Protože jsem v uplynulých měsících při výběru nového kola tady čerpal velké množství informací, rád bych se odvděčil a naopak sem pár informací přidal.
Přibližně před měsícem jsem pořídil nový bike Trek Fuel EX 7 2019 a těch změň při přechodu z více jak deset let starého 29“ XCéčka je hrozně moc, že se prakticky jedná o úplně jiný stroj. Geometrie, odpružení zadní stavby, absence převodníku, teleskopická sedlovka, ráfky 30mm a další změny, které dávají kolu úplně jiný charakter. Popisovat rozdíly zde nebudu, to už zde popsáno bylo – co čekat od trail biku ve srovnání s XC nebo enduro bikem. Ani nebudu popisovat, jak je to úžasný stroj, protože jsou jednoznačně lepší biky. Nechci se ani chlubit komponenty, protože kompromisů je tam víc než dost. Co ten bike ale splňuje perfektně, je dostatečná velikost pro mých 203 cm a 101 cm délky rozkroku – a to přesně bych rád zde popsal.
Pro jezdce podobných rozměrů je hlavním problémem sehnat bike, na který se vlezou. Výběr solidnějších celopér se výrazně zužuje, pokud jezdec má více jak 195 cm, natož přes 200 cm. U hardtailu se nabízí kolo na míru, ovšem takovou nabídku u FS neznám. Dalším kritériem pro rozhodování byla cena – nejsem žádný profík a koníčků mám hodně, takže jakákoliv koruna je hned využita jinde.
Následující kandidáti, se kterými jsem pracoval, jsou pouze trail biky, ale výrobci dělaji modely obdobně na výšky jezdců, takže závěr lze i zobecnit.
Primárně jsem hledal kola podle velikosti rámu a nadstandardně větší rámy mají značky Cube a Radon ve velikosti 22“, nicméně o těchto kolech jsem moc nepřemýšlel díky následujícímu kolu.
RB Bandit 475
Od začátku jsem věděl, že půjdu do RB – XXL velikosti, možnost konfigurace a navíc Bandit 475 byl za cca 50k v super konfiguraci. Při finální domluvě a rezervaci „posledního“ XXL rámu se zjistilo, že už vlastně žádný skladem není a nově chystané modely (mimochodem parametry velmi lákavé) nebudou dělat v XXL. Fandím jím, ale tahle zkušenost s nimi mě o nich příliš nepřesvědčila. Tudíž od konečného rozhodnutí a rezervace, zpět na začátek.
Canynon Neuron CF 8.0
Slibněji jsem viděl kola od Canyonu a to konkrétně Neuron. Nádherný kolo a k tomu ta výbava za ty peníze! Jenže je tu pár uživatelů toho kola a už při 200 cm byl jezdec hodně na hraně. Bylo mi jasné, že na to se už já nevlezu a čekat na nějaké květnové testovací akce Canyonu se mi opravdu nechtělo, jenom abych si potvrdil, že to nepůjde.
MAXX FAB4 29" / B+
Byl jsem zpět u menších výrobců a to konkrétně u jednoho německého, který podle tabulek dělá hliníkové rámy i pro střední obříky. Bohužel trailový Jinxx 29" již nedělá v XXL verzi a tak zbýval pouze model FAB4, který je již více takový enduro model a méně all mountain. Jistotu mi dávala poskytovaná 10ti letá záruka, jenže co geometrie u takové značky, lze tomu věřit? Když v tom…
Trek Fuel EX
…jsem narazil na uživatele pPetr80 s Fuel EX. Trek – zvučná značka, to bych kupoval s větší jistotou. Kouknul jsem na tabulky a bylo téměř jasno. Sám už mám jednoho Treka na silnici s rámem 64 cm a nechápu, že mě nenapadlo se kouknout na tuhle značku úplně jako první. XXL velikost má tabulkově rozsah 195 – 203 cm, což mi potvrzovalo, že bych se měl chytit. Za hranicemi byl model EX 7 2019 za 2 000 € a jeli jsme domu.
