Železniční stanici Olomouc hlavní nádraží řídí dispečer z centrálního dispečinku v Přerově. Svítící monitor vlevo je dotyková telefonní ústředna a vícekanálová radiostanice v jednom. Na třech monitorech uprostřed je schéma stanice s jednotlivými prvky zabezpečovacího zařízení kde pomocí myši zadává dispečer příkazy zabezpečovacímu zařízení a určuje kam a kdy který vlak nebo posunový díl pojede. Na svítícím monitoru vpravo je provozní aplikace zaznamenávající veškeré pohyby vlaků a odesílající je do informačního systému, aby byly k dispozici mimo jiné pro veřejné aplikace mobilních telefonů a počítačů. Vzadu na obří obrazovce je schéma celé 100 km trati z Přerova (mimo) až do České Třebové (mimo), která je řízena celkem pěti dispečery z jedné místnosti dispečinku. Televize nahoře monitorují dění na nástupištích jak v Olomouci tak menších stanic na trati, nákladním nádraží v Olomouci a v lokomotivním depu.
(vloženo 30.10.17)
Tak jsem konečně viděl moderní pracoviště, díky Singlespeed. Kdysi jsem jezdil, tak to znám jen z té provozní strany. Švára dělá v Berouně na nákladovém a to je ještě pravěk, byl jsem to tam omrknout.
Každé zařízení má své výhody a nevýhody. Na Slovensku třeba frčí na Siemensu SIMIS W. Ale 42 vlaků na jednokolejku za 180 minut jako náš elektronický blok od AŽD by slovenský Siemens asi nedal.
Grafik: neni to o vyvoji 10+ let, je to o tom, ze v cr na to ma jista firma vicemene monopol a “nejede pres to vlak” Siemens a ix dalsich firem, ktere dodavaji zabezpecovaci zarizeni v cele evrope davno funguji, takze by stacilo zapojit i jine firmy nez jen tu nasi jednu ;-)
Ještě jedna drobná poznámka na konec, přesto praktická. Vstup do kolejiště servisu, údržby, vývoje řeší norma/legislativa (přesně nevím), zkrátka je potřeba „lejstro“. Na VRT by tam 1) snad ani s povolením nikdo nevlezl 2) pokud ano, tak by musel mít setsakra zkušenost a nervy jak špagáty. 3) zamyslet se v kolejišti a ztratit pojem o čase = křížek
Problém by byl i u zabezpečovacích zařízeních, které mají jasně definovanou bezpečnou reakci. Jinými slovy musí se zachovat tak, aby nedošlo ke ztrátám na majetku/životech. SW spadají do nejrizikovější skupiny SIL. Vývoj, testování a vyhodnocení je klidně na +10 let. Teprve pak se může uvažovat o nasazení do produkce. Právě jak tu někdo psal, že jsou na železnici staré systémy, ano protože jsou ověřené a jakýkoliv prvek radikálně měnit není dobrá cesta. Nahrazením systémů za „procesorové“ je vždy na velkou diskuzi a nejeden odborník na bezpečnost už samotný procesor považuje za nebezpečný, a zpravidla proto jsou „nové“ systémy zálohované nebo zdvojené jinou metodikou. Čím vyšší uvažovaná rychlost tím víc si to v ČR (a na současných) tratích nedovedu představit …
U nás je VRT nesmysl. Pěkné obrazovečky. Tam se asi nevyplatí chodit do práce pod parou co? :-D
31.10.17 15:09
31.10.17 14:47
Dnesni koridorove trate ktere se nove buduji mji navrhovku 160km/h
U nas vseobecne geograficky nejde moc zvysovat rychlosti, bylo by to nesmirne nakladne na vystavbu a nasledny provoz. VRTku casem udelaji aby se mereklo, ale zadny vetsi smysl to nema, stanice jsou u nas hodne blizko, takze jak psal Singlespeed, vlak by se rozjel a brzdil by do dalsi stanice, prujezdne stanice mit stejne nikdy takovou rychlost nebudou…
Sere me jak vsichni matlaji, ze jsou u nas zeleznicni stavby nejdrazsi v cele evrope a prilehlem vesmiru, ale nikdo nevidi co za tim je, kazdej rekne, ze vlak dela tdn tdn a ze je vevnitr hnusnej a jede pomalu, kritika s nulovou znalosti problematiky…
Trat je jedna vec a jednotly ktere po ni jezdeji je vec druha, obsazenost osobni dopravy je opravdu mala a investice do ni jsou nevratne…bohuzel
Děkuji za vysvětlení. Takže jediná cesta je všude nové tratě.
