Ta fotka je ukradená z netu a vlastně o ní vůbec nejde.
Protože se mi pořád něco nezdá, tak tady se mi nezdá chod vidlice Suntour Auron RC2-PCS.
Na videu nejdřív prudce propružím vidlici – funguje asi normálně.
Pak přední kolo opřu o zeď (což si ještě doma odskáču) a snažím se tlačit do řidítek, pokud možno, v ose vidlice. Funguje slušně – pohyb je plynulý, nevnímám žádný nepříjemný odpor.
Pak postavím kolo volně do prostoru a řidítka zatěžuji svisle dolu. Dá se očekávat, že když je vidlice takto ohýbaná, citlivost se zhorší. V tomto případě se vidlice zadrhává v různých místech zdvihu tak výrazně, že i když jsem na ní plnou vahou (nohy jsou nad zemí) a dynamicky se pohupuji tak, že mi citelně pruží řidítka (Nukeproof Horizon Carbon), vidlice se ani nepohne – pak rázem povolí, kus se posune, zase zadrhne… To video je mizerný, ale tohle je tam docela patrné.
Za jízdy to pozoruji na asfaltu při jízdě ze sedla – někdy se trhaně pohupuje, někdy se nepohne vůbec – záleží, jak moc přenáším záběry nohou i na ruce.
Mám pocit, že i ve sjezdu v rozbitém terénu například pod brzdou ztrácím trakci víc, než bych čekal, ale to nemůžu s jistotou přisoudit tomuhle.
Takové chování jsem nečekal, ale to samo o sobě neznamená, že to není v pořádku. Nikdy jsem nejezdil na kole s HA 66° – doteď jen XC kola s mnohem větším úhlem.
Je to normální?
Dík.
(vloženo 11.4.19)
Ale už jsem to vzdal asi všechny vidle budou na jedno brdo nějaký razantní pokus oproti RST tedy nepociťuji.
marosh16v: Já tu nechci nic dokazovat – zeptal jsem se, jestli je to normální. Někdo tvrdí, že ano, někdo tvrdí, že ne.
12.4.19 13:51
… a já myslel, že člověk, co má titanový rám, není takové trdlo, aby skákal na místě po řídítkách, kor s takto položenou hlavou, aby dokázal, že zadrhává vidle…
Milan1: řekl bych, že jsi to popsal dokonale…
milan1: Je jedno, jestli to kolo jede nebo stojí. Na nebržděná kola lze vždy za všech okolností působit pouze radiálně – tedy od místa kontaktu se zemí směrem k náboji. Jinou sílu nepřenesou. Jestli se u toho kola točí nebo ne je jedno. Je rozdíl, jestli ten kontakt je přímo odspodu nebo zepředu ze šikma – ano – to rozepisoval Mlok a já to samozřejmě nerozporuju. Nicméně pohyb jako takový tu nehraje roli.
Sorry, ale tenhle test není dynamický, takže kolo můžu brát jako 2 traverzy. Dokud to ohýbání zbylých částí kola nemá relevantní vliv na geometrii vidlice, můžu to vesele ignorovat.
To s trakcí nevylučuju. Když jsem měl nastavený odskok od prodejce, bylo to fakt peklo. Když jsem ho trochu zrychlil, bylo to o dost lepší. Jestli jsi ten řádek četl celý, tak tam píšu, že to jistě nevím. S novou vidlí se mi ten úsek jel líp.
video má dokladovat zjištění, která vznikla při dojmu z jízdy. Dojem z jízdy však v tomto ovliňuje především geometrie s položeným hlavovým úhlem. Požadavek je pro daný bike a jeho geometrii hlavně na komfort je při jízdě po rovině a to nemůže plnit, proto vznikají následně takovéto důkazy o vině vidlice. Kdokoliv si může z videa všimnout, že při správném zatížení vidlice pracuje hladce, problém nastává, když je úmyslně zatěžována tak aby byl chod co nejhorší.
