Silniční verze s Tufo Comtura Duo 28 mm
Silniční bikepack verze s Tufo Comtura Duo 28 mm
Kola chvíli jezdila CX pláště k plný spokojenosti, klidně bych si nechal 35 mm jako standart, mít ještě gravel jako doplněk k biku.
Béžová omotávka se mi nějak přestala páčit, dal jsem tenčí zelenou se strukturou a poloviční cenou proti Fizik a spoko.
teleskopka s ovládáním na těle znamená rychlejší a pohodlnější výměnu za pevnou. A stačí. Blatnik chrání integr.objímku a oblast sedlovky. Ale pujde dolu a radši budu pořádně mazat a čistit.
Popelnice je takovej ideál opěradlo na pózování kola, no.
Omotávka Fizik Terra bondcush, 3mm pohodlí, hodně přilnavé, počítám že barva se časem trochu ohmatá do tmavějšího odstínu.
Sedlo komfortní, líbí se mi jeho přirozená flexe, ale ještě vyzkouším nějaké ploché, Cambium je možná až moc masivní, těžké a oblé.
Instalace insertů peklo! Bylo nutný využít všechny známý triky. Pláště teď nebudu měnit rád :)
Sichr
Grizl byl jasný hned po představení. Takhle jsem si představoval gravel . Suspention mě zajímal, ale dokud byl gravel druhé kolo k MTB nebyl k němu důvod. Ty časy jsou pryč, Grizl se měl stát jediným kolem v domácnosti a tak se myslím odpružení hodí. ¨
Velikost M – 181/86 je hraniční, Jezdil jsem i prostornější rámy, ale velikost sedí.
Grizl v šedé je poměrně dost strohý a nenápadný, zato celkem elegantní a univerzální, šedá se dobře doplňuje další barvou a pořád není tak profláklá a nepraktická jako černá. Váhál jsem trošku nad barevně pestřejší verzí v mintu, na pohled hezký, ale prostě to nejsou moje barvy. Neladil bych. :)
Hlavní jsou jízdní schopnosti a Grizl jede parádně od prvního záběru. Tuhost karbonového rámu je hrozně znát, kolo má odpich a reaktivnost. A rychlost. Je to určitě nejrychlejší kolo, co jsem jezdil, proti karbon Supovi je hodně znát dvoupřevodník a proti hliníkový silničce od Pellsu výrazně tužší rám, což mi dovoluje zrychlovat i ve chvílích, kdy bych to už nečekal. Tohle bude návykový. Sundat pružící prvky a nasadit karbonová kola, bude z toho raketa. Není pro to ale moc důvod, jsou na to jiné, vhodnější rámy. Grizl je i tak ale schopný sporťák.
Na kole jsou kotouče s odvodem tepla a destičky s chladičem. Můžu potvrdit, že brzdy toho zvládnou hodně a nevadnou tak rychle proti své řadě, poustit se z prudkého trailu konečně lze s trochou rychlosti. Pořád jsou ale bikový brzdy znatelně výkonější.
Záplety DT Swiss 1800G Spline zavedená kvalita,jsou akorát tuhý jako pohodlný, záměr je jasně terénní. S odvalováním na silnici je to horší, nejedou vyloženě špatně, ale skoro 1900g dohromady je znát. Grizl je prostě tvořenej na terén, na silnici jsou lépe optimalizované gravel biky. Pokud hledáte univerzál na lehčí, rychlý ježdění aspoň 50/50, už bych bral spíš Grail.
Co předvede Rockshox Ruby mě zajímalo nejvíc, 30 mm není moc, záměr mi přišel srozumitelný, ale nějaký risk v tom byl. Přece jen tuhost a menší udržbovost jsou zásadní výhody gravelu. Jízdně se to má tak, že ve stojce cítím měkčí předek, není to ale o moc víc, než plášť na nižším tlaku. Nejsem silničář , ze sedla nejdu tak často a pocitovej rozdíl proti pevný není vůbec tak dramatickej, jak jsem čekal. V sedle jen cítím větší pohodlí a jistotu v rozbitějším terénu a mnohem míň řeším například rozbitější asfalt. Pochybuju, že by odpruženej představec zvládnul takhle makat, obojí sice bere spíš menší rázy, vidlice má ale určitě větší rozsah, není tak sensitivní jako špičkové mtb modely, je v projevu „gumovější“, ale ten zásadní rozdíl vytváří. Vždycky jsem byl příznivcem pevných vidlic, bohužel soudobý gravely dostávájí pořád velmi subtilní vidlice náchylný na vibrace v tvrdším terénu. Díky nestabilitě řízení je pak poměrně nepříjemný to v tvrdším terénu pustit. Hmota a odpružení vidlice to do značný míry eliminuje, což je hlavní důvod, proč jsem volil tenhle model. Ve výsledku je s tím jízda terénem rychlejší a zábavnější. Dumal jsem nad nevýhodou modelu bez lockoutu, ale zatím můžu říct, že ho asi nepotřebuju a stejně by mě iritovalo neustálý přepínání. I tak mě ale přijde absence trochu zbytečná a omezující.