Třeba se toho dožiju někdy :-)… třeba i dálnice bude
Rubi: Rekonstruovat stávající tratě na 200 km/h by vzhledem k masivní koncentraci nákladních vlaků asi nebylo rozumné. Ta 160 km rychlost ještě jakžtakž umožňuje soužití nákladní a osobní rychlíkové dopravy na jedné trati. Mnohem jednodušší je organizovat nákladní dopravu třeba v úseku Hranice – Přerov, kde se jezdí max 120 km/h (Pendolina když klopí 135 km/h) než třeba v úseku Přerov – Zábřeh na Moravě, kde lítají rychlíky 160 km/h.
mirorek2: Ono to není tak jednoduché jezdit rychlostí 200+ km/h. Jednak se nedostává vhodných lokomotiv a vozů. 230 km/h je maximálka Pendolina a Taurusu/Railjetu, Vectrony a Mesršmity jezdí 200 km/h. Starší lokomotivy jezdí 160 nebo 140 km/h, ale rozjezd těžšího rychlíku na tuto rychlost jim trvá třeba 5 kilometrů. Dále by bylo třeba zrušit všechny přejezdy. Přes přejezd se rychleji než 160 km/h jet nesmí. Musely by se narovnat oblouky a ne jezdit pořád doleva – doprava, jak to v některých úsecích koridoru je. Tratě jsou taky nahoru dolů a valit do kopce 200 km/h neumí jen tak nějaký vlak. Zásadním problémem jsou také nákladní vlaky. Motá se jich nan trati spousta mezi rychlíky a udržet plynulost dopravy a nenarušit hladkou jízdu rychlíku bývá občas problém.
je treba myslet dopredu, nase podani Ten-t jak na zeleznici tak na silnici je spis takova parodie na dopravni cesty. K te cene kdyz si vemu ze kdysi CD nakoupilo 10 (7) pendolin za 4,4miliardy s vizi jezdit po Evrope, coz se samozrejme nepovedlo a ted nam to jezdi po CR naprosto zbytecne, protoze muzou jezdit max 160, kterou zvladne kde co a naklapeci skrine na trati Ostrava-Praha neusetri skoro nic.V te dobe zafinancovat VRTku a ne se drzet pri zemi na 160, kdyz se opravovalo hodne useku na koridoru, tak jsme mohli byt trochu jinde a ne v situaci kdyz uz nas chteji nemci objizdet pres rakousko. Ten samy pribeh na D1 s 3 pruhy vs 2 + rozsireny odstavny, i pres veskere posudky se stejne udelalo to levne polovicate reseni, ktere ve vysledku vyjde vsechny jeste draz.
Ale na takovou 200+ rychlost se ty koridory přece stavěly ne? Co teď brání tomu, aby se jezdilo rychleji, neříkám 350, ale kolem dvou kil by to neměl být přece problém. Otázkou je, o kolik by se reálně zkrátila doba dojezdu a jestli to stojí za to. Ptám se zdejších fundovaných :-)
Provoz VRT je sám o sobě tak finančně náročný, že by zejména ruinoval stát, neboť Češi jsou skrblíci a částky v řádu tisíců by třeba za jízdenku z Ostravy do Prahy určitě nedali. Jestliže jeden tříčlánkový Regiopanter stojí cca 150 mil Kč, tak jedna špičková vysokorychlostní souprava by stála přinejmenším miliardu. A kdo by zafinancoval výstavbu nových tratí bez úrovňových křížení s jinými pozemními komunikacemi, s obřími poloměry oblouků a bez provozu nákladních vlaků taky netuším.
Meridabiker: zeleznice bude hi-tech az se na ni zacne jezdit nejakou rozumnou rychlosti, jenze nez se tady postavi VRT tak ja budu v duchodu :-)
Hezký, železnice mě živí už hodně dlouho a tenhle pohled je fakt boží.....ta situace, když pár let stavíš koridor, všechno se ladí a pak se to pustí do provozu a vidíš, jak to z té staré mechaniky všechno funguje viz tvoje fotka je k dokonalej.....
Jak říkal profesor na VŠ, pánové, uvědomte si, že železnice je konečně hi tech…a tady je vidět, že měl fakt pravdu :-)
je tak už vim kde se číňani inspirovali při výrobě mojí klávesnice… akorát na tom macu narozdíl od nich snad nezapomněli na PageUp/Down
Dobrá nudle to bajkfórum. :) Já to mám přiblížený aby se to vlezlo ± na celou obrazovku.
