Ahoj, dávám tady mého zimáka. Pokud by někdo o tom uvažoval snad najde inspiraci…
Je to již můj druhý, který jsem skládal. První měl své mouchy, ze kterých jsem se chtěl poučit. Byla to úprava klasické silničky FAVORIT.
Určení kola je jasné. ZIMÁK – najíždění kilometrů za každého počasí. Váha není důležitá, ale důležitá je spolehlivost, jednoduchost a snadná údržba. Díly co dům dal, nebo základní.
Po zkušenostech se silničním rámem jsem zvolil trekingový. Má více místa na sníh mezi vidlicema. Chtěl jsem koupit starší kolo, ale našel jsem ve sběru vrak za 100,– Kč. Po opískování jsem dal pro lepší viditelnost červený komaxit.
Kola jsem chtěl osadit většími pneumatikami. Není nic horšího, než měnit duši v zimě kvůli defektu. Ty malé kamínky jako posyp řežou někdy jak sklo. Takže tekingové pneu. Vzorek ani hrubý, ani jemný – kompromis něco mezi. Rozdíl ale mezi silničníma a trekingovýma pláštěma je enormní. Díky menšímu tlaku a většímu objemu nesrovnatelné pohodlí. Nezapomněl jsem na trekingové duše, zvolil jsem autoventilek – můžu dofouknout i na benzínce…
Důležitou věci jsou blatníky. Přední se zástěrkou co možná nejdelší. Při průjezdu loužema jinak voda stříká na návleky bot v nejnižší poloze klik. Pro lepší manipulaci s kolem do výtahu jsem zástěrku na zadní kolo nedával. Jezdím sám, takže nikoho vzadu vodou necákám.
Měl jsem k dispozici starší trojpřevodník, tak jsem ho tam dal. V zimě se jezdí frekvenčně, takže lehčí převody mi nevadí. Naopak v některých kopcích jsou velkou výhodou. Kopce v zimě moc nejezdím, takže těžké převody mi ani nechybí.
Řadící páčky jsem dal s MTB. Byl je trošku problém na řidítka dostat, ale pilníček to vyřešil. Nechtěl jsem investovat do duálu, a páky na spodní trubce rámu jsou moc nízko. Při potřebě rychlé změny převodů není čas hledat páky někde dole. Na řidítkách mi nevadí, rychle jsem si na to zvykl – až se bojím sednout na silničku s duálama :-)
Brzdy jsem chtěl cantilevry – mají více místa pro sníh, a ten tam nezůstáva. Sehnal jsem CODA, ale jsou citlivější na seřízení a „bordel“, takže jsem je nechal akorát vepředu, dozadu jsem dal rači základní cyklokrosové a jsou bez problému.
Přehazka je nejlevnější, ale překvapila mě. Hází jak moje XTR, možná líp. Váha je mi šumák, jak jsem psal, ale funkčně bych nechtěl jinou. Přesmyk je taky asi základ, byl už na rámu. Nechal jsem ho a hází jak hazka – perfektně.
Světla jsem si oblíbil nejlevnější MRX za 100,– Kč/ks – mají stroboskop. Ten používám do města a na osvětlených silnicích. V úplné tmě jezdím málo, ale stačí. Přemýšlím ale nad něčím výkonnějším. Tohle světlo je sice slabší, ale má výhody. Mám sebou jednu sadu baterií a tužkové baterky když tak koupíte na každé benzínce, nebo v supermarketu. Můžu jet kdykoli a nemusím hlídat nabití akumulátoru. Zadní světlo klasika, rovněž na tužkové – vydrží celou zimu + zadní blikačka na přilbě.
Jinak jsem se snažil dát co nejvíc reflexních prvků a odrazek. Tachometr jsem nechtěl, v zimě je jedno jak rychle jedu – zbytečně bych se stresoval a kilometry již ze svých oblíbených tras znám. Košík sice mám, ale vozím batoh s nejdůležitějším nářadím a camellbag – déle zůstane pití teplé. Po dvou hodinách je pořád teplé, po třech vlažné. Do camelbaku by se nemělo dávat horké pití – vím, ale je to nejlepší varianta jak uchovat teplý čaj.
Takhle jsem na něm najel zatím jenom 2.000 km, ale bez sebemenšího problémů. Po každé mokré projížďce ho osprchuju a kartáčkem na nádobí a jarem umyju, zbytek dočistím hadříkem.
