On ty sjezdy umí parádně, ale stejně se na tom jednou zabije. Ta haluz 1:14min je toho důkazem:)
(vloženo 2.4.23)
11.4.23 11:32
cioran-m ha SAFA nove video. Nahazovani retezu rukou v 70km/h. :)
10.4.23 19:16
Že jede kilem v supertuck pozici je v klidu, ale nějakých 6s uprostřed protisměru v levotočivé, do které celou dobu není vidět. Je to jeho riziko, ale když už se tady ostatní do Safy jebali, tohle by byl mnohem lepší moment.
Krejza kde tam vidis nejake nebezpeci? Zadny provoz, zadne zaludne hodne utazene zatacky, vidi hodne pred sebe.. To ma byt jako nebezpecne jen protoze jede pres 100km/h pri tom posedu na sedlove trubce? Heh to bych zajel stejne i ja.. Kdezto to video o kterem je tohle vlakno je uplne jinej level nebezpeci..
Pokud zajel něco fakt nebezpečného, je to tohle:
mum-on-bike nikdo se do nikoho netrefuje. Relax..
Je docela vtipný, jak se tu pánové cyklisto a Krejzo trefujete do fazzyho, kterej zrovna o rychlým ježdění fakt něco ví. Akorát že holt má svý ego pod kontrolou.
Mě z toho žilka nepraská, jen tvrdím, že je to bezohledný a hlavně úplně zbytečný. Je fakt, že motorky mě absolutně neberou. Mám ale mezi motorkářema pár kamáradů a často některý jejich jednání veřejně pranýřuju :) Já dávám přednost čtyrem kolům :)
Fazzy- netuším, jaké máš zkušenosti s jízdou na motorce, ale pokud ti praskne žilka z tohoto, asi to raději ani nezkoušej :-D
cyklista: z toho mála co sem od něj viděl na mě jako kliďas s nadhledem teda nepůsobil, ale budu ti věřit, že to sou výjimky potvrzující pravidlo, kterých sám v koutu duše lituje. Ať to teda nějak uzavřem :)
Fazzy tak s tou situaci co posiujes uz jsem psal, ze tam to treba prehnal. Taky urcite nekdy prestreli, ale jinak co ho sleduju uz hodne dlouho, tak na me dela dojem spis klidase, kterej se snazi krotit ty emoce a delat vsechno s nadhledem.. Ale jak rikam u te situace s autobusem. Tam bych reagoval uplne stejne. Dojel tam, pribrzdil. Videl oba skoro stat a mezerou, kde se vleze, tak jel.. Pro sofera auta asi lepsi scenar, nez se nechat predjizdet ve velke rychlosti cyklistou..
No říkal sem si už někdy v středu, že sem nic psát nebudu nebo co to bylo za den :)
8.4.23 18:41
Nemusí jet 50. Stačí v místech, ve kterých není sám, projevit trochu ohledu. Já bych u jeho videí teda daleko víc ocenil, kdybys přes svojí nespornou kvalitu dokázal, že taky umí trochu potlačit svý ego v zájmu okolního provozu. Ostatně i v tý situaci od rejdyho je vidět, že kolega při příjezdu ke koloně u zúžení zvolní, tváří se, že by ji radši v klidu předjel a zařadil se za auta, který už začli do zůžení vjíždět. Racionální a ohleduplný řešení, proti kterýmu nelze mnoho namítat. A Safa ho vyhecuje ať to tam narve mezi pravděpodobně nic netušící auta a protijedoucího cyklistu. Borec to musel mít s tim Volvem na centimetry. Kdyby si o něj škrtnul, tak sundá i toho cyklistu v protisměru a konečně v tom bude i to tvoje ohrožení života.
Ale už fakt dost, očividně se nedomluvíme, tak vám přeju minimalně stejně štěstí jako má Safa a dlouhej život.
Fazzy ano kdyby mel jezdit tak, ze dokaze reagovat na veskere mozne scenare, tak ho ani nikdo nezna, protoze by nic netocil. Kdo by se na nekoho dival jak jede misto 90km/h max 50 a v kazde zatacce spomalil na 20… Stale si ale stojim za tim, ze ve srovnani s ostatnima vecma co se bezne v provozu deji nikoho nejak vyrazne neohorzuje. Ohrozuje prevazne sebe. Vetsina lidi by to takhle hrotit nedokazala a proto se na to radi divaji. + ma perfektni vybaveni na nataceni a jsou z toho paradni zabery.
Vzhledem k tomu, že nemá páru kdo v těch autech sedí, netuší, jestli o něm ví nebo neví, netuší v kterej moment ho případně zaregistrujou a jak na to budou reagovat, pouští to někdy i do míst kam sám pořádně nevidí, tak bude ten jeho kvalifikovanej odhad vždycky hodně hrubej.
cyklista86 – já možná jo, možná ne, žáleželo by na konkrétním okamžiku. Určitě bych ale nadával na ty dva řidiče :-D
Fazzy – tyhle probírané situace nejsou sázkou na koooperaci okolí, ale právě jen důvěrou ve vlastní schopnosti a odhad ostatních účastníků. Nikde tam není vidět, že by si cokoliv vynucoval. Ani na dalších videích jsem nic takového neviděl. Je to malý rozdíl od využívání toho, co mu okolí dovolí. A Safa má koule na to, aby toho využil. Je to kvalifikovaný odhad, mnohdy hraničící s jistotou, občas nemusí vyjít přesně. Rozhodně to ale doufání, že se něco povede. Kdo doufá, předem prohrál boj s vírou ve vlastní schopnosti.