Dvoudílná sedlovka mi nepřirostla hned k srdci, společně s integrovanou objímkou to představuje potenciální zdroj problémů. Ale rychle jsem si zvyknul a teď jsem nadšenej. Sedlovka žehlí parádně a ušetí zadku spousta kopanců. Ke kolu jsem dokoupil ještě teleskopku s páčkou pod sedlem a měním teď podle záměru. V tvrdosti je to slušnej rozdíl. Sedlovku se určitě vyplatí dobře mazat pastou na karbon. Ke šroubu k objímce se docela blbě dostává, navíc je v oblasti největší koncentrace bordelu ze zadního kola. Tomuto řešení trošku nerozumím. Byl tam sice záslepný špunt, ale vzal roha už na první vyjíždce. Doplnil jsem blatník s medvědem, vzhledově ale nic moc, takže na sezonu pujde zase dolů. Blatníky prostě nikdy nebudou pěkný.
Pláště Schwalbe G-one Bite nejsou úplně univerzály podle mýho gusta. Na štěrku jsou jako doma, tam valí a tlumí skutečně parádně, na blátě samozřejmě katastrofa, špunty se rychle zalepí, a silnice je taková nezáživná, jsou rychlejší gravel pláště. Je to stejné jako s koly, tohle jsou pláště pro specifický ježdění. Znova je asi nenasadím. Časem budou asi 50 mm, kde není moc na výběr, možná vyzkouším bikový Raceking.
Pro větší nezničitelnost jsem pořídil inserty Pepi´s noodles (peklo nasazovat). Za mě když bezduše, tak s kulatou vložkou. Zpevnění pláště na nižším tlaku znamená jeho menší žvejkání a lepší a jistější ovladatelnost. Při výraznějším defektu pak není třeba nazouvat duši a lze dojet bez tlaku. Ochrana ráfku je spíš příjemný bonus. Už nemusím tahat duši.
Sedlo Fizik Argo už znám, zkusil jsem kdysi, ale hned vrátil. Nepohodlné je mi pořád stejně. Přitom tvar sliboval opak. Využil jsem možnost zapůjčení sedla Brooks Cambium na Azub.cz a teď si třídím dojmy. Nakonec do nějak asi nepůjdu, je těžké a masivní a můj bikový Ergon je komfortní dostatečně. Nakonec jsem od Ergonu koupil podobný sedlo pro silniční kola a dobrý.
Řazení chodí dobře a rozsah je pro mě luxus. Na hliníkovém rámu mi stačilo 2×10…myslel jsem si. 2×11 je rozhodně lepší :) Střední řada GRX RX600 by bohatě stačila. Jednopřevodník určitě ne, v rozbitém terén sice dobrý, ale tohle kolo by mě s ním nudilo. Řazení je zábavný a množství převodů dává svobodu. Zpátky ni krok.
Řídítka jsou dost obyč, 440 mm, takřka žádný flare, k takovému kolu zbytečně konzervativní. Nejsou nepoužitelná a mohl bych se s nimi smířit, ale na hrubozrnej-terénní gravel prostě patří rodla s výraznějším flarem. Po zkušenostech jsem vybral 460 mm Ritchey Venturemax WCS. Tahle verze má proti té základní zploštěnou horní část, tedy výrazně pohodlnější uchop. Taky jsou luxusně zpracované a lehoučké, na pohled i potěžkání k nerozeznání od karbonu. Mají nižší drop a možná zase až zbytečně velkej flare 24°.Edit. řídítka jsem dlouho nastavoval a došel k závěru, že na menší velikosti rámu se do nich prostě nenastavím. Dal jsem 44cm klasiky s 16° flarem a ukázalo se to jako optimál. Zpětně bych tam klidně nechal i původní berany.