Pak se sprchnu já. Tušíte správně – manželka ma radost že jezdím :-) ale ne, vanu samozřejmě dám dopořádku :-)
Pokud jsem někomu dal trošku inspirace, nebo přispěl radou, jsem rád. Není sice nejhezčí, ale svůj účel plní dokonale…
(vloženo 13.3.16)
Značka | SUPERIOR |
Rám | ocel, trekking |
Vidlice | ocel |
Hlavové složení | závit |
Kliky | SHIMANO 700cx, 170mm |
Středové složení | SHIMANO, zapouzdřené |
Přesmykač | SHIMANO |
Měnič | SHIMANO SIS MEGARANGE |
Řazení | SHIMANO 3x7 |
Převodník | 20/32/42 |
Kazeta | SHIMANO MF-TZ21 13-28 |
Řetěz | FSA |
Náboj přední | SHIMANO WR-RS10 |
Náboj zadní | SHUNFENG |
Brzda přední | CODA, cantilever |
Brzda zadní | SHIMANO BR-CX 50, cyklokros |
Brzdové páky | MODOLO |
Ráfek přední | SHIMANO WH-RS10 |
Ráfek zadní | REMERX TAURUS 622x14 |
Pedály | SHIMANO PD-A515 |
Řídítka | NO NAME |
Představec | ZOOM AHEAD + redukce |
Sedlovka | ZOOM AL |
Sedlo | PELLS Long way |
Pláště | CST 700X35C |
Dendajs: libi se mi popis kola i tvoje dalsi slova zde v diskuzi ke kolu. Vsechno ma hlavu i patu. Palec nahoru!
Jinak ještě k singlespeedu: Jako dnešní módní, nebo moderní doplněk cyklistiky super. Dojíždění do práce – super. Učí to člověka jinak myslet atd. atd…
Líbí se mi myšlenka jednoho převodu jako zamlada na SOBI 20, nebo BMX, ALE… jako zimáka ale v žádným případě, alespoň jako nástroje pro cyklistický trénink! Jezdím 60–80km každý druhý, třetí den – celoročně. Zimní období je specifické tím, že má člověk větší energetický výdej (vlastní jízda + zahřátí organismu). Síly můžou rychle odejít a je potřeba se tomu přizpůsobit.
V zimním období se trénuje vytrvalost, jezdí se ideálně roviny, pokud možno frekvenčně bez silového šlapání. Proto je důležité volit převod podle situace tak, abych šlapal dle svých možností a mohl si jej kdykoli dle situace (sklon silnice, vítr, moje fyzická situace) upravit. Pokud bych neměl možnost řadit, sám bych si zkracoval kilometry a HLAVNĚ ČAS, který na tréninku můžu strávit… A čas je vytrvalost… Na jaře pak sednu na silničku, dám 120 a ještě bych se projel :-)
Sedlo jsem řešil poměrně dlouho, než jsem našel toto. Při laborování jsem zjistil, že není důležitý pouze tvar sedla, ale jeho sklon. Long way má zkosenou špičku, což je dobré jenom na prudké stoupáky. Při vodorovné poloze mě tlačilo, tak jsem jej povolil v zámku, sedl do jízdní pozice a nechal sklon v té nejpříjemnější poloze.
Při jízdě byl neskutečný rozdíl mezi tímto a ve vodorovnou pozici, takže jsem to tak nechal. Je to trošku alá Kulhavý – ale chlapec taky jezdí co mu vyhovuje… :-)
Jinak na zimáka nedoporučuju moc vypolstrované sedlo. I v zimě se člověk potí (aspoň já teda určitě). Postrování znamená i více materiálu a horší odvětrání, takže polstrování taky není všechno, ale jak se říká – zkoušet, zkoušet, zkoušet…
Parádní zimák,dobrý popis a líbí se mi to bikové řazení.Jen ten sklon sedla je brutus.Musíš mít ukrutné pazoury a nebo jezdit stojky jak kráva :)
pěknej dříč! cením hlavně červenej komaxit, pasivní bezpečnost je nutnost!
Ať to lítá :-)
http://s.bkfrm.cz/…il9gnxem.jpg
…snad to půjde otevřít, o tomhle kole jsem psal…
za mě super, ale pořád moc složité. Chválim treking rám. Silniční brzdy jsou ve sračkách oser. Jezdím obyč fávo singlespeed + blatníky. Jezdím na něm tři zimy bez údržby. Na jaře jen umyju a udělám běžný servis. S převody bývaly problémy. Zamrzání přesmyku a zatuhnutí (zareznutí přehazky).
Hele za mě palec nahoru, já taky skládal zimáka ode všeho kus. Byla to 29er s beranama, tehdy dost průkopnická myšlenka, která mě dovedla k 29er biku. Ať ti kolečko slouží ;-) Super, že jdeš proti proudu tržní ekonomiky. Dneska se v zimě trénuje na jednicích a blatníky prej nejsou potřeba :-D