Vytáhl jsem sedlovku (ani ne na max – mám tam ještě 3 cm rezervu) přidal jsem představec s úhlem 31,8° a řídítka se zdvihem 350 mm a je to velmi jezditelné kolo i pro dlouhána. Rám je o něco delší, než jsem čekal a natažením mi posez trochu připomíná XC. To je dáno ale mou postavou a rovnoměrně vyvinutí jedinci s dlouhou horní polovinou těla by nic takového pociťovat neměli. Úhel sedlovky je nízký a tudíž při jejím vytažení se dostává sedlo více dozadu. Osobně si myslím, že potřebuji řídítka ještě o něco výš a to budu řešit výměnou vidlice, kterou nechám delší o nějaké 2 cm. I přes sedlo hodně nad zadním kolem se kolo v kopcích nestaví nijak na zadní (jak se mi stávalo u předchozího XC), což může být dáno delším rozvorem a dobře pracujícím odpružením zadní stavby (hádám). Hliníkový rám je robustní a jezdci více nad 100 kg nemusí mít strach – je to fakt kus a bytelnost se projevuje krásně i při jízdě v terénu.
Na závěr hodnocení některých komponent: mezi méně dobré řadím vidlici a brzdy + po druhé vyjížďce už i ohnutou přehazovačku NX eagle – ukazovali mi v servisu dvouletou a takový vakl jsem v životě neviděl, takže brzy aspoň GX. Vidlice RS Reba je i po nějakém ladění pro mě zklamáním, ale asi za to taky může ta skvěle pracující zadní stavba, která tu vidlici staví do kontrastu. Nicméně bude to chtít něco výkonnějšího. To samé se dá říct o brzdách. Efekt zahryznutí se tu fakt nekoná a člověk musí s prsty trochu zabrat, tudíž brzy také změna.
Drandíme po brdských trailech a po 200 km jsem pochopil výraz „all mountain“. Ano, oproti XC si člověk na asfaltových úsecích o něco více šlápne, ale co to kolo dokáže v terénu, je úplně neuvěřitelné. Jeho jistota mě svádí k nesmyslům, na které dovednostně nemám, takže padám, ohýbám přehazovačky, koupu se v ledovém potoce apod., ale o tom to taky trochu je, ne? :)
(vloženo 22.2.20)
Značka | Trek |
Model | Fuel EX 7 |
Modelový rok | 2019 |
Velikost | 23 |
Hmotnost | 13,4 |
Rám | Hliník Alpha Platinum, 130mm |
Vidlice | RockShox Reba RL Solo Air 130 mm |
Tlumič | Fox Performance Float EVOL, DPS, 130 mm |
Hlavové složení | 1–1/8", 1,5" + Knock block |
Kliky | SRAM NX Eagle DUB, 32T |
Středové složení | SRAM DUB Press Fit, 92 mm |
Řazení | SRAM NX Eagle, 12 rychlostí |
Převodník | SRAM NX Eagle |
Kazeta | SRAM XG-1230 Eagle, 11–50, 12 rychlostí |
Řetěz | SRAM NX Eagle |
Brzda přední | Shimano MT400 |
Brzda zadní | Shimano MT400 |
Brzdové páky | Shimano MT400 |
Ráfek přední | Bontrager Line Comp 30 |
Ráfek zadní | Bontrager Line Comp 30 |
Pedály | Shimano PD-M530 |
Řídítka | Sting ST-207, 31,8 / 780mm |
Představec | BBB 31,8° / 80mm |
Sedlovka | Teleskopická sedlovka, páka Bontrager, 31,6 mm |
Sedlo | Bontrager Arvada |
Pláště | Bontrager XR4 Team Issue |
Hele nemam to vycteny z BF, ale mel jsem 2 GX hazky doma…nechci uz je na enduro jezdeni ani videt. Poridil sem si je jako nahradu X1 diky hlasum z BF jak sou v poho a stacej :) …nestacej, krouti se to jak lokny pani Babisove, jsem zpet u X1 a X01. Howg.
Jak já ti rozumím! Taky se snažím furt najít správný posed a i v mém případě to znamená dostat řídítka co nejvýše. Ještě by mohl být ve výběru SC Tallboy, ale to už je o trošku jiných penězích.
Tak ať ti dlouho a dobře slouží.
Tak ten představec je mazec, ale to je jen vizuální věc, pokud to funguje… každopádně tenhle 29er vypadá i v týhle velikosti naprosto proporčně super. Ale stejně jsem rád, že mám konfekčních 187 :D. Tak ať dělá jen radost!
Pochválen buď Gary Fisher za jeho prorocké 29er. Nedovedu si představit, jak by tahle velikost vypadala na dvacetšestce :-)
Ten sraženej vysokej posed je mazec, ale pokud Ti to tak vyhovuje, nelze mít připomínky. Já mám opačný problém, i když mám o 13 cm méně, tak v tomto nastavení by mi to bylo krátké, musel bych dá sedlo nadoraz dozadu a možná bych bojoval s moc vysokou hlavovkou. Prostě každý jsme nějaký :-)
Překvapil výběr RB 475, jako ekvivalent toho Treku bych bral spíš Bandit 290, který by Ti i možná padl líp…
Pokud budeš pořizovat delší kliky, tak opatrně s délkou, abys pak moc často neškrtal o zem. Když jsem si zkoušel loňského Fuel Ex 7, tak na rovině to stačilo trochu naklopit do zatáčky a už jsem bral pedálem o asfalt.
