Polepy od Rádi.
Kolo má po sézóně už nějaké šrámy.
Pro použití s X0 9s řazením je podložený šroub uchycení lanka na přehazovačce.
Zee s krátkým ramínkem je akorát.
Sedlo je zkrácené, na nedostatek pohodlí si synovec nestěžuje.
Hmotnost byla příjemným překvapením...
Kolo jsem stavěl už před rokem, ale fakticky jsem ho dokončil až včera.
Původní úkol byl sehnat dobré dětské 20" kolo pro synovce, kterému pomalu začínal být malý předchozí Core Nipper 16. Oslovil jsem tedy stavitele, ale bohužel jsme se na stavbě nebyli schopní domluvit. Čas se mi krátil, protože termín oslavy narozenin byl pevně stanovený, tak jsem musel začít rychle „konat“. Novým cílem byla co možná nejlehčí dvacítka s pohonem 1×9 a kotoučovými brzdami.
Rám jsem měl předběžně vyhlídnutý u Amuletu, který v té době snad jako jediný prodával 20" rámy s a-head hlavovým složením a úchytem na kotoučový třmen. Koupit hotové kolo a celé ho přestavovat se mi fakt nechtělo.
Když už jsem měl rám, tak sem začal řešit vidli. Jestliže pořízení rámu je problém, tak nákup vidlice je katastrofa. Na českém trhu se dá pořídit odpružená Spinner Grind, ale ta mi přišla zbytečná. Pak jsem narazil na zkrácenou karbonovou vidli z 26" kola, ale ta zase stála dost peněz. Nakonec jsem pořídil od zdejšího uživatele matbiker pevnou ocelovou vidli s navářkou, ale ta zas byla strašně těžká. Pak jsem na a Aliexpressu narazil na tuhle vidlici Future, která se zdála být skoro ideální, tak jsem objednal. Bohužel jsem si tím zadělal na další problémy, ale o tom až dále…
Rám jsem hned „zprznil“ pilkou na železo a pilníkem – „demontoval“ jsem čepy na véčka i úchyty. Pak jsem ho odvezl na práškový lak. Mezitím vykrystalizovalo barevné schéma, protože jsem vybral ráfky Remerx RIO s bílo-zeleným polepem. Polepy na rám tedy taky budou bílo-zelené (objednáno u Rádi).
Pak začala anabáze s kolama. Nejdřív jsem objednal ráfky Remerx Fastdisc 20. Když přišly, tak mě vyděsilo, jak blízko u sebe jsou navrtané díry. Ráfky byly také oproti údajům od výrobce výrazně těžší. Chvíli jsem si s tím lámal hlavu a pak si řekl, že když už, tak to postavím pořádně. Ráfky jsem poslal zpět a objednal RIO na 24 děr za nekřesťanské peníze. Náboje jsem vzal z Ali – požadavek byly co nejlehčí (do 500g/pár) a při tom za rozumné peníze. Dráty jsou neztenčované (dobře to vypadá) a niple AL. Pláště jsem chtěl buď Kenda Small Block 8 nebo Mow Joe (už se nevyrábí). Nakonec jsem jedny Mow Joe vyškrábl u Dresslera. Vykunění TL na RIO pak zabralo nějakou tu hodinku, aby to drželo tlak a pláště nepadaly z patek. Nešlo při tom jen o TL jako takové, ale šlo i o hmotnost a cenu. 20“ lehké duše s PRESTA ventilkem dělá snad jen Schwalbe, nedají se skoro sehnat a chtějí za ně asi 250Kč/ks – to je fakt přes můj morál. Bezduše mě vyšly sotva na polovinu (čas teda nepočítám) a jsou lehčí.
