Apache Manitou A3 velikost rámu 21,5 #shimano#aerozine#reverse
(vloženo 15.1.19)
mě se třeba pedál povolil, protože na kole jen nekroutím klikama, ale taky na ho celkem trápím a po třech vyjížďkách se prostě povolil… od tý doby vím, že mám ocelovou vložku a musím pedál samozřejmě namazanej vazelínou rvát na krev, protože jinak by se mi povolovaly furt… :)
já např na kolo neprdím.. ale poslední dobou jsem se mu nevěnoval tolik co minulou zimu, ale zas to bylo asi přehnaný vyměňovat olej ve vidlici každý 2–3 měsíce.. a mazat průmyslový ložiska jednou za čtvrt roku a přemazávat ořech v zadní nábě.. a domazávat střed, řetěz atd.. ale je fakt, že všechno od koupi doteˇka slouží a něčemu je dva roky a něčemu je dva a půl roku a něčemu dokonce bude brzy tři roky.. např vidlici, která se nikdy nezkurvila, jen před měsícem se mi sama od sebe rozšroubovala tlumící patrona kterou jsem prostě jen znovu naplnil 15W olejem, myslel jsem že je hustší, ale naopak tlumení funguje luxusně… má ta vidlice lehca vakl, tzn vyježděný futra.. ale budu jí nezdit, dokud se bude zasouvat… zatím po třech letech jsou vnitřní nohy nevydřený, ani se mi je nepovedlo při pádu nějak víc odřít.. jen jedna maličkatá čárečka která není vidět.. no jsem se vším spokojenej a přitom to až tak nešetřím :D a vůbec nazmiňuju kliky ty mám přes tri roky z bazaru… shimano zee z nějakýho DHčka sundaný a už tenkrát byly ve stavu jak ježděný pár let na HD že dostávali slušnej kotel… já jim na pevňáku dal taky celkem dost… a pořád drží bez toho aniž by házel převodník nebo byly kliky nějak poškozený.. až na povrchovou úpravu… kterou jsem si udělal už tenkrát před dva a půl lety… a minulej rok na jaře to bylo potřetí.. :) pak jen praskly pedály, protože to prostě nevydrželi, žádnej extra pád jsem s nima nezažil.. spíš žádnej… tak jsme je vyreklamoval a pohoda… mám teď ještě lepší pedály za stejný peníze.. :)
s ničím co jsem na kolo koupil nebyl problém a když byl nějakej menší i z bazaru, tak jsem si ho opravil aniž bych něco reklamoval nebo na něco nadával..... :)
18.1.19 22:47
Jestli někdo na kolo úplně prdí tak se může stát cokoliv s čímkoliv.
Mne se třeba nikdy nestalo že by se mi povolil pedál natožtak vyšrouboval a zničil závit,a u někoho je to běžná věc.
no jak pise matbiker ,dotahnout na krev ,ja to delam nohama a celou vahou :) ale co se me v posledni dobe stava ze kazda klika je v jine vzdalenosti od ramu ,zajimavy je ze sunrace obcas dava do tech ctyrhranu plasovy podlozky aby to neslo narazit vic ,ta podlozka to zastavi ,akorad se me moc nelibi ze tlaci na to prumyslovy lozisko z boku
Asi jsem Měl špatnej materiál klik… dokonce jsem.to tady na fóru tenkrát řešil… a bratranek má kolo, samozřejmě se mu to povolilo a jezdil dál.. a teď je to ve stavu co šlápnutí, to lupnuti a poposkoneci kliky snad o pet centimetrů.. a nejde nijak utahnout :)) njn takovyhle zkušenosti mám ja… :)
Už ta debta o čtyřhranu začíná být nudná, Strakáči. Věř Trumpeťákovi. I u levných klik není žádný problém s vymačkáváním. Jen je potřeba dodržet jisté zásady. Namazat čtyřhran na ose i v klice vazelínou, šroub také, včetně dosedávací plochy a potom zarvat na krev. Ale ne cyklorukama s ramenama jak sešlapaný rýč. Normálníma rukama. Najeto desítky tisíc km na silnici, horákovi a v závěru i několik sezón Dh a nikdy se mi nic nepovolilo a nevymačkalo. Ani na žádném kole, které jsem servisoval a těch už bylo clkem dost.
https://www.dookie.cz/…anova-22-mm/
tohle je např titanka používaná u trialů.. ale dneska to taky už nejni tolik vidět nebo spíš skoro vůbec… protože to všechno nahradil ISIS střed a pokud má něco cenu obhajovat co se týče životnosti pevnosti atd tak právě ISIS je to pravý… ale stejně.. jak píšu.. dnešní dutý osy se dají sehnat za stejný peníze a je to lepší mimo těh ložisek což nevidím prostě jako špatnou věc..