Vše lze lehce ukázat právě na tomto videu. Není třeba vysvětlovat, že vidlice se zasouvá ve své ose a bike na místě musí vykazovat pohyb směrem vpřed při stlačování a směrem vzad při vracení se do zdvihu a to tím více, čím je hlavový úhel položenější. Viditelné je to i na tomto videu. Když má celý bike možnost pohybu v ose jízdy, tak vidlice pracuje správně. K „zadrhávání“ dochází v okamžiku, kdy jsou síly vyvážené tak, že kola zůstávají na místě. Vypovídající a praktické by proto bylo video když naskočím podobně na vidlici a bike se plynule rozjede nebo alespoň pohne, vidlice potom ukáže zcela plynulý chod. Není přitom třeba žádných extrémů, jenom prostě umožnit působení sil v přirozeném zatížení. Tohle je potom situace ke které prostě dochází jízdou, Nikovlas zde vyváženě předvádí situaci obzvláště nepodařeného dopadu na placku s extrémním zatížením vidlice a to bez jediného pohybu do jízdy. Zkoušení tímto způsobem bude tím dramatičtější, čím bude položenější úhel vidlice a čím šikovnější skokan, který udrží kolo na místě bez pohybu.
Pro komfort jízdy na rovině dále není možné vůbec srovnat to, co se zde ukazuje. Vidlice s prvním vyvozeným zadhnutím je už daleko za sagem a tedy oblastí, kde se při jízdě po rovině pohybuje. Je toho tolik špatně, že to bohužel dá na takhle dlouhý výklad.
Nechápu že takto pridrhavajici se chod vidlice někdo považuje za normální, jasná reklamace
Sorry, ale ty bereš kolo jako 2 svařené traverzy, ale tak to rozhodně není. Jen řídítka a představec mocně pruží, rám, sloupek vidlice – vše se markantně ohýbá. .. kdybys měl alespoň nějaký sofistikovaný test kde bys na stejném kole pokládal stejné závaží a měnil jen vidlice, ale tohle je trapárna a nic nevypovídající.
Ztrátu trakce při jízdě v terénu připisuji tomu, že neumíš nastavit odskok(což je dost reálné vzhledem k příhodě s LSC). A hlavně tomu, že největší tlumiče jsou ruce a nohy.
Atilla: Ano – pro jízdní vlastnosti. V tomhle testu to ale nemá zásadní vliv, pokud bude dodržen shodný HA. Lišit se to bude akorát tím, že vysunutější vnitřní nohy se u 180 mm víc ohnou, což trochu víc „položí HA“ (zajímá nás úhel spodních nohou) – naopak se ale dá předpokládat, že 180mm vidle je nastavená tak, že se při stejném zatížení víc zanoří, takže se HA zase víc zvýší. Tuhost nás zajímá v místě kontaktu vnitřních a vnějších nohou – tam, kde vzniká odpor. Tuhost zbytku to ovlivní jen to, že se pod zátěží nepatrně změní geometrie – ale asi se deformací spodní nohy nepoložej o 5°, žejo… (v tom videu s plochým dopadem na fullu je to přeci jen zatížené víc).
Jestli má vidlice 140, nebo 180 mm je opravdu zásadní pro tuhost podvozku. Mám to vyzkoušeno na spoustě vidlic.
Za jizdy ma vliv hromada veci – proto tu srovnavame vidlice timhle „testem“, ktery treba neni prilis vypovidajici o realne funkci za jizdy, ale jeho vyhoda spciva prave v tom, ze vetsinu z tech veci eliminuje.
V zasade je pak rozhodujici uhel hlavy pro vypocet rozkladu sil, a pak akorat vodorovna vzdalenost naboje a futer (to zavisi na HA, 27,5/29 a na offsetu vnejsich nohou – ne uz na offsetu korunky). Jo – pak zalezi na hmotnosti jezdce a sagu – 100kg chlap tu vidlici pri stejnem zanoreni samozrejme ohne vic nez 60kg. Ja mam 73 kg, takze predpokladam, ze bych ten problem mel registrovat mene nez ostatni. Samozrejme zalezi na konstrukci konkretni vidlice – proto kazdy uvadi, co pouziva. A jestli ke ta vidle na 140mm nebo 180 v zasade neni podstatne – nic z vyse uvedenych parametru to neovlivni – podstatny je vysledny HA.
