Kolo jsem kupoval letos v září, když jsem se rozhodl, že si udělám radost a nahradím 11let staré trekingové Galaxy. Původní představa byla pořídit krosové kolo v ceně cca 20tis. Kč. Uvažoval jsem i o pevné karbonové vidlici, což na kolech v prodejnách nikdo nenabízel. První, kdo mi nabídl, zda raději nechci 29er, byl prodejce Cubů. Ale projížďka na modelu Attention (vel.19) mě nepřesvědčila. Posed mi přišel vzpřímenější než na cenově srovnatelných krosech a společně se širšími řídítky jsem měl pocit, jako bych seděl na chopperu. Změna nastala po svezení na hliníkovém Scottu Scale a hlavně následně na karbonovém Kellysu Stage 90 (2015). Takže jsem zdvojnásobil rozpočet a prodejny obešel znovu, ale favority vybral mezi koly, které ani nebylo možné si projet – Canyon GD CF 6.9 a Cube Reaction GTC Race. Nemám příliš trpělivosti a tak pořízení kola nakonec byla zkratovitá záležitost, kdy jsem narazil na nabídku dvou Stumpjumperů v podobné ceně – jeden 2015 velikosti L 2×10 a druhý testovací 2016 velikosti M 1×11 – a vyrazil 150km s tím, že jednoho si odvezu. Věděl jsem, že dle tabulek Specialized jsem přesně na hranici, pro kterou doporučují obě velikosti. Obě kola jsem několikrát projel a nakonec koupil L. Zřejmě mě ovlivnilo i to, že kola měla sedlo výrazně více v předu, než potřebuji. Dnes bych zpětně bral M. Posed jsem si nechal nastavit na BG Fitu v ČB, z kterého vyplynuly jediné úpravy oproti sérii – zkrácený představec o 2,5cm (což je přesně rozdíl v délce horní rámové trubky mezi M a L) a vyměněné sedlo za širší. S kolem jsem spokojený. Začal jsem zase jezdit lesní a polní cesty, kde ze mě staré kolo vytřáslo duši nebo mělo problém projet. Další úpravy zatím neplánuji. Možná časem po opotřebení větší části pohonu by se mi líbila jednoduchost řazení 1×11.
(vloženo 9.1.17)
Značka | Specialized |
Model | Stumpjumper Comp Carbon 29 |
Modelový rok | 2015 |
Velikost | 19 |
Hmotnost | 11,4 vč.pedálů a košíku na bidon s nářádím |
Rám | Specialized FACT 9m carbon, 29" geometry |
Vidlice | RockShox Reba RL 29, zdvih 90mm |
Hlavové složení | 1-1/8" and 1-1/2" threadless, Campy style upper with 1-1/2" lower, cartridge bearings |
Kliky | Custom SRAM S-1250, 7050 alloy arms |
Středové složení | SRAM, PF30 |
Přesmykač | SRAM X7, 10-speed, top pull |
Měnič | Shimano XT Shadow Plus, 10-speed, SGS long cage |
Řazení | Shimano SLX, 10-speed, trigger |
Převodník | SRAM 36/22 |
Kazeta | SRAM PG 1030, 10-speed, 11-36 |
Řetěz | SRAM PC 1031, 10-speed, w/ PowerLink, nickel finish |
Náboj přední | Specialized Hi Lo disc, sealed cartridge bearings, 15mm thru-axle, 32h |
Náboj zadní | Specialized Hi Lo disc, 4 sealed cartridge bearings, 12mm thru-axle, 32h |
Brzda přední | Magura MTS, 180mm rotor, |
Brzda zadní | Magura MTS, 160mm Storm SL rotor |
Brzdové páky | Magura MTS |
Ráfek přední | Roval 29, alloy, 21mm inner width, 32h |
Ráfek zadní | Roval 29, alloy, 21mm inner width, 32h |
Dráty | DT Swiss Industry, stainless |
Pedály | Shimano PD-M520 |
Řídítka | Specialized flat, 8-degree backsweep, 31.8mm |
Představec | Specialized 75mm (náhrada za původní 100mm) |
Sedlovka | Specialized alloy, single bolt, 27.2mm |
Sedlo | Specialized Power Comp 155mm (náhrada za původní Phenom Comp 143mm) |
Pláště | Přední S-Works Fast Trak Control, 29x2.2" ; Zadní Specialized Fast Trak Control, 29x2.0" |
toto je najkrajší rám Stumpjumper HT od Spešlu aký sa im vydaril. Tie predtým ,ani tie nové sami až tak nepáčia. Farebne to nemusím,ale dizajn rámu za 5
To by sis na závěsný váze asi všimnul, že když na ní nic nevisí, tak neukazuje nulu… A stejně jak může být nepřesná závěsná, tak může být nepřesná i osobní. Zpravidla bývaj ale závěsný přesnější (menší tolerovaná odchylka).
