A podle mě je to technicky řešení úplně nahovno, a cokoliv podélného s otáčením kola je mnohem lepší…řetěz, řemen…
27.2.18 21:04
noelgabriel: Taky je to pořád to samé do kola okolo kola . . Já se tady hádal pár let zpět taky :D https://www.bike-forum.cz/…hodilo-by-se
Hoši za to se vyhazuje z VUT :) kardan to opravdu není, neboť Mr. Cardano řešil otázku nesouosého převodu 1:1 někdy v 16 století, později na Cardanových principech vznikl kloub jak ho známe dnes v jednoduché formě. Nicméně platí, že vstup a výstup je 1:1 a úhel mezi hřídeli se může měnit – právě ta proměnlivost zabije použití ozubených kol. Další modifikace a vylepšení třeba jako double můžeme stále nazývat kardan, neboť vychází z původní myšlenky. Ale nazývat kardanem hřídel osazenou kuželovými koly to fakt nee. Ale čert vem technicus terminus, je to krásná práce a já si stále říkám – kdybych žil v té době, dokázal bych něco podobného vymyslet ??
na doplnenie celosvetového omylu v pomenovaní tohto systému pohonu prikladám album druhého kardanového bicykla od jedného z najväčších výrobcov traktorov a poľnohospodárskej techniky – tiež sa asi sekli v názve – ich bicykel sa totiž volá Fendt Cardano Comfort :D
Nech je technické vysvetlenie akékoľvek, svet a história tomu dali názov kardan a je to meniť nebudem :)
shaft driven bicycle je tiež správne pomenovanie
27.2.18 18:16
Kardan, a vsechny homokyneticke klouby, narozdil od ozubenych kol, muze menit svou polohu, a nemeni se pritom uhlova rychlost. Tohle jsou obyc ozubena kola. Nicmene ulet to je, o tom zadna ;)
Tak samozřejmě že tam není kardanový kloub,ale přenos mezi kuželovýma kolama obstarává kardanová hřídel,tedy kardan obecně.Ten nutně kloub mít nemusí ,prostě když nato kouknu, řeknu kardan,někdo hnací osa.:-))
27.2.18 16:35
Odporúčam dať do guglu cardan bicycle…kardan mal tiež svoj vývoj, preto som písal, ze to je pohľad do prelomu 19/20.storočia. Samozrejme, že kardan ktorý poznáte zo súčastnej techniky je o dosť iný
V trubce je schovaný hnací hřídel. Ovšem, jak vidno z patentu, nikoliv kardanový, ale jednoduchý zakončený na obou stranách ozubenými kužely.
Já tam zase nevidím ty kuželový kola,a věřim že tam jsou,stejně jako tam nevidím ten kardan, a je jasný že tam je:-))
A mezi těma kuželovejma kolama je co? Leštěnka na nábytek?
noelgabriel: Na schématu žádný kardan nevidím, asi jsem slepej :-).
Ahojte, Cioran-m a kanta ďakujem vám za peknú spätnú väzbu, potešila. Je to klasická koncepsia kardanu, tak ako sa používala od konca 19.storočia do začiatku 20.teho, Durkopp ju používal do polovice 30.tych. Presne ako to je na fotke od Pajaa76. Šlape sa na tom normálne, akurát prenos sily má straty, je to menej efektívne a nieje to na vysoké rýchlosti. Preto to bolo len na mestských modeloch a nie závodných. Reťaz nič neprekoná :) Tu je vazelina, ale v druhom kardane Fendt čo mám, je olejová vaňa.
27.2.18 09:27
Pajaa76: Takže je to jak jsem si myslel. Kuželové převody a hřídel schovaná v zadní stavbě.
V Anglii jsem viděl stejný systém (pohon hřídelí) ale tam ten středový převod byl umístěn více v ose kola a vypadalo to ještě líp. Každopádně krásný retro. BTW kardanem bych to nenazýval :)
Cioran-m: Proč by se to mělo při šlapání naklánět? To by mě tedy zajímalo :-).
Taky by mě vcelku zajímalo, co je schované v zadní vidlici. Jestli skutečně kardan nebo nějaký jednodušší systém, třeba převodová tyč s čelními pastorky s kuželovým ozubením.
27.2.18 08:30
27.2.18 08:27
Krásny bank, a ako vždy super na fotenie… Beriem ta na plný účet ôk za dvorného fotografa…
26.2.18 23:27
V převodu toho kardanu je vazelinka nebo olej?
Kromě nálepek na rámu bych to na první pohled datoval tak do padesátek, max šede, v roce 95 to musela být sázka na bikesharing budoucnost…
Jo, tak toto je opravdu technická libůstka. Úplně si to dokážu představit na nějakém skládacím městském popojíždědle.
Pěkný. Mě by zajímalo, jakej je to pocit v záběru.