Tak ses bavil špatně, ty nejlepší možná nejsou nejlevnější, nevím jak dneska, ale záleží na typu kola a výrobci mimo jiné, i trhu/zemi prodeje pro čtyřhran, ale o tom tady psali i ostatní, co nějaký zkusili nebo maj i dneska :) Co se týče dutejch os a klik s nimi/na ně, tak také ty levnější prd vydrží, jak při případné ráně u trial kola, tak po delším používání, ty dražší a lepší jsou na tom pravda líp než levný, ale stejně nevydrží 20+ let v provozu bez problémů nebo výměny všeho, kliky rozjetý do stran, osa v prdeli a případně strženej mnohohran ve spoji, to tak taky je a pro Tebe by byly asi jednodušší a na dýl ty dobrý čtyřhran na Tvé kolo a aktivity, ale to je na Tobě to vyzkoušet případně, ale nelži nám tu bez znalostí a skutečných zkušeností, to bylo vše a nejen ode mne :)
Já se bavil o většině ctyrhranu trombonene.. ne o těch nejlepších.. ty jsem jen zminoval že ty to vydrží… ale ty klasicky který se kupujou kvuli tomu že jspu levnejsi jak kliky s dutou osou.. ty drahy jak s dutou osou asi budou už k něčemu..
O levných a obyč klikách jsme tu nikdo nemluvili, ty jsou sračky i na tisícihranu a hollow ose myslím, a vydrží houby, Strakatej plival na osy se čtyřhranem, ale třeba na to jeho skákací monstrum by fakt dobré a drahé na čtyřhran byly podle mě odolnější a vydržely by dýl, ten kousek váhy navíc by tady nevadil a kilo to u dobrejch a drahejch (a středu) rozhodně není, o tom to tady bylo a sralo to víc lidí, co si taky mysleli, že Strak prostě jenom lže protože to nevyzkoušel, to je vše, já teda jedny ty drahý z roku těsně po 89 mám do dneška i s původní čtyřhran osou a pořád jsou dobrý a naprosto nepoškozený i ty kliky i ta osa přes jednu dobu hodně těžké používání…
tromboonen: hele nechci tvrdit, že neexistovaly kvalitní kliky na čtyřhran. Možná se nějaké dají koupit i dnes, ale nevím, jestli mezi ně patří ty z obrázku, kvůli kterým tahle diskuze vznikla. Prostě dneska kupovat levné kliky na čtyřhran a očekávat nesmrtelnost, no nevím.
Já měl levné kliky jak na čtyřhran, tak s dutou osou a povolily se mi obě. U toho čtyřhranu jsem si myslel, že se mi povolil pedál a než jsem dojel domů (pomalu a byl to jen kousek), tak se stihla klika omačkat a byla v prdeli. I po dotažení se pořád lehce viklala, vymačkávala se víc a víc a neustále se povolovala. Po chvilce jízdy s povolenou klikou byly kliky zničené.
Levné kliky s dutou osou se mi taky jednou povolily a s těmi jsem musel dojet delší kus. Ztratil jsem závěrnou matici, takže klika pořád sjížděla z tisícihranu, musel jsem ji nohou dokopávat zpátky a jednou mi dokonce upadla úplně. Doma jsem kliku dotáhl a slouží bez problémů dodnes, žádné známky poškození.
Čtyřhran je prostě zastaralý, má víc nevýhod než výhod a to že fungoval v minulosti neznamená, že bude fungovat i dnes na levných klikách.
