Jeseníky, kolem Černé stráně (1237 m) po stopách zaniklých lesních drah

Přidat foto

Vyrazil jsem ze zastávky Nové Losiny směrem k Františkovu, kde se nachází zaniklé překladiště dřeva z lesní dráhy na normálněrozchodnou železnici. Do dneška je pěkně dochovalá rampa i kus tělesa lesní dráhy.

Kdysi to tam vypadalo takto.

Stopy po lesní dráze se však pak velmi rychle ztrácí. Trať pokračovala údolím Hučavy, kde je dnes většinou už zcela překrytá asfaltovou cestou.

Zátiší s kapličkou, seníkem a lávkou. Tady už to začíná být docela zajímavé a objeví se první delší úsek trati na náspu.

Jeden z nejzachovalejších úseků zaniklé železničky hned za kapličkou. Trať nabírala výškové metry na dlouhém obloukovém náspu.

Těleso trati s propustkem. U bývalého Büchackerova mlýna se trať větvila. Jedna kolej vedla do Josefové, druhá pod Černou stráň k tzv. Kasperově strouze.

Kdysi to tam vypadalo asi takhle.

Kolem dalších propustků a dokonce i úvratě jsem došel ke kamennému mostu přes Hučavu u Josefové. Tady začínala pozemní gravitační lanovka spojující dolní úsek trati s horní přísunovou etáží.

Kdysi to tam vypadalo takto.

Lanovka vedla nejdříve zářezem, pak náspem přes dřevěný mostek, který byl nedávno pěkně rekonstruován.

Kousek nad mostkem lanovka končí a je zde kamenná rovnanina, na které byly umístěny brzdové bubny dráhy.

Horní etáž železnice je také pěkně zachovalá a dá se po ní dojít až ke kaskádám Hučavy.

Po průzkumu Josefové a okolí jsem se vrátil k odbočce u Büchackerova mlýna a pokračoval po trati ke Kasperově strouze. Bohužel, většina 5,7 km dlouhé úzkokolejky kromě jednoho 1,5 km dlouhého úseku (no obr.) je schována pod asfaltem lesní cesty.

Od Kasperovy strouhy jsem se vyšplhal starým úvozem na 4. etáž (nejvyšší) rozsáhlého systému lesních drah na jižním úbočí Černé stráně.

4. etáž, dnes už místy jen pěšina vede v nadmořské výšce nad 1000 metrů.

Precizně z kamenů na sucho vyskládané těleso dráhy 4. etáže.

Na kamenných základech brzdových bubnů nejvyšší 4. svážnice – pozemní kolejové lanovky (bremsbergu) pod Čerrnou strání stojí dnes lesní chata zvaná Bremsberská bouda.

Kdysi to tam vypadalo takto.

Výhled z třetí etáže. Po tělesech čtyřech na sebe navazujících lanových drah jsem seběhl až k dolní Bremsberkové boudě a do Rejhotic na vlak.

Kdysi to tam vypadalo takto.

Na sněžnice je málo sněhu, tak jsem se vydal jen tak pěšky ze zastávky Nové Losiny do Loučné nad Desnou kolem Černé stráně (1237 m), přičemž jsem se snažil jít co možná nejvíce po tratích zaniklých lesních úzkokolejek a lesních kolejových lanovek z počátku 20. století.

(vloženo 8.1.22)

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
mum-on-bike
mum-on-bike

11.1.22 14:29

Krásnej počin, výletní i reportážní. Nejsem zrovna fanda na historii, ale tohle mě zaujalo. Poklona :-)

Reagovat
Jakobo
Jakobo

10.1.22 14:12

Jo jasne, to tady je konezprezka, to jsem pochopil. Ja jsem reagoval na HonzuRez pode mnou, co zminoval report z jine zanikle trate, ze o nich neco napise.

Reagovat
BTom1
BTom1

10.1.22 13:21

Jakobo:ano občas tyto tratě takhle skončily.Ale tady tento přísěvek od Singlespeeda není o tarti po které by jezdili lok.s vagóny ,ale měly čistě účel pro svážení dřeva-lok. tam nejezdily ani nemohly..

Reagovat
Jakobo
Jakobo

10.1.22 12:52

Pamatuju 2 byvale zeleznicni trate, ktere se po zaniknuti prebudovaly na cyklostezku. Nebylo to v CR, ale v Norsku. Jedna vede z mesta Moss par km smerem k Oslo a dalsi nekudy z Gjoviku ci co. Bylo to paradni, pac se jen zalil svrsek asfaltem (mozna i koleje) a vsechny ty puvodni znacky, sranky, ruzne ty vechtrovske zvonky a tak to vsechno zustalo. Projizdelo se vystrilenymi skalami apod. Bohuzel fotky nemam. Tyto zanikle trate maji atmosferu.