Co se týče posedu a posunu sedla dozadu, tak to hodně závisí od poměru lýtkových a holenních kostí, takže takhle z obrázku samotnýho kola člověk neusoudí vůbec nic. A lidi na BG fitu celkem ví co dělaj. Druhá věc, na který to záleží, je vzdálenost a výška řidítek – obecně čím jsou řidítka blíž sedlu a výš, tím jde sedlo víc dolů a dozadu. A pozice na obrázku zdaleka není extrém…
JakeF- no já to myslel spíš tak, že se může stát, že ta závěsná váha z nějakýho důvodu může prostě kecat na nějakou stranu hodně a nedozvíš se to. Takhle tím diferenciálním způsobem je prostě úplně jedno, jakou a kam ta váha má odchylku, vždy se vyruší.
JFtryall: Ano, ve zprávě je jako cíl uvedený pohodlný posed s přihlédnutím k efektivitě. Jsem hrbatý a neohebný, takže i výška řídítek zůstala v úrovni sedla. Vzdálenost sedla nastavoval s olovnicí podle polohy kolena vůči pedálům. Kromě již dříve jmenovaných změn upravil kufry na tretrách, takže na začátku jízdy cítím, že levou nohou šlapu jakoby po menší kružnici, ale po chvíli už to nevnímám. Hodně mi pomohla i změna sedla za širší. Na původním jsem pořád hledal správnou polohu. Vysvětlil mi, že je to tím, že sedací kosti nemají podpěru. Při měření se to projevovalo tak, že než jsme vyměnili sedlo, nemohl posed nastavit, protože při každém zastavení jsem seděl jinak daleko. Samotného by mě to nenapadlo, protože jsem jako laik myslel, že jsou sedla široká turistická a úzká sportovní, ale netušil, že jsou i různé šířky jednoho typu sedla. Věřím, že zkušený cyklista by si takovýto nezávodní posed nastavil sám, ale mě to pomohlo si jízdu více užívat (zatím jsem ale po úpravě najel málo).
Tohle je nastaveny z BGfitu? Sedlo je celkem vzadu vuci stredove ose. Mas to asi spis na uvolnenejsi zpusob jizdy. Lko je spravne. Mko ma asi nizsi hlavu ne? Bylo by potreba dost podlozit predstavec a kolo pak vypada v kombinaci se sedlovkou na max, dost zvlastne.
@Jonti. Na 10 to jde i s rebou dvoupilou, avid7, easton, xtr pedály (můj comp po loňský výměně klik za XX). A to mám ten těžší rám.
@Jake: podobne kolo jsme meli oba, je tam o neco tezsi ram a kola, jinak tam neni nic extra tezke. Jsem mel experta, Sid byl asi o 100g lehci nez reba s remotem a ty brzdy Magura asi o 100g lehci nez XT.
Vyrazneji pod 10 kg jsem to dostal az nehospodarnym tuningem jako sada XX1, Ritchey Superlogic, XTR brzdy, Xpedo Ti pedaly a podobne.
To jo, ta odchylka ± 20 gramů u závěsný váhy udělá opravdu zásadní rozdíl…
Jinak já to nemyslel tak, že bych tu váhu zpochybňoval, jen jsem čekal o něco větší rozdíl proti Expertu vzhledem k tomu, že tam je pár výrazně těžích komponentů, ale zase vidle bez Brainu asi bude lehčí. Každopádně zbytečný řešit, jezdit bude parádně, tak hodně kilometrů bez pádu :).
Tovarik-pokud máš digitální osobní váhu s přesností na 100 gramů, tak naopak tahle metoda vážení je možná i přesnější, než to pověsit na závěsnou váhu. Protože i když ta váha má nějakou absolutní odchylku, tak když to takhle odečítáš s kolem/bez kola, tak ta odchylka se tím vyruší a chyba ve vážení bude minimální. Stačí klidně stát. :)
hovado_cz: To máš pravdu a můj komentář k nim nebyl fér. Mít sem přístup, skončím při příští vyjížďce v pangejtu. Cashova garáž na mě i svým složením a barevnou sladěností zapůsobila, tak jsem měl potřebu to „vtipně“ okomentovat.
Tovarik: kolo nemusí bejt za dvě kila aby plnilo účel, dělalo radost a líbilo se :-)
JakeF: Je to váženo pouze na osobní váze metodou zvážením se s kolem v náručí a odečtení hmotnosti bez něj, takže to nemusí být přesné. Našel jsem tu tři kolegy s karbonových compem různých modelových roků a velikostí. Dva uvádí bez dalšího upřesnění hmotnost 11kg a jeden 11,25kg, tak by to mohlo zhruba odpovídat.
vpa007: Aha, myslel jsem, že to je doporučení na úpravu pro mě.
