Docela zajimavý článek o geo na papíře a v realitě, aneb když máš na biku i cenťák míň zdvihu, než si myslíš – https://www.mbr.co.uk/…uracy-392462?…
(vloženo 19.11.19)
Třeba u toho Stumpjumpera si myslím že to měřili s flipchipem na low, zatimco tovarni udaje se na vetsine tabulek uvadeji na high, všechny údaje by tomu nasvědčovaly. Jinak zajímavý článek :-)
Teoreticky by se daly na biku odjezdit 2 sezóny a pak to reklamovat, že nesedí geometrie, ne?
Neřešit, jezdit. Závisí na tolika věcech že ± stupeň nebo milimetr nikdo není schopný reálně pohlídat.
tonik666: Takto mas vychozi hodnotu. Pokud mas k dispozici i akt. uhel, tak dopocitat si ef. uhel pro ruzne vysky sedla zvladne kdokoliv se znalosti matematiky zakl. skoly. :)
wilda81: Vzhledem k tomu jak se úhel ST měří, tak to chápu tak, že je úhel ST porovnatelný jen na kolech, které mají stejný stack, jinak ne… A zrovna měřit úhel ST ve standardizované výšce také nepomůže, právě protože je to závislé na výšece sedla (resp. úhlu samotné sedlové trubky).
Já si dříve dělával v CADu průběhy zadní stavby a geometrie podle katalogových fotek a téměř vždy to nesedělo, ale bral jsem to spíše jako porovnávání aktuálního bajku s kandidáty na nový.
Ja to radsi ani nebudu cist :-)
Spis by mi zajimalo ve zkratce, jestli jsou porovnatelne udaje od vyrobcu mezi sebou. Ale asi teda s ohledem na ten clanek moc ne, co? :-)
Tady zase někdo (čti mbr) objevil Ameriku.
Kíša: efektivní ST se neměří na konec ST, ale do virtuální spojnice ST a TT
Problém je, že není nijak normovaný způsob měření geometrie kola, každý výrobce to může měřit trochu jinak. Upřímně se mi moc nezdají ty velké rozdíly v úhlu sedlové trubky a zrovna u něj opravdu hodně záleží na přesné metodice měření. Kvůli prohnutým ST se měří zdánlivý a efektivní sedlový úhel, přičemž ten efektivní se měří od osy středového složení k ose sedlové trubky na jejím vrcholu. No jo, jenže když má tenhle bajk delší ST než tamhleten, tak ten sedlový úhel bude zase trochu jiný. A pokud je zdánlivý úhel ST výrazně odlišný od toho efektivního, tak bude zase velký rozdíl v tom, zda mám sedlovku vysunutou 10, 15 nebo 20 cm… Těch proměnných je zkrátka hodně a bez jednotné metodiky měření na to nikdy nebude moc spoleh.
Ještě mě dost zarazil rozdíl v rozvoru kol (wheelbase) u Whyte T-130 S – jak sakra může být o 83 mm delší? To by přece muselo výrazně ovlivnit buď úhel hlavy, výšku vidlice, reach nebo třeba délku řetězové vzpěry. A rozhodně by se nejednalo o malé rozdíly. Takže buď je někde tisková chyba (ať už na straně Whyteu, nebo na straně mbr.co.uk), nebo to chlapci neměřili stejnou metodikou jako výrobce.
Pravda, 160 vs 170 bude rozdíl další 2mm a pak už je rozdíl v axle to crown jen 2–3mm, takže je to asi jedno že použiju vidlici s kratším zdvihem.
lol a já tady řeším jestli mi nerozhodí Geo 4mm v délce vidlice, když chci použít delší 160mm vidlici od CC spíš než kratší 170mm vidlici od Foxu :D
Rudy: jojo běž to reklamovat! :-)) přece se nenecháš o*ebat, každý cm zdvihu se přeci počítá :-)
Tak nějak instinktivně osazuju kola vidlama se zdvihem o 10–20 mm vyšším :-)
každopádně teď aktuální maruna Z1 170 má ATC o 10 mm vyšší, než by měla mít papírově, takže fox taky :-)
O tomto jsem přemýšlel nedávno.
Většinu parametrů ovlivní dost výrazně už pneu. Když dopředu dá člověk pneu z vyššími figurami a dozadu něco jezdivějšího, hned položí HA, SA, zkrátí reach atd.
Suntoury bývají o 6–7 mm vyšší než RS, naopak Foxiny a Formuly jsou papírově –5mm oproti RS (Koukal jsem na enduro vidlice), což pracuje s HA
O čem se nemluví, je, že Zadní zdvih se měří vertikálně na ose, zatímco zdvih předku se bere podle zdvihu vidlice, ovšem pod úhlem HA – pro představu 140mm vidlice má při 67,5 HA vertikální chod 129mm, 150mm @67 je 138 vertikálně… Pri dalším pokládání HA se rozdíly budou zvětšovat
V tomto oceňuji ibis, který udává hodnoty při uvedení AC rozměru vidlice a bb height s uvedením pneu
U hliniku se meni cemu divit, je to svarenec, muzeme byt radi, ze tyto kola nejsou dvou a vice stopá
https://www.youtube.com/watch?…
jeste prihodim jedno povidani