Nejošklivější na celém kole je ten masivní hranol coby představec. Canyon uvádí zvýšenou tuhost, takže měnit ho jen kvůli vzhledu asi nestojí za to, zvlášť když je vzhledem k rozměru sloupku vidlice na výběr v podstatě jen ze stejného typu od Canyonu.
Kdybych měl vyslovit nějaký závěr, tohle kolo vypadá jako určený pro jezdce, kteří ví co chtějí, já bych ale Grizla klidně označil za jeden z nejuniverzálnějších modelů kol na trhu. Takovej ten rychlej, hodně odolnej sportovní bike, co uhání po silnici, ale s nějakým diskomfortem s ním lze prolítnou i hodně rozbitou trať. Není to striktně hrubozrnej teréňák, geometrie je dost podobná Grailu, hmotnosti není o tolik víc a kolo může sloužit výkonostně na užších gumách. Odpružená vidlice a sedlovka je i tak přínosem- pohodlí se nemusí hledat na objemu plášťů. Na rozbité české silnice ideál. Jen bych pro takové použití doporučil jiné záplety. Silničáři a vlastně asi všichni, včetně gravelriders, budou sice s despektem valit bulvy na odpruženou vidlici, která trochu připomíná retardovanější ségru trekové vidle, ale myslím, že jako s každou novinkou je to jen o zvyklosti. Za mě je tohle odpružení určitě plus.
(vloženo 31.12.21)
Značka | Canyon |
Model | Grizl CF SL 8 Suspension |
Modelový rok | 2021 |
Velikost | M |
Hmotnost | do 10 kg |
Rám | karbon |
Vidlice | Rockshox Rudy 30 mm |
Kliky | Shimano RX810 48/31 |
Středové složení | thread fit Token Ninja Lite |
Přesmykač | Shimano GRX RX810 |
Řazení | Shimano GRX RX810 |
Kazeta | Shimano Ultegra HG800 11-34 |
Řetěz | Shimano HG701 |
Náboj přední | DT Swiss 370 |
Náboj zadní | DT Swiss 370 |
Brzda přední | Shimano GRX RX810 |
Brzda zadní | Shimano GRX RX810 |
Brzdové páky | Shimano GRX RX810 |
Ráfek přední | DT Swiss G1800 Spline |
Ráfek zadní | DT Swiss G1800 Spline |
Řídítka | Ritchey Venturemax WCS 46 cm |
Představec | Canyon V13 |
Sedlovka | Canyon S15 VCLS 2.0 CF + teleskopka Tranz-X Pinocchio |
Sedlo | různá |
Pláště | Schwalbe G-One Bite 45mm |
Ahoj, chválím popis
Ahoj, chválím popis
Ahoj, chválím popis
Tak tohle jsem tu objevil až po delší době. S 99% napasného se ztotožňuji, respekt a palec nahoru za zajímavé a čtivé hodnocení. Já fandím jednoduchosti a robustnosti, proto jednopřevodník a pevná vidle (Grizl CF SL 8 1by). Grizl je super bike a po cca 2000 km, nemá chybu. Čekám netrpělivě na objednané karbonové EIE a jdu do Speedero 40mm.
Na gravela mi bych si představoval lefty, jinak mi přijde jako prasopes, který si tady staví lidi ze zbytků. Ale funkční to určitě bude a hlavně, jestli ti to tak vyhovuje, tak pak je vše v pořádku. Ať slouží.
JachymP – je to nový kolo, platformy tam jsou jen protože byly po ruce. Grizl může bejt bikepackovej speciál, teréňák, stejně tak výkonostní kolo. Dvoje záplety dávají smysl. Větší než mít celý dvě kola. :) Cenově to není určitě tak tragický, jezdí se mi dobře na Fulcrumech za devět tis. Odpružení je funkční i na té silnici, nemusím hledat pohodlí v širších pláštích.
Super popis! Jak píšou ostatní, platformama zabíjíš dobré vlastnosti tohoto ne zrovna levnýho kola. Druhou ranou jsou těžítko-záplety. Řídítka i sedlo jsou věc preferencí, souhlasím s tebou že to sedlo je dost tragický. Dvoje záplety jsou drahá sranda pokud mají za něco stát, takže to vůbec nechápu proč o tom přemýšlíš když si chtěl ušetřit. Nehledě na to, že nevidím smysl mít smysl silniční záplety na kole s takovýma řídítkama a odpruženou vidlí a ještě platformama ;) Bojuj!
zirecek – U mě je sice možný leccos, ale obecně když někdo propadne gravelu, nemá už moc důvodů se vracet k biku. Aspoň co se týče cross-country jízdy.
