Toto se tam předchozí majitel pokusil vlepit.
Přípravek
Jeden místní nebožák oslovil mě, nebožáka, že potřebuje v klikách opravit 2 závity na převodník. A já jsem mu řekl ano, bohužel.
No, už to funguje, konev kropí, šetří vodou......
(vloženo 12.12.21)
https://www.youtube.com/watch?…
Těžko od Shimana čekat, že zveřejní skutečná data. Proto je tohle video a především pak komentáře dost výstižné.
Vliv počasí a dost pravděpodně i soli (moře a/nebo v zimě na posolených silnicích).
Chápu, že když budeš jezdit za každého počasí, nechceš mít takovou nehodu daleko od domova. Přesto bych se tady u nás tak úplně nebál, tím spíš, když dané kliky nebudeš pravidelně jezdit v mokrou a zimě.
Pochopil jsem z článků, že je to chyba technologie lepení, nebo vliv počasí. Shimano nepředokládá, že by někdo s klimama jezdil, natož mimo neděle, hezkého počasí a na cyklostezce ;-)
miťo: najdi si info, kde nejčastěji a z jakého důvodu praskají, ať nejsi za ignoranta.
Krejza: zapomněls na pobyt ve vysokých nadmořských výškách, kdy tlak v klice vzhledem k okolnimu roste. Už tu někdo řešil takovou explozi kliky?
Nešlo by tam dát ventilek a používat kliku jako bombičku na CO²? Chlad při úniku plynu prasklinou by byl jako varování.
Dělám si pérdel. V klidu.
Poslední, co bych chtěl třeba u Lipska řešit, je praskající klika. Čím méně kurv*tek na kole, tím lépe.
Amen.
Sakra miťo, najdi si konečně pravé informace anestahuj kalhoty, když je brod daleko.
Ano, rozlepujou, s největší pravděpodobností díky vysokým teplotám mezi dnem a nocí a tím vysrážením vzdušné vlhkosti a porušní lepidla. Dost velkou roli v tom bude hrát asi i slaný vzduch kolem moře.
Hlavně se to ale děje v tropech a subtropech, tam by takový strach byl oprávněný.
Poléčil jste to pěkně, pane doktor. Práce k nezaplacení v obou významech toho slova.
matbiker: Kolik zubů má malý převodník, konkrétně u tohoto velkého převodníku nesmí mít ten druhý méně, jak 39. Ted' se na fotky při ranní kávě znovu dívám a dle mého to bylo používáno s menším počtem zubů, jak 39, což není pro šrouby a závitová pouzdra v klikách dobře.
Dad e, dik za pochvalu.
Trochu neskromne dodam, ze byti Wolfem je uz par let i mym pracovnim osudem.....
Až se mi něco hodně po.sere, tak si tě dovolím také obtěžovat. Tvoje práce je prostě famózní!
Tož, Miťo, tak bys byl stejné bourák jako Sosenka, ten tušim taky vozil nějaký dlouhatánský kliky :-)
Rubi: nechtěl bych to zažít. Z mé historie BF víš, že něco už pode mnou prasklo. Klika to fakt bejt nemusí.
Dury 9000 180mm mi leží v šuplíku. Důvěřuju kovaným 7800.
https://img23.rajce.idnes.cz/…k_tuning.jpg?…
Já mám vlastně ty pětiramený a ty byly naprosto cajk, jezdil bych je ještě teď, nemít starý slaboučky nožičky :-)
Petr Ch: s tim povolovanim u 5ti packove verze to nemusi byt uplne pravda, na 10 s Chorusu jsem resil povolovani, takze jsem pouzil Loctit… a dobry… teda nez jsem ty srouby potreboval po asi 70k km povolit a par mi jich prasklo, ale bral jsem to jako chybu mechanika :)
Tohle je hodně dobrá práce. Ty excentrický závity, nějak se mi to od Campy nelíbí. Trochu prasárna. Navíc za ty prachy…
Shimano kliky se zase rozlepujou no ;-)
Jen ještě doplním, že z fabriky jsou tam šrouby bez Loctitu a bez maziva. Dávají to tam na sucho. Co mám vystopované ohledně šroubů do převodníků od Kampy, tak oni dávají duralové na sucho a ocelové s Loctitem.
