Z loňskýho podzimu, kdy sem tu byl poprvý, určitě vylezly zádumčivější fotky, zato tentokrát jarní krása střídala letní nádheru.
PS: Po dlouhý době sem opět vytáhl normální foťák (Sony RX 100) a ukázalo se, že můj mobil je za ním stále světelný roky pozadu. Pokusil sem se pár fotek vytáhnout z RAWu prostřednictvím Raw Therapee a musel si přiznat, že mi to prostě nejde. Takže nakonec většina prošla GIMPem.
(vloženo 21.4.19)
Nemá náhodou RX100 zvýraznění „přepalů“/„podpalů“ při focení? (Na svém OMD E-M1 to tak mám a fotím v tomto režimu… Když je vše v rozsahu, pak vidíš normální snímek, když je přepal, zobrazí se červeně, když podpal, tak modře… Hned tak můžeš reagovat adekvátně korekcí k co nejsvětlejšímu zobrazení, aniž bys měl riziko přepalu tam, kde ho nechceš…) To je docela velká výhoda bezzrcadlovky, že můžeš korigovat expozici před vyfocením…
A jinak jsem objevil perfektní a rychlý nástroj pro PS na úpravy (selektivní plynulý výběr určitého spektra z histogramu…) – vím, že to jde i mauálně bez pluginu, ale toto je fakt rychlé a relativně jednoduché: http://goodlight.us/…ymask-1.html
Jo hele jak jsem uz napsal … fotit v lese za jasnyho slunicka je peklo. To je lepsi skoro nefotit :-D Ty lokalni jasy tam byvaji fakt vysoky a k prepalum tam dochazi casto.
Na foceni v lese je nejlepsi bud stin jako treba kdyz je zatazeno ( to ale zase muze byt malo svetla na foceni rychleho sportu ) a nebo jemny svetlo rano nebo k veceru.
Jasne, ja rozumim rozdilum ve formatech. Obavam se ale, ze se snimacem rx100 (13,2×8,8) sem o svetla v nekterych snimcich proste prisel, i kdyz sem pri expozici pouzival –0,7 korekci, abych to neprepalil.
Sorry za překlepy:
Zkus kouknout na tyto výběry a třeba tam něco zajímavýho najdeš
https://www.fotoguru.cz/…pravu-fotek/
https://www.zive.cz/…default.aspx#…
Kouknul bych na Zoner, Gimp, Lghtroom …
Hele v případě velkýho kontrastu ( jako je třeba ta moje fotka ) je to dané dynamickým rozsahem čipu ve foťáku – to znamená rozsah nejsanějších a nejtmavších míst v záběru při zachování obrazové informace – není to úplně vypálený, ani úplně černý kdy tam ta informace prostě už není. Normální kompakt nebo dokonce mobil to samořejmě nepobere.
Toto je focené na FullFrame zrcadlovku Canon EOS 6D a upravené v Photoshopu CC.
Základ je totiž to, že RAW ( fotka přímo z čipu která není pravená přes software foťáku ) v sobě má daleko víc informací než JPG do kterýho pak foťák fotku zpracuje – je to samozřejmě vidět i na velikosti souboru. Mnou nahrané fotky mají RAW – cca 23MB a JPG jen 6,5 MB.
Pak samozřejmě záleží na použitém software na zpracování RAWu v PC ( bohužel s jiným než Photoshop nemám zkušenost ) a taky na kvalitě monitoru na kterém se upravuje a pak taky kouká …
Důležité na použitém software je to aby při větším vytažením stínů, nebo stažení jasů nedělal ( nebo korigoval ) barevné posuny – pak to právě nevypadá jako omalovánky. Záleží taky na míře toho vytažení stínů a snížení jasů – pokud se to přežene, tak fotka bude působit „placatě“ protože ztratí to vnímámí prostoru, který je daný samotným světlem.
Fotit v lese za jasnýhosluníčka je fakt těžká disciplína a rpzhodně to nejsou vhodné světelné podmínky ani pro hodně dobré foťáky – často se tam střídají stíny s hodně velkým jasem – v této situaci je potřeba hlídat hlavně to aby ty velké jasy nebyly přepálené a pak se snažit vytáhnout stíny tak, aby fotka vypada přorozeně.
Hezkypekne, Takhle nejak bych si ty vysledky predstavoval. Zkousel sem to jeste jednou v BlackTable a proste to neni ono. Stiny jakztakz vysvetlim, ale svetla jsou proste fuc.
Jeste mi rekni: cin to fotis a v cem upravujes?
Dlouho jsem musel hledat nějakou fakt kontrastní scénu :-) Schválně jsem to vytažení stínů na mne trošku přehnal – aby bylo vidět co je možný z RAWu dostat. Není to žádný HDR režim, protě jenom upravený RAW. Šlo by to ještě víc ale pak už by to začalo vypadat víc jako omalovánky.
