…tak je to správné. Nevím, jestli pro pobavení nebo pro poplakání. Nevím, jestli jde o péči o krajinu, nebo bezpečnost. Ale jedno vím jistě – sbohem zdravý rozume.
(vloženo 17.10.20)
midlander, grafik: …byste se divili, co uvědomělých občanů skrz takové věci volá…
Kolem Olomouce je těchto značek strašně moc, nechápu smysl – čím víc značek tím víc „smarty“? U toho Týna nad Bečvou je to stejně … a na více místech. Ještě chybí značky pro bruslaře.
Touto optikou je možné volat policajty na každé stavební auto (náklaďák), které vyjíždí ze stavby a není očištěné. Spadne mu kamínek z korby a neukecá to …
19.10.20 08:15
19.10.20 07:47
Bordel na stezce, odstavec 3 již citovaného paragrafu praví:
Vozidla vjíždějící na pozemní komunikaci musí být předem očištěna tak, aby neznečišťovala pozemní komunikaci.
Dnes jsem náhodou jel po nové cyklostezce přes pole, od Olomouce mezi vesnicemi Nedvězí a Bystročice, naprosto totožný přejez s tím, že tam traktory fakt jezdí, bordel na stezce, přímo uprostřed stezky z obou stran je jen červená tyčka uprostřed, tedy stačí spomalit, je to z kopce, tedy fičelo to a žádné značky tam nejsou, holt zjevně projektoval člověk z rozumem.
Ono to klidně může být i tak, že se vůbec nebude v případě střetu jednat o dopravní nehodu. Protože komunikace (cyklostezka) je ukončena a v místě případného střetu není cyklista na komunikaci. Potom by se pravidla z hlediska přednosti neřídili zákonem o provozu na poz. komunikacích, ale v podstatě ničím.
Nebylo by to poté řešeno jako dopravní nehoda, ale jako nehoda. Takže by to neřešili na dopravním inspektorátu, ale řešili by to jiní policajti. Čímž by si dopraváci ušetřili případnou práci a proto to tak chtěli vyznačit :-)
Možná je to absurdní, ale já zítra zkusím zavolat na DI a pak sdělím výsledek. Samotného mě to zajímá.
18.10.20 14:06
psbiker, nečteš to tu pozorně, pokud by tam byla křižovatka se silnicí, tak dává přednost cyklista, viz. § 23 odst. 1
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361#p23
Už sem to tu i citoval, při vyjíždění z místa mimo komunikaci se dává přednost, totéž platí i pro vyjíždění z účelové komunikace, stezky pro cyklisty, obytné zóny.
A teď si to řekněme hezky česky…všichni, kteří se tam nevejdou se vyserou na jakoukoliv práci navíc a prostě stezku přejedou jinde.
goofy: asi máš pravdu, je tam 45 kostek, á 12cm, tj. pět max šest metrů. Postřikovače se dají celkem snadno sklapnout, disky, pluhy, obraceče… většinou taky, ale šestimetrovou žací lištu bude nutno odpojit, zapřáhnout za kombajn a na druhé straně zas odpřáhnout a nasadit., pokud bude na druhé straně vzrostlý porost, tak se to bude ve vysokém obilí či kukuřici dělat blbě.
Tady vůbec nejde o přednost. Jde o jasné ukončení komunikace, jejímž provozovatelem bude obec, která se tímto může chránit pro případ úrazu, popř. poškození bycikelu. Předpokládám, že cyklostezka musí splňovat určité parametry, tedy i znečištění zemědělskou technikou hraje roli. Díky značkám tento traktorista ono místo také lépe identifikuje, značky budou jistě výš než řepka. Níže někdo psal, že místo pro přejetí bude mít uzpůsobeno podkladové vrstvy, proto je identifikace místa nutná.
Nejdebilnější na tomto řešení je, že tam nakonec neprojede kombajn s nasazenou lištou, nebo traktor s rozloženým adaptérem, protože se mezi značky nevleze, tak to stejně budou přejíždět bokem… :-)
To je zajímavý problém, kdyby tam bylo křížení silnice a cyklostezky, stejně označené, jak potom, přednost zprava? Proč potom ty značky? Proč by traktor nemohl přejet cyklostezku bez značek?