matbiker: Loctite jsem na to kdysi dávno zkoušel, ale nefungovalo to. Navíc tam je opravdu zapotřebí provádět kontrolu moment'ákem, čemuž, dle mého, Loctite překáží. Ted´ to dělám opačně, tedy namažu mazivem (závit a hlavu) jednou za rok. Jak pak člověk čas od času zmokne a umejvá neustále kolo, tak se mazivo vytrácí, proto pak ten větší dotahovací moment. Když to ještě upřesním, tak na tom malém převodníku se v podstatě kapánek povolují jen dva šrouby a další dva drží celých klidně i 8tis., než to po sezoně rozeberu.
Petr ch – a davas to treba na filajovy loctite, nebo uplne nasucho a jen kontrolujes?
Podělím se o pár vlastních zkušeností, jak těmto nepříjemnostem předejít. Důvod, proč se jedno pouzdro úplně uvolnilo a v druhém je poškozený závit, je, nic víc, než lehce povolené šrouby v převodníku a následné ježdění s tímto problémem. Není to jak u duralových ramen, tam když tohle nastane, tak to dá o sobě zavčasu akusticky vědět. Karbonová ramena též začnou vrzat, ale až když jsou šrouby docela hodně povolené a tím pádem mají dostatek času na nadělání paseky. Manuál od Kampy říká, že je zapotřebí kontrolovat dotažení šroubů max po 2tis. km. Je i není to úplně tak. Hlavně, když jsou kliky nové, tak si převodníky na karbonu sesednou a je zapotřebí zkontrolovat dotažení již po max 700 km. Po dalších 700 znovu. Teprve po cca 1500 km stačí provádět kontroly po deklarovaných max 2 tis. km. Já provádím kontrolu po cca 1tis a to jen u malého převodníku. Ten velký po dotažení po 700 a 700, se dál již neuvolňuje. Na tohle, co je k vidění na fotkách, bylo již dle mého zaděláno od samého začátku, kdy si to sesedlo a nebylo dotaženo. Tím více, že je tam 53z, tudíž je tam větší páka, při vychýlení od řetězové linky. Sestava 50/34 na tohle tolik netrpí. Dále v Kampa manuálu je uveden jako max. utahovací moment 8N.m, kterým to dotahuji, někdy též i 9N.m, to kvůli tření, když je již delší doba od posledního promazání šroubů. Jinak pokaždé, když provádím kontrolu dotažení, tak tam malé (cca 1/8 otáčky) uvolnění vždy je. Co jsem zde uvedl, platí jen pro 4ramenné kliky. 5ramenný karbonový pavouk na tohle absolutně netrpí a preventivních kontrol není třeba. Kdo je jezdí(l) tak dobře ví.
Závěrem chci říci, že pokud se každý bude řídit dle pokynů výrobce, stran dotahování převodníků(nejen), plus provede kontroly po prvních cca 700 a 700 kilometrech, tak nemusí mít nejmenší obavu, že se mu s pouzdry v ramenech klik cokoliv nemilého přihodí.
Ahá, tak to bude tím, že Campa kliky jsem v zimě v sajrajtu nevozil, měl jsem na to karbonový FSA :-) Ale ty mě zase vypekly vyviklaným závitem u pedálů, naštěstí to pořesila ještě reklamačka :-)
13.12.21 09:32
Tipnul bych, že se klasicky kously šrouby po zimním ježdění. Bohužel to větinou končí právě takhle. Super výsledek, ale práce teda asi normálně nezaplatitelná.
