Zdar,
prvně jsem rozebral čepy u Mety a i když ložiska vypadají ještě v cajku (až na jedno, který lehce drhne), rád bych je po roce všechny vyměnil. Je potřeba na vyražení/vytlačení/nalisování nějaký speciální přípravek, popř. jaký?
Až je dostanu ven, tak bych je změřil a objednal z nějaký ložiskárny nový. Kde kupujete ložiska Vy?
Díky za pomoc
(vloženo 30.1.17)
Lazza je evidentě fajnšmekr. Mě stačí, že mam olejem pokapanou laminátovou podlahu na chodbě, na kuchynskou linku by mě to dávat nenapadlo :-)
Tak sem otevřel všechna ložiska (fotky bohužel žádný, foťák ani telefon nedokázal ostřit méně než půl metru).
Největší ložiska u středu byly skoro suchý – prostříkl sem je odmašťovačem, vyfučel fénem a narval vazelínou, co to šlo. Bohužel pořád je cítit mírný odpor, takže přelisování se nevyhnu. Ostatní byly vazelínou potažený, tak jsem je pouze domázl.
Překvapilo mě, že poloha zadních čepů u brzdy/kazety (viz obr) se při zdvihu naprázdno nehne ani o milimetr; jednoduše řečeno nemá žádnou potřebu se hýbat (jinak se hýbe v pohodě – odmontoval jsem zadní vidli od vahadla a kolem osy čepu ji lze takto otáčet volně a lehce). Možná mi nějakej technik vysvětlí, jak odpružení funguje, ale takhle to vypadá, jak kdyby tam tyto čepy byl jaksi navíc :-)
Rozdělal jsem v návalu nadšení také komplet vidli. Letní předělávka na olej/vazelínu dopadla tak nějak polovičatě: směs oleje a vazelíny vyplnila vnější nohy slušnou pololepivou sračkou, kterou sem hodinu z nohou vytíral. Napříště jen olej.
Rozšrouboval jsem aj patronu vidlice, načež mi z obou komor vychrstal všechen olej po lince a sporáku, i když jsem se explozi pokoušel vyhnout. Vyměnil jsem původní 3w za 2,5w (jinej nemám a nebudu kupovat – přísný chemici odpustí), a trošku zápasil s množstvím: na online chatu u Suntouru radu nedali a odkázali na mail. Tak sem podle tohoto videa (je to Durolux, vím, ale aspoň vizuálně je patrona Aiona/Aurona totožná s touto) doplnil 78ml (53 do delší, resp.25ml do menší komory). Pokud někdo znáte, kolik se má do Aurona/Aiona lít, dejte vědět. Do plnýho zdvihu jde nyní vidle bez problémů a jestli oleje není zase příliš málo, zjistím až při jízdě.
Syntae naby jsou super :-) ale je pravda ze ty afky si uplne se vsema TLR plastema nerozumeji.. treba na Onzu nahodit je fakt ultraporod.. zase treba maxici celkem jdou ale taky nedrzi uplne bestialne :-)
na druhou stranu s touhle nabou bude stredem pozornosti :-D https://www.youtube.com/watch?…
Syntace mel kamos a tusim nebyly uplne friendly k nekterym TR plastum. Ale pekny sou.
Tonik: Nový věci? Tak to je o další důvod navíc, proč se těšit, až ten marast sleze :-)
Včera sem ještě slintal nad Syntace zápletama – ta cenovka je teda vyšší a drážděj mě tam stříbrný dráty. A za boha nemůžu najít rozdíl mezi nábojem M a MX. – je tam rozdíl skoro šest litrů.
Prave ze je toho letos hodne noveho, proto se s nekym idealne domluvit:))
Gargamel: myslel sem dt swiss xm 581 (jestli mam to cislo spravne, nevim – sire 30/35mm) plus 350naby. Ztr sem taky zvazoval, ale sem se soucasnejma DT spokojenej, tak menit asi nebudu.
Tonik: asi vetsinu znam, pokud myslis ty z Hrebene (Hvizd, Jezv, Vsenor, CervSkal) a protejsi nad Cernosicema (Karl ad. )
Jezdil sem casto do Brd ( Pribr/Horovic/Jinc) a mam par dalsich chodnicku vyhlidlych, ale jak to zapadalo, tak to ted nema moc cenu.
lazza: a všechny „méně veřejné“ traily okolo prahy znáš? Co takhle se k někomu přidat aby tě trochu provedl, pro získání motivace?
Co plánuješ za ráfky? Pokud se mi nepodaří srovnat současnej, tak mi to asi taky čeká. Nejradeji bych karbon, ale asi s nim ještě počkám. Mám zálusk na ztr flow.