Kotoučovky jsem chtěl proto, že se mi to líbí a jen tak nějaká dvacítka je nemá. Ano, pro dítě nejsou asi úplně potřeba, ale já je prostě chtěl. V krabici byly BB7, které jsou ale těžké a oproti hydrám vyžadují mnohem více síly na páce. Proto jsem raději na bazaru sehnal jedny ze základních Shiman. Cena byla rozumná, brzdy nové a brzdný účinek super i při malé síle na páce. Páka se dá navíc dobře nastavit i pro krátké dětské prsty.
Spoustu dalších dílů jsem měl doma (kliky, střed, kazeta, řazení, hazka, řídítka, gripy, sedlovka, kotouče), něco jsem objednal z Ali (pedály, představec, sedlo, rychloupínáky, převodník) a zbytek z KK (řetěz, objímku sedlovky, hlavové složení).
Kliky jsem nechal zkrátit u tchána v práci, protože na přesné obrábění nemám vybavení (díky vpa007 zapůjčení závitníků – dneska už mám svoje).
Pak už nic nebránilo poskládání. Bohužel při skládání vyplavaly 2 poměrně velké problémy, se kterými jsem nepočítal a musel jsem je řešit:
Prvním problémem byla délka vidlice, která je primárně určená pro skládací kola a je o 30–40mm kratší, než odpružená vidle, pro kterou je rám určený. Toto jsem provizorně vyřešil montáží spodní misky z hlavového složení EC44 pro tapered a redukčního kroužku na 9/8“. Tím se hlava prodloužila cca. o 20mm a trošku se zvedl střed. Finální řešení jsem naplánoval až na zimu, kdy se na kole nebude jezdit.
Druhým problémem byla řetězová linka. 20“ rám má hodně krátkou zadní stavbu a tedy při ne zcela ideální řetězové lince dochází k mnohem většímu křížení řetězu. V tomto případě při správné montáži klik nešly na kazetě zařadit největší 2 pastory. Opět provizorně jsem dal všechny podložky pod středem nalevo, aby se převodník dostal co nejblíže, namontoval protipadací zarážku na sedlovou trubku a přehazovačku zaaretoval tak, že největší pastorek nešel zařadit. Finální řešení jsem opět nechal až na zimu.
Synovec měl z kola velikou radost a ježdění na něm ho fakt baví. Na brždění hydrama si zvykl poměrně rychle (na Nipperu 16 brzdy za moc nestály) a nevadila ani ne zcela ideální geometrie díky vidli.
Přišla zima a já začal řešit nedodělky. Technické řešení jsem měl už v hlavě. Spodní miska hlávka šla ven a místo ní jsem nechal vytočit novou, která je o 35mm vyšší. Ve výsledku to na pohled imho nevypadá zas tak špatně. Trochu mi to připomíná Fatty vidlice na CD.
Kliky byly složitější. Rozhodl jsem se zkrátit osu o 5mm, čímž se kromě řetězové linky zmenší i Q-faktor, a pak dát ještě podložky mezi pavouka a převodník. Soustružník sice nadával, že upnutá osa kvůli klice v soustruhu vibruje, ale nakonec se podařilo osu upravit a kliky namontovat. Výsledná řetězová linka je sice stále na hraně, ale řazení funguje na celém rozsahu kazety a řetěz nemá tendenci padat na nižší převodníky. Snad to bude dobře fungovat i v praxi…
Mým tajným cílem bylo postavit lehčí kolo, než jaké nabízí sériová konkurence (Early Rider) a to se mi povedlo. Moje kolo je jen o 150g těžší než Belter 20 Urban, který je na véčkách a má jen 3 převody. Oproti porovnatelnému Belteru 20 Trail na kotoučích je kolo o 900g lehčí a opět má výhodu více převodů.
Cena celého projektu byla podobná, jako za nový Belter, ale to pro mě nebylo hlavní. Část nákladů platil dědeček s babičkou a zbytek jsem vzal na sebe já. Kolo teď bude vozit synovce, pak jeho mladšího brášku a pak by se mělo vrátit k nám a bude na něm jezdit moje dcera. Pak už ty vynaložené prostředky dávají větší smysl.