Reagovat
HonzaRez
HonzaRez

10.1.22 09:05

Skvělý report, přímo začátek seriálu o zaniklých železnicích. Možná přidám něco k tématu, když nebudu lenoch, vím o jednom bývalém kolejišti v mé oblasti…

Reagovat
Aduldinho
Aduldinho

9.1.22 12:56

Parádní fotoreport a snad i parádně vyluftovaná mysl ;-)

Reagovat
Jakobo
Jakobo

9.1.22 11:57

Super album!

Reagovat
maxtor
maxtor

8.1.22 22:46

Přesně tento typ výletů mám rád. Super reportáž!

Reagovat
brtníček
brtníček

8.1.22 22:37

K té knížce bych se rád dostal taky.

Reagovat
Mercatone
Mercatone

8.1.22 19:48

Obdobná lesní železnice po kalamitě ve 30.letech byla i u Žďáru nad Sázavou, v okolí Cikháje.

Reagovat
Melvin
Melvin

8.1.22 19:44

Perfektně udělaný fotoreport a okénko do historie. Zrovna před chvíli jsem po shlédnutí jednoho dokumentu listoval fotkama jak to vypadalo před stavbou a během výstavby Slezské Harty. Je zajímavé sledovat jak se některé místa časem mění.

Reagovat
Singlespeed
Singlespeed

8.1.22 18:36

BTom1: To jsem, pochopitelně, předpokládal ;-).

Reagovat
BTom1
BTom1

8.1.22 18:31

Singlespeed:Ta knížka je o obci Josefová o celè historii nejenom o dráze..

Reagovat
Danhill
Danhill

8.1.22 18:26

Párádní!!

Reagovat
Singlespeed
Singlespeed

8.1.22 18:23

BTom1: To může být velmi zajímavá publikace. Kdysi vyšla knížka přímo o jesenických úzkokolejkách, ta by mě taky převelice zajímala :-) .

Reagovat
BTom1
BTom1

8.1.22 18:10

A nebo v hezčím obale a v němčině(když si to sami zaplatili) pro bývalé potomky odejitých obyvatel Josefové.

Reagovat
BTom1
BTom1

8.1.22 18:01

Super.O Josefové to hezky sepsal p.Mareš.Škoda ,že už Cargo nejezdí přes Rámovou jako dřív.

Reagovat
kotew CZE JIHLAVA
kotew CZE JIHLAVA

8.1.22 17:52

Tak to je pěkný fotoreport, krásná práce.

Reagovat
pete
pete

8.1.22 16:24

Ahoj, díky za připomenutí mých oblibených mist, po celý rok, na kole, pěšky. Zejmena mezi Brannou/ CHS/ Loučnou. Pro mne spjato i s několika osobními momenty.Zajímám se trochu o „vlastivědu“ a nedávno jsem z různých pramenů zjistil, že rodina švagrové  pochází z Německa, z rodiny jednoho ze sklářů, kteří byli v 1. polovine 18. stol. pozváni zbudovat sklářskou huť v Josefové. Po zániku obce se potomci usídlili v podhůří a dál nemigrovali. A jejich dodnes německy znějící příjmení se v rámci ČR vyskytuje prakticky jen na Šumpersku. Jo, a kdybys náhodou našel peněženku s doklady, je moje. Ztracena právě místech kterými jsi procházel v lednu 2019.

Reagovat
TK75
TK75

8.1.22 16:23

Pěkné a zajímavé

Reagovat
jandoo
jandoo

8.1.22 15:38

Díky, skvělý report.

Reagovat
figur
figur

8.1.22 15:37

Krásné propojení historie a sportu.

Reagovat
Lišák
Lišák

8.1.22 15:09

Paráda!

Reagovat
makimaki
makimaki

8.1.22 14:21

Tak to je hodnotný report z vyjížďky, super !

Reagovat
Jano86
Jano86

8.1.22 14:01

palec hore a klobuk dolu!topka!

Reagovat
zirecek
zirecek

8.1.22 13:59

Zdendo, palec, palec a klobouček!

Reagovat

Další galerie z kategorie

bmx20 46
zbyslavjak 35
kamator 3
zbyslavjak 21
Sulka 19
bmx20 7