Víš a u kvalitního se Ti to fakt nestane po správné instalaci nebo max jednom dotažení po povolení, a ani pohyb klik na čtyřhrany to nezkurví cekově většinou, naroźdíl od levných neboméně kvalitních hollow klik, protože tam stačí i malé povolení a pohyb klika vs konec osy tam co je šroub. spojení, prostě jsi to nezažil ani teď ani dřív ani u hollow osy ani u čtyřhranu tak už fakt konec lživých jakoargumentů co jsou fúrt podle tebe a ne podle skutečnosti se kterou nemáš zkušenost a ani nám nevěříš, a teď už fakt končím protože nemám ani vypito, jako asi Ty :)
Opět, pokud nemáš přímou zkušenost se čtyřhran předkem celým stejné úrovně a kvality, tj osy, asi materiálu co nejlepšího, ložisek, misek a klik a převodníků, se kterými si jezdil dlouho, tak srovnání ani nemáš a co píšeš je spoíš štěstí, výjimka a blbost co vím o hollow spojích klik a osy kromě toho pevného, ale možná že nevím vše, už mos nesleduju úplné novinky, ale top typy, materiály a modely čtyřhran os, misek, a speciálně klik jsou nejméně stejně odolné a blbuvzdorné, možná i víc po správné instalaci a kontrole, což byly to moje minimálně, i jiných, plos vydrží dýl, speciálně na určitých typech kola, použití a zátěže při užívání, což teda zívisí i na kompatibilitě délky a typu osy a misel s klikama i rozměry rámu nebo typu a množství převodů minimálně vepředu, ale kolikrát i tam jsou jisté rozdíly,m třeba mezi 3× a 3× nebo silnice či MTB sady, z nichž některý jsou k dispozici obě pro obojí systémy, záleží na roce výroby spíš než na jménu sady, zvláště teda u Shimana, zbytek moc nevím a co tu furt dokola opakuješ kromě toho, že v tomhle nevím, o co a jak starý asi šlo a jakou kombinaci a rozsah, jestli kompatibilní a spol., tak si můžu bejt jistej, že podobný level správnýho a kvalitního čtyřhran systému jsi prostě ani neměl ani nevíš o jeho výhodách a rozdílech. Samozyřejmě je to Tvoje věc a preference a i ta hollow osa dneska může bejt lepší na určitým bajku a při správných vlastnostech a pokud možno instalaci a kontrole aspoň povolení aspoň jednou, pak by měla držet a absolutně se nepovolovat ani neničit kliky, prostě to tak je ze zkušeností i na road biku, což je minimálně u mne velmi šetrné a opatřrné používání bez nehod nebo ram ve srovnání s čímkoli MTB nebo takovým typem, speciálně teda trialem a pod… jen si to uvědom a použij nebo ne, ale nevyvracej to bez patřičných znalostí, hollow tech osa může ****** sebe nebo kliku na ni napojenou šroubem veklmi snadno při povolení, které se většinou pak samo ztvěšuje a při protočření nebo jen slipu této kliky je hotovo, ty zoubky v ose nebo klice poškozený tak, že to nenasadíš a nedrží to, nebo max ve špeté poloze oproti opačné klice, která je většinou pevně na ose a i pár stupňů posunu je tragédie pro užití a užovatele, mimo jiné, vetšinou je to na vyhození té volné kliky (naštěstí teda většinou prázdnýho pedálu, ne naproti s packami a převodníky, kde se může zas stejně ****** osa naproti a tím se to stejně asi mysí vyměnit celý, plus teda moderní a top kliky a převodníky na čtyřhran, zvláště pro trial, downhill nebo podobný, i MTB, kde se obecně často padá a jsou do toho nárazy i bez pádu od překážek atd. oproti silnici, zdaleka nevydrží tak dlouho a kvalitní jako ty top na čtuřhran pro daný účel, nemluvě teda o těch potenciálních problémech s rozměry a nastavením hotových děr pro hollow střed/ložiska bez vlepenýho kovu nebo závitů na trial a podobně, co jsou přesnější a umožňují a schválně i vnější šroubovací ložiska a osu na čtyřlink, ostatně i SKY si od Pinarello nechalo minimálně jednou změnit ložiska na Dogmách na absolutně nepoužité jinde klasické vnější šroubovací ložiska jako pro rám se závitovým středem, a tím i čířky rámu v té oblasti, všechno pouze pro ně a totálně custom jen pro snadnější a rychlejší údržbu a nastavení, než by byly s moderní bezvložkový ložiska a střed i u takové kvality jako je Pína, aťr už si o ní myslíme cokoli, je to top a na silnici)… prostě si to nastuduj, nech poradit od jiných a případně čekej až budeš rozumnější, nebo zůstaň u svých přeferencí, ale netvrď nám tu, že jsou teď lepší než top předek na čtyřhran dnes nebo dřív, který si asi fakt neměl, nebo si někde při minimálně instalaci udělal chybu. Dík a už fakt končím a Tobě bych to taky a takhle doporučil, doslova a časem uvidíš :)
Trombonen.. nechal jsem povoleny holoetech kliky a skakal na nich ze se klika v zubec protocila.. a co víc stalo se mi to už dvakrát a srands je že se jim nic nestalo pořád na nich jezdím.. Když tohle udelas u čtyřhranu tak to nevíš a můžeš si je dokurvit stejně tak.. ty top kliky se ale stejně dneska nedavaj malokdy a to je když už tak na to bmx, trial atd… existují ale prostě lepší obdoby středu např na crmo kliky 19mm osa :) s tou pevností bych se hádal.. zee a saint jsou na to delany a opravdu jsem je prasklý neviděl… :)
Goob to je nahodou smysluplný…predek ti pobere ránu trochu a zadek jí schyta.. položená hlava je u takovyhle kol celkem zbytečná.. – co se týče položení vidle do úhlu kvůli tlumení nerovností..