Cyklista: mozna te to prekvapi, ale slovo ohrozit, nemusi nutne znamenat na zivote. No navzdory tomu, ze to nepisu, tak i cyklista zivot ohrozujici bejt muze. O situacich kdy auto ohrozuje cyklistu logicky pod timhle videem nebyla rec. To je zase jinej pribeh.
Abych to zjednodusil, pro pochopeni toho co pisu, je proste nutna urcita uroven EQ, ktere zrejme nedosahujes. Ale neni divu, patris mezi vyraznou vetsinu lidi nejen na tomhle foru, ale ve spolecnosti obecne.
Fazzy me teda rychle jedouci cyklista zivotu ohrozujici nepripada a to ikdyby jel proti me v tom zuzeni jako na videu. Zatim co kazde auto jedouci proti me nebo ktere me predjizdi s 50cm odstupem za zivot ohrozujici povazuju. Jinyma slovama kdo v pohode jezdi po silnici kde ho miji nakladaky, kamiony a nepozorni ridici a duchodci kteri se sotva do toho auta dobelhali. Se prece nemuze bat rychle jedouciho cyklisty..
Krejza: každý bude mít jinej pohled, což tady ostatně vidíme, ale reálně by ho jinej mít neměl pokud chce svoje chování označit řekněme za zodpovědné :) To co Safa dělá je jednak velká důvěra ve vlastní skill, ale zároveň sázka na jistou kooperaci okolí, kdyby bylo potřeba – sázka na to, že on se nerozjede, on tam nechá místo, on kdyžtak přibrzdí, on tam třeba zrovna vůbec nepojede. Věří, že klapnou věci, který sám nedokáže ovlivnit, může je jen odhadnout nebo v ně doufat. Dokud při tomhle člověk riskuje jen vlastní zdraví a materiál, zhola nic proti tomu. V momentě, kdy do toho tahá i lidi okolo aniž by o to stály, už je to zhovadilost. Ale to se opakujem, tak už bych to asi nechal.
Krejza ja bych to do te mezery mezi to auto a autobus pustil taky, protoze tim sem uz predjel to auto. Kdyby to byla mezera mezi zaparkovanym autem a tim autobusem, tak bych urcite pockal..
Koukl jsem se na několik jeho celých videí a mnohem nebezpečnější mi v provozu přijde, že i v místech, kde to tolik nezná, přes obecně celkem bezpečnou stopu, občas to pustí do slepé zatáčky dříve, musí to na výjezdu dobrzdit, a i tak se dostává až na středovou čáru ve chvílích, kdy proti jedou auta.
cyklista86 – přesně. Až je mi skoro líto všech těch, kteří vkládají plnou důvěru do ostatních, že zapomínají na své vlastní povinnosti a bezpečí.
skaj – když tedy i ty sám porušuješ tento princip (a z odpovědi je jasně patrné, že vědomě), tak o čem potom diskutuješ? Proč pak tedy je to u někoho jiného špatné?
Nakonec jsme tedy opravdu jen u krásné ideální myšlenky, která je v praxi použitelná jen do určité míry, ale ne vždy.
Fazzy – právě, že o rozdílný pohled sakra jde. Každý má jiný pohled na to, co je pro něj bezpečné, snesitelné, nebezpečné nebo úplně přes čáru. Každý má jiné zkušenosti a schopnosti, jiný dopravní prostředek, jinou motivaci a chuť.
Pokud budu jezdit opatrně a vyhýbat se vypjatým situacím, každá taková mě sakra překvapí. A to i v případě, že na to budu někde v „laboratorních“ podmínkách trénovat. Když na to ale budu připraven, protože jsem si prošel mnoha podobnými situacemi, budu v mnohem větším klidu a schopen vyřešit situaci s chladnou hlavou.
Očividně se v tomto neshodneme. Otázkou pak je, kdo z nás si lže do kapsy, když sami přiznáváte, že taky tak občas jedete.
Za sebe akorát můžu říct, že situace ve zúžení mi přijde ok. Zda bych to udělal taky by záleželo na aktuální situaci a mém pocitu, těžko to z videa všechno vyčíst. U autobusu si nejsem jist, že bych tam vjel.
psbiker ja si zase myslim, ze takove jezdeni do prace po frekventovane silnici je mnohem nebezpecnejsi nez to co dela SAFA.. Protoze on je v tech sjezdech casto rychlejsi nez auta kolem nej a tak si muze urcovat jak bude predjizdet a pod.. To je mnohem lepsi scenar nez jen jet u krajnice a doufat, ze vsechny ridice ktere v ten den potkam budou davat pozor a nesmete me..
Vzhledem k neutuchajíící diskusi musím podotknout, že cyklista jedoucí po vzoru Safy rychle zrakví sám sebe a prakticky se v provozu nevyskytuje. