Pár fotek jsem sem už na b-f v minulosti dával, tak jen malé shrnutí :
Po létech na trailovém fullu jsem cítil, že je načase poslat kolo dál a vybrat nástupce a tentokrát možná i něco víc univerzálního a po letech asi i opět hardtaila.
V práci (dělám v cykloshopu) mi prošla rukama Orbea Laufey, která se mi hodně zalíbila – multifunkční dřevorubec jak na xc, tak na traily i občas něco trochu ostřejšího..
Bohužel s Orbeou jsme předloni skončili, no naštěstí loni Merida přispěchala se svojí s troškou do mlýna tzv. „hard-trailů“ a to zbrusu novým modelem BIG.TRAIL 600. Na zahrančiních mtb serverech na ní recenzenti pěli vesměs samou chválu (myslím, že i psali „vyvíjeno a testováno na trailech v UK“).
Měl jsem v hledáčku ještě pár jiných hardtrailů vč. tuzemského Spyra od Qayronu, no naštěstí vzhledem k situaci (kola nejsou a čekací doby obrovský) jsem na nic nečekal a tu jednu jedinou, která měla loňské jaro dorazit do republiky jsem si stihl zablokoval u dovozce a pak už jen počkal dva měsíce než konečně dorazila..
Pak následovalo pár okamžitých úprav co se týče brzd (SLX tenkrát nebyly, naštěstí 4pístkové MT520 brzdí v kombinaci s Galfer 203/180 kotoučema více než dostatečně, takže nemám potřebu měnit), vyšší zdvih sedlovky, řazení XT místo Deore + širší pláště dle vlastního výběru včetně TR insertu od Tannusu na zadek + pár „tuzingových“ změn typu ridel od Chromagu, ochranných polepů zadní stavby ..
S úpravama jsem proteď víceméně skončil – ještě mě možná příští rok čeká výměna kol na trochu lehčí ráfky a odolnější náby, ale tyhle zatím fungujou, takže teď neřeším..
A ač to není fajnšmekrovská ocelová malosériovka od anglána ale relativně konfekční hlína z Tchai-Wanu (a i výbava je taková plusminus konfekce od známých značek), tak za mě veliká spokojenost – univerzální tank, co díky super geo jede dobře z kopce, ale i do kopce.. (65,5° hlava, 75,5° sedlová, reach 500mm)
Sice to víc drncá (byť v zadu můžu díky 2.6 šířce a Tannus vložce s relativním klidem vozit 1–1,2ATM) a člověk musí víc pracovat s nohama, ale zase menší nároky na údržbu a člověka to zase víc nutí něco se sebou dělat a ne jen si vozit prdel na vzduchovým měchu.. :-)
UPDATE 2023 – nové lehčí a pevnější záplety Fulcrum Red Metal 5 2023, i30 + výměna zadního pláště za rychlejsi Vittoria Barzo 29×2.6" ve směsi 4C Graphene 2.0 s XC Trail TNT ochranou + lehčí insert Tubolight Evo HD (ca. 300g na rotační hmotnosti dole)
(vloženo 5.9.22)
Značka | Merida |
Model | Big.Trail 600 |
Modelový rok | 2023 |
Velikost | 18" |
Hmotnost | - |
Rám | Racelite 6061 Aluminium |
Vidlice | Marzocchi Bomber Z2 Air 150mm, 44mm offset, 1 token inside |
Tlumič | - |
Hlavové složení | Merida M2331 |
Kliky | Race Face Ride |
Středové složení | Race Face BSA |
Přesmykač | - |
Měnič | Shimano XT M8100 12s |
Řazení | Shimano XT M8100 |
Převodník | Race Face 32z |
Kazeta | Shimano Deore M6100 12s, 10-51z |
Řetěz | KMC X12 |
Náboj přední | Fulcrum 110x15 |
Náboj zadní | Fulcrum 148x12 |
Brzda přední | Shimano MT520 4-píst vs. 203mm Galfer Fixed Wave disc + destičky Galfer PRO směs |
Brzda zadní | Shimano MT520 4-píst vs. 180mm Galfer Fixed Wave disc + destičky Galfer E-BIKE směs |
Brzdové páky | Shimano MT501 |
Ráfek přední | Fulcrum Red Metal 5, i30, tubeless |
Ráfek zadní | Fulcrum Red Metal 5, i30, tubeless |
Dráty | nespecifikováno |
Pedály | CrankBrothers Stamp 2 |
Řídítka | Chromag OSX 35 800, 25mm zdvih |
Představec | Merida Expert TR 35, 50mm |
Sedlovka | MAX1 Evo 170mm |
Sedlo | Ergon SM10 |
Pláště | Maxxis Dissector 29x2.4WT 3C MaxxTerra EXO TR / Vittoria Barzo 29x2.6 TNT G2 + vložka TUBOLIGHT EVO HD |
TK75: souhlas – váha slušná, vůle do strany minimální, vzduchová patrona drží, nezajíždí a nahoru vyjíždí rychle tak akorát.. Celkově za ty peníze spokojenost..