pokud to je kvůli stabilitě, pak fajn, ale stejně je lepší spíš ovladatelnejsi ht než nesmyslně dlouhý stabilní, co se používá do sjezdů v rychlosti…
Ještě jednou a naposled snad: na čtyřhran jsou dneslka i byly před nejméně 30 lety top kliky, co se nehly, neotlačily, nezkurvily a vydržej dekády a spoustu používání, snad kromě zůbů na převodnících a převodníků, ale to záleží spíš na jizdě a zacházení/nehodách, plus se dají a jsou levné vyměnit za nové i moderní? Dokud takové neuvidíš, nebudeš je používat nebo nedáš na zkušenostě ostatních, lžeš a zbytečně, vypadáš jako vůl a to asi nejseš… váha takových klik je stejná nebo i lepší než moderních na hollow osu (i když odečtem osu u těch hollow). Váha středu samo vyšší, ale spolehlivost jinde a řešit gramy na těžkým MTB nebo trial kole, to je blbost a kilo to snad ani nebylo tenkrát, dnes rozhodně ne, i ocel se dá použít pevnější a zato lehčí :) Na skákací kolo je to rozhodně lepší, protože jasně trpí více osa i kliky ranami a případnými nehodami než silnice, ale kliky na čtyřhram pak přežijí snad vše, i s osou, jen možná časem ne převodníky, což je stejný u hollow klik, jenže tam může odejít i osa, klika, nebo spoj jen kvůli zanedbání údržby nebo povolení, plus ani pokud ne, nevydrží to vetšinou tak dlouho jako top kliky a osa na čtyřhran, preference a situace doma záleží na něčem jiným, mimo jiné i rámech nebo dostupnosti top klik, aloe tvrdit, že hollow jsou lepší odolnpstí a víc vydrží nové je prostě pro většinu blbost a pro zbytek založeno jen na teorii a nezkušenosti. Dej na zkušenost jiných, případně si ty top na čtyřhran pořiď abys vyzkoušel, ale jen ty doporučené a sleduj jak se chovaj při správném používání (možná i nesprávném jako třeba to moje gumový kladivo, ale ne když je necháš špatně pasující nebo povolený, to se Ti stejně hůř a dřív odpraví hollow kliky :) Prostě to tak je a my co jsme to vyzkoušeli to víme.
Strakááč: připravil's mě o 10 minut života, protože jsem hledal tu tvou blitku o hlavovém úhlu. Tady je:
A právě pro to že jde do sagu jen předek, je zbytečně hlava položená, protože hlava se poklada kvůli větším nerovnostem hlavně z kopce. A zadek je stejně napevno .. takže to utlumí skoro nic.. ale zas je to díky tomu stabilnější :) ale nedohanel bych to tolik HA ale délkou TT.. :)
Už běž prosímtě jinam, meleš neskutečné nesmysly.
oukej, věřím že existovali fakt kliky co byly fajn nicméně pořád dutá osa je pevná jak jsme psal.. jedinej problém je střed což je dle mě dost směšná věc, tohle řešit.. i kdyby jednou za rok zy to těch pár stovek dám.. i kdyby to vycházelo na litra… prostě se s tím počítá stejně jak se spotřebou u silnýho auta… každý má svoje pro a proti…
s vidlicí to je jasný.. meří se úhel vidlice vůči zemi… když se ti prodlouží jedna odvěsna (vidlice) druhá odvěsna zůstane stejně dlouhá a mezi oběma odvěsnami zůstane stejnej úhel, ostatní úhly v trojúhelníku se musí jednoznačně změnit.. tohle je jednoduchá geometrie…
Strakáč: Protože meleš kraviny o věcech se kterými nemáš zkušenost (kvalitní čtyřhran osa a kliky co jsou správně namontovány a maj na to…). Kromě váhy, který je u středu větší pravda, je spolehlicvost a trvanlivost lepší, než u duté osy, dnes i před dvaceti a více lety i při maxi používání, jen nesmíš mít levný nebo nevhodný typy… O zdvihu nemluvím, osobně jsem jej nikdy razantně neměnil tak se nebudu vyjadřovat, ale to výše mám nejen já vyzkoušeno, dodneška funguje a vydrželo více než kterákoli dutá osa a střed co jsem kdy měl… sice je dnes z většiny mám, ale kvůli nekonečné spolehlivosti to není, rozhodně, ani netvrdím, že to tak je a se čtyřhranem jinak. Zkus to, ale s něčím kvalitním doporučeným a uvidíš, tvrdit něco s nesprávnou zkušeností je tak leda na Tvůj věk, na nic jinýho slušnýho :)
proč bych měl jít pryč?
a co mi řekneš na ten hlavovej úhel? na ten ti došli slova?
