Adler 3-gang

Přidat foto

Nemecko 1936, polorenovacia

Adler 3– Gang

Jedna z najsilnejších nemeckých značiek v prvej polovici 20. Storočia bol nemecký orol, ktorý zdobil písacie stroje, predné masky áut, blatníky motoriek a bicyklov.

Firmu založil v roku 1880 Heinrich Kleyer vo Franfurkte nad Mohanom a už od svojho vzniku vyrábal vysoké trojkolky. V roku 1888 pribudli bicykle, v 1898 šijacie stroje a v rokoch 1901–1907 motorky. V roku 1895 firma získala pomenovanie Adlerwerke a symbol orla sa natrvalo usídlil na všetkých výrobkoch spoločnosti. Od začiatku 20. Storočia sa Adler orientoval hlavne na výrobu automobilov a v 30tych rokoch bol tretí najväčší výrobca áut v Nemecku. Adler prevádzkoval montážne závody v Rakúsku aj v Anglicku, kde spolupracoval s automobilkou Morgan. Prvé autá Adler typu Voiturette s motormi De Dion rozbehli úspech značky mdzi autami a potom ju budovali modely ako Standard 6 s prvými hydraulickými brzdami na území kontinentálnej Európy, Trumpf a Trumpf-Junior, Diplomat a Favorit. Počas druhej svetovej vojny Adlerwerke vyrábal pre Wermacht podvozky a motory pre polopásové otvorené vozidlo SdKfz 10 a 11. Adlerwerke na príkaz SS využívalo počas vojny na prácu aj väzňov z koncentračných táborov. V marci 1944 bola továreň silno poškodená leteckými náletmi spojencov a po vojne boli výrobné stroje zabavené Američanmi. Oslabená firma preto vyrábala už len bicykle, písacie stroje a opäť motorky. Po spojení s firmou Triumph a neskoršom odkúpení firmou Grundig v roku 1957, zanikla aj výroba motoriek a bicyklov. Výrobu písacích strojov aj s historickými budovami Adlerwerke prevzala spoločnosť Olivetti. V roku 1998 skončila aj výroba písacích strojov a Adlerwerke sa transformovala na realitnú developerskú firmu Adler Real Estate.

Zakladateľ spoločnosti Heinrich Kleyer získal nadšenie pre bicykle pri návšteve pretekov vysokých bicyklov (velocipdov) v USA v roku 1880. Po návrate sám absolvoval niekoľko takých pretekov, vo Frankfurte postavil jeden z prvých velodromov v Európe a založil cyklistický klub. V roku 1886 začal predávať pod značkou Adler svoj prvý bicykel – bezpečník. Kleyer bol prvý v Nemecku, ktorý vybavil bicykle pneumatikami a v roku 1893 spoluzaložil firmu Dunlop Pneumatic Tire Comp. Trojrýchlostná prevodovka bola uvedená do predaja v roku 1930 a bicykle Adler sa vďaka nej stali v druhej polovici 30tych rokov najpopulárnejšie v Nemecku. Bola dodávaná aj Československý trh, kde ju na svojich modeloch ponúkali napríklad Achilles, Premier Works a Es-Ka. Inšpiráciu na jej konštrukciu našli v automobilovom priemysle, rovnako ako jej priamy konkurent – švajčiarska 3 rýchlostná prehadzovačka Mutaped. Pákou na ráme sa posúvajú na oske umiestnené ozubené koliečka, čím prevodovka ponúka tri prevody: normál, do kopca a rýchla jazda.

(vloženo 13.9.19)

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
noelgabriel
noelgabriel

14.9.19 12:38

Bicykle na fotkách sú, alebo boli moje, niektoré sú kamarátove, niektoré sú už vo svete. Bola to moja zbierka, ktorú som z 90% predal, no naďalej ju spravujem a rozširujem. Väčšina bicyklov je v Slovenskom Technickom múzeu na letisku v Košiciach, niektoré sú v druhom súkromnom múzeu. Teraz vybavujem prvé samostatné múzeum bicyklov na Slovensku, tak ak sa to podarí, väčšina bicyklov bude v ňom pokope. Všetky bicykle reštaurujem, niektoré ak renovujem a následne fotím. O niektorých píšem články do časopisu veterán. Ešte ma čaká zreštaurovať asi 90 bicyklov, takže materiálu do galérie bude dosť :) ďakujem za pozitívne komenty, vždy potešia za odvedenú prácu

Tento Adler váži aj s výbavpu cez 22kg.

Reagovat
Fran7
Fran7

14.9.19 11:28

Zachovaný původní vzhled je rarita, to snad musel koupit, měsíc na tom jezdit, zaparkovat do garáže a vyrazit na frontu a už se nevrátit. Každopádně je to desing co prodával, ne lehkost carbonu a geometrie jako dnes. Jet na tom 30km/hod bych se asi bál, ale do města štramák.

Reagovat
scottscott

14.9.19 09:47

Obsah tohoto příspěvku je blokován.
Reagovat
cioran-m

14.9.19 09:18

Obsah tohoto příspěvku je blokován.
Reagovat
kamaro
kamaro

14.9.19 07:51

Ty kola co sem dáváš, to je součástí nějaké sbírky? Je možné to vidět někde na živo?

Reagovat
plysovykozisek
plysovykozisek

14.9.19 07:47

Kolik to váží?

Reagovat
capis
capis

14.9.19 07:18

Tak to je fakt nádhera. Co se týče té rychlostní převodové skříňky, tak to vidím snad poprvé.

Reagovat
bikerman2
bikerman2

14.9.19 07:10

Ak budeš tu dávať takéto skvosty i naďalej tak to rob aj dva krát za deň. Fantazia

Reagovat
Radek A. S.
Radek A. S.

14.9.19 01:43

Kdysi jsme měli doma ELEKTRICKÝ psací stroj Adler od tetičky z Německa. Byl strašně hlučný a samozřejmě neměl česká písmenka, takže byl strašný opruz to pak doplňovat :-) Myslím, že to byl model Adler Gabriele 5000 elektrisch…

Tohle kolo je ovšem veliká paráda, krásný kousek …

Reagovat
psbiker
psbiker

14.9.19 01:22

Díky!

Reagovat
noelgabriel
noelgabriel

14.9.19 01:20

Tu je pekne vidiet prevodovku

Reagovat
psbiker
psbiker

14.9.19 01:15

Ta převodovka! Chtělo by to pár technických podrobností.

Reagovat
tromboonen
tromboonen

14.9.19 01:09

No a vo pár let pozdějc se jim Adlertag nepoved, naštěstí, tohle se povedlo, tehdy i teď!

Reagovat
Hogy
Hogy

13.9.19 23:45

Neskutečný… A díky i za to vyprávění.

Reagovat
les
les

13.9.19 22:59

Paráda !

Reagovat
dedek55
dedek55

13.9.19 22:45

To není kolo…to je skvost …

Reagovat

Další galerie z kategorie

hawrda 3
mojcek 7
zbyslavjak 7
káňa 36
TomY80 26
tomfree 23