Tak už i Rychleby se rozhodly bojkotovat nevyhnutelnej technologickej pokrok.
(vloženo 19.4.18)
Mi se zrovna na RS líbí že abys sjel, musíš nahoru hezky za své. Už teď tam bývá hrůza lidí a s rozmachem E-biků už můžou rovnou udělat lanovku. Rád bych ať to hezky zůstane jak je a o to patrně jde i PH.
19.4.18 15:40
ve sjezdu to je fakt jedno… Na ekole může mít macatější gumy, tak to ani nedokáže zasmykovat. ono jde hlavně o výjezdy.
Tak by mě zajímalo, jestli při sjezdu poškodí trejl víc 70kg jezdec na e-kole nebo 120kg řízek na normálním kole. Předpokládejme, že ani jeden toho moc neumí.
19.4.18 14:37
mr. antik: Řikam potenciál:) Nechtělo se mi dneska rozdmychávat trollenim, ale třeba se to eště rozjede.
goofy: Bych se ebiku do budoucna nebránil a jezdil bych na něm doufám ohleduplně, tak bych nerad, kdyby je v mezičase všude zakázali nebo se rozmohla představa, že ebikerům se maj strkat klacky do předních kol.
Navíc ten flame potenciál tématu sem prostě nemoh nechat jen tak bejt:)
19.4.18 14:26
Aspon nekde maji rozum, motosasci at si jdou na motokrosou trat. E=biky jsou akorat pro lemry nebo duchodce co uz nemuzou, tam to chapu.
Bože to je zase diskuze…
A pedro jeden z hlavních přispěvatelů na ebiku nejel, v Rychlebech nebyl, ale má nejvíc keců… :-P
To je zase pěkná diskuze… :D
Nebojte se, ja to tam rychlebakum zase pohlídám, stejně jako loni ilegaly… :D :D
Tak silnice a stezky jsou jasný… na trailech jse u nas ještě e kolo neviděl.
Ona jen přibila jedna skupina bajkerů, nic víc, navíc budou k vidění hlavně na těch profláklejch místech. Mě třeba mnohem víc vadí, když mě pořád někde někdo brzdí když jedu dolů. Taky bych mohl říct, že když nemá na to aby to sjel rychleji, nemá tam co dělat.
Singlespeed: vzhledem k tomu, že známýmu klekla vidlice a nikdo nebyl schopen a ochoten ji ani otevřít, tak nevím, co by měli za servis pro e-biky. Navíc přizpůsobit technologii ebikům myslíš jako asfalt? Vzhledme k tomu, že ty cesty jsou tvožený pro kola, tak mi přijde trochu hrr začít dělat nějaký podobný úpravy. Taky nezačneme plácta traily za barákem z asfaltu, aby se tam projel každej, kdo si vzpomene. Myslím si, že když to vybudovali, tak mají nárok to nějak omezit. Na ovále taky začnou jezdit ebiky, až si někdo vzpomene?
No nevím, v terénech okolo Prahy jsem zvýšený výskyt ebajků zatím nezaznamenal.
mr.antik: protože ty kola se prodávají samy… Kamarád prodává kola a samozřejmě i ebiky a říkal, že jak ve skupině jeden koupí elektrokolo, tak má hned vyděláno, protože s ním nikdo z grupy neudrží krok. Teď mi říkala kolegyně, že si pořizuje ebike její známý, kterému je sice něco k šedesátce, nicméně na kole drtil i o dost mladší ročníky. Jenže co je mu to platný, když páprdové který mu nestíhají si nakoupili elektrokola. Naštěstí já ten rozmach v svém okolí až tolik nevidím, minimálně ne na trailech (tam se najdou spíše kokoti na kroskách), ale města a okolí se pomalu plní
orm: Ti, co na tom teď makají by měli trošku myslet dopředu. Budoucnost patří e-bikům, tak proč nebýt připraven. Tedy nabíjecí stanice a servis e-biků přímo na základně a technologii stavby trailů přizpůsobit novým trendům, aby vydržely i běžný provoz e-biků.
Zákaz nemá smysl naopak bych dostatečně zpoplatnil nabíjení a peníze potom investoval do rozšíření kapacit základny a třeba i trailů. Win/win situace pro všechny.