Prosím tě běž už pryč. Nikdo netvrdí, že čtyřhran je výkvět nejnovějších technologií.
ano, vyšší zdvih změní hlavový úhel, co je na tom nesmyslného? kraviny meleš ty… a ano čtyřhran je zastaralá věc.. je desítky lepších os, než je čtyřhran… kde jde o pevnost, tak shimano dutá osa je varianta např u zee a saint klik nezničitelná absolutně… co se váhy týče, je to o půl tuny lehčí… co se týče tuhosti klik, pořád bude lepší dutá osa.. co se týče servisu klik a středu, dutá osa jednoznačně lepší…
myslím, že je to jasný…
Singlespeed: pokoušel jsem se najít nějaké datum, ale hele neuspěl jsem. Našel jsem až časy, kdy se měnila volná ložiska na cartridge (± 1990), ale tyhle doby už pamatuju velmi dobře (i své první horské kolo :D).
Goob: čtyřhran, že není starý? Vždyť ho mám na staré Zbrojovce snad ještě z první republiky. Řekl bych, že čtyřhran byl dokonce dříve než klínky.
Hele, nechceš jít radši jinam zase někomu radit, jak vidlice s velkým zdvihem mění na hardtailu nesmyslně hlavový úhel? Meleš neskutečné hovadiny.
Vileme jenže to byl stokrát lepší matroš.. a beztak to měl ocelový pouzdro s packou vedenou do kliky… některý staty kliky co jsem doma měl to tak měli..
Dodneska se pouzivaj u trialu čtyřhrany ale kliky jsou mnohem pevnější…
Muzu potvrdit, že Shimano 105 (biopace převodníky) na čtyřhram a Shimano myslím podobné nebo vyšší úrovně čtyřhran osa ocel a misky, obojí koupeno v roce myslím 93? v Německu sloužily perfektně a dodnes slouží na jiném mém kole, nikdy se nepovolily ani neomačkaly, ani osa ne, misky taky bez problémů a údržby snad kromě mazání ložisek a možná jejich výměny když to šlo na nové kolo, spíš bylo nemožné je sundat (ty kliky) bez pasujícího stahováku, co jsem neměl a zkoušel je/spoj napustit WDčkem a pak vyviklat a dokonce vymlátit gumovou palicí, sice opatrně, ale byla to samozřejmě hloupost a nehly se ve spoji ani o milimetr, neomačkaly a nesundaly, dokud jsem nekoupil ten stahovák… jako plus se ale nehly ani co se týče vystředěná a rovnosti pěti pacek na nich, do kterých jsem mlátil, prostě za ty prachy super úroveň, spolehlivost a bez údržby, jen poměrně vysoká hmotnost středové osy a komplikované sundávání nebo řešení na vyjížďce kdyby se něco posralo… proti tomu hollow a ěroub externí střed dneska za podobné nebo vyšší úrovnni (Shimano 105 nebo vejš kliky, brand name střed tuším lepší FSA) je na údržby taky dobrej, kupodivu mi nevrzal na žádným kole, ani na top karbonu od Spešlu, kde je bez nalepeného kovu a asi méně přesný, ale může se pravda povolit a není to na první pohled nebo pocit bez prozkoumání rukama patrné a pak se rychle spoj zničí, jinak nemám a neměl jsem problém ani s jedním systémem, ale dneska teda radši ten hollow II pro váhu i údržbu/jednoduchost, pokud to není levná sračka a funguje jak má, včetně uložení v rámu a jeho přesnosti.a ložisek:)
george: Tak samozrejme, ze se dotazeni musi kontrolovat, ale to byva vetsinou jen na zacatku, pak si to sedne a je klid. Kdyz budes jezdit u shimana HT2 s povolenou levou klikou, tak to taky znicis, totez u jinych, nerozrizlych klik s dutou osou, kde je klika na ose na nejakem ISIS uchyceni.
Vilem: a dnesni ctyrhran kliky jsou stale tak kvalitni jako ty za prvni republiky?