(vloženo 10.3.17)
Značka | Amulet |
Model | Team 20 Custom |
Modelový rok | 2016 |
Hmotnost | 7,35kg |
Rám | Amulet Team 20 Custom |
Vidlice | Future Carbon |
Hlavové složení | Token Kudos - zvýšená spodní miska |
Kliky | Truvativ Firex - zkrácené |
Středové složení | SRAM GXP |
Měnič | Shimano Zee 10s Shadow+ short-cage |
Řazení | SRAM X0 9s Gripshift |
Převodník | Snail NW 32z |
Kazeta | Shimano XT 9s 11-32 |
Řetěz | SRAM 971 |
Náboj přední | Runtent A3 24h |
Náboj zadní | Runtent A3 24h |
Brzda přední | Shimano BR-M447 / kotouč Hope Floating Saw 160mm |
Brzda zadní | Shimano BR-M447 / kotouč Hope Floating Saw 140mm |
Brzdové páky | Shimano BL-M445 |
Ráfek přední | Remerx XCO Rio 24h |
Ráfek zadní | Remerx XCO Rio 24h |
Dráty | Sapim Leader / AL niple |
Pedály | DH Sports CNC |
Řídítka | Ritchey PRO Carbon rizer / gripy ESI Chunky |
Představec | Wake |
Sedlovka | Pells CR4 27,2 - zkrácená |
Sedlo | Vertu - zkrácené |
Pláště | Schwalbe Mow Joe 1.85 / ventilky Rubena / NT tmel |
Klobouček ! Takový koncentrát pěkných věciček na malém prostoru :-) Detail přední brzdy na 20" kole fakt brutál. Každý si hold čistí hlavu jinak, a todle dává smysl.
A jak ses čertil, když jsme ti psali že délka tě vidlice je nesmysl. A jsem rád že někdo další pochopil že poměr 1:1 si Shimano a Sram vykládají každý po svém.
Kolo parádní. V tomhle setupu už má i smysl.
Dobrá práce.Super kolo a pěkně si se rozjel ačkoli jsi u mého psal že tvoje bude socka ;).RIA jsem chtěl taky ale ta cena mě přiváděla k šílenství. Ať to synovcovi jezdí.
Všem díky za kladné ohlasy. Kolo sice stálo spoustu peněz, ale fakt toho nelituju. Byla to pro mě výzva a trochu něco jiného, než standardně stavím.
Díly, které byly doma, jsou víceméně výsledkem mé dlouhodobé sběratelské činnosti, kdy jsem postupně skupoval díly vhodné na dětský bike. Mám jich ještě slušnou zásobu na další projekty (budu lehce tunit Nippera 16 a chystám se buď na 24er nebo mini26er (ty už budou mít odpruženou vidli a zvažuju i fulla).
Gripshift je pro dítě vhodnější, proto jsem ho zvolil. Navíc jako bazarovka je opravdu levnější než trigger.
11.3.17 07:11
Tak píše, že řazení měl doma… ;-)
Jinak moc pěkný kousek. To já měl jenom klasické BMX… :-)
myslim ze grip je drazsi… ale jak pises mysli ze mala detaka ruka a hlavne kratke a slabsi prsty spis otoci gripem nez zmacke packu
Maximálně hustokrutopřísný, máš to za plný počet.
Proč ses rozhodl použít gripshift, a ne páčky?
Nejhorší na tom je, že ty samotný deti to tak neocenej, je to spíš radost pro ty tatky nebo v tomhle případě pro strejdu :)
Břeťa: Kolo fakt supr!
warps: Nevím jaké jsou Tvé zkušenosti s dětskými koly,ale u nýs byly 12 a 16" na jednu sezónu, ovšem 20" jezdil kluk sezóny tři a letošní sezóna bude druhá (a patrně ne poslední) pro holku. Je dost dospělých, co obměňují kolo častěji, než po šesti letech. Tak proč je to špatně u děcek? Proto, že nenalítají za rok dest tisíc?