@Singlespeed: Jak odpor je zbytecny? Ti borci co to ted delaji se na to vykaslou a myslis, ze motorkari si tam budou koupat a udrzovat ty stezky samotni? Pochybuji.
machozs: Chuligáni zasraní, motorkářská chamraď. Neukradli ti ještě autorádio?
Já si poslední dobou všímám kdo na E-kole sedí a přijde mi že to jsou lidi co by dřív nedali za kolo víc než 10–12 tis. Jenomže motorka s povolením vjezdu všude, to už je jiné kafe, to už pantáta kačku pustí :-).
Nevím proč bych ve výjezdu na traily pro MTB měl pouštět motorkáře. Ať si jdou krosit na motokrosovou trať. Rozumím tomu +55, i když hodně borců kolem šedesáti je na tom lépe než já :-), ale až mi tolik bude, možná tu berličku taky budu chtít použít.
Jak už jsem psal v minulosti, kolům bez motoru zvoní pomalu umíráček. Jakýkoliv odpor je zbytečný, marný a nedává smysl. Prodejní čísla e-biků u nás letí nadzvukovou rychlostí nahoru, takže spíše než zakazovat by se naopak měly stezky přizpůsobit, aby byly e-bike kompatibilní.
Přesně tak, na traily jedině bez motoru! Právě proto, že jsem na nich zatím potkal jen namistrovaný frajírky, kteří by bez motoru seděli doma u bedny nebo u kompu, ale s motorem se snaží upozornit, jak moc velcí jsou mistři světa. Pro příklad naposledy v Jedovnicích otec a syn, když nás v kopci předjeli s průpovídkama, tak mladej měl po předjetí ještě potřebu ukázat, jakou mají pohodu tím, že si schválně dal ruce za hlavu… Nemůžou za to ebiky ale ti debilové co na tom sedí. Proto ebike max. na asfaltové cyklostezky.
Tímhle tempem bude za chvilku na základně prodávat Hornický zákoník. Za pade i s barevným páskem na řídítka zdarma.
Proč neuvážený? Je snad cílem nalákat do Rychleb dvojnásobek lidí? Kapacitu už není moc kde brát…
Jamin: S jakým jiným záměrem než blbnutí na trailu byl dělaný třeba tento e-bajk? :-)
Jamin: „ho ebiky byly dělaný s jinym záměrem než blbnout na trailu.“ S jakym záměrem podle tebe byly dělaný odpružený MTB ebiky, když ne pro blbnutí na trailu?
Správné, pokud nemáš na to tam vyjet za svoje, nemáš nárok to ani sjet. Imho ebiky byly dělaný s jinym záměrem než blbnout na trailu.
To je úžasný jak se tu rozebírá jestli je ten zákaz vjezdu platný, nebo všechno samotný vjezd e-biku může způsobit. Asi jsem jinej, ale když vidím zákaz vjezdu kol tak se otočím a jedu jinam. Nějak nepřemýšlím nad tím jestli je to platný zákaz nebo ne, nebo nepřemýšlím nad tím jak to ochcat.
Nemyslím si, že elektrokolo nadělá ve výjezdu výrazně vetší škodu, než běžný kolo, s mx nebo enduro motorkou to nemá smysl srovnávat, hmotnost a moment na zadním kole jsou absolutně jinde. Podle mě jde jen o to, že s tím spousta nesympatizuje tak nějak z principu.
Jj palec hore a naprostej souhlas… doufam, ze si to elektrikari uvedomi, ze tam nejsou vitani a nebudou tam jezdit.
E-kola tam nejsou zakázána, jen nevítaná. Dostává mě, jak se tady někdo odvolává na svoje práva, nebo zpochybňuje erozi nebo provoz. Je to uplně fuk, stavitelé RS za kterejma stojí ohromnej kus práce mají přání/prosbu a pokud neni člověk uplnej debil, tak jí respektuje, ač je nevymahatelná. Pokud by napsali, že se tam smí jezdit jenom za úplňku na růžovejch kolech s puntíkama, tak s respektem k jejich práci bych tam jezdil taky jenom takto, nebo jel jinam.