Meta je v tom samozřejmě nevinně a žehlí pořád měkce – problém je na mým přijímači, v mý hlavě. 1×11 sem si dal k Vánocům a hodně mi to vylepšilo náladu – ta jednoplacka je prostě návyková. Teď si dám místo novýho kola dárek v podobě širších ráfků, pač mi to v technickým už párkrát ufouklo. A pak snad už sleze ten bordel a přijde konečně teplo :-)
PS: V pohodě Dane, myslel sem spíš na ženu a její kamrádky :-)
Té Mety se nevzdám! Ani ti se nevzdávej, spíš upgraduj konečně na 1×11 a to uvidíš motivace plný galoše… ;)
P.S. trojku ti bohužel se ženou nenabídneme.
lazza: ano cele to gumove lehce jde vydloubnout a pak nacvaknout prstem… kulicky nevypadnou toho se neboj.. jsou tam v drazce :-)
01carbon: Ok, díkec. Těsnění je ta modrá/červená/černá část ložiska, vypíchnu ji špendlíkem, naprskám do kuliček tech.benzín/čistič (kuličky jsou tam fixovaný, předpokládám?) a po vyschnutí do nich naperu vazelínu, nacvaknu těsnění zpět.
Zní to docela snadno :-)
Ubrus: Jak sem psal – sem prostě rozcáplej. Jak jezdím furt po známých místech (Křivo, Kras), nějak sem vyhořel. Dřív sem se strašně těšil, někam popojel autem/vlakem (Brdy, Střela, Radeč), ale teď mě ta zima, sníh a brzká tma prostě sere, že kolikrát ani nevyjedu. Klasická zimní depka. Ale ono se to s příchodem světla a tepla zase otočí, aspoň věřím :-)
Až budeš vydloubávat těsnění ložisek tak u toho okraje který se vůči ložiskovému kroužku nepohybuje – vnější :-)
Proč jsi ztratil motivaci? vždyť sem dáváš krásný fotky z ježdění v super lokalitách,co já bych za to dal.
Svoby: Prachsprostá rozmařilost :-).
Během ledna sem dosáhl samýho dna motivace k ježdění a měl dojem, že potřebuju novej impuls – jaro, trojku anebo aspoň nový kolo. Jak sem rozebral Metu na prvočinitele, nějak mě jí přišlo líto střelovat a naopak sem jí daroval další rok společnýho života :-)
TJK: Zkusím to pročistit přímo v rámu, díky. Snad mi to půjde snadno vyšťouchnout.
ideální je čistič na brzdy ve spreji..
já to dělám následovně… vyloupnu ložisko… vyloupnu obě těsnění… ložisko nasadím na vrtačku (mám koncovku se silikonovým obalem) a ložisko roztočím a prostříkávám dokola čističem na brzdy.. tím se vyplaví veškerý bordel… pak stejnou metodou vyfoukám tlakovým vzduchem aby se kompletně vysušilo… natlačím vazelínu a zavíčkuju z jedné strany, pak to samé za druhé strany… ideálně s tím zatočit aby si kulicky roznesly vazelinu do celeho loziska..
imho stejna metoda jde pouzit aniz by se lozisko vyndavalo z ramu… prachovka jde dobre yloupnou spendlikem nebo jemnym britem se spickou…
Tak nějak sem to zamýšlel. Ten proplach děláš běžným prostředkem na mytí kola?
Tak vyměň ty co přidrhávaj a promaž jen ten zbytek. Nalisovat to za pomoci svěráku a vhodného gola ořechu je celkem snadný a pokud nemáš obě ruce levý tak by neměl být problém.
Jenda: Nadšení je za ten rok dávno pryč, chtěl sem to poslat dál, proto ta rozborka. Ale nakonec se mi žluťáka – jak tam visel obnaženej na stojanu – zželelo, a tak mu dám ještě šanci :-)
Single: Ty dvě největší právě lehounce zadrhávaj, proto řeším :-). Ale samodomo lisu moc nedůvěřuju a něco ekonomicky dostupnýho taky nemůžu najít.
Jak to tak pozoruju, tak vysvětlit lazzovi, že nemá měnit ložiska, která jsou v pořádku je prostě marné :-)).
vzhledem k tomu že se ložisko v zadní stavbě prakticky netočí ale jen kýve v rozsahu cca 1/4 otáčky tak se můžeš imho vykašlat na nějaký superfruper ložiska a kup obyčejný v tobexu, v tom rozsahu pohybu se stejně všechny za čas vymačkaj. Tobex mi přijde že ty nejlevnější čínský sračky neprodává. Daleko důležitější je ale naprat to ložisko co nejvíc co nejhustší vazelínou, protože vyreznutí je jejich hlavní problém. No a jak radí ostatní, ložiska co jdou volně propláchni a promaž a nech je tam. Šance že nějak poškodíš usazení ložiska je imho při samodomo montáži větší, než že se ti ložisko nečekaně rozpadne či zadře.
Ale chápu to nadšení a snahu dát po prvním roce kolu tu nejlepší péči, méně je ale někdy více ;-)
Z BC jsem ložiska neměl, ale kromě Bike24.com jsem Endura zkušebně objednával ještě z 123bearing.eu a WychBearings.co.uk a vše ok, jen nevim jestli by se to vyplatilo s poštovnym. Vylisovávat ven přes vnější kroužek je určitě lepší, ale u některejch rámů/uložení ložiska to moc nejde. Nový ložisko samozřejmě dovnitř lisovat přes vnější kroužek.
