Manželce se při jízdě po rovné silnici zadrhnul poměrně nový (najeto 150 km) řetěz ve vodítku přehazovačky. Divné mi bylo, že je článek prasklý a ne roznýtovaný, jak se to může stát při špatném zařazení. Na místě jsem řetěz zkrátil a dojeli jsme asi 2 km do cíle. Doma jsem řetěz prodloužil o chybějící dílky a namazal. Při utírání hadrem mě zarazilo, že hadr trochu zachytává a při prohlídce jsem zjistil, že řetěz je zřetelně prasklý hned na třech různých místech a na dalších místech pravděpodobně naprasklý. Nesprávným způsobem řazení to podle mě nevzniklo, sám jsem párkrát řetěz takto řetěz „přetrhl“, ale vždy došlo k roznýtování. Hnací komponenty, zuby i vodítka jsou v pořádku. Může být řetěz takové bláto, protože ho třeba v Shimanu špatně zakalili?
(vloženo 30.5.19)
Neni to chyba nytovani ani razenim, proste material nebo neco jineho pri vyrobe (kaleni).
Stalo se mi totez, 9r Shimano HG53. Retez jsem prenytoval a po par dnech praskl o kus vedle, + po podrobnem prozkoumani jsem nasel dalsich nekolik naprasklych clanku.
no problemo! Řetěz kolem 132,5mm, tedy zajetý. Tohle zpusobil asfaltový sprint na enduru, ale dotyčný má v nohou dynamit… Opraveno rychlospojkou :)
Zdravím likvidátora Machyho :P
Morchello nemyslím si, že by to bylo přímo tím voskem a nahříváním fénem už vůbec ne. V mém případě jsem měl podezření na ohřívání indukcí, která pomocí elektromagnetického vlnění nahřívá kov zevnitř, takže když jsem hodil řetěz do kastrůlku, mohl se ohřát ještě na vyšší teplotu než roztavený vosk. Případně mě napadá, že se čepy řetězu mohly ohřát rychleji než články a jak se roztáhly, tak je „načnuly“ Překalení je asi nesmysl, ale nějaké pnutí tam vzniknout mohlo…
Matbiker: aha, to mozna jo. Ja zase zazil jizdu v pekelnem tempu na singlu :D
mr. nikdo – nevím jak to jde nastavit, ale on to měl tak, že mu při určité mezi přesmyk zařadil na malou a řadil mu jen šaltr.
matbiker: jak mohl mydlit kazetu vzadu bez baterky? Neskoci nahodou Di2 na prostredni prevod a pal pryc?
Pred par lety tohle delalo hodne retezu jedne znacky.
Morchella:
špatný řetěz jednoznačně.
Pokud ti při aplikaci vosku řetěz nemění výrazně barvu, tj třeba k červené, aby jsi se vůbec dostal na kalicí teploty a nebo alespoň někam k modré, aby jsi ho mohl popustit, tak se tepelného ovlivnění základního materiálu bát nemusíš.
A fénem, horkovzduškou nebo plotýnkou se na ty teploty nedostaneš.
Reklamace není možná, beru nové řetězy z letitých zásob :-)
KUBULA: řazení má 3×8, Gripshift, Sram 7.0
Fran7: moje žena jezdí na tomto kole čtvrt století a nikdy žádný řetěz nepoškodila.
Tom-T45: možná, že to může být tím voskem. Žena měla vždy na lýtku obtisknutý převodník, tak jsem se rozhodl mazat její nový řetěz voskem MucOff a při aplikaci na něj foukám teplým fénem.
Jednoznačně reklamovat. Pokud se budou cukat tak detailně nafotit a udělat výrobci pořádné PR.
Hele, ohledně řazení neni problém s křížením při používání kazety celého rozsahu, ale spíš ten skok na převodnících. Tam se to kříží na malém kousku a skoku o desitku zubů daleko více.
špatné tepelné zpracování oceli nebo špatné automatické nýtování na výrobní lince…chyba ve výrobě, ne při používání
Tom-T45: YBN je super retez :-))) moje zkusenost
Tak se taky pochlubím. V úterý jsem po dlouhé době vytáhl bika a řetěz mi praskl hned 2× v průběhu 10 km. Poprvé jsem si řekl náhoda, podruhé už mi to přišlo podezřelé. Při kontrole jsem zjistil, že je rozsekaný na hadry, na řetězu je cca 10 prasklin. Mám podezření na svou ne úplně zvládnutou technologii voskování – naposledy jsem to dělal v kastrůlku na indukční varné desce a je možné, že jsem řetěz tou indukčkou moc rozehřál a tím jsem ho překalil :-(. Na silničce mám stejný, který touto procedurou neprošel a ten je OK.
Dvě možnosti. Špatné řazení nebo špatná šarže. Zkusil bych prodejce. Jestli to není rukama, potažmo nohama, tak nebudeš jedinej.
Fran7, co to je brutální křížení? Na eaglu se jezdí brutální křížení pořád a řadí se často ne zrovna hladce. Jeden kámoš, ten na silnici jezdí velká velká zcela standardně a je to chlap jak hora. Taky mu jednou na di2 došla baterka a jel s námi na tréninku cca 50km vepředu malá a vzadu to mydlil po celé kazetě. Když jsem měl 2×9 a 2×10, tak jsem na velkou placku jezdil celou kazetu a malou placku jsem dával jen do kopců. A ještě dřív, na 3×8 se na střední placku taky jezdila celá kazeta. A počítám, že Smržova žena asi nebude mít krouťák jak Peťko Sagan, takže tady bych problém taky neviděl.
Fran7, a tvá žena ho roztrhla tak jak je to na fotkách, nebo stranově vytáhla nýt z článku?
Za mě okamžitá reklamace.
Tohle je snad brutálním křížením možné ne? U ženy klasický problém. Ta moje mi sedla na mé kolo, že ho zkusí a po cca 100 mírného stoupání mi přetrhla řetěz, což se mě nikdy nestalo, ona samozřejmě „vždyť jsem nic nedělala to samo“
Pěkný no, to jsem neviděl, ale já toho neviděl. :-D Manželka má nějaké starší obyčejnější řazení 6/7/8?
To jsem v životě neviděl. Pokud není hazka tak rozhozena, že žena neustále sukovala řetěz, o čemž pochybuji, tak to snad ani není možné jinak, než vadným výrobkem. Reklamoval bych to a dost hlasitě, kdyby se cukali.
Kadlec: covece, ja kdyz vidim jak se nekdy ten retez pri razeni nasilim paci, tak se divim, ze se tohle nestava casteji.
Že by následky řazení presmykačem?
To samé se mi stalo loni, také s levným řetězem shimano (HG51, nebo jak se jmenuje- chtěl jsem ušetřit). Rozpadl se mi několikrát, byl to týden nebo dva neustáleho nýtovaní. Od té doby už s sebou vozím nýtovačku. Ty praskliny se tam prostě začali dělat sami. Po kontrole ok, po švihu jeden nebo dva články s prasklinou.
Už jsem to zažil, na silničce po cca. 500 km používání, vypadlo to podobně. By to myslím Sram.
Tipoval bych to na nejake spatne razeni, ktere ve spojeni s tahem, ty clanky retezu nejak velmi bocne zatizily. A mozna ve spojeni s nejakou vadou materialu vzniklo tohle.