Se zakazem souhlas, ale nemyslim si, ue by se na elektru konalo nejak extra vic vyjezdu, ja tam teda jezdim na xc a jsem vic zniceny z tech sjezdu, kdyz se snazim si to tam nejak uzit. A nejvic uzivatelu ebiku jsou zatim stejne gaucaci. Do kopce to asi bude nicit podstatne vic, protoze takovou konstatni wataz si tam nedas ani na xc, navic uzivatele e-biku nejsou zadne pirka a to kolo taky ne. Technika taky nebude kdovikde…
Samozřejmě můžeš jezdit na dirty když je bahno, do bikeparku na gravelu třeba v protisměru a na přistávačce pro rogala venčit pejsky. A většinou ještě můžeš dělat ramena, protože nic z toho v principu zakázat nejde.
Výjezdový trejly to prostě ničí, údržba je důvod, proč tam ten zákaz je. Určitě by se dalo spočítat, kolik Nm při jakém průměru kol, šiřce plášťů, vzorku a tlaku v pneu, těžiště to zkousne, ale to asi neni nutný. Většina lidí má v nohách výkon jednoho prdu a stejně si tam občas prohrábne. Určitě není problém se dostat nahoru po jakýkoliv jiný cestě nebo silnici a pak si tam zajezdit, nebo na výjezďáku motor vypnout.
Samozřejmě ta značka není zákazová, spíš jen k zamyšlení. Třeba jak by ten trejl vypadal, kdyby tam projelo 3× víc lidí.
Existuje právo psané a právo nepsané. 99% lidí kteří porušují tyto pravidla slušnosti, porušují i zákon a z mého pohledu jsou to obyčejní drbani. Čest výjimkám!
tonik666: Nejsem si jistej, jestli se dá srovnávat výkon krosky s elektrokolem… Mi příde, že existuje nějakej ideální výkonovej rozsah, kdy s trailem nic moc neděláš, a když je vyšší, tak to terén trhá jak kroska, a když nižší, tak začneš prokluzovat a rozhrabávat jak na kole. Kam spadá ebike bude záležet na úrovni dopomoci a profilu trailu.
Plus kroska má podstatně hrubší vzorek plášťů, kterej k tomu hrabání přepokládám přispěje.
lumyr: máš naprostou pravdu. Svět není černobílý a některé zákazy respektovat budu narozdíl od jiných. Bohužel nelze říci „vždy ano / vždy ne“; chce to myslet. Ani myšlení tě ale nezbaví možnosti chyby.
Abychom se vrátili k jádru věci – zákaz na fotce je pro mě relevantní z důvodu úcty vůči něčí práci a úsilí. Prostě si volím toto respektovat a nesnažím se jen nalézt cestu jak jakýkoli zákaz ošulit. Chataři ani jiné zákazy se toho netýkají. Nelze všechna červená kolečka naházet do jednoho pytle.
19.4.18 12:02
rásyzmus
Pedro404, Ironhide: Ta hypotéza o plynulejším průjezdu a menší erozi elektrokola díky výkonu je pěkná kktina.
Když se podívám na krosku, která taky do kopce i po lesní cestě jede plynuleji než já na kole, tak to že projel někdo na krosce poznám i na lesní cestě, protože právě díky výkonu nechává okem spatřitelnou stopičku i na lesní cestě, kde průjzd kola je zcela neviditelný.
Takže elektrokolo v každém případě díky výkonu ve výjezdu způsobí výrazně větší erozi než kolo, tak jak píše Pavel Horník
@Tomcat: Reagujes na co, na slapani bez vykonu nebo na to, ze se s motorem v zadnim naboji nemusi slapat? Pokud na to druhe, tak si za tim stojim a vyvratil jsem tim Pedrovo tvrzeni :-). U stredoveho motoru asi zalezi na typu.
lukas aka mitro: Ekolo sem si nekoupil, protože je na mě drahý, a dokonce sem eště ani nikdy nebyl v Rychlebech:) Takže je mi tamní zákaz ve výsledku celkem putna.
Lidi, co to maj odblokovaný na vyšší rychlost nebo nedejbože jízdu bez šlapání (což z toho samozřejmě pak už dělá motorku), porušujou vědomě zákon, takže pochybuju, že je odradí tady ta cedule s nulovou právní hodnotou.
A zakázat komplet e-kola, protože sou některý odblokovaný, je jak zakázat bundy, protože pod nima lidi můžou mít bombu.