diky Michale. Přesně tak – dokud fungují, není uplně potřeba měnit. Důležitým faktorem byla i cena a tam sem se vešel ještě s rezervou pod 40k, což u slušnýho trailovýho fulla nehrozí ani omylem..
PS – Záplety bych slabými uplně nenazýval – ano, náby jsou odolností na hranici rozumnýho minima a váha zápletů celkově spíš na snesnitelným maximu, ale zas ráfky vypadají poměrně robustně a zatím vypadají, že snesou dost.. Nejsem chrt, kolo mám na multipoužití od pohodového loudání krajinou, přes vození dcerky na rodinný výlety až po sjíždění více či méně náročných trailů (kdy na tomhle je to oproti klasickýmu XC/DC? :-) bajku o parník víc s prstem v nose..) a na to mi tenhle setup zatím plně postačuje a dělá samou radost… :-)
M|ně se to líbí, proč ne. Slabší komponenty tu nebo tamhle nevadí, pokud to funguje, tak bych měnil až to fungovat přestane. Na takovýmhle kole se stejně asi na hmotnost moc nehraje. A Merida dělá poslední dobou náhodou docela pěkný kola, myslím, že řešit teď novej bajk, tak si u nich klidně taky vyberu.
TK75: hlavně ta jistota, že člověk nepůjde přes řídítka, díky téhle geo, hezky to popsal majitel Cotic jako confidence inspiring geometry :o)
Václav: přesně a navic ten způsob kterým to strmé technické jde, je daleko zábavnější… žádnej zadek za sedlo, naopak se dá držet uprostřed a jde s tím daleko líp něco dělat, nebo to ještě víc rozjet pres vidlici …to mě baví moc :-)
díky všem za reakce. Pro mě je to univerzál na vše včetně polohy „SUV pro princeznu“ – tj. kolo na vození naší 2,5letý dcerky na zadní sedačce (předního Shotguna budu dávat až příští rok), což byl i jeden z důvodů proč pevnej zadek..
Chápu, že 2,6" už někomu přijde zbytečný (Beno se skillem Beno :-), no já si po přechodu z fulla na HT jako jedinej stroj chci pořád zachovat plusminus trochu komfortu pro můj zadek a přilnavou houbu na odtlumení zadního kola a to 2,6ka ve spojení s mlíkem, vložkou a nízkým tlakem zaručí přeci jen o něco líp než obligátní 2,4". Naopak 2,4" na předku je tak akorát, tam 2,6ka vydržela chvíli a pro nevyhovující chování do zatáček a zbytečnej valivej odpor navíc šla pryč..
ufoncz: Rekon pravda není vhodnej na ostrý kamenitý traily, ale na to moje domácí trailový žvýkání mi zatím stačí a nemám s ním co se týče odolnosti větší problém.. Na druhou stranu na konci září jedeme s bandou na víkend do Sušice na tamní žulový traily a tam už budu přezouvat – dopředu DHFko a na zadek DISSECTORa z předku..
A co se týče výšky ridel – ano, máš recht, mám je o trochu výš, než byly v základu (mám měněný horní nohy, takže jsem nechal krk trochu delší) a tak je to teď ve fázi testování. Taky jsem čekal, že to bude posez „bába na hajzlu“, ale kupodivu je to v pohodě, do výjezdů mě to zatím nijak nelimituje, ve sjezdech pohoda a na chrcení to kolo stejně neni, takže zatím to takhle nechávám.. každopádně šmiknout krk nebo vyhodit podložku a dát je níž můžu vždycky..
