Puclíky :)
Přes víkend jsem konečně udělal dlouho plánovanou velkou jarní generálku a vylepšení kola.
Stav před:
- Kolo – v podstatě všechny komponenty – má najeto okolo 16 000km asi 30–50% mimo asfalt a prvních 3–4 000km víceméně bez údržby.
- Pravá noha vidlice už od podzimu protékala u zamykání (které už od jara 2015 nefungovalo), přes gufero i u nastavení odskoku a levá noha byla zcela bez oleje (nepočítám silikon). Bál jsem se, že bude někde prasklé nějaké těsnění, nebo vydřené vnitřní nohy.
- Řadící páčka přesmykače prokluzovala v nízkých teplotách a celkově přední řazení fungovalo mizerně i díky chybějícím náběhům na převodnících a vytahaným bovdenům.
- Kazeta za celých 6 let pamatuje jen 2 řetězy, ten druhý si „sedal“ asi 1000km.
- Řetěz byl trochu delší a možná i díky opotřebení (vytahání) dost mlátil o přesmykač.
- Středové složení – čtyřhran – docela přidrhával, ale při jízdě to nebylo znát.
- Poslední 3 týdny podkluzovala volnoběžka – z ložisek se vypláchla vazelína do prostoru západek a zalepila je.
- Úzká řídítka (580mm) a delší představec (100mm) mi hlavně ve sjezdech nebo techničtějších pasážích moc nevyhovovaly – byl jsem těžištěm moc na předním kole a snadno se mi „prolamovaly“ lokty dolů.
- Sedlovka v rámu lehce podkluzovala a pomalu se zasouvala (Asi o 1cm za 100km)
- Brzdové páčky měly hrozný vakl, v terénu to dělalo bordel a hrozně mě to sralo.
- Na rámu bylo spoustu „otevřených“ škrábanců a odštěpků laku až na kov.
- Gripy Lizzard Skins měly ulámané koncovky a v rukavicích trochu klouzaly. (No asi to bude spíš rukavicema „Lidl“ :) ).
Změny:
- Vyměnil jsem řetěz, kazetu, převodníky s klikama a i kladky.
- Vidlice naštěstí nemá viditelně poškozené ani těsnění, ani vnitřní nohy, ale olej z ní vytekl absolutně černý. Pořádně jsem vše vyčistil, důkladně promazal velkou porcí vazelíny každé těsnění, naplnil olejem a po 20ml jsem nalil i do spodních nohou. Zamykání už zase funguje, ale vlastně ho ani nevyužívám. Hlavně že už nic nikde neteče.
- Řadící páčky jsem odkrytoval a trochu vyčistil, vyměnil všechny bovdeny a lanka včetně brzdových, přesmykač už „neprokluzuje“ a díky náběhům na plackách to řadí krásně hladce (Nechápu co proti víceplackám tolik lidí má).
- Kazeta nová, řetěz má (i přes snahu o co nejlepší seřízení) trochu problém s největším pastorkem, ale to si asi sedne nebo to ještě poladim.
- Nový řetěz jsem dal o dvojčlánek kratší, ale na funkci řazení by to nemělo mít vliv (ramínko přehazky má na převodech 32–32 nebo 44–21, které už normálně nevyužívám, rezervu ještě tak 40°).
- Ložiska Hollowtech se točí krásně hladce, váží o čtvrt kila míň a střed vypadá pěkně čistě a mohutně.
- Volnoběžka vyčištěna do sucha, ložiska ořechu jsem namazal hustší vazelínou (Motorex Bike Grease 2000 vs. Motorex White Grease) včetně „dosedací“ plochy ořechu k náboji, aby to tam nenateklo tak snadno.
- Řídítka vyměněna za lehce přihnutá 720mm, představec za kratší 80mm s menším resp. žádným sklonem vykompenzovaným přesunem podložek. Posed se tím trochu zkrátil a napřímil, ale kolo ladím primárně pro řádění v lese, takže zhoršení „silničních vlastností“ zkousnu.
- Sedlovka i trubka vyčištěna a lehce zdrsněna smirkem. Díky delším klikám šlo sedlo o 5mm dolu.