ErVe: vybral jsi dobre, je to super kolo a bud rad, ze nemas to RB..nevim jestli jsi ho nekdy v XXL videl, ale pokud ti zalezi na tom, aby se ti kolo i libilo, tak u RB bys u teto velikosti byl dost zklamany.;)
Takze te to vcuclo vic do terenu, to znam. Kopytu jako jsem ja lepsi kolo pomuze a troufne si vic i kdyz ma nulovou techniku :)
Délku nohou máme stejnou. Vozím kliky 200 mm a konečně se cítím normálně. Dáš sedlo o cca 2 cm níže, aby si měl stejně natažené nohy při dolní úvrati klik. Při horní úvrati zvedáš nohy výše. Dvě vyjížďky se cítíš divně a potom si říkáš, proč už si to neudělal dříve. Cítím se na kole fyziologicky přirozeněji. K proporcím těla je to logicky krok, podobně jako řešíš geometrii rámu, šířku řidítek, velikost kol, atd. Spíše je to o tom, že konečně nejsi v nevýhodě a můžeš si koupit díly proporčně k tělu.
Díky všem za reakce.
Nejsem žádný velký znalec a tak jakékoliv připomínky mi můžou dost pomoct kolo dostat do ideálního stavu, ve kterém ještě zdaleka není. Teď reakce ode mě na to co tu padlo:
představec
Původně byl 0° / 60mm a výměnou na 80mm s podstatně větším úhlem se efektivní délka představce o tolik nezmění, přičemž efektivní délka je právě ten rozměr, který určuje charakter ovládání, ne?
Ještě bych rád podotkl, že stále je primární cíl vyladit kolo tak, aby se na něm dalo sedět a jezdit. Neocením tolik zachování původních vlastností, když budu z kola slézat po dvou hodinách rozlámaný, což se právě děje při sedle výrazně nad úrovní řídítek.
zadní stavba vs vidlice
Nemám srovnání, sám jezdím první FS, ale v recenzích kola to padlo jednoznačně – zadní stavba pracuje jak má, narozdíl právě od vidlice, která je prostě u EX 7 mizerná (pociťuji naprosto stejně). Rozdílnost výkonu předního a zadního odpružení může být ve zminěné teplotě (testování probíhalo při teplotách okolo 0°C), nicméně nevěřím, že se ta Reba na jaře rozhýbe natolik, aby mě přesvědčila.
další varianty kola pro dlouhány
Díky za informaci o rámech Cube – jejich značení 22" je dost matečné, ovšem s rámy Radon jsem tuto variantu nijak více nerozvíjel, než že jsem tuto možnost registroval.
Opravdu jsem byl rozhodnutý o RB i za cenu přechod na 27,5, kdyby měli velikosti 3XL, tak je to už naprosto jasné. Škoda, že se RB od těch nadměrných velikostí stahuje, ale zkrátka je nás dlouhánů asi málo, abychom se jim vyplatili.
Dirtysixer jsem neznal, zajímavé, ale při výběru bylo jedno z kritérií odpružená zadní stavba. Hardtailu jsem si užil v terénu až příliš (ikdyž dnešní „trail hardtaily“ nevypadají jako špatné řešení).
Jinak jsem úplně zapomněl na německého výrobce Maxx, který byl také jedním z hlavních kandidátů, ovšem pak zvítězila důvěra v geometrii u ověřené značky. Takže ještě dopisuji do původního textu.
výška jezdce
Samotná výška pro mě osobně není příliš limitující, ale jsou to právě neuměrně dlouhé končetiny vůču tělu. V tomto případě tedy nohy (101 cm) diktují velikost rámu a zbytek těla se musí přizpůsobit. Pokud tedy máš 199 cm, o 4 cm méně než já, troufám si odhadovat, že nohy můžeš mít o 6–9 cm kratší a to už je velký rozdíl.
kvalita komponentů
Pro někoho může být GX stále mizerné, nicméně mě honba toho „nejlepšího“ tolik nepřinese a naopak zohledňuji stále poměr cena/výkon, stejně třeba jako u výběru samotného biku. Rozumím, že jsou tu mezi vámi borci, kteří mají standart již posunutý, ale já si prozatím dost vystačím s tím desetiletým posunem z průměru do průměru, který je sám o sobě opravdu neuvěřitelný.