Problem je, kdyz se klika povoli a omacka, tak pak uz to nezastavis a kliky jdou do ******. A system, kde kdyz se nezadari, tak se znici kliky, mi prijde dost na hovno. V minulosti jste mozna byli zvykli porad hlidat srouby a dotahovat, ale dneska je to zbytecny opruz.
strakac: Ale prd leda.
V dobach kdy jsem na kole hopsal trial, mel nejakych 85kg, tak nic jineho jak 4 hran nebylo a nic se nevymackalo. Jo, ze praskla osa, ze to nebylo tak tuhy, to ano, ale zadny vymackavani se nekonalo. Vydrz byla, s rozumnym stredem, na veky.
Ne cryrhran se nevymacka.. ale kliky v něm jo ten hliník to prostě nedá… vím o čem je řeč sám jsem je měl zezacatlu a jezdil.kulovy.. a i na tom jsem je vymackal za třičtvrtě roku že mi nechtěl normálně řadit presmykac tenkrát… asi taky nejsem strojar no.. nikovlas to napsal přesně…
To že vsude na kole je blbec vsichni víme… nejni potřeba očekávat že bude psát něco co dává smysl :)
Ctyřhran je prostě v porovnání s dutou osou sto let po opicich.. vsude na kole ani tu dutou osu na kole neměl… ani neví v čem jsou ty výhody.. utesneny jsou ty shimana v pohodě.. hlavně ty xt a saint jsou fajn
vsude: překlepy dělám a srandě se nebráním, když na to někdo vtipně upozorní, tohle bývá většinou obvyklá chyba z neznalosti, „káčko“ je na klávesnici úplně jinde, takže překlep asi ne, ale Tvoje věc co tvrdíš… Ty jsi zas obecně trochu dogmatik a vše musí být podle Tebe a tvého názoru, jak někdo nesouhlasí tak je to špatný a je podle tebe debil a napíšeš to na veřejný fórum. To je podle mě horší než vtipně upozornit na obvyklou chybu, což se možná bude někomu hodit, ale co já vím :)
16.1.19 11:39
Tromboonen:zřejmě umíš perfektně česky a nikdy neuděláš překlep ale bohužel nevíš o čem je řeč.
Nikovlas:ty jsi bohužel jen cyklista který umí jen tupě šlapat.
Proti ht2 nic nemám pokud je tento systém v rámu pro presfit
Ale jak to vidím v závitové mufně šířky 68 kde na jedné straně jsou ještě ty dvě hrubé podložky tak se mi chce blít.
Závitové mufny a ht2 jsou jen přechodné období než budou všechny rámy dělané na presfit.
Nikovlas – asi tak. A ja jsem asi spatny strojar, protoze bych si ctyrhran na kolo nedal.
vpa007: já naopak doufám, že to bude nafocené jako ten Author Opus :-)
No tak to jsem zvědavej na výslednej vzhled. Třeba mě to mile překvapí.
Sice to vypadá trochu jak Dan Nekonečný, ale domácím stavbám fandím a těším se na výsledek… snad to bude nafocený líp, než ten Author Opus ;-)
Tohle je fakt pure gold.
Strojař si dá na kolo čtyřhran a pravidelně kontroluje dotažení klik, takže mu vydržej věčnost. Cyklista si tam dá o půl kila lehčí kliky s moderní dutou osou a po pár tisících občas doplní vazelínu pod krytku ložiska a když to náhodou začne drhnout, dá tam za pár korun ložisko nový. Chudák – vůbec si neuvědomuje, že používá ze strojařského hlediska odfláknutej šmejd, kterej ani nemá dostatečně souosá ložiska.
vsude: A nejhorší ze všeho jsou „kompaktibilní“ osy :)
16.1.19 09:25
Strakááč:píšeš totální kraviny čtyřhran se vymačká ve dvou případech
1:pokud není osa kompaktibilní s klikou (např kinex někdy dosedne u shimano převodníku až nadoraz coź je špatně)
2:pokud se hlavně zpočátku občas nekontroluje dotažení.
Pravidelně kontrolované kliky s vymačkaným čtyřhranem bych chtěl vidět.
Netvrdím že systém s vnějšími ložisky je totálně na hovno,
Tvrdím jen že nevhodná je výrobní technologie závitových rámů pro tento systém.
Jestliže se vyzavitovaná středová mufna vevaří do rámu tak výsledek je ten že v místě sedlové trubky je mufna klidně o 0.7 mm kratší než na protilehlé straně což znamená že závity a čela jso pro jednořadé radiální ložiska nedostatečně souosé.
A prasit hotový závit srovnávacím přípravkem který zmenší nosný průřez závitu? Děkuji nechci.