ASA=sběrný dvůr. Ložiska musíš lisovat přes ten kroužek který je „pevně“ uložen. V tomto případě vnější. Pokud budeš lisovat tak, že při lisování budeš tlačit na vnitřní kroužek, tak se do něj při tom otisknou kuličky a to je špatně. Pro tento způsob namáhání to není takový ******* jako třeba na náboji tam je to pro to ložisko konečná. EnduroBearings – zavolej do Bicyclecafe – mají skladem. Pokud by byl problém např s dopravou z BC tak dej vědět – mam to k nim 10min pěšky :-)
What is the difference between LLB & LLU seals? The „LB“ seal is a non-contact seal for reduced torque or higher speed requirements. The „LU“ seal is contact seal for better grease contamination control, but the contact friction increases torque and lowers the limiting speed.
Levný Enduro Bearing ložiska jdou občas koupit v Bike24.com, ale teď maji zrovna vyprodáno (do rámu jsou Enduro MAX – bez klece na kuličky).
Na nalisování mam Giant bearing kit a sadu od WheelsMfg.com (https://www.singletrackbikes.co.uk), ale ta od WheelsMfg nemá ty opěrky na vylisování ložisek z rámu a ta od Giantu se prodává jen celej kufřík.
Já beru ložiska v Tobexu, maj i eshop. Kolem 100 je normalni cena, zalezi na typu loziska. Pokud chces kvalitu, tak to neco stoji. Za 30 kacek lozisko sezenes taky, ale ac nekdo asi nebude souhlasit, jsou to sracky. V tobexu maj vetsinou od beznych rozmeru levne censke i drahe japonske.
Pokud budeš ty ložiska vyndávat tak je velká šance že je při tom načneš. VY i NAlisovávat přes vnější kroužek. Jak to vezmeš za vnitřní = ASA. Pokud do mrazáku – trochu to pomůže – vložit do zavřeného igelit. sáčku. Závit. tyčí a velkými podložkami v pohodě. Podmazat vazelínou, pokud by byly volně loctite (tuším 602 – kdyžtak zjistím). Do zadní stavby jsou k sehnání ložiska enduropearings, které mají oproti normálním větší a více kuliček – ale stojí dost.
Vyprdni se na levná ložiska. Moje zkušenosti s nimi jsou takové, že po nalisování je to cca 50:50, že budou přidrhávat. Raději dám o stovku na ložisku víc, ale vím, že bude OK. Osobně používám EB (enduro-bearings).
Máte pravdu, stojí to přímo na nich: S&S 6902 2RS a 6804rs.
V jaký cenový hladině se to běžně pohybuje? Originál 8ks stojí kolem 40euro, v ložiskárně jsem našel kus kolem 150,–; tak jestli máte tip na nějakej levnější zdroj nebo to vzít přímo od Commencalu.
S tím lisem už v Superstaru nepochodím, maj to přebraný. Závitovou tyč s podložkama jsem kdysi zkoušel na hlávko, ale moc to nešlo – raděj bych něco přesnějšího.
na co je chceš měřit, přečti si číslo na ložisku na prachovce a objednej podle toho stejný
jo tak tohle vydrzi, ale vymenit par lozisek preventivne te nezruinuje :-) zalezi na osobnich preferencich a co na tom za rok najezdis. jen rikam ze si na to u karbon ramu uz davam pozor
Když měním ložiska, tak je dam třeba na 20minut do mrazáku…pak tam jdou prakticky zatlacit rukou…
Rubi: tohle neni haibike sleek :)
kdyz uz menit i volne chodici loziska, tak kvuli mozne vuli
loziska co jdou hladce bych nemenil. dulezite je zase vcas zkontrolovat.
nejlepsi na tvuj typ ulozeni lozisek jsou lisy ze superstaru, ale uz je nejakou dobu vyprodavaj a maji uplne zbytky, ale treba neco z toho co jim zbyva pujde zrovna na metu.
haibike sleek, nejdriv se pri zavode seklo hlavni lozisko a vytrhla se hlinikova vlozka z ramu a podruhe se seklo lozisko na zadni stavbe na dolni vzpere (tam bylo fakt titerne) a udelala se tam prasklinka, oboji slepeno a jezdilo se dal…
Rubi: Cože? Co to bylo za papírovej rám? Nebo si to ložisko nacpal cementem?
2* mi kvuli zadreneho loziska napraskl ram, takze ja bych menil preventivne a ne az nastane problem :-)
uplne skoda! nejdriv sundej prachovku vyplachni lozisko daj vazelinu a pokud pohoda tak vic neresit. (osobne kazde lozisko po sezone rozdelam vypucjem namazu kdyz lozisko drhne tak se ho jeste snaizm ozivit, nektere loziska maj minimlani pohyb)
30.1.17 20:00
já bych teda ložiska měnil až nastane problém…
Pokud nechceš kupovat drahé nářadí, tak se to dá docela slušně vyřešit závitovou tyčí, podložkami a matkami. třeba: