Po stopách nedokončené železnice Fulnek - Opava

Přidat foto

Pod fotbalovým hříštěm v Děrném se nachází první kamenný propustek pod tratí.

Podobně jako další dva propustky se dá bez problémů prolézt na druhou stranu.

Nad propustkem je cca 180 m dlouhý fragment trati. Bohužel, vede odnikud nikam.

Druhý kamenný propustek zvaný "U čundrácké chaty" se nachází mezi Děrným a Lukavcem

Trať nad propustkem končí na jedné straně v mohutném zářezu.

Na druhé straně vede k velkému trempskému tábořišti, proto "U čundrácké chaty"

Od tábořiště vede pěkný sjízdný železniční úsek dlouhý 650 metrů.

Jako obvykle trať zničehonic končí, tak jsem sletěl po louce do Lukavce.

Nad Lukavcem jsem se od trati poněkud odklonil a vyjel si na kopec ke kapli sv. Anny, která tam stojí údajně už od 17. století.

Od kaple vede cesta přímo ke třetímu propustku "U památníku osvobození".

Třetí propustek je uvnitř krásně zachovalý.

Trať nad propustkem opět končí u skalní stěny v kamenném zářezu. Skálu měla trať překonat tunelem.

Tunel jsem objel a pokračoval po tělese trati, které, jako vždy, náhle končilo, tentokrát přímo nad říčkou Gručovkou , kterou měl překlenout most.

Vrátil jsem se zpět a pokračoval po lesní cestě nad tratí. V tomto místě měl pode mnou stát most přes údolí a napojit se na trať (dnes lesní cestu) uprostřed fotografie

Kousek trati mezi Skřípovem a Jakubčovicemi.

Tohle už nemá s železnicí nic společného. Stará stříbrná štola Kajlovec z 16. století.

Už delší dobu jsem se chystal trošku podrobněji a v klidu prozkoumat, co zbylo po nikdy nedostavěné železniční trati z Fulneku do Opavy napříč Nízkým Jeseníkem. Na to, že byly postaveny jen nesouvislé fragmenty trati, tak se toho dochovalo docela dost. Tři velké kamenné propustky, spousta náspů, zářezů a kousek kamenného základu mostního pilíře. Snažil jsem se kopírovat trať co možno nejlépe, ale byla to past za pastí. Potrhaný, poškrábaný, špinavý, s namotaným bordelem v kolech a vytrženým (naštěstí nepřetrženým) kablíkem Di2 jsem dorazil až skoro k Hradci nad Moravicí, 30 km za 5 hodin. Pak už jsem raději nic nezkoumal a mazal dom, takže to nakonec hodilo 80 km/1300 m.

(vloženo 14.4.22)

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
Aduldinho
Aduldinho

17.4.22 11:34

Propustek je ideál, včera jsem totiž v jedné nejmenované soutěži dovědíl, co je „výkalné“ a už mohu v klidu dožít :-D

Reagovat
Singlespeed
Singlespeed

17.4.22 08:52

nooski: To je zajímavý postřeh. S dovolením jsem to tedy opravil na odbornější výraz „propustek“ :-) .

Reagovat
nooski
nooski

17.4.22 08:23

Hodně zajímavé, jen dotaz – měl jsem za to, že propust je rodu ženského :-)

Reagovat
zirecek
zirecek

15.4.22 14:30

Zde audioverze povídání o trati: https://prehravac.rozhlas.cz/audio/642126

Reagovat
lazza
lazza

15.4.22 14:24

Sice je to “jen” fabrika v Libé nedaleko Aše, kolorovana paintballisty, ale tyhLe historizujici industrialy jsou proste fascinujici…

Reagovat
lazza
lazza

15.4.22 14:21

Supr. Tyhle zarostly, opusteny mista mam rad a uplne chapu duvody se k nim a po nich vydat: dava to vyjizdce uplne jinou dimenzi.

Reagovat
Melvin
Melvin

15.4.22 12:52

Singlespeed: Dík za odkaz, zajímavé počtení. A konečně jsem tam i našel nákres kompletní trasy.

Reagovat
Krymos

15.4.22 11:48

Obsah tohoto příspěvku je blokován.
Reagovat
Auditor
Auditor

15.4.22 11:46

Pěkné:

Reagovat
zirecek
zirecek

15.4.22 11:35

Palec, klobouček!

:-D

Reagovat
Singlespeed
Singlespeed

15.4.22 11:35

Krymos: Na netu se toho dá dohledat docela dost, např. http://www.lukavec.info/…znicni-trat/

Reagovat
Krymos

15.4.22 11:25

Obsah tohoto příspěvku je blokován.
Reagovat
Kocour Mikeš
Kocour Mikeš

15.4.22 10:45

Tenhle typ reportů, mě fakt baví, poučný, pěkně zpracovaný, prostě super práce!

Reagovat
brtníček
brtníček

15.4.22 09:45

Díky. Každý námět na neotřelý výlet potěší.

Reagovat
duri80
duri80

15.4.22 09:10

To mi připomnělo kultovní „… holý, bosý, rozjebaný…“

https://youtu.be/QJtk9siKc50

Pěkný report. Každopádně!

Reagovat
Singlespeed
Singlespeed

15.4.22 09:09

Melvin: Na mapy.cz původně nebylo nic, jen jeden propust u památníku. Tehdy jsem pomocí formuláře „Nahlásit chybu“ nechal doplnit zbylé dva propusty a lokalizoval jsem i mosty. Ty tam ze záhadných důvodů označit nechtěli, ale zamakali na zaznačení fragmentů trati.

Reagovat
Melvin
Melvin

15.4.22 08:56

brtníček: pokud ti to pomůže, tak na mapy.cz máš velkou část železnice zakreslenou. Plus označeny místa těch propustí.

Reagovat
Singlespeed
Singlespeed

15.4.22 08:55

brtníček: https://mapy.cz/s/kojabutafa

Garmina jsem měl na kole, takže tam nejsou pěší průzkumy, ty jsem nezaznamenával.

Reagovat
brtníček
brtníček

15.4.22 08:14

Bylo by fajn hodit sem i mapu průzkumné vyjížďky.

Reagovat
sandy1
sandy1

14.4.22 22:25

Moc pěkné a poučné. To se mi líbí.

Reagovat
enduristka
enduristka

14.4.22 22:00

Luxus, tyhle průzkumný jízdy já můžu. Fajn fotky, navnadilo mě to na něco podobného tady u nás.

Reagovat
Melvin
Melvin

14.4.22 21:41

Když vezmu, jaké převýšení je mezi Hradcem a nedalekými Jakubčovicemi, tak se divím, že se do toho vůbec pouštěli. Nicméně kdyby to tehda dostavěli, tak by to dnes byla vyhledávaná turistická atrakce.

Reagovat
plysovykozisek
plysovykozisek

14.4.22 20:56

Taková tůra by mě taky lákala.

Reagovat
Aduldinho
Aduldinho

14.4.22 20:53

Parádní report a i přes počáteční nesnáze i celkem dobrý fyzický počin, GJ ;-)

Reagovat
midlander

14.4.22 20:46

Obsah tohoto příspěvku je blokován.
Reagovat

Další galerie z kategorie

gersa 7
miťo 6
Anatol J. 5
Fabulator 14
vlasto 4
Hamik 5