Džiga, džiga, teším sa na výsledok. Takto na placato to vyzerá na veľa komentov :)
Ale prd. Mám na svých veteránech kliky RaceFace a Coda na čtyřhranech, těm komponentům je 15–20 let a jsou jako nové. Že je to stará technologie je samozřejmě věc druhá, ale pindy o vymačkávání, házení, debilním sundávání si odpusť.
všudenakole nezklamal… rozumný člověk by si na kolo nikdy nedal čtyřhran v dnešní době… tady nejde o výdrž.. tady jde např o vymačkání klik, o házení převodníků o váhu, o debilní sundavání z rámu o debilní sundavání klik atd.. viděl jsi někdy na dražším kole čtyřhran? a nebo spíš, rozumíš moderním věcem co se kola týče? tohle je diskuse o hovně, když každej jezdí něco jinýho ,na něčem jiným… kdybych měl mít já čtyřhran, tak si budu muset sehnat každej půlrok možná i dřív nový kliky.. a nebo mít ocelový který budou na kole tak o kilo těžší… tomu se říká rozum no…
na tu tvou sračku do sámošky to bude samozřejmě nejlepší volba… na pořádný kolo se to prostě dneska nedává i kdyby si člověk měl sehant na bazaru kliky s dutou osou i středem za litra.. pořád to vyjde stejně levně.. a že se do toho dá jednou za rok 400 za střed je podle mě zanedbatelná částka… to to dřív prožereš v hospodě…
16.1.19 00:53
Čtyřhran je spolehlivý a věčný octalink navíc tuhý a taky věčný na mém kole už má 38 tis a má stále hladký chod naprosto bez vůle.
Duté osy jedině pro nestrojaře.
Rozumný člověk si to na kolo nikdy nedá.
Tyvole tak za takhle dlouhou větu by se nestyděli ani Hrabal, Poláček a Macourek dohromady! :D
George: kdysi lidi jezdili „šišatý“ převodníky, to samý jako trojuhelník a celý kola, co vydržej i rezavý bez udržny 200 let, stačí namazat, možná občas přeleštit nebo vodrbat a funguje to spolehlivě i když možná bez 22 převodů a s vyšší váhou, kovadliny ve středu podle mě byly když to bylo logický, relativně nový a funkční, až teda na sundávání i dobrejch moderních 2× Shimano road klik kolem roku 89 a dál v EU a dýl i jinde bez sundávacích klíčů (debil s gumovou palicí, ale ty lehoučký Dura Ace kliky i převodníky to přežily bez trvalých chyb i když nesundaný dokud nebyl klíč a vypadalo to i na poškození/zvohnutí, byla i přes nízkou váhu středu ale ten čtyřhran prostě taková doba a ta kovadlina stála v Německu tuším skoro půlku nebo víc co ty super (tenkrát) kliky a šišoidy, i když to bylo fakt lehký, spolehlivý a mám to dodnes v poho s těmi klikami a špatně šišatými převodníky na zbytkovým hybridu jen tak, mi připadalo tenkrát trochu moc, jenže co v roce 89, že jo u nás byly Walter, střed možná stejný, což jsem nevěděl, klínky jsem měl a fakt už nechtěl ani na fávku a ty u nás byly opravdu těžký a mělký/nespolehlivý), tenkrát prostě „normální“ střed a osa nebyly a tohle za velký prachy bylo relativně spolehlivý, tvanlivý a kupodivu i bezservisní a dlouhodobý, pravda od tý doby skoro sračka na váhu a údržbu, i když třeba misky a že fungujou na tom hybridovi dodnes, což ny moderní střed nedal a bez kovovýho vzoru v rámu by byl úplně mimo asi a za půl roku nejen vrzal, ale i byl na vyhození… že Strakáč jako mlaďas preferuje jakoby starý je dáno jeho pozadím, duhem kol i znalostí, prostě relativně spolehlivá, levná i Ok věc dneska pokud máme nářadí a bajky ne na milion km a víme co dělat, kdyby byl starší, asi na to ani nesáhne, což jej částečně omlouvá, plus ten styl/bajky, na tohle je to fakt celkem jedno, pokud teda nejde o karbon šlupku s moderním středem ve formě díry z karbonu bez přesnýho kovu a slušnýho systému středu, to se prostě na těhle relativně starších basic kolech nedělá, protože proč, byla by to jen frajeřina i u novejch a co z toho, akorát vrzavý problémy :)
Hoši, super akademická diskuse. Na čtyřhranech se jezdilo (a doposud jezdí) desítky let.
Čtyřhran má možná odolnější osu, ale raději jednou za čas vyměním ložiska, než vozit takovou kovadlinu.
