Aktuální stav v 2023 - up
nově XTR kazeta
Zrace převodník
XTR kliky a Zrace převodník
nově xtr pedály
extralite gripy
aktuální váha 2023 na xtr/axs
Elektrika je na fullu taky, nakonec jsem přešel i u fullu a musím říct, že s kazetou XT funguje líp, než s kazetou SRAM 10–52z.
2022: Nově jsem nahodil moje oblíbené pláště Vittoria Barzo a Mezcal ve verzi TNT, jsou sice těžší, ale za mne TOP XC pláště. Společný lock (DT Swiss) byl sice parádní, ale prostě nevyužitý… Ta stavba funguje tak skvěle, že to prostě nepotřebuji. Vidlici taky nezamykám. Ačkoliv spolu točíme už 5 rok, tak prostě nemám potřebu rám měnit a myslím, že spolu budeme asi hodně dlouho. Co, by se mi jednou líbilo, tak by byla karbon kola od DT Swiss, ale finančně mi to už smysl nedává, obzvláště když tyhle 1501 jsou super a o nábojích 240 asi ani nemá smysl psát… ale mít tam karbon ráfky, jooo to by šlo :-D
2020:
Za tři roky provozu jsem z kola stále nadšený. Proběhlo několik drobných změn, jako změna pohonu na 1×12 XT (vyjma XTR řazení). Širší rodla (původně 720) na 740mm a kratší představec (z 70) na 60 mm. Dále jsem zkusil čína karbon sedlo a jsem velmi spokojený, takže na kole zůstane. A k mému překvapení jsem demontoval lock dtswiss (společný pro vidlu i tlumák). Nějak jsem to přestal používat, zadní stavba funguje velmi dobře a taky jsem dost změnil styl jízdy (hodně frekvenčně), takže to taky hodně přispělo k demontáži. Tohle je už asi finální a konečná verze a budu jen měnit spotřebák :-). V budoucnu jej nejspíš nahradí nový BMC Fourstroke, ale asi až další generace, tohle si nechám ještě minimálně 3–4 roky…
Původní message:
Nazdar bikerky a bikeři!!!
Rád bych Vás tímto seznámil s mým novým XC strojem, ale ještě předtím mi dovolte napsat pár řádků o té dlouhé cestě, která mě k tomuto biku a obecně bikování dovedla.
Zhruba před rokem jsem si řekl, že si ke třicátinám udělám radost v podobě koupě nového kola. Měl jsem jasně nastaveno, že chci karbonový rám, zaměření XC a 29 palcová kola! Cena a osazení včetně otázky, zda full či HT bylo stále otevřené.
Účastnil jsem se všech možných akcí v blízkém či vzdáleném okolí, testfesty, testovačky výrobců či konkrétních prodejců kol a několikrát jsem si individuálně vypůjčil konkrétní kolo.
Letos jsem vyzkoušel prakticky všechny mnou vybrané adepty, uvedu jen některé značky, tj.: Cannondale, Trek, BMC, Giant, Specialized, Kellys, Rock Machine a další, bohužel Canyon jsem jako jediný nevyzkoušel.
Postupnými testy jsem pravidelně selektoval a i otázka HT/full začala být jasnější.
Ve finální fázi mi zůstal Trek TopFuel 9.8 SL – skvělý full (Procaliber), BMC TE 01 (popř. 02) a čekalo mě ještě testování BMC Fourstroke, které jsem nikdy předtím nejezdil a to mělo rozhodnout o konečném vítězi a volbě HT/full.
Na testování jsem dostal základní karbonový model (s hliníkovou zadní stavbou) s ne-lehkými zapletenými koly a osazením Deore/XT. První nasednutí a absolvování mé oblíbené trasy (zhruba 45 km) jednoznačně rozhodlo a Fourstroke vyneslo na první příčku. BMC Teamelite (HT) mi asi taky nejvíce ze všech HT sedělo, jejich geometrie je prostě pro mne dělaná a u Fourstroke tomu bylo stejně. Nicméně musím konstatovat, že i Topfuel byl taky suprový stroj, ale BMC mě o pár procentíček chytilo více. Za mne to jsou dva nejlepší XC fully z mnou testovaných, ale to je čistě můj subjektivní názor a chápu, že ne každému budou tyto biky vyhovovat.