- Vepředu i vzadu jsem nasadil pláště Schwalbe Smart Sam 26×2,25" s kevlarovou patkou (taky za cenu drátěnejch :) ). Kupodivu vypadají užší než drátěná verze, ale šuplera potvrdila stejnou šířku 57mm. Na omak mají měkčí směs než předchozí.
- Brzdový páčky vyměněny za Deore, vakl nemají žádný a dokonce disponují stavěcím šroubkem pro výchozí vzdálenost od řídítek.
- Všechny oděrky jsem zalakoval lakem na nehty.
- Gripy jsem ze starých řídítek odřezal abych sundal řadící páčky (nalepovací už NIKDY nekoupim!) a nasadil modré Bontrager Race Lite+. Jsou o něco tlustší a krásně drží i v rukavicích „Lidl“.
- V pedálech jsem pro jistotu vyměnil vazelínu (moc jí tam nebylo)
- Magnet pro senzor kadence jsem použil ten přichytávací na osu pedálu, původně tam byl ten v plastu se stahovací páskou okolo kliky. Je krásně vtěsnaný ve zkosení otvoru na díry imbus, tak ho snad nikde neztratim.
- Pro kopec stylu jsem koupil karbonové podložky pod představec (původní by byla moc nízká) a modré koncovky bovdenů a lanek. :D
Srovnání hmotností:
- Při výběru nových dílů jsem hleděl jen na funkci a výdrž.
- Ale i tak jsem ušetřil nějakých 20g :D.
- Kolo teď váží 13,31 kg včetně tachometru a senzorů, což je asi o 1kg míň než jsem odhadoval pomocí analogový osobní váhy.
Lepší fotky a aktuální komponenty dodám do Našich bajků co nevidět. :)
(vloženo 23.3.16)
To je fakt, jestli tam nemáš ani náboj na kotouč, tak řešit vidli nemá smysl, uznávám.
rybička, Pedro404: Dart zase neni tak špatnej. Jo, váží 2,5kg a přitom se kroutí, ale aspoň co se týče chodu (citlivost + práce se zdvihem) tak je o světelný léta jinde než pružinová Suntour XCR a XCM (co jsem měl možnost porovnat)
Žádnej větší upgrade už ale neplánuju, to už by byl vážně nesmysl. Kdybych sehnal lepší vidli, musel bych koupit i nový brzdy a minimálně náboje + nechat přeplést kola, a to by vyšlo přinejlepšim na 10–12 000Kč.
vpa007: Díky, nic zásadního už měnit nehodlám, z tohohle trailbike vážně nebude. :)
wilda81: Kolo v předchozim stavu bych prodal maximálně za 2, takže nový za 9 by bylo vážně o hodně horší, než tohle po generálce.
Nehledě, že dneska nějakou pořádnou vidlici pro 26" kola a véčkový brzdy jentak neseženeš ;-)
No jo… ale lepší vidle, to je investice v řádech tisíců a on ty tisíce vrazil do většinou nutné údržby… mě to smysl dává.. teď odladi „řídící centrum“ a může se soustředit, co dělá vidle… a pokud mu nebude vyhovovat, tak ji nejspíš vymění v dalším kroku.
Za sebe mu moc fandím, páč já si teda vidlu kuchnu, řetaz vyměním, ale nikdy sem neměl kolo odstrojený takhle do mrtě… takže palec nahoru ;-)
wilda: Mně nejde ani tak o to, že to do toho nalil, ale že to do toho nalil a furt tam má Dartku. Já bych se při upgradu ubíral primárně směrem lepší vidle, zvlášť pokud to je, jak píše, „pro řádění v lese“.
Pedro404: Proc? Ja ho docela chapu. Na necem takovem (jen v oceli a s pevnou vidli) jsem nalital v minulosti desetitisice km. Ve vysledku to bylo temer bezudrzbove kolo s minimalnimi naklady. Prodejem a doplatkem 7k by si pravdepodobne nepolepsil nebo jen minimalne.
Ty vole, takovýho ****** s takovou plečkou :-D. Jinak chápu, že člověk v tomhle věku nemá na pořádný kolo, sám jsem si prošel něčím podobným. Palec nahoru za to, že se toho nebojíš a umíš si vše opravit a servisovat sám.
Rubi: Ne, i s naradim, cyklostarem a mazadlama jsem se vesel do 7000Kc.