Slávia, Laurin & Klement 1898

Přidat foto

Laurin & Klement spolu s Tatrou vytvorili základný pilier československého automobilizmu. Menej známy je historický fakt, že za vznikom značky L&K stojí ako vo viacerých prípadoch veľkých automobiliek bicykel. A v tomto príbehu to platí doslova.

Václav Laurin bol vyučený strojný zámočník z chudobných pomerov, ktorý od začiatku svojej kariéry cieľavedome a s bohatou technickou kreativitou zbieral skúsenosti v strojárenstve. Jeho prvý kontakt s bicyklami bol už v roku 1893, kedy spolu s pánom Josefom Krausom vyrábal v meste Turnov vysoké bicykle. Po roku spolupráce sa pre nezhody ich cesty rozišli. Václav Klement tiež pochádzajúci z chudobných pomerov sa vyučil za knihovníka a úspešne rozvíjal svoju kariéru v kníhkupectve. V Mladej Boleslavi získal vlastné kníhkupectvo, ktoré úspešne viedol. Vyššie príjmy mu umožnili si kúpiť prvý bicykel – bezpečník a založil v meste Klub velocipedistov. V roku 1891 pridáva k sortimentu kníh aj predaj bicyklov, najmä značky Puch, Premier a Humber.

Ako došlo k osudovému spojeniu týchto pánov? Klementovi v júli 1894 na jeho bicykli značky Germania neustále padala reťaz a tak poslal bicykel vlakom predajcovi v Ústí nad Labem aj s česky písanou žiadosťou o opravu v rámci záruky. Bicykel sa mu vrátil a s nemecky písaným textom: „Ak chcete od nás odpoveď, požadujeme žiadosť v nám zrozumiteľnom jazyku“. Bez pozdravu, bez ničoho. Klementa to nahnevalo a dostal nápad vyrábať vlastné bicykle. V tom čase Laurin odchádza z Turnova a uvažuje, že si tiež založí vlastnú výrobu bicyklov. Rozhodne sa pre Mladú Boleslav, keďže v Turnove by sa dvaja výrobcovia neuživili a zakladá si malú strojárenskú dielňu. Obaja páni v meste o sebe vedia, rovnako o svojich ambíciách na výrobu vlastných bicykloch. Klement ako kníhkupec by ale nedostal licenciu na výrobu bicyklov a tak požiada svojho kamaráta právnika, tiež vášnivého cyklistu o sprostredkovanie stretnutia s Laurinom. A tak vzniká v septembri 1894 značka Laurin&Klement. Prvá dielňa v dome, ktorý dodnes stojí mala 120m² a pracovali v nej okrem pánov L&K aj dvaja robotníci a jeden učeň. Venujú sa opravám bicyklov a príprave na výrobu. 1. Januára 1896 je v obchodnom registri oficiálne zapísaná značka Laurin&Klement. Továreň sa pomerne rýchlo rozrastá o nových zamestnacov a parostroj na mechanizáciu výroby. Bicykle dostali značku Slávia aby reagovala na národné cítenie Čechov. Rámy boli skladané z anglických trubiek bezmufnovým spájaním a anglickými komponentmi, pneumatiky boli značky Continental z Nemecka. Od začiatku bicykle vynikali kvalitným dielenským spracovaním, no ich cena bola pomerne vysoká a stále to bol luxusný tovar. Preto sa Klement, ktorý sa viac venoval predaju a marketingu rozhodol pre predaj na splátky bez navýšenia. Veľa investovali aj do printovej reklamy, čo prinášalo úspech v predaji. Vydali aj prvú knihu o cyklistike „Príruční kniha pro cyklisty“, ktorá obsahovala okrem modelov L&K aj doplnkovú výbavu, zdravotné výhody jazdy na bicykli, konštrukciu a údržbu bicyklov a rôzne odporúčania. To všetko podporovalo úspešný rast firmy a konkurovanie dovozným značkám. Koncom roka firma ponúkala 5 modelov bicyklov – lacnejší pánsky cestovný bicykel, luxusná verzia Slavia 1, odľahčená verzia Slavia 2, polozávodná Slavia 3 a dámska zdobená verzia. V roku 1897 sa firma sťahuje do väčších priestorov, má 32 zamestnancov a ďalšie moderné parostroje. K sortimentu pribúdajú rozvozové trojkolky pre malých obchodníkov. V auguste 1898 sa firma opäť sťahuje do upravenej továrne s väčšími priestormi. Tie stoja až dodnes, sú majetkom Škody a je v nich múzeum histórie automobilky. Do sortimentu bicyklov pribudol tandem a robustný turistický model a počet modelov sa ustálil na čísle 11. Rok 1898 sa stal aj osudným začiatkom konca výroby bicyklov L&K a zlomovým okamihom pre históriu firmy. Klementa na štúdijnej ceste vo Francúzku zaujal koncept motocyclette – motobicykel a jeden si doniesol domov, so zámerom pustiť sa do ich výroby. Technicky kreatívny Laurin prekopal koncepciu konštrukcie rámu, motora a jeho umiestnenia a v novembri 1899 predstavili v Prahe svoj prvý motocykel, nazvaný Slavia typ A. Stroj mal stále konštrukciu bližšiu bicyklu, prevodník a pedále. Vývoj rovnako ako úspechy rýchlo napredovali, prišiel motorizovaný model tricykla a quadricykla a to už bolo len krôčik z prvému automobilu L&K v roku 1905. Už v roku 1903 prevládala výroba motoriek nad bicyklami a po rozhodnutí sa pánov L&K v marci 1905 venovať výhradne autám a motorkám, produkcia bicyklov končí. Ďalší slávny osud značky je už pre iné kapitoly, tá bicyklová sa uzatvára po 11 rokoch ich výroby. Je záhadou, že napriek tisíckam vyrobených kusov bicyklov sa ich dochovalo menej, než prstov na rukách. To podčiarkuje vzácnosť existujúcich kusov. Pravdepodobne ten najzachovalejší a kompletný v pôvodnom stave je v zbierke môjho kamaráta a zberateľa Petra Luczyho v Košiciach. Ako vidieť z fotiek, bol na svoju dobu vysoko technicky prepracovaný. Väčšina komponentov pochádza z anglickej produkcie, ako napríklad brzdy Bowden, reťaz Superchampion, ráfiky Westwood, sedlo Brooks alebo náboje Criterion. Zaujímavosťou je acetylénová lampa s veľkou prídavnou nádržou pre intenzívnejšie a dlhšie svietenie. Masívna konštrukcia bicykla napovedá, že by mohlo ísť o turistický cestovný model. Bicykel sme sa rozhodli nereštaurovať, pre maximálne zachovanie autenticity, ktorú na ňom zanechalo vyše 120 rokov.

