Kulatý, desátý ročník klasiky si žádá něco hezkého, neobyčejného, až výjimečného. A tak to také je. Projedu legendu československé cyklistiky, legendu, která mi ležela v hlavě od té doby, co jsem se o ni dozvěděl. Jak správně předpokládáte, je to kolo Antonín Perič. Jdeme na to. Napřed zopáknu něco kolem rámu. Podle dochované knihy je to bezmála tisící, ručně vyrobený kousek. Nejlehčí historický ocelový rám, co jsem na vlastní oči viděl. Více o rámu ZDE. Kolo skládáme s Radimem týden před klasikou. Rád bych, aby součástky plus – mínus časově seděly, ale přiznávám, že ne vše je dodrženo. Perič by asi reptal, to on umí, možná by mi řekl, i pár slov, které digitální slovník podtrhává červenou vlnovkou, ale něco mi napovídá, že by nadávání nebylo dlouhé. Vybírám jen ty nejlepší součástky a ve výborném stavu. Přehazka, relativně těžký, bronzový, chromovaný Record první generace. Přesmyk, Gran Sport, s mechanikou schovanou v krabičce. Hlávko, kliky, náby, pedály, sedlovka, kola… vše Campagnolo nejvyšší řada. Ano, pozdější, prozatím. Dále, brzdíme centrálně Francouzsky, držíme se rytířských Cinellek a sedíme professionálně po Anglicku. Ladíme, chvíli to trvá. Vše vypadá, že bude celkem přijatelně fungovat. Teda až na brzdy. Přestože dáváme nové gumové špalíky, asi jsou staré a tvrdé. Kolo si při brždění lehce spletete s hasičským záchranným sborem. Hotovo, výsledek? Kompletní váha kola je 10,4kg!
Je ráno 25. září, kolo nakládám do kufru a mířím na Mělník. Přivítání s kamarády, příprava, sváča… Nasedáme, startujeme. Kolo je velmi pohodlné, tiché a přesné. Pozice jezdce není ničím odlišná od moderního stroje. Čekal jsem, že legenda pojede sama, ale nejede, musím šlapat. Překvapivě :). Geometrie je relativně krátká, hodně podobná těm nejlepším efjedničkám. Úhly nemám přesně změřeny, ale…, má to jeden háček. Rám je z roku 1954 a v tu dobu jsou závodní rámy delší a skoro o půl kila těžší. Efjedničky podobné tomuto rámu budou vyrobeny o dost později.
Něco musím napsat. Řídit kolo Perič není o tom, že nasednete, šlápnete do pedálů a užasnete, jak je znatelně rychlejší, než špičková závodní kola ostatní, tak to opravdu není. Je to o vnímání maličkostí. Řídíte stroj, kde každá součást rámu prochází špinavou rukou zkušeného řemeslníka. Kde ruční práce v každém detailu a pájka s pilníkem jsou víc, než peníze. Kde pokrokové přemýšlení je víc, než fajfka za započatou hodinou. Kde letité zkušenosti, tradice a vítězství jsou víc, než zisk. Kde výběr materiálu prochází pouze jedním kritériem: „Chci jen to nejlepší“. V dnešní době „trvalého růstu“ je to něco velmi vzácného. Zkrátka řídíte závodní, přes 60 let staré kolo, které je tím nejlepším ve své době a zůstane jím ještě dlouho, dlouho po ní.
Jestli vás napadá stejná myšlenka, jako mě, tedy kde by byla, a jak by vypadala československá cyklistika kdyby… Jenže my víme, že kdyby neplatí.
Nějaké shrnutí? Obdiv, výjimečnost, mimořádnost, jedinečnost, umění, přitom jednoduchost a pokora. Tato slova patří jak kolu, tak člověku jménem Perič.