Nikovlas: Takže, tuhost rámu , řídítek, představce, hlavového složení,.. na to nemá žádný vliv jo?:)
Jinak teda bych si rad prohlidl cely kolo v nejaky galerii – pro titanovy pevnaky mam slabost :)
Znova zopakuji – je jedno, jak se člověk nakloní nad řidítka – tím se mění jen velikost síly – nikoli její směr. Poměr tlaku a momentu je vždy stejný, protože je dán hlavovým úhlem, délkou vnějších nohou a offsetem. Předpokladem je, že obě kola se mohou volně otáčet, takže přenáší jen svislou reakci.
Jestli ti to nejak pomuze: Pike Solo RC 29”, offset 51mm, hlava 65,6st., 85psi, 90kg, sel sem dopredu, ze sem malem prepad drzkou pres rodla a chodi hladounce, nedrhne ani trosku. To ale asi slyset nechces :)
Abych to upřesnil, jako na videu mi to samozřejmě nedělá, ale cítit to je. Ono také záleží na tlaku, nastavení vidle, váha jezdce……a pak náklonu nad řidítka atd.
Každopádně srovnání s 36 vidlemi atd. není objektivní. Je to jen Auron 34 a ta vidle není kdovíjak tuhá. Ještě k tomu má 29“. Zítra zkusím Duruluxe a věřím, že to bude cajk.
Tak je asi tužší než aion. Mimochodem měnil jsem aion za yari a rozdíl v tuhosti vidlice je velmi markantní, jak předozadní, tak do krutu.
RS Pike 150, HA 67, máslově hladká. Ale ta vidle je foukaná na 60kg jezdkyni, zatímco Diamond na 108kg prase. Diamond je za jízdy sametový i na asfaltu, ať udělám s LSC co chci (ne, LSC není lock).
Ted jsem zkousel Durolux 160 TAD, Lyrik 180 a Epicon 140. A jedina vidle co zadrhava je ten letitej Epicon (ale tomu uz se znacne blizi polocas rozpadu)
Me zaráží kolik lidí tohle považuje za normální. Zkoušel jsem doma 5 vidlic a všechny fungují krásně hladce i při tlačení shora včetně sjezdaku s HA cca 63°
Straky: ty jsi to nečetl viď? Vlákno jsem také nečetl, ale tady se dočteš, že je vidle od Milana. Tudíž předělaná na olej a je na ní najeto 200km.
Nikovlasa: Tak mi to nedalo a šel jsem to vyzkoušet. Vidle Auron, 160, HA 66, 27,5. Atilla ti to tady popsal zcela správně. Pokud tlačíš proti vidli tak ok, ale tlačení shora dolů (nad předním kolem) je blbost a hlavně se vidle prohýbá a zadrhává. Na to vidle není konstruovaná a taková situace v terénu nenastává. Záleží, jak ti vidle chodí při jízdě. ;-)
dle mě takto vidlice ale má chodit.. :) nebo jí ufoukni.. a vůbec nic špatnýho neuděláš, když jí rozebereš, vytřeš starou vazelku dáš místo ní do každý nohy 15ml 15w oleje… a nebo do nohy kde je pružina/vzduch komora dát klidně 15ml 5W oleje.. nebo i víc.. ale k tlumící patroně bacha, tam jednoznačně do 15ml 15W olej… chod se ti zjemní a řekl bych že ta vidle i dvakrát tak dlouho vydrží.. prostě olej líp maže… :) já dávám švýcarskej motorex racing fork
Atilla: Na videu si hlavně všimněte, že kolo je nebržděné a tudíž jediná reakce, která v místě náboje vzniká, je svisle vzhůru. Jedná se tedy o jednoduchý šikmý prut se známou délkou a známým úhlem, který je na jednom konci vetknutý (hlávko) a na druhém konci zatížen ryze svislou silou. Je úplně jedno, kde je představec, kde řidítka a kde moje tělo. To na směr sil nemá žádný vliv – směr je daný vzájemnou polohou náboje a hlavové trubky. Nerozumím vidlicím, ale v mechanice staticky určitých konstrukcí se trošku orientuju.