Jirra: Souhlasím se vším. Ono je lepší nehodám předcházet, než je potom řešit.
Je vidět, že u nás si se zdravým rozumem asi nevystačíme, co člověk to jiný nazor a dost často i jiná přednost :-)
Škoda, že ty co o tom rozhodují nečtou tyto diskuze, pak by přišli s nějakým předem jasným značením, nejlépe dej přednost.
Ja osobně zůstanou u Crazymem zmiňovaného pravidla „Větší má prednost“:-)
Mě baví, vlastně nebaví, jak u nás byrokracie vítězí nad zdravým selským rozumem. Tady by stačilo trošku nadhledu, zamyšlení a byla by z toho pěkná bezznačková záležitost.
Jinak se mi líbí, co píše grafik (už delší dobu) a peklo je, co píše zdenek.
Singlespeed: To co je v katastru vůbec, ale opravdu vůbec, nehraje roli. Katastr je pouze o vlastnictví pozemků, není o režimu provozu na nich. Dle stavebního zákona můžeš dokonce postavit podobnou stezku i na pozemku, který ve výsledku nebude patřit investorovi stavby. Stačí když Ti majitel toho pozemku udělí souhlas dle §184 a) stavebního zákona a pro tebe jako provozovatele zřídí věcné břemeno na předmětné části pozemku. Nemůžeš chtít po uživateli stavby (cyklostezky), aby při jejím užívání koukal do katastru zda je ještě na veřejném pozemku.
Ačkoliv se již cca 20 let živím jako projektant dopravních staveb a mohu se tak považovat za odbornou veřejnost, přesto pořádně nechápu co tímto chtěli říct. Zkusím zavolat na dopravní inspektorát a nechám si to vysvětlit. Samotného mě zajímá jakou judikaturu k tomuto uvažují. Oni totiž na to nahlížejí z pozice vyšetřovatele dopravní nehody v tomto místě a tomu uzpůsobují dopravní značení. To že to vytváří takové zajímavé hlavolamy je (bohužel) moc nezajímá.
Obdobné místo na cyklostezkce je i u zmiňovaného Týna nad Bečvou, přesně tady: https://mapy.cz/zakladni?…
Zde v tomto případě je to dokonce i stavebně odděleno a jsou tam varovné pásy. Jaká tam je konkrétně značka nevím a nyní nezjistím, ale podle varovných pásů usuzuji na stezku se společným provozem pěších a cyklistů, jinak je dle mé paměti vše stejně.
On totiž druh povrchu také nerozhoduje o dopravním režimu, zkus si třeba v tomto námi řešením úseku představit, že pás z těch kostek prochází napříč přes cyklostezku (která zde ale dle dopravního značení skutečně není), popř. že je tento pás propojující dvě pole pouze hliněný.
Singlespeed neustále argumentuje tím, že to tak být musí. Asi bude právník. Já teda právník nejsem, ale žil jsem v Belgii, kde těchhle cyklostezek mezi poli mají tisíce kilometrů (fietsnet.be). Značek, jako jsou tyhle, jsem si teda nikdy nevšiml. Asi mají jejich traktory křídla, když ty značky nepotřebují. A nebo používají ZSR – zdravý selský rozum, který říká, že problémy cyklistů s traktory jsou tak vzácné, že není potřeba to ošetřovat značkami.
kamaro: mrkni do katastru na nějakou takovou cyklostezku a zjistíš, že si to myslíš špatně. Je to nepřerušovaná komunikace. Značky jen ukončují výlučný provoz cyklistů v místě, kde je třeba povolit provoz motorových vozidel. Motorové vozidlo jednoznačně přijíždí z místa mimo komunikaci, takže musí dát přednost.
U nás je to opačný extrém: po cyklostezkách si zkracují cestu místní řidiči, houbaři, traktoristé… a nikdo to neřeší.
Danis: Ale on ten traktorista nevyjíždí na pozemní komunikaci z místa mimo komunikaci. Protože ty značky právě tu jedinou komunikaci ukončují. Ten asfalt mezi značkami nemá status komunikace. Takže proč by traktorista dával přednost někomu, kdo není na komunikaci…
Singlespeed: Já si ale myslím, že přednost v této situaci má traktorista. Obdobné značky se dávají, pokud cyklostezka kříží vjezdy a na těch má přednost vozidlo na vjezdu. Bohužel je to u nás takto, v zahraničí to mají jinak a i stavebně je upřednostněn provoz cyklistů před vozidlem na vjezdu.