Navíc když se povolí čtyřhran, tak se vymačká a kliky jdou do ******. Když se povolí dutá osa, obvykle to přežije bez úhony.
čtyřhran je dobrej dokud se nevymačkají kliky… sám střed asi bude fajn..
ale proč řešit výdrž, když to shimano stojí pár kaček… já jezdím XT už dva roky na dirtu, dostává to kouř co se ran týče a pořád se to točí jak nový.. :D ale je pravda ,že to má tak tisíc km natočíno maximálně :P
no, nejsem zrovna fanda zlatý barvy.. :) zvlášť sedlovka a zlatý rodla, to bude zajímavý.. ale tak to mě trápit nemusí.. hlavně že se bude líbit majiteli :)
To vypadalo na mrňavym náhledu a špatnejma očima nablízko jako slušnej road/endurance rám, k MTB se nebudu vyjadřovat, už to nejezdím a tohle možná bude jako endurance road s rovnejma a super rozpaženýma rodlama? Což nemusí vždycky bejt ono i přes příznivou blízkost rodel i pro člověka s přerostlejma nohama ale krátkým tělem a vrchem jako já, minimálně to po složení, kór s agresivní pozicí uživatele při jízdě i kdyby mu to sedělo? je drsnější??? a až na super sjezdy, což se na tomhle snad nedělá? trochu šířka a uživatel žába jen ze zvyku a neznalosti/nezkušenosti?? I kdybych se plet v tom posledním, tak při vyladění pozice a geo na takový geo by normální late 90 „úzká“ rodla nejen asi pomohla vizuálně a pocitově pro uživatele (při správný délce a geo, opakuju), takhle mi to na podobný geo, kdoví jestli správný, připadá zbytečný a jenom pro efekt, uvidíš výsledky a zkušenosti z užití, ale abys nevypadal jak martin21 nebo ten kraťasovej plašan v Beskydech tady na foto někde, prostě nasraná pozice i kdyby nebyla potřeba :)
George-jk: Ta barevná kombinace nevypadá zle, jsem zvědav na výsledek. Volbu komponent pak přisuzuju barvě a snaze o udržení funkčnosti a nizké ceny. Držím palce, je super, že se o stavbu vůbec člověk pokusí.
Novas752: Ono hodně záleží, v čem člověk jezdí, jaké má misky/ložiska a taky asi i na štěstí. Teď už jezdím 2. sezónu na miskách od Force a pak na miskách Shimano s vyměněnými ložisky a zatím to drží. Před tím mi odešly 3× misky od Shimana (deore i XT) a to jsem tomu moc v zimě v soli nedával.
Jinak ale souhlas s miťo: Zapozdřený čtyřhran střed máme doma asi na 3 kolech ještě původní z výroby (nějaké levnější Shimano) a všechny mají najeto přes 15 000 km ve všemožných podmínkách, soli, dešti, bahně, brody, atd. a zatím s nimi nebyl jediný problém. Pokud ten střed nepraskne, tak je to neprůstřelné řešení.
Novas752: právě čtyřhran mi na kole vydržel dýl než Octalink a Sram pressfit osy dohromady vynásobeno třemi. Pokrok není vždy posun vpřed.
15.1.19 20:40
No… Na zimáku s dutou osou už jsem něco málo najezdil a žádný problém. Asi za 7000km jsem jedinkrát oddělal krytky, ložiska byly po zimě naprosto netknutý pokrytý čistou zelenou vazelínou. Takže jsem trochu motorexky přidal kam se dalo, znovu to složil a vesele to v soli koupu dál. :)
No a i kdyby, i na čtyřhran se dají koupit levné ale použitelné kliky.
Na současnost trochu oldschool, ale svezení to bude v poho :) Novas: pro polykače kilometrů je čtyřhran super věc. Na mým zimáku, kterej má za rok najeto víc než moje auto je střed čtyřhran jediná věc, se kterou jsem nikdy nemusel nic dělat. Chovat se stejně k hollowtechu, tak s tím po měsíci neotočim. Navíc cena čtyhran klik se pohybuje na zlomku ceny moderních převodníků, tak proč ne.
Tak to hodně štěstí při seřizování a provozu. Tyhle jebky obvykle šmichtaj plackama aspoň 3mm do stran = na krajních převodech v záběru škrtaj řetězem o přesmykač a převodníky jsou snýtovaný = nedají se vyměnit. Navíc čtyřhran v dnešní době, hlavně že to bude jak papoušek…
15.1.19 19:59
3-ojplac-ka ? to , jako fakt?