(vloženo 23.12.20)

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
tromboonen
tromboonen

27.12.20 18:40

Super jako vždy, kdyby to nebylo do můzea, tak bys určitě pořešil víc, ale na statickou prezentaci takhle akorát, patina je patina, já ji dělám na dřevě a na kovu schválně, akorát v nábytku a spol, to je jiná kategorie.

Reagovat
jandoo
jandoo

24.12.20 15:08

Toje vážně nádhera. Neměnil bych ma něm vůbec nic a rovnou na stěnu. Díky za tvou skvělou práci s veterány a přeji veselé vánoce.

Reagovat
Tom-T45
Tom-T45

24.12.20 11:54

Moc díky, krásné fotky a text jsem zhltl jedním dechem :-)

Reagovat
noelgabriel
noelgabriel

24.12.20 08:50

Áno, je to fotené v Košiciach, najmä okolo dómu sv. Alžbety. Toto je asi jediné kolo, s ktorým som nerobil vôbec nič

Reagovat
cioran-m

24.12.20 08:36

Obsah tohoto příspěvku je blokován.
Reagovat
kanta
kanta

24.12.20 00:23

ako vždy, krásny stroj a pekne nafotene, teším sa na dalsi

Reagovat
KUBULA
KUBULA

23.12.20 23:28

Hustýýýý

Reagovat
Koloman
Koloman

23.12.20 21:39

Nádhera !!!!!!!!

Reagovat

Další galerie z kategorie

bmx20 49
zbyslavjak 35
kamator 3
zbyslavjak 21
Sulka 19
bmx20 7