Původní gripy Ergon jsem vyměnil za ESI Racer's Edge.
Šestnáct let jsem jezdil na 26" hliníkovém hardtailu Merida Matts SE. Protože mě kolo baví čím dál víc a zároveň jsem si všiml, že 29" kola mých kamarádů jezdí lépe, rozhodl jsem se přesedlat.
V hledáčku jsem měl spoustu modelů – od Cannondale Scalpel po Yeti SB100. U nového kola po tolika letech jsem nechtěl dělat kompromisy, jenže nekompromisně osazený Scalpel stojí raketu. A pak Canyon představil novou generaci Luxu. Přečetl jsem si první recenze a měl jsem jasno – tohle je kolo pro mě.
Protože Canyon nemá žádnou prodejnu, nebylo kde si kolo prohlédnout nebo vyzkoušet. Strávil jsem tedy spoustu hodin porovnáváním geometrie s ostatními koly, na která jsem se mohl posadit, abych zjisitl, zda mi Lux bude vyhovovat. Nakonec jsem to risknul a trefil jsem to – Lux v XL mým 195 cm sedí perfektně.
Mé první dojmy z kola jsou naprosto epické, ale raději mě berte s rezervou – vždyť jsem na něj přesedlal z 16 let staré Meridy. Za tu dobu se toho v konstrukci XC kol změnilo strašně moc. Větší kola, položenější geometrie, vyšší zdvihy, širší řidítka, jednopřevodníky, pevné osy… Když se to všechno sečte, je to obrovský rozdíl.
První pocit je, že to kolo prostě jede. Přenos síly na zadní kolo je efektivní, kolo snadno zrychluje a já mám najednou pocit, že jsem vytrénovaný závodník. No, vlastně to není jen pocit, na oblíbených Strava segmentech jsem jen výměnou kola zrychlil o 10 – 15 % a dokážu vyjet stoupání, ve kterých jsem se předtím zastavil v půlce.
Na řazení 1×11 jsem si musel zvykat. Po první jízdě jsem z něj byl rozčarovaný, později jsem pochopil, že musím změnit své řadicí návyky a oproti systému 3×9 řadit méně často a o méně pastorků najednou. Dneska už jsme s 1× kamarádi. Kupodivu nemám žádný problém s rozsahem kazety 11–46 zubů. Myslel jsem si, že mi budou chybět převody oběma směry, ale rychleji než na 34×11 jedu málokdy a na 34×46 vyjedu více než na starém kole, i když je to těžší převod.
Spokojený jsem také s odpružením. Mám 85 kg a aktuálně vozím 100 PSI vpředu a 150 PSI vzadu. Lux má hodně dlouhý tlumič (210×55 mm), který umožňuje vozit nízký tlak a dosáhnout tak skvělé citlivosti. Myslel jsem si, že páčku blokace nebudu používat, ale nakonec ji používám pravidelně, když jedu po kvalitním asfaltu nebo když chci dospurtovat kámoše.
Ještě trochu ladím pozici na kole. Protože se Lux dodává jen se 720 mm širokými řidítky a já jsem i na svém starém kole měl 740 mm, rozhodl jsem se objednat si od Canyonu rovnou 760 mm široké karbonové vlaštovky, se kterými se mi kolo ovládá skvěle. Gripy Ergon GA20 pro mě jsou příliš tvrdé a chystám se nahradit je silikonovými ESI. A do budoucna zvažuji teleskopickou sedlovku.
Mám z tohohle kola velkou radost. Pokud vás bude něco zajímat, napište. A naviděnou v lese!
(vloženo 6.10.18)
Značka | Canyon |
Model | Lux CF 7.0 Race |
Modelový rok | 2019 |
Velikost | 21,5" (XL) |
Hmotnost | 11,3 kg (bez pedálů) |
Rám | Canyon Lux CF SL, zdvih 100 mm |
Vidlice | FOX Performance Elite 34 SC, zdvih 110 mm, offset 51 mm |
Tlumič | FOX Performance Elite Float DPS LV, 210x55 mm |
Hlavové složení | Canyon | Acros |
Kliky | Shimano Deore XT, 175 mm |
Středové složení | Shimano Pressfit |
Přesmykač | - |
Měnič | Shimano Deore XT Shadow Plus, 11s |
Řazení | Shimano Deore XT, 11s |
Převodník | Shimano Deore XT, 34t |
Kazeta | Shimano Deore XT, 11-46t |
Řetěz | Shimano CN-HG600-11 |
Náboj přední | DT Swiss straightpull, osa 110x15 mm |
Náboj zadní | DT Swiss straightpull, osa142x12 mm |
Brzda přední | Shimano Deore XT, 180 mm |
Brzda zadní | Shimano Deore XT, 160 mm |
Brzdové páky | Shimano Deore XT |
Ráfek přední | DT Swiss X 1700 Spline DB, šířka 25 mm |
Ráfek zadní | DT Swiss X 1700 Spline DB, šířka 25 mm |
Dráty | DT Swiss |
Pedály | Shimano Deore XT |
Řídítka | Canyon H23 Rise CF, šířka 760 mm, zvednutí 15 mm |
Představec | Canyon V14, 80 mm, -6° |
Sedlovka | Canyon S29 VCLS CF |
Sedlo | Selle Italia SLS |
Pláště | Schwalbe Racing Ray, 2.25", Addix Speedgrip (f) | Schwalbe Racing Ralph, 2.25", Addix Speed (r) |
Ahoj @cosmo, díky za tip! Zatím laboruji s tlaky, ale kdyžtak tam šoupnu token, jak píšeš.