Na tom videu si hlavně všimněte toho kde je osa předního kola kde je představec a kam směřuje síla tlaku. Ta vůbec nepůsobí směrem do vidlice a defakto je to jen páka na vrchol pomyslného trojúhelníku.
Určitě to chce zkusit bez brzd, ty to můžou dost zkreslovat. Ale třeba při šlapání na asfaltu po rovině ze sedla už by to fakt dělat nemělo a mělo by se to chovat nějak konzistentně, když je vše samozřejmě namazatné, funkční a zajeté.
Attila: Právě, že po té zdi jsem se snažil co nejvíc přiblížit přímému zatížení vidlice čistě tlakem v ose a pokud možno žádným ohybovým momentem – a v té situaci právě chodila poměrně slušně. Pozice je to reálná jen pro hodně specifické situace – v tom souhlasil i Mlok – že ve většině případů je vidlice zatížena tlakem i ohybem.
Brzdy jsem nepoužíval ani v jednom případě. V první fázi jsem se snažil působit ve směru vidlice – a chodila dobře. Ve druhé fázi jsem kolo záměrně nechal volně a nebržděné, aby byla vidlice zatížena čistě jen ve svislém směru – tedy tlakem+ohybem.
Baboon : S brzdou máš pravdu, ale tvoje kola jestli myslíš ty co máš v profilu diametrálně odlišná. Jak velikostí kol, tak délkou představce, zdvihem, offsetem… kdyby byl problém, tak by ta vidlice už nechodila ani proti té zdi což je pozice ještě jakž takž reálná co se týče zatížení a jezdecké pozice.
Atilla: „Pak postavím kolo volně do prostoru a řidítka zatěžuji svisle dolu“, na brzdy podle videa vůbec nešahá. Já mám tedy s podobným úhlem (na fullu něco pod 66, na HT kolem 66–67) chod vidlic zcela vpořádku.
Mr. Antik- offset vidlice předpokládám 51mm na 29" na 66HA – zabrzděné přední kolo Tlak vůbec není v ose pohybu, vidle se prostě přiohne a chodit pořádně nemůže už jen kvůli tomu, že má zataženou přední brzdu.
Normální to rozhodně není. Možná když stojí delší dobu, tak může párkrát cuknout než se všed opět promázne, ale určitě váhou člověka povolí. Takhle to vypadá jako by tam nebyl olej nebo nesedí pouzdra nebo je něco špatně.
Za jízdy by to neměl dělat vůbec.
Fugas: Sonder Signal Ti. Je fajn. Váží přes 2 kg, ale aspoň se nebojim, že by nevydržel. Zpracování se mi zdá top – těžko bych hledal chyby. Možná pro někoho z krátkýma nohama může být problém sehnat vhodný teleskop (nejde tam zasunout moc dlouhej).
Obdobnej problem jsem mel u zajetyho Foxe 36 floata, kousal se presne takhle a nejpatrneji kdyz jsem byl v sedle. Na asfaltu to bylo poznat nejvic, ale celkove postradala oproti jinym citlivost. Resil to zitny v ramci reklamace a nejak upravoval futra .. vetsi detail nemam. Hodne to pomohlo ale furt to na top model od Foxe nebylo nic extra …
Ta vule ve futrech muze byt uz z vyroby, myslel jsem to jako jedno z moznych vysvetleni. A pak třeba v kombinaci s 29" se to muze kroutit tak moc, az dojde k zadrhavani
mirorek2: Pokud bych to měl prodat, tak jedině někomu, kdo s tím bude obeznámen. A bez ohledu na to – zaplatil jsem za novou vidli cenu nové vidle – to mi za to nikdo nedá, takže na tom případně budu tratit tak jako tak – proto spíš řeším, jestli je to vada nebo vlastnost. V prvním případě se mohu domáhat spotřebitelských práv – v druhém případě se prostě musím smířit se svoji volbou a naložit s tím podle toho.