1.1.22 21:53
Vzhledem k četnosti výměny tvého vozového parku je zřejmé, že do roku kupuješ další kolo. Tipuji něco terénějšího, tedy návrat zpět k HT.
1.1.22 20:36
Tož pěkné i s tou vidlou! :-) A profil recenzentního typu, za to hvězda navíc! 5*!
cyklista86 – tohle jsem viděl podobně, ale praktická situace mi s vlastnictvím gravela+silničky+mtb šťastná nepřišla. Nebyl čas to ujezdit, problém skladovat a velká zátěž to servisovat a financovat. Člověk nemůže mít všechno a nebo tomu hodně obětovat. Ve výsledku to pak stejně často vyhrával gravel, protože s ním dá všude. Nakonec jsem si řekl, že je lepší finance nacpat do jednoho univerzálu, gravel na plnym karbonu zvládne co silnice a s odpruženými a ochrannými prvky pokryje XC. Mrzí mě jen absence teleskopky a tak jsem přišel o technickej terén, ale vidím to tak, že si při velkém absťáku si na gravelu dofuním někam k trailparku a pořádnýho bika si na ten den prostě půjčim. Je to i výborný způsob si vyzkoušet víc kol.
Grizl bude pro mnoho lidí cesta k universálu. Bohužel ty univer. nepobírají moc krásy. Na druhou stranu to co se někomu nelíbí, tak z toho je druhej na větvi. Hlavně ať ti slouží a vydrží ti co nejdéle do dalšího laborování.
Já skončil u silničky 32c, kam dávám i druhé záplety 40c a bajk HT full rigid (2,4). No a zimáček kroska na vše..
šlapatko to nenahradi proto je idealni met jak silnicku, tak MTB, tak gravela. :D Stastny to clovek ktereho bavi jen treba teren nebo ciste silnice… Jinak ty platformy jsou na gravelu ulet. Z moji zkusenosti tuha podrazka tretry je asi nejzasadnejsi vec pro prenos energie.. Ten rozdil kdyz clovek vyzkousi mekkou podrazku nejakych kecek na platforme a pak tuhou karbonovou podrazku je az komicky.
Mi se to zamlouvá a to velmi. Presne víš, co chceš a to je zaklad. Já mel na gravela taky dvoje zaplety a upřímně – prodal jsem oboje a nakonec mám jen jedny karbony. Ono na té silnici už to takový rozdíl není, pokud nejezdim vyloženě 100+ na cestach
Tyhle pláště trhají asfalt, bláto, sníh ok…můj šálek kakaa to není, ale důležité je, že jsi spoko ;-), ****
Melvin: G1800 jsou velká těžítka, ale aspoň toho hodně snesou. Nedoskočil jsem s nimi obrubník, zadní plášť snake bite jako na duši, ale ráfek v pořádku a ani nepotřeboval docentrovat. Ale v kombinaci s těmi kotvami G-One Bite to je na silnici vražedná kombinace :))
Není to úplně můj šálek kávy, ale fakt skvělý popis. Je vidět, že víš proč sis vybral zrovna tohleto kolo. Jinak určitě by to zasloužilo lepší záplety. Já mám na biku momentálně DT Swiss 1700 a příjde mi, že to jsou pěkné těžítka.
Je na tom kole hodně věcí, které bych asi nepoužil nebo nevidím pro ně úplně smysl. Ale jako celek je to zajímavý a doufám, že budeš připisovat nějaké výsledky a pocity.
Tři „P“: perfektní a precizní popis! Až na tvar řidítek je to pecka. Berany a odpruženku jsem vozil v roce 2006, nakonec vyhrála pevná vidle. Pod Plzní kolem Berounky by se mi odpružení na krosce šiklo, ale je to trať na MTB (a s pevnou vidlí si člověk víc vyhraje s technikou jízdy).
Ať kolo slouží a dělá radost. Dávám pět hvězd.
31.12.21 23:24
depresy- fulla jsem se zbavil dávno, zbytečnost. Silnička je fajn, ale dobrej gravel umí to samý a ještě víc.
31.12.21 23:12