Srovnej si co je vidět v okně a ve stínech v původní a neupravené fotce a pak po úpravě z RAWu …
Mohl bys, prosim, hodit nejakou ukazku? Docela rad bych to videl v praxi u nekoho, kdo to realne pouziva a se softem umi. Diky.
Při čipu s velkým dynamickým rozsahem HDR není potřeba. mám FullFrame Canon a na tyhle scény to stačí upravit v RAWu – vytáhnout stíny a pohlídat jasy. A jako omalovánky to nevypadá – to dělajá jen špatně použitý software.
Samozřejmě, že ve zlatý hodince nebo v ranním mlžným oparu by tam Lazza nastřílel super fotky. Za danýho počasí jsou to pěkný fotky, který nejsou odtržený od reality.
Je dobře, že ses do nějakýho vytahování informací ze stínů hlouběji nepouštěl.
Tak samozřejmě mluvíme o tom stejném – expozici několika snímků (-+EV) a jejich následné složení. Soft HDR neberu vůbec v potaz – to je estetický peklo.
Kdysi jsem na Canonu používal bracketing a tři různé expozice následně poskládal ve Photomatixu. Výsledky nebyly zlý, ale ******* byla právě expozice: snímky, aby se překrývaly, se musely brát ze stativu. Sebemenší odchylky v pozici kamery nedokázal software nikdy dorovnat tak, aby nepoškodil výsledný složený HDR snímek. A aby nebyly vidět.
Sony RX100 HDR ze tří snímků umí. Ale výsledky jsou v těch nejlepších možných případech nehezký. A to jsem ještě dost uctivej.
Myslíš, že bys sem mohl hodit tvé výsledky HDR ze Tvého Canona? Docela bych rád viděl, jak to vypadá, když to funguje. Díky.
No musí jít o nativní HDR. To je více snímání s jiným nastavením a pak se to složí. Laicky řečeno. A to umí některé mobily i „normální“ fotoaparáty. Softwarové HDR moc smysl nemá.
Mluvis o rezimu HDR? Jestli jo, tak to je neco, cemu se u obou svych fotaku vyhybam. Vetsinou z toho lezou fakt omalovanky :)
Klidne bych ale nekomu sikovnymu, kdo se v RAW vyzna, jeden dva snimky nekam nasdilel. Rad bych videl vysledek po zasahu nekoho, kdo se v tom orientuje.
Na takové scény je jediný pořádný lék a to je HDR. To ale bohužel ne každý foťák umí. Mám Canon EOS 400D a fotky jsou perfektní – pokud je „dobré světlo“. Na reportáž zřejmě dnes stačí mobil. Dneska to má víc objektivů a dokáže to nativní HDR, tedy ne jen softwarové. Je fakt, že tahat s sebou zrcadlovku na kolo, se mi nechce.
Embo: mrknu, dik
Edge: Jasny, souhlas. Na druhou stranu 15 a 16 sem okolni stromy naopak pritmavoval – lip mi to ramovalo svetlejsiho jezdce. Proste sem se snazil udelat z technicky nedostatecnosti jakoby zamernej estetickej prvek :)
fotky super a určitě i poježdění, palce hore klobuk dole:-)
Tyhle ultračerný stíny na těch fotkách právě nevypadají dobře … fotky 1,5,15 jsou tím dot poznamenaný. Ale každej to vnímá jinak.
Samozřejmě musím taky dopsat, že fotit za jasnýho sluníčka v lese je co se týče focení dost težká disciplína … a celkově to není ideální světelná scéna. Je to dost náročný na dynamický rozsah čipu a následný postproces právě v práci s RAWem.
Další důležitá věc taky je že každej a to čumí na jinak vysvíceným a vyšedlým monitoru.
A co DarkTable? Ten by ti nesedl? pripadne https://www.zoner.com/
Stiny sem v rawu povytahoval, ale vypadalo to dost jak omalovanky. Nakonec sem z rawu vytahl jen chybejici svetla v prepálenych mistech a zbytek udelal “klasicky” v editoru; tyhle kontrastni vysledky mi nakonec sedi vic. Akorat jezdce sem pres masku vytah, jinak by byl cernej jak kofola :)
Chystám se tam. škoda že ti to s tím RAWem fakt nejde .. a je to vidět :-) Díky RAW máš k dispozici větší dynamický rozsah a krásně jdou povytahovat stíny a upravit jas abys to neměl tak tamvý jak to máš.
22.4.19 08:52
Zkus PS Portable – můžeš ho tahat sebou na flashce :-)
Co máš teď za kolo ? :D
Fotky pěkný jako vždy