mě to na HT při HA 65 teda takové psí kusy nedělá, já říkám, že to není normální
prodej to a kup si jinou vidlu, když tě sere
nksh: Je to 29" se zdvihem 140 mm – ale úplně nová – mám najeto míň jak 200 km. Na HT. Nětšina pěkné cesty, několik trailů s menšími skoky (co asi nezkušenej cyklista dokáže skočit na HT…). To by asi neměla být vůle ve futrech…
Jako zastánce funkčních a nenablýskaných komponentů říkám, že je v pohodě :)
Možná stačí i menší vůle ve futrech a to pridirani bude znat vic – ještě k tomu na 29"
Nemám, je to kompresor na lakování modelů, umí až 15 barů, má lapač oleje i odkalovač. Na galusky a vidlice jak stvořen :-)
Ta vidlice chodí pěkně ******** a ano, foukám vidlice kompresorem. To chce nemít v rukách ******** a nefoukat to nějakým stavebním kompresorem. Mám na to přizpůsobený vysokotlaký kompresor s redukčním ventilem a manometrem.
Goob Já si to právě moc nedokážu představit – asi chápeš, jak jsem na něj v ten moment koukal… Že bych přijel na benzínku, začal na to rvát tu jejich hadici… Pak se dotknul tlačítka „+“ a měl tam najednou o 50 PSI víc… jestli to ten kompresor vůbec dokáže…
Nikovlas: jo, to samozřejmě chápu. Mimochodem: znáte někdo někoho, kdo fouká pružící jednotky kompresorem?
nksh: Rozdíl je, jestli je citlivej v ose vidlice (jak to zkouším proti zdi) nebo i svisle dolů. Někteří (možná většina) tvrdí, že svisle dolů je to zadrhávání normální. Proto se ptám, abych měl co nejvíc referencí.
Také jsem trosku v rozpacích. Muj Durolux na HTcku @ HA 65st mi prijde celkem citlivej. O nejakej zadirani nemuze byt vubec rec.
Ok – pojďme na to ještě jinak – je tu někdo z Prahy, kdo by byl ochotný si moje kolo vzít do ruky a vyzkoušet funkci vidlice?
Jinak nesouhlasim s tim co pisi ostatni, ze vidlice na HT s HA 66° by mela byt nejak znatelne mene citliva.
mirorek2: Je to na oleji od prodejce – nevím, jakém.
Atilla: Ok – beru to tak, že tomu nerozumím – to může být ten problém. Proto se ptám – snažím se to dělat slušnou cestou.
Wilda81: Já to takhle mám.
Goob: Chtěl jsem kolo vhodné i do těžšího terénu a tohle to splňuje. Že bude takhle diametrální rozdíl v citlivosti na rovině, jsem nečekal. Chápu, že Milana to otravuje, ale na druhou stranu – mě zase vadí, když mi někdo zapřeně tvrdí, že jsem vidlici foukal kompresorem, tak do ní dostal vodu a ztrácím záruku na těsnění… To je fakt absurdní. (viz to vlákno o tlumení)
Je to normální, jak ti už řekli všichni ostatní a jak ti řeknou i další. Jestli jsi s tímhle buzeroval Milana, tak se nedivím, že je zralý k tomu zahrát si na D-fense.
Chceš-li citlivou vidli na asfaltu, pořiď si kolo s naprosto jinou geometrií.
Neříkám, že je vidlice v pořádku nebo je tam problém, ale nikdy jsem nemusel po vidlici skákat aby šla na rovině do zdvihu.
neřešit jezdit… tak jak „visíš“ na řídítkách v reálu nikdy jezdit nebudeš. Leda bys jezdil nofoottohell