(vloženo 5.10.21)
Značka | A. Perič |
Modelový rok | 1954 |
Velikost | 60 |
Hmotnost | 10,4 |
Rám | Perič Durifort C |
Vidlice | Durifort |
Hlavové složení | Campagnolo |
Kliky | Campagnolo |
Středové složení | Campagnolo |
Přesmykač | Campagnolo |
Měnič | Campagnolo |
Řazení | Campagnolo |
Převodník | Campagnolo |
Kazeta | Regina |
Řetěz | SH |
Náboj přední | Campagnolo |
Náboj zadní | Campagnolo |
Brzda přední | Mafac |
Brzda zadní | Mafac |
Brzdové páky | Mafac |
Ráfek přední | Mafac |
Ráfek zadní | Wolber |
Dráty | Wolber |
Pedály | Campagnolo |
Řídítka | Cinelli |
Představec | Cinelli |
Sedlovka | Campagnolo |
Sedlo | Brooks |
Pláště | Challenge |
Znam to dobre. 4 mam hotove, 8 dalsich v poradi a do toho jeste kola na normalni jezdeni. Ted mi v praci jeste pristal jeden CX ALAN ale nastesti byl docela drahy…
Ano, znám velice dobře :) Teď jsem po roce dodělal dva projekty s tím, že si dám pauzu. Nicméně na stojanu už visí další ve stadiu hrubého rozpracování a v hlavně se mi rodí další… Taky už to nemám kam dávat :)
Znám dobře, byť jsem proti tobě skromnost sama. Ale raději v rámci prevence už nekoukám, kde je co k mání. Uvidím, jak dlouho dokážu abstinovat :-)
9.10.21 18:02
@aktuality: jasne, pred dvema lety jsi mi nabizel F1 na dodelani. Ja byl nalomenej, ale nakonec jsem se rozhodl osadil ram CILO a vic veteranu uz nekupovat, pod strechu v podkrovi se mi jich uz vic nevejde :)
Nutno dodat ze moje tolerantni manzelka by mi nevycitala, ale uz toho i tak bylo moc :)
Vidím, že je třeba poděkovat, tedy díky všem! Jedna zajímavost. Už po několikáté si říkám: „Tak, to už stačí, toto je opravdu poslední historické kolo, které skládám, které mi stojí spousty sil, mnoho starostí a kterému dávám nový cyklistický život. Teď už budu jen jezdit, fotit a psát o všem zajímavém kolem československé cyklistiky. Tím mám splněno.“
Jenže, vždy mi toto pevné, definitivní předsevzetí zhatí další neméně zajímavý rám :).
Znáte to?
To je nádhera a určitě nejvzácnější rám. Škoda, že nelze dát více než 5 hvězd.
Jsem rád, že máš Periče – chce to odborníka pro tohle stvořeného. No, a nejsem rád, že já Periče nemám a asi mít nikdy nebudu. Takže se kochám.
letos jsem na KK nemohl, tak snad ho příště zase přivezeš já tam snad taky zas budu, rád bych si ho prohlédl naživo, Periče jsem ještě neměl tu čest, jasná 5*
To absolutní hlasování pro pět hvězdiček snad vod všech zúčastněných je super. To se tady jen tak nepovede!
MAZEC!
Citim se velmi pocten, ze jsem se mohl kousek svezt.
Takove namahy a usili jen aby jsi mel start na KK zadarmo :-D.
Je to krasny stroj. Kamaradka se me na „te louce“ ptala, proc na to tak civim? A ja rikam.
No protoze je to pan Peryč!
Ale prd, chlap je aktuality ale kolo je pan Peryč!
Tomu nerozumíš, tohle je od nejlepsiho rámaře z PRAHE.
To jen podtrhuje to ze to kolo neni uzasne tim jak vypada nebo cim je osazene ale jakeho ma ducha a to oceni pouze zasvedceni silenci, ze panove… :-D :-D
5.10.21 22:29
Smekám, tomuhle kousku bych vykal, za příběh i komplet stroj 5 hvězd!
Přečteno a hlásím, že vzalo za srdce ;-)
Pecka a gratulace k získání takového kousku. A teda i trochu závist, nebudu kecat :-)