Perfektní, měl jsem jasno, že to bude Foustroke, ale…
Rázem jsem se ocitl před nelehkou otázkou, jakou variantu a jaké osazení vlastně zvolit? Vzít základní karbonový model (s hliníkovou zadní stavbou) s označením FS 02 a investovat do lehčích kol?
Začal jsem si to všechno kalkulovat a pomalu se přikláněl pro FS 02 s tím, že budu odlehčovat kola, pak karbon sedlovku a řídítka. Mno, ale něco mi v hlavě říkalo, woe, kupuješ si to (doufám) na x let, kup si celokarbon s lepším osazením, vidlicí a tlumičem! Když jsem si následně spočítal cenový rozdíl mezi FS 01 XT a FS 02 deore/XT včetně započítání nezbytných upgradů, ten cenový rozdíl mi za to stál a já se rozhodl pro mé současné BMC Fourstroke FS 01 XT :-)
Nemohu také pominout, že jsem získal slevu v rámci Racing programu, takže cena byla rázem úplně jinde…
Na BMC mě těší i fakt, že to není žádná masovka a prakticky jej nikde nevídám a nepotkávám. Teamelite se sice, díky týmu Symbio + BMC, dosti rozšiřuje a to zejména na závodech, ale jejich fully moc vidět nejsou. Chápu, že asi ne každému bude jejich geometrie vyhovovat a existují i hezčí biky (za mne třeba Cannondale Scalpel – pastva pro oči), ale za těch x let ježdění jsem pochopil, že nejdůležitější věcí na kole je, aby se Ti na něm jezdilo, co možná nejlépe a já si důkladným a dlouho-měsíčním testováním své kolo vybral, troufám si říct, správně.
(vloženo 22.5.17)
Značka | BMC |
Model | Fourstroke FS 01 |
Modelový rok | 2017 |
Velikost | L |
Hmotnost | 11,34 kg (viz foto: s pedály, košíkem, teleskopem a držákem garminu) |
Rám | Karbon včetně zadní stavby |
Vidlice | Fox Float 32 SC, Performance Elite |
Tlumič | Fox Float DPS, Perfomance Elite, Evolution |
Kliky | Shimano XTR M9100 |
Středové složení | BB92 Shimano press-fit |
Měnič | Sram GX Eagle AXS |
Řazení | Sram GX Eagle AXS |
Převodník | Zrace 32z |
Kazeta | Shimano XTR 10-51z |
Řetěz | Shimano XTR M9100 |
Náboj přední | DT Swiss 240s, Boost 15x110 |
Náboj zadní | DT Swiss 240s, 12x142 |
Brzda přední | Shimano XT m8000 |
Brzda zadní | Shimano XT m8000 |
Brzdové páky | Shimano XT m8000 |
Ráfek přední | DT Swiss XR 1501 Spline ONE 22,5 |
Ráfek zadní | DT Swiss XR 1501 Spline ONE 22,5 |
Dráty | DT Swiss |
Pedály | Shimano XT |
Řídítka | Darimo carbon 740 mm |
Představec | FSA 60 mm, -6° |
Sedlovka | RS Reverb AXS 150 mm, 31,6 mm |
Sedlo | Selle san marco shortfit |
Pláště | Vittoria Barzo/Mezcal TNT 29x2,25 |
Moc pekny kolo 5* akorat jezdit 3+4 roky na stejnem kole,to bych asi nedal… :-) At dlouho dela radost.
Peckovka, líbí a dost, 5*
plzakj: Dík, to mě mrzí, že Ti FS02 takhle křupla, ale zase Agonist je parádní mašinka a věřím, že to je skok, oproti FS02. Já BMC doslova miluju, jejich systém pružení mě uchvátil. S tím lockem je to jak píšeš, já už jej asi nevrátím, ono i čím dál míň jezdím silnice, jezdím frekvenčně a ikdyž se dostanu na silnici, tak s open to pruží tak málo, že už jsem ten lock prostě přestal používat a teď jej i definitivně odmontoval.
Hm, mas to pekny. Vaha paradni. Podle tvyho bajku jsem si porizoval FS02 a je to super kolo. Bohuzel prasknul. Ted mam Agonistu 02 a jsem nadsenej. 110mm, polozenehsi hlava. Vnitrni vedeni. Pridal jsem teleskopku a taky uvazuju o sundani locku :-)) Bmc ho fakt nepotrebuji.