Každopádně to, že je na tuto problematiku několik různých názorů ukazuje na to, že to není z hlediska poskytnutí informací pro účastníky zřejmé.
A ještě jedna věcná, pokud budou tyto značky zneplatnene fosforovym paskem – dozví se to ten traktorista?
Značení v cr je na pikacu, dodnes jsem nepochopil třeba umístění semaforu – dojedete k němu a není vidět, měly by být umístěny jako v USA.
kamaro … traktorista určitě nemá přednost, protože při vjíždění na pozemní komunikaci (což je i cyklostezka) z místa ležícího mimo komunikaci (pole) musí dávat přednost on.
Kombajn se tam vejde? :O A já to schvaluju, takhle to po sobe traktorista nemusí uklízet… nebo jo?
Kvůli tomuto přístupu náš stát stagnuje už sto let. Ve volbách bych dal hlas straně, která řekne, že každý den zruší jeden zákon.
Miťo ale i to je pěkná dvojka… Klid a mír značky nikde a tak to má vypadat!
17.10.20 17:56
Někde jsem četl, že jedna dopravní značka, počínaje výrobou, instalací a evidencí přijde cca na 8 000,– Kč. Ale to nevím jistě, možná se mýlím.
Jo, to nejsme v rozporu – ale jak píšu jinde, reálné chování spousty lidí i tak nabádá k neustálé opatrnosti…
oberleutnant: pokud se ovšem jedná o motorové vozidlo, může na tuto komunikaci vjet jen v místě, kde není vyloučen provoz motorových vozidel, tedy mezi značkami.
xtonda – ale na té fotce je jen jedna pozemní komunikace, a to je ten pruh asfaltu, a kdo na ní vjíždí z místa ležícího mimo ni, ať už mezi těmi značkami, nebo kdekoli jinde z toho pole, by měl dát přednost tomu, kdo po tom asfaltovém pruhu, tj. po komunikaci, jede…
Vždycky jde o to, aby se na jedné straně lidi nějak domluvili, na druhé vzájemně respektovali, na třetí nesrali se někam, kam nemají. Jak do toho vstoupí egoismus co píše Jirra, pak je ouvej, protože zdravý rozum jde stranou.
Přidal bych před značky z obou směrů pořádně vysoké retardéry neb běžný cyklista na té rovince může uhánět 30tkou, ale traktor tam pojede 15tkou, tak pro ochranu cyklistů jsem pro retardér, přece jenom než projede jednou traktor tak se tam mezitím prožene 1 000 001 cyklistů a koloběžkářů, bluslařů a chodců se psy.
Jirra, to není tak jednoduchý, viz zákon
(1) Při vjíždění z místa ležícího mimo pozemní komunikaci na pozemní komunikaci musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech jedoucím po pozemní komunikaci nebo organizovanému útvaru chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty jdoucím po pozemní komunikaci. To platí i při vjíždění z účelové pozemní komunikace nebo ze stezky pro cyklisty nebo z obytné nebo pěší zóny na jinou pozemní komunikaci.
Při vyjíždění ze stezky dáváš přednost stejně jako při vyjíždění z místa mimo komunikaci
Jirra…nevím, kde žiješ ty, ale u nás v kraji tolik sebestředných idiotů nepotkávam ;-), asi máme menší koncentraci, záleží i na počasí. Ne, vážně, zkus se někdy zaměřit na to, kdo naopak řeší tyhle a podobné situace s klidem a rozumně, což nemusí být ani nezbytně dle zákona, ale jen dle racionality jako například dát přednost tomu, kdo ji v tu chvíli nemá, ale všem to usnadní život, by ses divil, kolik někdy takových lidí je. A někdy ne no :-D
Tak jedna věc je pohled zákona (viz příspěvek Singlespeeda) a druhá věc je pud sebezáchovy – čili přednost by měl mít cyklista, ale s ohledem na reálné chování spousty lidí (záměrně to neomezuju jen na řidiče) na to prostě nelze slepě spoléhat.