Že maj tu vyšší erozi v Rychlebech empiricky ověřenou bych doufal, ale vzhledem k tomu, jaky ebiky buděj emoce, bych se vůbec nedivil, kdyby to tam dali, protože je prostě nenáviděj:)
BTW, v Rychlebech neni prostor pro alternativní výjezdovej trail pro ebiky, třeba nějaká příhodná asfaltka/šotolina?
@Pedro404: Nemluvis pravdu. Elektrokola s motorem v zadnim naboji, jezdi bez slapani. U motoru ve stredu musis tocit nohama, ale nemusis podavat vykon.
19.4.18 11:32
Rozumný počin, i když já bych e-bikům prostě vjezd zakázal úplně. Sankcionovat se to, ale aspoň cedule.
To Pedro404: Právě, že vím co se tu v ČR prodává a upravuje a kolik kol asistence, do 25km/h a 250W nesplňuje.
Ono to je na tom co kdo to používá , neschválené sem dovést lze. Problém použití je pak pouze již na provozovateli né prodejci ten to pod čarou co vše to splňuje zajisté někde napsané měl…
19.4.18 11:23
Tomcat: Když o problematice nic nevíš, tak nic nepiš, ekola nejezděj bez šlapání.
To Lumyr : ekolo není to samé co kolo. Protože to jestli to je jízdní kolo kolo nedělá výkon jezdce. Ale výkon motoru dělá ekolo…
Pokud někdo má něco co hrabe dokopce a bez šlapání je to elektrická motorka a provozování nechváleného vozidla. Pokud to provozovateli hodně vadí může pozvat PČR a Lesní zprávu na pár kontrolních akcí.
Ale jak píše Tomfree chápu v Čr patří k národním zvyklostem vojeb.t cokoli. Ale nedejbože kdy padne kosa na kámen. To pak malý český človíček ukřivděný, jak sou na něj zlý že chtějí něco dodržovat nebo mu dají pokutu…
tomfree: +1
lumyr: jde přeci o respekt k práci těch, kdo něco vytvořili. To není stejné, jako zákaz chataře, který prostě jen nesnáší bajky, ale jinak v tom lese nic neudělal. Naopak zase, uvidím-li, že má chatař hezky upravený pozemek okolo chatky, zákaz nezákaz mu tam taky nebudu jezdit.
19.4.18 11:09
tomfree – +1
Zatím co v civilizovaném světě vyvolá pravidlo respekt,tady u nás debatu nad tím,jestli by s tím nešlo nějak v.....t :-)
19.4.18 10:59
19.4.18 10:59
Obávám se, že to k ničemu nebude a za pár let tam budou normální biky v menšině.
lukas aka mitro: Asi sem podprůměrnej šimpanz, ale co udělá ebike ve výjezdu jinak? Sem ho nezkoušel, ale příde mi, že na spoustě míst to díky výkonu navíc musí projet plynulejc a s menší erozí, než když ti bez motoru prokluzuje zadní?1
Každopádně jestli si někdo na ebiku ve výjezdu dělá prdel z lidí bez motoru, tak to bych ho z toho snad zkopnul, to neni o ebiku, to je normální kokotáž.
19.4.18 10:50
lumyr: já nevím. Kdybych jel na e-biku a viděl ten piktogram a text, prostě tam nepojedu. Ke mně to mluví jasně. Vyjádření si můžu vygooglit, pakliže mě zajímá, ale značení chápu jako „Prosím tě, na e-biku ne.“
Řeči o vynahatelnosti apod. jsou podle mě pro ty, kdo a priori chtějí cokoki očůrat, místo aby se zamysleli a respektovali stavitele/údržbáře trailů
Podle toho odůvodnění by mě zajímalo, jestli tam na e-biku můžu, když to na něm za den nesjedu víckrát než kolikrát bych to dal bez motoru.
Ja z toho vyjadreni nerozumim tomu, z ceho usuzuji ze bikeri plati a e-bikeri nic neplati? E-bikeri Vitani nejsou, ale jezdit mohou. A kdyz 55 let stari budou mit obcanku na zadech a kopii na miste startovniho cisla, budou vitani…
19.4.18 10:46
19.4.18 10:44
Na tý ceduli hlavně vůbec žádnej zákaz není, jen že nejsou vítáni. Nikdo nic vymáhat nehodlá. Když tam někdo na kompenzačních pomůckách bude i přesto chtít jezdit, tak si zajezdí
mirorek2: pustím. Nebudu se chovat jako hovado proto, že se tak chová někdo jiný. Navíc nasranej toho moc nevyšlapu :-)
Nejde přeci o vymahatelnost, ale o slušnost. Když řeknu: „Prosím tě, nestrkej šroubováky ke štetcům – zrovna jsem uklidil dílnu“, je to sice nevynahatelný zákaz, ale šroubovák ke štětcům strčí leda hovado.
