Nemecko 1936, polorenovacia
Adler 3– Gang
Jedna z najsilnejších nemeckých značiek v prvej polovici 20. Storočia bol nemecký orol, ktorý zdobil písacie stroje, predné masky áut, blatníky motoriek a bicyklov.
Firmu založil v roku 1880 Heinrich Kleyer vo Franfurkte nad Mohanom a už od svojho vzniku vyrábal vysoké trojkolky. V roku 1888 pribudli bicykle, v 1898 šijacie stroje a v rokoch 1901–1907 motorky. V roku 1895 firma získala pomenovanie Adlerwerke a symbol orla sa natrvalo usídlil na všetkých výrobkoch spoločnosti. Od začiatku 20. Storočia sa Adler orientoval hlavne na výrobu automobilov a v 30tych rokoch bol tretí najväčší výrobca áut v Nemecku. Adler prevádzkoval montážne závody v Rakúsku aj v Anglicku, kde spolupracoval s automobilkou Morgan. Prvé autá Adler typu Voiturette s motormi De Dion rozbehli úspech značky mdzi autami a potom ju budovali modely ako Standard 6 s prvými hydraulickými brzdami na území kontinentálnej Európy, Trumpf a Trumpf-Junior, Diplomat a Favorit. Počas druhej svetovej vojny Adlerwerke vyrábal pre Wermacht podvozky a motory pre polopásové otvorené vozidlo SdKfz 10 a 11. Adlerwerke na príkaz SS využívalo počas vojny na prácu aj väzňov z koncentračných táborov. V marci 1944 bola továreň silno poškodená leteckými náletmi spojencov a po vojne boli výrobné stroje zabavené Američanmi. Oslabená firma preto vyrábala už len bicykle, písacie stroje a opäť motorky. Po spojení s firmou Triumph a neskoršom odkúpení firmou Grundig v roku 1957, zanikla aj výroba motoriek a bicyklov. Výrobu písacích strojov aj s historickými budovami Adlerwerke prevzala spoločnosť Olivetti. V roku 1998 skončila aj výroba písacích strojov a Adlerwerke sa transformovala na realitnú developerskú firmu Adler Real Estate.
Zakladateľ spoločnosti Heinrich Kleyer získal nadšenie pre bicykle pri návšteve pretekov vysokých bicyklov (velocipdov) v USA v roku 1880. Po návrate sám absolvoval niekoľko takých pretekov, vo Frankfurte postavil jeden z prvých velodromov v Európe a založil cyklistický klub. V roku 1886 začal predávať pod značkou Adler svoj prvý bicykel – bezpečník. Kleyer bol prvý v Nemecku, ktorý vybavil bicykle pneumatikami a v roku 1893 spoluzaložil firmu Dunlop Pneumatic Tire Comp. Trojrýchlostná prevodovka bola uvedená do predaja v roku 1930 a bicykle Adler sa vďaka nej stali v druhej polovici 30tych rokov najpopulárnejšie v Nemecku. Bola dodávaná aj Československý trh, kde ju na svojich modeloch ponúkali napríklad Achilles, Premier Works a Es-Ka. Inšpiráciu na jej konštrukciu našli v automobilovom priemysle, rovnako ako jej priamy konkurent – švajčiarska 3 rýchlostná prehadzovačka Mutaped. Pákou na ráme sa posúvajú na oske umiestnené ozubené koliečka, čím prevodovka ponúka tri prevody: normál, do kopca a rýchla jazda.
(vloženo 13.9.19)
Bicykle na fotkách sú, alebo boli moje, niektoré sú kamarátove, niektoré sú už vo svete. Bola to moja zbierka, ktorú som z 90% predal, no naďalej ju spravujem a rozširujem. Väčšina bicyklov je v Slovenskom Technickom múzeu na letisku v Košiciach, niektoré sú v druhom súkromnom múzeu. Teraz vybavujem prvé samostatné múzeum bicyklov na Slovensku, tak ak sa to podarí, väčšina bicyklov bude v ňom pokope. Všetky bicykle reštaurujem, niektoré ak renovujem a následne fotím. O niektorých píšem články do časopisu veterán. Ešte ma čaká zreštaurovať asi 90 bicyklov, takže materiálu do galérie bude dosť :) ďakujem za pozitívne komenty, vždy potešia za odvedenú prácu
Tento Adler váži aj s výbavpu cez 22kg.
Zachovaný původní vzhled je rarita, to snad musel koupit, měsíc na tom jezdit, zaparkovat do garáže a vyrazit na frontu a už se nevrátit. Každopádně je to desing co prodával, ne lehkost carbonu a geometrie jako dnes. Jet na tom 30km/hod bych se asi bál, ale do města štramák.
14.9.19 09:47
14.9.19 09:18
Ty kola co sem dáváš, to je součástí nějaké sbírky? Je možné to vidět někde na živo?
Kolik to váží?
Tak to je fakt nádhera. Co se týče té rychlostní převodové skříňky, tak to vidím snad poprvé.
Ak budeš tu dávať takéto skvosty i naďalej tak to rob aj dva krát za deň. Fantazia
Kdysi jsme měli doma ELEKTRICKÝ psací stroj Adler od tetičky z Německa. Byl strašně hlučný a samozřejmě neměl česká písmenka, takže byl strašný opruz to pak doplňovat :-) Myslím, že to byl model Adler Gabriele 5000 elektrisch…
Tohle kolo je ovšem veliká paráda, krásný kousek …
No a vo pár let pozdějc se jim Adlertag nepoved, naštěstí, tohle se povedlo, tehdy i teď!