Jirra: pokud není uvedeno jinak, jsou cyklostezky obvykle místní komunikace IV. třídy s vyloučením provozu motorových vozidel, v místě mezi značkami se smíšeným provozem.
Singlespeed: díky za fundovanou odpověď, tak nějak jsem si to myslel i když bych tam používal pravidlo jak piše Crazym :-)
17.10.20 14:17
Sodek: jo jo to by bylo krásný, ale opravdu si myslíš, že by to ve společnosti plné sebestředných jedinců, co i myslí, že oni mužů všechno a mají všude přednost fungovalo? Přesně tyhle blbečci by byli první co by se soudili o odškodnění s traktoristou, s majitelem cyklostezky, s projektantem…
Jirra: přednost má v místě mezi značkami cyklista. Tato stezka je jistě pozemní komunikací, takže při vjezdu z místa mimo pozemní komunikaci (pole) na pozemní komunikaci musí dát traktorista vždy přednost.
@Singlespeed – řeší se to těžko. Ale stačilo by nějaké vžité povědomí, aby traktorista věděl – na takové cyklostezce budu mít vždy možnost někde přejet (a jinde si to nelajznu) a cyklista aby věděl – můžou tady být přejezdy pro traktory (nesmím jet slepě jako tydýt, jestli se srazím se srncem nebo traktorem nebo jiným cyklistou, stejně musím být ve střehu, ať už má přednost kdokoliv).
17.10.20 14:04
Bylo to myšleno jako když někdo vyjíždí z pole na normální silnici, taky vždy da přednost. Myslel jsem, že se tomu tak nějak říká.
Máš tedy kromě toho mě chytat za slovo odpověď na mou otázku, kdo má přednost?
Jirra – „…z pole, tedy z vedlejší komunikace“ – tos nemyslel vážně, že ne. Odkdy je pole komunikace?
MirosPikos: jak bys to tedy lépe a systémověji řešil? Nechat přejíždět traktory ilegálně stezku je, samozřejmě, nepřípustné, stejně jako je nenechat přejíždět stezku vůbec, to by projekt stezky neprošel, pochopitelně, taky.
Kamaro – jak to potom vypadá. Strašně. Vím, jak to z projektantské stránky vypadá, jednoho mám doma (dělají co můžou, co požadují předpisy a všichni kkti, co se k jejich práci vyjadřují). Pak vzniká takový paskvil. Např. protože přechod pro chodce někde musí mít na dříve rovné silnici ochranné ostrůvky, tak se tyto ostrůvky při rekonstrukci nesmyslně zakusují do silnice, silnice se kvůli tomu musí vyboulit a v podstatě tím vzniká překážka silničního provozu. Jak potom vypadá průjezd autobusu, náklaďáku, který nezvládne zatočit volantem tam a zpět, nebo někoho, kdo se nevěnuje provozu a prosviští místem vidíme právě na stavu těch ostrůvků.
Je fajn vidět (dle komentů), že rozum ještě nevymřel :-)
To jsou horší místa, tady v tom nevidím žádný problém, Singlspeed má pravdu.
Argumenty, že jsou to vyhozené peníze, že by stačila značka pozor traktor. Stejně by musela být z každé strany a tak by se ušetřili dvě. V ceně celé stezky pakatel.
Spíš by mě zajímalo, kdo má přednost? Platí tam přednost z prava, nebo dáva ten kdo vyjíždí z pole, tedy z vedlejší komunikace? Samozrejmě kdybych tam nahodou jel, tak se straktorem asi přetlačovat nebudu :-)
miťo: Pěkné pojmenování. Dopravně značková slepota. To budu s dovolením používat. Krásně to tu situaci vystihuje. Jinak zákon, předpis, vyhláška nebo jak se to všechno jmenuje je zřejmý. Jen realita bude taková, že traktorista si přijede stezku kdekoliv, kde se mu to bude zrovna hodit.