Mám dost, dětský MTB dělo :-), pochvala jsi šikovnej, fakt.
tonik666: no právě, lego je lego, tohle advanced level.. né sranda, bez toho, aby měl člověk nějakýho známýho se soustruhem se tohle řeší dost obtížně, vím z vlastí zkušenosti ;-)
vpa007: Většinu toho co jsme měli a máme doma jsme postavil, něco aspoň doladil (Spectral). Dospělá kola nejsou problém, je to jako lego. Ale ty problémy, kterým čelil Alinčeb, by mě stály tolik času (a ani nevím, zda bych je dokázal překonat), že už mi to za to nestojí a raději se nebudu pokoušet (nemám až tak vybavenou dílnu ani zkušenosti se soustružníky)
tonik666: to sice jo, ale připravíš se tím o mraky vzušujících večerů při probádávání netu, vymejšlení, shánění, výměnách, skládání, nadávání, předělávání… a hlavně o ten slastnej pocit vítězství a uspokojení z výsledků vlastní práce… jako není špatný koupit rovnou super kolo, ale tak nějak jsem zjisti, že už to není pro mě (a tipuju, že to tak Alinceb taky má ;-))
… a tak mi teď došlo, že mě začínaj svrbět prsty, a že bych „si“ zase něco chtěl postavit :-D
Moc pěkné. Pro mě je hlavní závěr, že nemá smyl se o nic pokoušet a že mohu v klidu vzít Early ridera.
Teda, sranda to dát dohromady fakt nebyla, popis jsem si přečetl celý a já bych to teda nedal, ikdyž když už bych se do toho dal, tak bych to taky dodělal. Když už jsi to lakoval, proč jsi nedal jiný neutrální nápis, třeba „žihadlo“ nebo „alin“.
Každopádně čtyři palce nahoru a 5***** k tomu.
Pánové kola si přece nestavíme sami proto, aby jsme ušetřili čas a peníze ne? Za mě je to ultimátní. Předchozí verze působila v některých věcech trošku rozpačitě, teď to nemá chybu.
10.3.17 11:41
Vyjímečnost vidím spíše v odhodlání a hledání řešení jak uvést celý ten 20" nesmysl do funkčního celku…Kdo si hraje nezlobí.....každého věc. Barevně sladěno…
Je to parádní. Klobouk dolů :-)
Sám jsme chtěl stavět custom 24", ale nakonec jsem raději koupil sériovou Orbeu a jsem rád, že jsme si ušetřil tu drbačku.
Při představě, že je to pro jedno děcko kolo tak na jeden až dva roky, tak máš můj obdiv. I když s ohledem, jak máš rozplánovaný ten sharing v rámci rodiny do budoucna je to ospravedlnitělné.
A navíc, co by člověk pro ty prcky neudělal, že? :-)
Pěkná prácička! Akorát bych ocenil detailní foto tý hlavy a klik, když už sou custom.
Teda Břéťo, nasadil jsi mi laťku dost vysoko :) Takový práce a starostí a pak to nafotíš (i když pěkně) v garáži, styď se. Kolik mají ty kliky teď?
Rád jsem si to přečetl. Líbí se mi to celé i vysvětlení, proč kotouče a ne mnohem lehčí véčka. Hezčí to je, to je fakt. Za mě plný počet.
tvl, kdo to ma cist?:))
Takovy prace a pritom takova blbost:)))
Nee, vazne paradni, budu k tobe chodit na rady, az budu stavet pro prcky…
Kolo super u 16, 20 naprosto zbytecny pocin kdyz ma kolo ani ne jednu sezonu :)
Ty píčo to je delší popis jak celej poslední díl Harryho Pottera :-D
Ale je to mazel, fakt boží počin…snad to mladej ocení
10.3.17 10:42