Zalezi na terenu a stylu jezdeni. Ja mam osobne na ht trail biku 2×203mm magura hc storm s origo deskama a sjizdim je temer rovnomerne
@ufon máš ty kotouče osobně vyzkoušený? Asi jsem netradiční jezdec, ale když jsem se díval v sobotu na brzdy, tak přední desky na 203mm kotouči mám na konci životnosti a zadní na 180mm kotouči jsou na 50%. Osazený byly zároveň a jsou stejné… To tak nějak odpovídá mému použití, kdy většinu brzdění dělám na předku a zadkem jen koriguju.
Je fakt, že kamarádovi na vyjížďce teď odešly zadní a předek ok. Když nad tím přemýšlím, tak já vždy sjedu rychleji přední desky
Líbí se mi rám, líbí se mi barvičky a komponentově je to podle mě mimo plášťů a zadního kotouče osazeno dobře s ohledem na dobrý poměr cena/funkčnost. Abych rozvedl ty výhrady – menší zadní kotouč než přední je nesmysl [1] (jako kompromis ke vzhledu teda kdyžtak oba stejný) a zadní plášť je bohužel na ostřejší traily hroznej papír. Hlavně na HT se na to musí hrozně myslet – mluvím z vlastní zkušenosti. A kdybych chtěl, aby kolo bylo trochu do rychlosti a schopný do kopca, tak bych teda nemohl mít tak vysoko řídítka.
nevím, já si pod univerzálem představuju třeba Scott Spark, TallBoy, Spur, Izzo a podobný kola (fully) označovaný jako DC. Full 120–130 zdvihu, HA kolem 66. Sjede se na tom všechno a jede to jak splašená vosa. Dc a trail biky poslouží jako jediné kolo pro všechno. HT jako druhé…
Moc pěkný kolo. Naprostý souhlas s benobikerem. Jednak je to asi nejvíc univerzální stroj a nemusim na výlety s rodinou brát fulla, ale když potkám pěknou skalku nebo trail, tak si ho můžu dát dle libosti. Stejně tak ho vzít kamkoliv jinam – trail, XC, DH s trochou snahy, pumptrack, na zmrzlinu… A já opravdu nesjedu na XC kole s HA 68° to stejný co s trail HT s HA 66°, i když někdo třeba jo
A jednak co se týče techniky a dovedností s kolem, tak i když práce s tlumičem je trošku jiná, tak když zmáknu bez tlumiče, tak přechod na tlumič už není takový problém. Naopak se nespoléhám na tlumič, což mě přijde jako trochu jako bunny hop přes nášlapy… jde to, ale může to bejt vo hubu.
No a hlavně krotit trail na HT je kolikrát větší zábava než na fullu ;)
benobiker: A pak je tu kategorie HT trail záleh. Viď Tomíku. To taky celkem těžce chápete :-)
TK75: Mno dyť! Tyhle stroje jsou pro mě trail HT a ty pro mě maj smysl :-) Ten úhel hlavy jsem myslel již v sagu, to jest okolo 66°, 67°. Na nezatíženém kole se ti hlava položí něco mezi 1° až 1,5°. Taky bych nejraději teď vyměnil pevňáka za něco trochu delšího s 29" kolama a zdvih bych klidně sundal na 130mm. :-)
Jinak, ty barvičky na Meridě zrovna nejsou dle mého gusta, zelená, červená :-) Ani ten širokej plášť bych tam nechtěl :-) Jinak kolo jako takové moc fajn! Komponenty taktéž ;-)
Beno doba pokročila :-D…Už i ten náš Solaris max i Sherpa oboje na 120 zdvihu mají 66 a 67 jenže v sagu 25% a to jsou kola " jezdiveho typu"
Pro mě největší objev že s touhle geo a 120 zdvihem je větší zábava než jak jsem měl 140 a menší kola :-)
Merida se povedla, se vsadím že to jede jedna báseň ..překvapuje mě že jim fungujou tovární záplety, to teda palec hore :-)
Ceo: kdyby trail HT a full stály stejně, tak máš pravdu. Ale nestojí, takže tím je daný, že trail HT smysl má.