Fran7: Tohle mě přesně napadlo, že tam ještě chybí. Nejlepší je, když tě někdo nutí jet po cyklostezce vedoucí rovnoběžně s komunikací třeba 3 třídy. A stezka je každých 100 metrů přerušena právě značením „cyklisto sesedni z oka“ v místech, kde je přivedena vedlejší komunikace. U nás je to např. Zavadilka (ČB). Takže opět hromada značek, které nikdo nerespektuje a posílení „dopravně značkové slepoty“.
ja by som tam pridal este spomalovaci prahy + po celej sirke tu mriz vpusti do kanalu
abel: To je jiná stezka – společná pro chodce a cyklisty. Tam smí v podstatě kdokoli na čemkoli mimo motorových vozidel. Značka v úvodu označuje cyklostezku a na tu můžou jen cyklisti, koloběžkaři, bruslaři, ale pejskaři a tři maminky s kočárky vedle sebe sunoucí se tempem hlemýždě zahradního a rozhazující rukama do všech stran, tam nesmí. Bohužel, obzvlášť v Praze lidi nevnímají rozdíl.
To není žádný přejezd, to je odpočívadlo pro unavené cyklisty a tam se musí opatrně. Ty značky jsou proto rozhodně na místě! Stejně jako miliarda dalších značek okolo silnic a jiné důležité informační tabule, co nám zachraňují denně životy. Selský rozum je totiž po celodenní šichtě v práci již silně oslaben a tak nám stát dopřává takovéto výhody a stará se o nás, vy nevděční daňový poplatníci!!
U nás v kocourkově se rozmáhá nešvar. Dopravně značková loby. Radnice umisťuje dopravní značky a firmy co je vyrábějí mají práci. Možná má radnice provizi. Výsledkem je, že máme přeznačkováno. A vzniká dopravně značková slepota. Lidi už je přestávají vnímat.
Viz Sezemice u Pardubic a cyklostezka, neustále přerušovaná a začínající. Vyfotit to na slušný zoom v zákrytu, byl by to hezký pohled :D
doubeq: a překážet mu budou právě ty značky, které tam mají proto, aby mu umožnily přejet :-)
A ještě technická…s dvoj nebo vícenásobnou montážní zadní nápravy tam velký traktor projede o prsa vietnamské ženy, nedejbože s rozloženým příslušenstvím nebo kombajn s lištou. Prostě kocourkov no :-D
17.10.20 12:04
Crazym: tady nejde o peníze, těch pár značek navíc není v rozpočtu té stavby ani vidět. Jde jen o tom, jak to potom vypadá…
midlander: pochopitelně bychom mohli využít i zvýraznění značek reflexním orámováním a máme také spoustu vodorovného značení které můžeme využít, třeba zpomalovací pruhy nebo vyznačit místo přejezdu jinou barvou – třeba zelená by tady sedla jako prdel na hrnec.
(vtip, aby si někteří nemysleli že to myslím vážně)
17.10.20 12:01
17.10.20 11:58
chápu, uvedl jsem to jako příklad od jinud (Zeleneč u Prahy), že i traktor se může legálně objevit na cyklostezce.
Singlespeed: na dálnici ať si dají značek kolik chtějí, tam se nehledí na vzhled veřejného prostoru ale je to čistě technická stavba provozovaná za účelem přepravy. Myslím si, že cyklostezka je součástí veřejného prostoru kde lidé jezdí i odpočívat a proto by materiálové a technické řešení těchto staveb mělo být na určité úrovni, aby k tomu odpočinku vyzývalo. Bohužel to ale většinou končí tak, že i z té cyklostezky uděláme „dopravní“ stavbu a ne součást veřejné infrastruktury. Bohužel to znám z vlastní praxe, ale mnohdy to jinak nejde. Proto nikdy nebude kritizovat projektanta stavby, pokud nebudu seznámen s historií stavby a jejím projednáváním. Ono to totiž většinou bývá tak, že projektant kličkuje mezi požadavky spousty orgánů a snaží se najít „nějaké“ řešení, které bude všemi akceptováno. Mnohdy to poté dopadne tak, že člověk který tyto požadavky nezná, tak se potom chytá za hlavu. Ale vše má svůj důvod…
abel: stezka na obrázku je úzká, takže zřejmě z toho důvodu nelze povolit vjezd traktorů dodatkovou tabulkou.
17.10.20 11:47
DejSejf? to je asi nelepší řešení. Třeba v Itálii tam jsou některé stezky pro cyklisty samý tunel, takže riziková místa křížení jsou eliminována.