Cash: Díky. Akorát jsem nakoukl k Tobě do profilu, a nebýt můj stump aspoň (chudý) příbuzný s většinou Tvých superstrojů, váhal bych, zda může být vůbec ve stejné sekci :-)
Napadlo mě, jestli za SLX rob. není schovaný MutantMarana, protože ten se po určitém faux pas uplně odmlčel, ale asi ne:)
Pokud by byl potřeba zkracovat posed, tak se to rozhodně nedělá posunem sedla dopředu!
Jinak za mě fajnovej bajk, na Comp je to i pěkná váha, čekal bych víc…
Tovarik: v ideálním případě by zámek sedlovky měl být ve středu ližin… v tvým případě je to aktuálně OK.
Pokud by ale byla potřeba zkrátit posed (díky „většímu“ rámu), tak by právě sedlovka bez offsetu byla správný řešení… což já potřeboval, ty to ale máš jak má být… já to uváděl jako možnost pro případ ladění ;-)
9.1.17 16:24
lubi sa mi za si napisal ze si tu cetol lebo se vatsina ludi blbo pita a blbo poslucha a tvoja odpoved ke komentari k sedlovke ja podla mna spravna preco menit komponent ked je spravny a na spravnom mieste
Děkuji za kladné komentáře. Když jsem kolo kupoval a stále se nemohl rozhodnout pro velikost, udělal mi prodejce orientační délkové nastavení sedla a u M vycházelo sedlo posunuté maximálně dozadu a z toho důvodu doporučil L. To mě překvapilo. Myslel jsem, že když dám dvě velikosti (se stejně nastaveným sedlem) středem vedle sebe, budou rámová trubka a sedlovka v zákrytu. Pouze u menší velikosti bude sedlovka více vytažená z rámu. Výškově by M ještě vyšlo. Teď mám na stupnici 4,5cm. Pokud je rozdíl ve výšce 4cm, teoreticky bych měl sedlovku vysunutou zhruba jako elbeNJ (8,5cm)? Kolik je maximum teď netuším. Ovládání kola je už v pořádku. S původním představcem jsem byl moc natažený a neměl žádnou rezervu pro potřebu prudšího zatáčení. Nemám příliš ohebná záda a tak mi fitter nedoporučil ani snížení řídítek a ty jsou tak zhruba v úrovni sedla. Každopádně ještě jednou děkuji za rady a zhodnocení a už velikost řešit nebudu. Ohledně 1×11 už jsem studoval diskuze a zkoušel si i odkazované kalkulátory. Měnit teď nic nehodlám, už takhle je kolo na mé ježdění až až. Ale ta jednoduchost, kdy řadíte nahoru nebo dolů podle potřeby bez dalšího přemýšlení, se mi na testovaném kole líbila. Aspoň ušetřím při výměně kazet.
vpa007: Snad se neptám blbě, ale pokud bych měl přímou sedlovku, nebylo by uchycení už příliš v přední části sedla? Mám ho teď nastavené ideálně podle nohou a vůči středu s ním hýbat nemohu.
Ještě jsem se do popisu zapomněl přiznat, že odrazky a gramofonovou desku jsem sundal až před vyjížďkou na focení. Až tady jsem totiž zjistil, jakých se dopouštím zrůdností. Vracet je nebudu.
9.1.17 11:23
vdaka bohu ze si kupil stumpjumpera a nie tych masovych lectorov
souhlas s Lachtisem – taky se mi okometricky zdá, že velikost je OK, posed by se případně dal poladit ještě rovnou sedlovkou bez offsetu, mám to stejně 26tku jsem měl L a 27,5 mám teď XL s tím, že mám kratší přestavec a rovnou sedlovku, tímpádem posed stejný, ale stabilita kola lepší. Takže sečteno a podrtženo, podle mýho jsi udělal velmi dobře a máš fajn kolo. Tak ať jenom baví ;-)
Kolo pěkné a tahle barevná kombinace je fajn. Podle vysunutí sedlovky bych řekl, že velikost rámu je OK, nebo alespoň pro dolní část těla a „eMku“ bys asi měl sedlovku na max…
Pohon je na Tobě, záleží co jezdíš, když přejdeš na 1X11, tak buďto přijdeš o nejtěžší převod, anebo o nejlehčí – v závislosti na volbě převodníku… řeší to až Eagle, ale to je cenově mimo.
Taky jsem u Spešlu na hraně M/L a bral jsem Mko a sedlovku mám na „osmičce“. Jezdil jsem na obou a M-ko mi přišlo lépe ovladatelné, protože už jenom ty 29´´ jsou znatelné, když byl člověk zvyklý na menší kola.
Kolo moc pěkné, a s řazením 2×11 jsem osobně spokojený. Na konci závodu jsem byl za menší převodník i docela rád, ale to je o tréninku. Taky jsem uvažoval, že po nějakém čase bych 1×11 zkusil.
Tahle barevná kombinace je super, neměl by jsi na tom Mku vysunutou sedlovku na maximum?