Spartacus: paráda!
P.S. https://www.youtube.com/watch?… ;)
30.10.17 22:16
t29: Většinou je to jedna místnost – jedna trať. Místností je na patře několik, některé však ještě nejsou plně obsazené nebo jsou úplně prázdné podle toho v jaké fázi je modernizace a zapojování trati do dálkového ovládání.
Hezké zátiší. To máte v každém patře jednu trať?
30.10.17 20:50
Proto já včera raději zůstal doma a jel z Břeclavi do Mladé Boleslavi až dnes odpoledne a pohodička. Jinak respekt takové práci :) Další třeba letový dispečer, také žádná sranda :)
30.10.17 19:52
Partička si jede Train Simulator a říkaj tomu práce :-D
Rubi: Já zase nezáviděl cestujícím :-). Z Červenky do Moravičan byla doprava zastavena přes 6 hodin. Jednokolejně se to rozjelo v 19:40 s omezením rychlosti a všechny čekající vlaky bylo třeba protlačit přes zmíněný úsek. Nejdříve tedy jelo 5 rychlíků hned za sebou směr Olomouc, pak opačně 4 rychlíky a jeden osobák, pak 8 rychlíků „na blok“ zase do Olomouce, hned potom opačně 7 rychlíků, změna směru a 6 rychlíků do Olomouce a pak teprve skupina 5 rychlíků a jednoho osobáka, kde třetí v pořadí byl tvůj vlak 540 :-). Samozřejmě jsme nepolevili a následovala závěrečná skupina 3 rychlíků a 2 osobáků do Olomouce. Celkem tedy v rychlém sledu 38 rychlíků a 4 osobáky na jednokolejce během 3 hodin :-0.
smenu vcera vecer jsem dispecerum nezavidel :D jel jsem Ex540 Ostrava-Praha a do Olomouce to dojelo bez zpozdeni a pak pri cekani na jednokolej useku po te nehode u Cervenky zasek 70min, jeste ze se mi chtelo spat a cesta utekla rychle. Az budu chtit nekdy na koridoru protlacit tak vim kam napsat :D
Mám 2 monitory, dokážu hrát na jednom a checkovat bf, fb na druhém. Kde se mohu přihlásit na pohovor? :D
Spartacus: Přesně nevím. Odhaduji tak kolem třech desítek zaměstnanců všech úrovní vcetně vrátného :-).
30.10.17 17:01
Pěkný, mé pracoviště si vystačí s jedním monitorem a i ten bych někdy rozmlátil, spíš ten telefon vedle. K razítku, taky mám jedno s nápisem PRO SLUŽEBNÍ POTŘEBU a to by asi žádná na zadek nechtěla :)
No furt EMG záření displejů než z z linky… tady můžeš mít apoń otevřených několik oken B-F, faceboků, online TV, porno kanálů a ještě u toho pracovat
Z takového kvanta EMG záření by mi pukla hlava, stačí jeden displej u linky :)
Mně se líbí ten telefon. S nim se dá aspoň významě bouchnout když tě někdo naštve.
Vypadá to trochu jak muj kancl.
30.10.17 09:39
Pro ČD jsme koncem devadesatek v Ericssonu dělali páteřní přenosovou síť ,optiku i metaliku. Olomouc, Přerov, Hulín, Valmez, FM, Ostrava. Nikdy jsem předtím s železniční telefonní a přenosovou infrastrukturou nepřišel do styku a docela jsem zíral na to muzeum :-). Ale díky jednoduchosti to fungovalo spoustu let. A taky mě překvapilo, že je síť drah oddělená od civilní jako ta armádní. .Tohle je už jiný ale pravděpodobně to běží po té naší páteři :-)
30.10.17 09:16
Single: jak tohle souvisí s B-F???
taková tma v kanclu je normální režim? a kafe se smí konzumovat pouze ve vedlejší místnosti?
Nevidím kafe!? :)
Myslím že je, protože tj součást kritické infrastruktury mám pocit, raději bych tu fotku stáhl… :D
Pro samé monitory není na stole ani místo, kde položit kolegyni a dat jí pár razítek na zadek.
neni to proti vnitřnim předpisům? :)
Nádhera, znám skupinu lidí a firmy co to programují. Svou trochou sw jsem taky přispěl, ikdyž ne pro koridor na moravě.
30.10.17 08:36