Jeden token to resi, sam jsem pri 70kg resil ze to je moc mekke, tak jsem foukal 90 a bylo to zase moc…token to vyresil
6.10.18 20:57
Pri 40 km/hod dodavam a jak jsi uvadel ..
6.10.18 20:56
29" 34/11z je kadence lehce pres devadesat coz je cajk ale uz necajk je pro amatéra vydržet tyhle tocky dele nez par set metru…
Ahoj p@X, ryska minimálního zasunutí je asi 10 cm od konce sedlovky. Já ji mám zasnutou o dalších 9 cm, celkem tedy 19 cm zasunuto, 21 cm vysunuto.
Ahoj @Gustaf 81, mi se vlaštovky na XC kolech fakt líbí. Chtěl jsem řidítka od Canyonu a jejich nejširší rovná řidítka mají jen 740 mm, takže jsem šel do vlaštovek. A 15 mm zvednutí není zas tak moc. Díky za pochvalu kola!
Ahoj @d, pokud bude Venca na Esce namakaný, tak mě určitě trhne :) Hele, na 34×11 v pohodě ušlapu 40 km/h a když si trochu zatočím nohama, tak 45. Nad tuhle rychlost se v XC zas tak často nedostanu a pokud jo, tak prostě zalehnu na řidítka a nechám gravitaci, ať se snaží. Nicméně až jednou sjedu tu XT kazetu, možná tam nasadím e*thirteen TRS+, která má rozsah 9–46, protože je výrazně lehčí než XT a navíc má o těch pár zubů míň (ale potřebuje tedy jiný ořech, nicméně to jde taky vyřešit).
Ahoj @seatik, nemám bohužel šupleru, ale od oka krejčovským metrem to vidím na nějakých 58 mm u Raye i Ralpha na 25 mm ráfcích. Jsou to lehké a rychlé pláště, na suchu v pořádku, na mokru jsem zatím nejel. Na sypkém povrchu jsem cítil nejistotu a ocenil bych něco zubatějšího, na druhou stranu jsem byl příjemně překvapen přilnavostí obou plášťů, když jsem jel v bočním svahu přes kořeny. Dosud jsem moc nelaboroval s tlaky, ty taky mohou udělat své. Jinak přední Ray má Speedgrip směs (druhá nejtvrdší), zadní Ralph Speed směs (nejtvrdší). Zatím jezdím na duších, ale určitě půjdu do bezduší, tmel a ventilky už mám, ale chci ještě koupit lepší pumpu. Pláště jsou tubeless ready, ráfky DT Swiss X 1700 taky, dokonce by tam už měla být páska. Díky za koment a ať se daří!
6.10.18 14:44
Asi první full od Canyon, který se mě i líbí.
d: tak to mně musí s 32×11 ujet i dítě :-D
Bike parádní a super profil, tad je vše v pořádku, za 5*
Pecka kolo. 5 hvězd
super bike, super report, mozna par fotek z prostredi kde nebude to kolo tolik schovane, ale jednoznacna 5!
třikrát hurá za poctivej profil, kolo bude taky solidní střela takže plnej.
Pěknej vysavač. Osobně nejsem vyznavacem vlastovek na xc bajcích…hlavne, když je dáš o podložku níže, tak mi to přijde nesmyslné. Proč ne rovné a soupnou je hned nahoru? Tak ať slouží
…ale rychleji než na 34×11 jedu málokdy…
No to tě ale musí v pohodě trhnout ve vesnici kdejaký Venca na své staré Esce, když jede odpoledne z práce domů.
Ahoj, jak si spokojený s plášti od Schwalbe? Drží RAY? Mohl by jsi mi prosím změřit šířku, plášťů? Nebudeš přecházet na bezduše?
Jinak moc hezké kolo, ať Ti to jezdí :-)
Ahoj @Archer, možná ano, zatím jsem se nedostal nad 90 mm zdvihu, chtěl jsem tam nechat rezervu, kdybych tomu někde dal větší ránu. Podle tabulky bych měl foukat nějakých 90 – 95 PSI, ale přišlo mi to trochu měkké. Ještě vyzkouším a uvidím.