19.4.18 10:31
Zcela na rovinu. Privalem tociveho momentu a 250W+ (v mnoha chvilich to tam posila mnohem vic nez povolenych 250W i v legalnim stavu) e-biky velmi dobre likviduji traily.
Pokud ty pozemky patří arcibiskupství tak by stačilo jim nenápadně napovědět, je je elektrobike dílo ďáblovo :-D
Ten doprovodný text snad všichni elektrikáři pochopili. Potom není asi důvod cítit se nějak ublížený.
Líp to vysvětlit, proč zákaz, snad ani nešlo. Jinak mír.
19.4.18 10:15
uz ked to sem buchnes tak k tomu prihod aj doprovodny text:
Ahoj chlapi, jsem rád, že to rozjelo takovou diskusi. Opravdu to není z důvodu, že někomu závidíme e-bajky. (Náš partner by nám je poskytl určitě rád). Jediný důvod je, že máme vážný strach o existenci stezek. Pravda je taková, že každý rok máme 5–6 kopáčů – našich zaměstnanců na údržbu stezek (obvykle 10 měsíců v roce). S tímto týmem jsme schopni se finančně udržet nad vodou a nezbláznit se z množství práce. Problém je v tom, že e-bajky nám tuto práci dost přidávají a přinášejí i další problémy. Každý průjezd jakéhokoli kola (i sebelepšího jezdce) způsobuje nějakou erozi trailu. Jsou to třeba destiny milimetru, ale s vyšším počtem průjezdů je to dost viditelné. Tudíž na e-biku to každý zvládne víckrát než normálně. Poškození je pak větší. Navíc na stoupáku je poškození větší. Někteří elektrikáři nejsou zas tak super jezdci a hrabáním to rozvrtávají tam, kde dřív nikdy nebyl problém. Je tu i jiný poloměr otáčení na stoupáku a ničí se i okraje. Máme opravdu strach, že při dalším rozvoji nedokážeme údržbu zvládat. Ani finančně ani časově. A stezky, které by se nám rozpadaly pod rukama prostě nechceme raději provozovat. To je cesta do pekla. Takových lokalit je dost jinde. Jsou to stezky pro kola a právě pro kola je chceme zachovat v dobrém stavu. Tudíž by se mohlo stát, že nebudeme moct stavět další traily a v nejhorším případě bychom to zavřeli úplně. A to myslím naprosto vážně. Sekundární problém je pokřikování neohleduplných elektrikářů na stoupáku na pomalejší bikery bez elektriky. To by mohlo zapříčinit, že normální bajkeři k nám přestanou jezdit, přestanou přispívat na stezky a nám tu zůstane partička těch co nic nerespektují – ti co ani neplatí, jenom rozdrbávají stezky. A to je konec přátelé… Nemám nic proti e-bajku. Můžete na něm jezdit všude, jenom s tím prosím nelezte na naše traily. Snad nechceme moc. Jen to zachovat i do dalších let pro ostatní. Opravdu to není jednoduché celé udržet v provozu… Proto jsme si drze na stezkách, které jsme postavily a které denně udržujeme dovolili určit naše pravidla. S úctou Pavel Horník.
Miros: O tom, kdo tam smí jezdit rozhoduje zejména Arcibiskupství olomoucké, bych řekl :-).
Výborně. Bylo na čase. Pokud něco vymyslím, o něco se starám, tak mám plné právo rozhodovat o tom, kdo tam smí nebo nesmí jezdit. Víc nemá smysl k tomu psát.
Za pět let bude půjčovna e-biků přímo na základně :-).
Bohužel podobný zákaz má asi takovou váhu jako zákaz vjezdu blondýnkám, lidem s fousy nebo zeleným dresem.
Jinak, že tam někdo nechce motorkáře se nedivím s technickým pokrokem to nemá co dělat.
19.4.18 09:57
Palec hore!!!