych chtel tocit doleva…

                            0 0
                            • fousek  

                              jezdit driftem zatacky kolem 200 to uz je slusnej level

                              0 0
                              • Stancek  

                                Chytit drift, tak mam bud hnedy sedlo, nebo uz mi to bude jedno :-) Navic na te moji starence by to mozna ani neslo, ale fakt zatacku zacinam opacnym impulsem do riditek, kor ve vetsi rychlosti, pak se tam lip slozi.

                                0 0
                  • op  

                    Kdyby jste meli zajem, muzu ofotit par stranek z knihy „Mastering MTB Skills“, kde to Brian Lopez pekne vysvetluje ..

                    0 0
              • Tygr  

                já měl na ukrajině takoví kolečko na hlavový trubce z boku a to když si zatočil, tak si parádně utáh řízení. sice nevím moc na co to bylo, ale používal sem to často…:)

                0 0
      • Ruprt2  

        sílu páky bych tam netahal.

        Přece se nenadřeš při točení rodly ať už je představec jakýkoliv ne?

        0 0
      • DaSnail  

        …lehce šmrcnutým fyzikou…

        keby si to šmrncol pytagorovou vetou, možno by ti vyšlo že pri predstavci dåžky 12cm bude páka väčšia oproti predstavcu 6cm o cca 4,5–5,7% takže zanedbateľne­. ;o)

        pri menších rozdieloch dåžky predstavcov bude rozdiel ešte menší.

        to už bude mať imho väčší vplyv tuhosť bowdenov

        0 0
        • Shooter1  

          A proto i vliv na ovládání kola bude zanedbatelný …

          Já s tebou souhlasím, nikde netvrdím, že je to nějaký velký rozdíl.

          Začali tu s tím jiní, že o centimetr větší/menší představec změní drasticky ovládání kola… Ale to spíš tím, že se změní posed a ne jen tou změnou délky představce.

          0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
      • Hroch obojzhivelnyj  

        No ale kdyz si prehmatnes z gripu na rohy nebo dokonce na silnici z horniho uchopu na paky tak se ti zmeni parametry mnohem drasticteji nez kdyz zmenis predstavec o jeden dva cm. Nikdy mi nevadilo ze by se kolo zacalo chovat jinak.

        0 0
    • mr.antik  

      Mně se zase zdá, že dlouhej představec při ostrém zatočení (třeba k 90 stupňům) už dost zahejbe s těžištěm, no stejně je jednodušší to zkusit než to nějak počítat :-)))

      0 0
      • Tygr  

        týjo, kama to jezdíš, že točíš vo 90 stupňů…

        0 0
        • mr.antik  

          no tak 80 :-)) Třeba když se chceš na cestě otočit

          0 0
          • Tygr  

            no tak mylim, že při otačeni v rychlosti nula je fcelku jedno jak dlouhej je představec. jen se trošku víc předkloníš. ale na výsledek otočky to bude mít zanedbatelnej vliv… to už víc otočku na cestě ovlivní počet vypitejch pif na občerstvovačkách…

            0 0
            • DaSnail  

              neni to jedno

              0 0
              • Tygr  

                neni… při ototčce je důležitý mít těžiště v ideální pozici… je potřeba do tý cyklistiky vnést trochu elegance…

                0 0
                • mr.antik  

                  …a proto mám představec 65mm

                  0 0
                  • DaSnail  

                    ešte elegantnejšie by si vyzeral, keby bol ten predstavec biely a otočený do negativu…;o)

                    0 0
                    • mr.antik  

                      no jasně, aby byl ještě bílej a já měl bílý botky a oholený nohy :-))

                      0 0
    • Hejdik  

      Prošel jsem osobně výměnou představce ze 100 na 80mm.Zpříjemnil se mi posed a otáčení řídítky se stalo lehčí a kolo je mírně hravější,protožre lépe reaguje na podněty při řízení,což je vzhledem ke zkrácení představce logické.

      Pokud vozíš představec otočený nahoru a bojíš se,že by ses zvedal při prudkých výjezdech,tak ho stačí otočit dolů,tím se zachová hravost kola.

      0 0
    • buzekpar  

      Na ovladatelnost má podle mně větší vliv šířka řidítek, než délka představce, pokud vyloučíme nějaké extrémy.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.