Tak Chorus 11ky mi sloužíly x-let bez problémů, takže mě taky zajímá to vyjádření Petra Ch. :-)
A kdybych býval věděl, že s tím bude taková ********, tak majiteli ty mé kliky přenechám za nějaký symbolický peníz, já už je asi neužiju, kompakt je kompakt i když hliníkovej :-)
Cavendish: Až zítra to napíši proto, že to nebude na dva řádky a takto pozdě večer se mně to již nechce sepisovat. Pokud tě to zajímá, tak to zde zítra k večeru sleduj.
Petr Ch: Nemachruj….když ses měl vyjádřit, tak si mlčel jako ryba ;)
Dobré by bylo, aby se k tomu vyjádřil majitel, jestli se mu tohle stalo na klikách, které pořídil jako nové, nebo je to bazar, u kterého prodávající zatajil závady. Já ted´jezdím již třetí 4rameňáky od Campy, tudíž s nimi mám zkušenosti v řádu desítek tis. km. a moc dobře vím z jakého důvodu k tomu došlo. A dále dobře vím, co je potřeba dělat, aby tohle uživatele nepotkalo. Ten důvod a předcházení problému, zde popíši zítra – po vyjádření majitele. Napíši to zde i když se nevyjádří, samozřejmě.
V klikách byly zničené 2 závity. Jeden už dříve někdo odvrtal a nalepil tam vložku – váleček s vnitřním závitem, který se samozřejmě uvolnil. A v druhém byl zprasený závit. Třeba sem majitel napíše víc, co mu k tomu řekli, když mu to prodávali.
Petr ch – Ano a ne, myslím to přehození. Já jsem to nakonec musel dělat nadvakrát. Protže pitomci v Campě udělali z nějakého důvodu vložky mimostředné, tak jsem nemohl jednoduše vytočit vložku a vlepit ji tam. Napřed jsem udělal vložku s vnějším závitem 12×1,25, tu jsem tam vlepil, pak jsem si udělal přípravek, abych mohl kliku upnout hore kotkama. Tyto první vložky jsem ofrézoval na nulu k pavoukovi. Upnul jsem převodník, vytočil jsem si středící trn, najel na střed šroubu, zkusil udělat závit M8×0,75, ale nešlo to, bo ta vložka je tak krátká, že by šroub na převodník nešel utáhnout. Tak jsem vyvrtal větší díru, vyřezal závit M10×1, vytočil novou vložku, tentokráte už centrickou M10×1/M8×0,75, vlepil jsem ji tam a znova ofrézoval čelo na nulu, toto teda 2×.
Ještě k těm mimostředným origo vložkám – Výrobce to evidentně dělal tak, že vyrobil kliky, nevím jestli už se závitem, ale spíš ne. Pak opracoval plochy na dosednutí převodníku, vyvrtal závity na vložky, vlepil tam vložky a až pak tam dělal závyty na šrouby převodníku. A asi jim nevycházela dobře poloha převodníku ke klikám, tak to celé pootočili a vyvrtali to momo střed.
Na jednom ze svých kol Campa karbonové 4ramenné kliky vozím (Super Record 12s), tak mě jen tak ze zvědavosti zajímá, jestli je technicky možné na nich provést tuhle opravu, když pravá klika není uprostřed průchozí.
Ted´jsem si uvědomil, že fotky na přeskáčku nejsou, ale opravoval jsi ne jedno, ale dvě futýrka.
Jsi frajer, ty fotky se vložily na přeskáčku, že jo? Tak jak tak jsem ale pochopil, jakým způsobem jsi to opravoval. Jen mě zajímá, jestli je to vedle závitu ještě zaaretováno lepidlem.
Pěkný, jako vždy. Ty díry nejsou ve středu schválně?
s klikama (srouby, carbon, prevodnik…) byl nejaky problem a byla to oprava? o co slo? proc se ty zavity opravovali?
Čistá práce!