Moc peknej bike, peknej popis a pekne fotky! Me se BMC libi a vzdy libily! :) Odeme za 5* a at slouzi!
kiza: Kdybych řešil design, koupil jsem si Scalpela, který je v mých očích nejhezčím kolem. Já chtěl pro mne to nejlepší, respektive, to, co mi bude nejvíce sedět a podle toho jsem zvolil. Je pravda, že je to v dnešní době nemoderní, ale jednoduchá výměna, jistota, že mi to v rámu nebude rachtat, jako s tím měly problémy třeba SUPy atd. Jak to bude vadit v praxi, nevím, ale jestli se nepletu, tak třeba Cannondale u F-Si to taky stále vede spodkem a co jsem z recenzí vyčetl (neboď pevňáka mám s vedením lanek u horní trubky), tak s tím v provozu problémy nejsou, ale osobní zkušenost nemám.
P.S. Za 150 tis. Kč bych si kolo nekoupil a ani tohle mě nestálo 150 :-)
Zdarec. Nádherný kolo, ovšem za tu nehoráznou cenu mohli aspoň schovat hadice a bovdeny do rámu. Ten pohled na fotku kola za 150000,–, kde koukají lanka s blechama na spodu rámu, kde bývá nejvíc zaflákanej od bahna je šílenej. Ta forma rámu musí být asi už dost stará, protože u TeamElite je vše vedeno vnitřkem a tady se jim asi nevyplatí předělat formu na rám. Kolo je fakt pecka, ale toto řešní je dost out v dnešní době.
straky: Díky!!! A jak píšeš, kolo nebylo pro mne laciné (musel jsem si na to našetřit) a tak jsem chtěl zvolit, co možná nejlépe, respektive, co mé osobě bude vyhovovat nejvíc. Každý máme jiné proporce, požadavky atd., takže zcela respektuji i opačné názory. Jsem rád, že dnešní doba umožňuje si hodně kol vyzkoušet, čehož jsem využil maximálně…
Mám cca 77 kg, v budoucnu bych šel klidně do karbonových ráfků. Nicméně tyto DT S 1501 mají něco lehce přes 1500 g, což je velmi slušná hodnota a s DT mám jen ty nejlepší zkušenosti.
Uvidím, co bude, ale jako nejbližší upgrade (za rok, možná dva) plánuji přechod na 1 × 12.
Líbí se mi tvůj přístup výběru kola. Nejdeš do prvního červeného krámu a nekoupíš si Super Extra Boost Ultra Dry Soft Care raketu, ale když už máš balík peněz, tak jdeš do toho s rozvahou.
Pokud nevážíš hodně, tak bych ještě pokukoval po lechčích výpletech.
Tak lehčí nevím ale určitě je lineárnější projev až krásně na doraz. Jen to ctd na tlumaku obcas dělá divný zvuky i po reasu. Ale to je o něj normal takze neřeším. A ty schwalbe jsou u me osvědčený.
Blahycz: Paráda, tu Kashimu Ti budu závidět, nikdy jsem jí nejezdil, tak nemohu posoudit, jaký je to rozdíl v projevu… Nicméně určitě by měla být o něco lehčí počítám. Zrovna včera při jednom techničtějším sjezdu jsem se až pomalu zarazil, jakou rychlostí a s klidem jsem to profrčel a spíš mě limitují pláště. Xking/Race king je dobrá kombinace do sucha, ale v blátě a v horším terénu je to o čumák. Až je dojedu asi nahodím osvědčenou klasiku RoR/RaR.
Instalace bezduší bylo první, co jsem udělal, duše nikdy :-)!
Supr stroj.. testoval jsem na letošním testfestu… a hlavně s obutím XKing/RaceKing je to svižný xcéčko. Tak ať dělá radost a furt baví… Taky chválím poctivě zmáknutej profil/kartu kola ;-)
Blahycz: opravdu jsi pocitil rozdil mezi kashimou a cernyma fox kluzakama? placebo?:)
A ještě jsem tam teda pořídil vidli v Kashime. To je taky podstatně lepší.