Právě ty 4 značky, dvakrát tolik práce a nákladů na dopravním značení na každém takovém místě, věř, že můj zaměstnavatel je mistr kocour, jelikož je obrazem armád celého světa, pro které děláme naše výrobky a proto jsem na tyhle věci citlivější :-)
Singlespeed: i traktor občas může na cyklostezku:-) určitě by to šlo řešit značkou upozorňující na přejezd traktorů apod., eliminovala by se potřeba dvou značek v každém směru. přejezdy a přechody se taky značí jen před křížením. ale nejsem zběhlej v prováděcích předpisech značení, legislativa bývá různá.
doubeq: Co je na tom kocourkovského přerušit na kousek cyklostezku, aby mohl přejet traktor? ;-). Mám rád konzistentní a logická řešení, proto mi to přijde správné.
Je to v pořádku, naštěstí tam není cyklisto sesedni z kola, ale taky nechápu, traktor tam pojede párkrát a v sezonu, jinak by se daly ušetřit dvě značky kdyby to bylo otočeno na pole a tam cyklista má přednost.
Singlespeed: z hlediska legislativy je to správně, jen si myslím že není nutné tu legislativu dotahovat až do takových absurdností jako v tomto případě. Stezka je zde ukončena a za přejezdem zemědělské techniky znovu začíná. V tomto případě by tak měl traktorista přednost před cyklistou. Kdyby tam ty značky nebyly, tak by traktorista dával přednost cyklistovi. Vzhledem k tomu kolikrát za rok přes ten přejezd přejede si myslím, že by to mohlo být i bez značky. To, že bude traktorista přejíždět v tomto místě, které je na to stavebně přizpůsobeno, je o tom toto místo nějak vyznačit – zde například pás z dlažby, který zároveň ochraňuje hranu asfaltové stezky před poškozením. Konstrukce stezky se v tomto místě přejezdu dělá zesílená, většinou je zvýšena vrstva podkladních vrstev. Proto je dobré těžkou technikou přejíždět právě v tomto místě.
Singlespeed to bere příliš vážně, vypadá to, že je jeden z dotčených :-D . A řešení? V rámci systému asi ok, ale šlo by i zakomponovat do zákona, že tyto komunikace je možné přejet na místech k tomu určených a označit je pouze dvěma značkami, každou na jedné straně, natočenou do pole.
Dost často bývá na cyklostezku dodatkovou tabulkou povolený vjezd majitelů a uživatelů pozemků, Povodí, LČR a pod.
@JachymP: co ja bych dal za oddelenou asfaltovou cyklostezku, oddelenou od autoprovozu. jezdim kladno-praha (do worku), na silnicich jiz nekolik urazu a nespocet krizovych situaci. zapricinenych ridici. jen kapky a houst!!
midlander: dávat na stezku pro cyklisty značku „pozor traktor“ je totální absurdita. Jak může být na stezce pro cYklisty traktor? Kde by se tam vzal, když je to stezka pro cyklisty a motorová vozidla včetně traktorů tam mají vjezd přísně zakázán?.
Vidím, že je tu spousta kecalů, ale návrh jiného řešení nikde :-).
17.10.20 11:13
doubeq: tak, jak bys to vyřešil ty? Nechal bys zemědělce jet třeba 10 km podél stezky aby mohl přejet na druhou stranu? Místo toho stačí osadit pár značek a pilný traktorista může přejet na druhou stranu bez toho aby točil zbytečné kilometry.
Já zas nechápu, že se to někomu zdá v pořádku. Kdyby u nás byl pořádek jak u Dolomiteho, tak OK, ale v tom našem bordelu tohle je k smíchu! Potřebovali bysme jiný věci než předražený cyklostezky…
Je to v pořádku. Na označenou stezku pro cyklisty motorová vozidla včetně zemědělských a jiných strojů nesmí, takže, aby mohli stezku přejet, musí být formálně ukončena a za místem určeným pro přejezd motorových vozidel zase započata. To dá rozum, nechápu, co se některým na tom zdá divné.
17.10.20 10:47
Ano, podobně je to cyklostezce Bečva u Týna. Možná je to i toto místo. Sám jsem projektant obdobných staveb a toto také nechápu – i když požadavky Policie ČR jsou občas hodně zvláštní. Tím chci říct, že to nebude z hlavy projektanta, ale z důvodu požadavku „dotčených orgánů“.