Dobře jsi vybral a mas to vyladeny jak ti to vyhovuje, tak neni co resit :-)
Kolo je opravdu dlouhy. Ja uvažuju jeste o kratšim predstavci a vlaštovkách.
23.2.20 10:57
23.2.20 10:53
23.2.20 10:53
Tím představcem jsi to úplně zabil, podle mě je ti to stejně malé, jasný adept na https://dirtysixer.com/
Novas752: „Fuel nijak extrémně žehliou zadní stavbu nemá, je to tou vidlicí.“ – uplne tyhle vete nerozumim… jednak se obecne vi, ze prave zadni stavbu u FEXu (urcite modely do roku 2019, novy model tak maslickovej pry uz neni) celkem zehliva a ve vsech zahr. testech dost chvalena… a pak pises, ze to je tou vidlici?? Co je tou vidlici, zehlivost zadni stvaby? Nehlede na to, ze jsem FEX jezdil a zadni stavba byla sakra zehliva ;)
Smash:
To teda pomůže, GX je první použitelná řada. Oproti NX to chodí líp a sem tam se objevuje už i kovova součástka :)
Jestli vymenix NX za GX tak si moc nepomuzes …
Zirecek: myslím, že je to individuální. Já mám kliky 180 a docela mi trvalo, než jsem vyladil pozici sedla. Člověk si řekne, je to jen 1 cm nohy dál od sebe, ale znát to je dost. Nakonec ale ok a jsem spokojený. Delší bych ale nechtěl. Mám ale nohy „jen“ 97, vy máte víc :)
Cube velikosti 22 je srovnatelny s velikosti 20 od Treku. Cube 22 jsem chtel obednavat na svych 185,5 cm a troufnu si rict ze vychazelo akorat. To je ram velky akorat oznacenim, ne velikosti ;-)
S dlouhými klikami šlapeš dále do všech směrů. Člověk s dlouhými nohami využívajících kliky 175 mm degraduje své tělesné proporce a šlape nepřirozeně. Člověk to pochopí, až to vyzkouší. Pak si většinou člověk řekne, jak mohl být tak dlouho „hloupý“, :-).
Zirecek: podle fotky má už teď sedlo na ližinách posunuté na max. dopředu, delší kliky by mu posez rozhodily a šlapal by před sebe.
ErVe: gratulace k novému kolu, vypadá pěkně. Sám jsem měl 3 roky nazpátek v merku EX také v 23". Nevím jak teď, ale tenkrát o žádném zkoušení nemohla být řeč, prostě hned závazná objednávka. Stejně tak u Spešlu (Camber nebo Stumpjumper). Tyhle velikosti jsou prostě exoti a když ti ho někdo, kdo ho náhodou má nepůjčí, jdeš do toho naslepo. Já nakonec skončil u RB IQ290 v 3XL. To také sice nebylo k vyzkoušení, ale tabulkově sedělo nejvíce, tak jsem to riskl a naštěstí sedlo. Tak ať ti dělá radost ;)
Ještě si kup kliky délky 190–200 mm a vystřelí tě to ještě dále do bikového vesmíru. Klasické kliky pro dlouhá a jsou handicap.
Zajímavé – mám 199 cm a problémy s velikostí biků nemám. Řidítka také nemusím zvedat víc než je potřeba. Asi jsem skladnější :).
No jo, MT400 jsou levné brzdy dělané na cykloturistiku, ne na bike… Ale za lepší brzdy je to jen pár tisíc, třeba čtyřpístkové SLX.
Stejně tak ta Reba, to prostě neni vidlice na trailbike, jak tuhostí šasi tak výkonem tlumení. Fuel nijak extrémně žehliou zadní stavbu nemá, je to tou vidlicí. Ale v teple se to trochu zlepší, oběcně všechny RockShoxy jsou v chladnu takové ztuhlé. Schopná vidlice ale už bude dražší.
Posez a jeho nastavení je hodně subjektivní věc, o tom není potřeba diskutovat. Ale nezabil si tím představcem kompletně geometrii kola a tím i jeho jízdní vlastnosti? A k vidlici a brzdám – do vidlice se dá pořídit kit na úpravu vzduchové komory, dával jsem si to Revelationu a chod vidlice se výrazně zlepšil :) a k brzdám – jestli máš ke 100kg, což při své výšce asi máš, určitě řeš něco 4 pístkového a pořádné kotouče.