No ja jsem se s tim kolem i dost posunul co se týká techniky. Přešel jsem z 26 120mm fulla na tohle a je to úplně nekde jinde. Dřív cítíš co se bude dít,co to kolo zvládne a kdy se to utrhne. Každopádně stacim klukům na vyšších zdvizich do ty doby nez dojde na metrový dropy. Ty Cmaxy jsem vyhodil. Na kolo už mi to nesmí. Nechal jsem zaplyst hope, archEx anejaky slušný dt dráty na mosaz niplech a nemám co vytknout. Dodělej bezduše a máš to top.
Paradni stroj, za 5!!! At slouzi.
gemini: díky :-), nakonec mi to přišlo, jako lepší volba. Nicméně HT se nevzdám, chci jej mít jako druhé kolo na rychlejší, převážně asfaltové cesty a taky jako takového zimáka do blátivého počasí. Ovšem je pravděpodobné, že se pokusím zbavit současného HT 26 a jakmile začnou posezonní slevy, budu možná pokukovat po nějakém ekonomickém HT na 29 palcových kolech.
Blahycz: Díky, to víš, že Tvého FS jsem několikrát okukoval a máš to boží!
23.5.17 07:59
Ahoj, díky všem za pozitivní ohlasy, ani jsem to nečekal.
matbiker: JJ, nakonec jsem se rozhodl pro fulla a myslím, že litovat nebudu… Ten FS z roku 2014, jak jsem Ti o něm psal jsem nakonec nevzal, neboť prodejce a jeho historie o tom kole se mi nezdála, tak jsem raději sáhl po tomhle.
JFtryall: Máš pravdu, že člověk nikdy neví, ale tohle si nechám minimálně do 35, na to bych si i vsadil :-). A když praskne, tak prodlouženou záruku na 5 let již mám… Ale upřímně, když mi neprasklo hliníkové HT, na 26 palcových kolech, které dostávalo taky slušný čoud, tak tohle, které má masivní rámové trubky, 29 palcová kola spíš nepraskne…
scret: díky, z barvy jsem měl obavy a chtěl jsem něco výstřednějšího, ale ta šedá je v reálu velmi zajímavá, fotky ještě trochu klamou.
RADY: Ano, ta gumička je proti vodě (resp. měla by být :-) ). Bohužel mám kolo velmi krátce a tu gumičku jsem u HT neměl, takže její reálný přínos zatím nemohu posoudit :-(
oldaka: mám 187 cm, nohy tuším 87cm od rozkroku (ale 100% jistý si nejsem).
Chili: díky, jj, registrace již proběhla. Teoreticky by to taky šlo, ale máš tam pořád pomalejší převod díky absenci 10z pastorku na kazetě. Určitě 1× v budoucnu proběhne, jednak to zjednoduší systém řazení, bude to „elegantnější“ a na váze to počítám udělá alespoň – 400g. Ovšem já si počkám na kombinaci 34z / 10–50 za rozumnější cenu, zatím mi 2×11 stačí.
Záruka na rám 5let. Pokud praskne dostane nový. Nezapomeň zaregistrovat. U mně vyměněn bez problémů.
Jinak super kolo a ani se nedivím, že jsi si ho vybral. Měl jsem podobnou cestu k novému kolu. Barva Super!
Jinak přestavba na 1×11 s kazetou 11–50 by to posunula dál a nemusíš čekat na levného eagla. Za 5*!
Máš to fakt pěkný, ta barevná kombinace se jim fakt povedla 5* Ta gumička fizik na sedlovce je asi proti vodě, osobně používám duši, ale tohle mi přijde elegantnější, funguje to? Díky
4 waters: Neboj on praskne. :-) kupovat bike s vyhledem nekolika let je nesmysl. Akorat prodelas. Natozpak XC lehka raketa, dostava to dost napit a vic nez dva roky zavodeni ten ram neda. Minimalne zadni stavba. Ja jsem mozna trosku zderformovanej, ale kolem sebe toho vidim fakt dost. HTcka jsou paradoxne odolnejsi.
jftryall: když se o něj bude majitel starat tak deset let musí jezdit. Přeci to neni jak s autem, za tři roky papa:)
paradni popis, pohadka kolem kola i kolo samotne.. Libi se mi netradicni barva ramu…
Sakra kdyz tu vidim nejaky fakt bomba kola tak si rikam ze jsem udelal neco spatne …nechce nekdo to moje?? Na nahradni soucastky?? :D
popis 5* fotky 5* a vyplněný komponenty 5* bike 5* takže sakumprásk 20* !
Presne!!! Proste parada a kolo vubec taky super