Jinak tato Merida je nádherná, barvy skvělý. Blatník bych dal jinej, ale to je každýho věc ;)
ceo: Jasná, chápu, ale trailovej HT mi pořád i tak smysl dává, rozuměj takové drsnější XCčko do zdvihu 140mm a rozumně položenou hlavou okolo 66°, na kterým se bude furt dobře šlapat, ale zároveň s ním sjedeš komfortněji těžší věci, než s klasickým XCčkem… Vyloženě endurový hardcore hardtaily se 160mm vidlí a 63° hlavou taky moc nechápu, to je pak taková zvláští kategorie.:-)
Nadhernej hardtrail ????. A ja naopak taky ht chapu a dokud to podminky dovoluji, tak bych se ho nikdy nezbavil a to mam i fulla. Ta jizda na ht je proste jina, narocnejsi, ale clovek se nauci vic vnimat teren, jezdit lepsi stopu. Neni to rychlejsi, neni to pohodlnejsi, ale presto zabavne.
Já to HT začal ladit víc do Xc, aby se zvětšily rozdíly a na najíždění km.
Jako druhé kolo to není špatné, ale ne v podobě trail HT, ale XC rakety. Ono když člověk presedne z HT s HA 70 na enduro s HA pod 66, tak si prijde nesmrtelnej…že ho to uchrání od všeho..
Vůbec jsem nechtěl zpochybňovat HT, ale kategorii trail HT. Právě kvůli jistotě. Právě pocity a intenzita vjemů je o dost silnější na krátkém kole, nízkými zdvihy a Xc slupkami (a většina jde sjet i na tom).
Já jsem třeba dělal, že nějaký trail, kde jsem nebyl v komfortu jsem jezdil na enduru a když jsem se dostal do komfortu, začal tam jezdit s HT.. a s endurem se posouval na větší nesmysly… Je to dobrá cesta jak posouvat limity, protože po HT je enduro fakt tank
Trail HT mi přijdou, že se snaží o to samé co trail-fully, ale trail full to prostě není. Víc už bych se opakoval (o naučení na krátké vysoké koze)
A já bych ten hardtail zas tak nezatracoval klucí :-) Začínal jsem na něm, než jsem si pořídil fulla. Teď jej používám spíš na vejlety s rodinkou, nebo na delší vyjížďky s klukama, kdy se jen nehoblujou traily a pak jako zimáka, ale kolikrát mám chuť si na něm zablbnout, tak jej prostě vytáhnu na traily za barákem.:-) Po zimě, když přesedlám zpátky na fulla, se člověk cítí jako v peřince a je sakra rychlejší :-) Na pevňáku prostě člověk musí hodně používat kolena celkově se víc hejbat, sakra víc člověk vnímá terén pod sebou, vnímá znatelně jinej tlak v pneu a celkově je ta odezva prostě na vše větší, kolikrát tohle člověk na fullu kort s vyššíma zdvihama vůbec neřeší a proto si myslím, že HT na nácvik techniky není úplně od věci. Jasně, je to trochu jiné, nepracuje se pak s fullem úplně stejně, s tlumičem, kterej se pod tebou houpe se musíš naučit pracovat, na odpalech je to taky trochu jiné, ale ten základ s pohybem těla tam je… Nahradí HT fulla? Ne… Ale jako druhé kolo? Určitě ano. Těžko na cvičišti, lehko na bojišti.:-)
Ceo: přesně takhle si argumentuju abych zaplašil svoji nesmyslnou touhu po trailovém HT, díky :)
Navíc HT dává smysl především s nášlapy, s platformami bude limit ježdění to kdy se udržíš na pedálech.
Pěkné.
Protože jsem si cestou Full – TrailHT prošel, moc tento trend nechápu. Trail HT jsou sice jiné než mám já (nyní do práce a zimáka), ale full je full. Ono se na HT dá sjet to samé, ale v úplně jiným levelu. Já když začnu sezonu na HT tak si říkám, že full vlastně taky nepotřebuju, že to tak nedrncá… do doby než poprvé sednu na fulla :)
A moje osobní zkušenost je taková, že HT pro ladění techniky nefunguje. Na HT sice člověk musí víc tlumit nohama, ale (podle mě) na fullu pro techniku je strašně důležité naučit se pracovat s tlumičem a správně ho využívat a to cítění fungování podvozku na HT není vůbec. Takže ve finále je přenos skillu HT-full o dost menší než jsem si myslel.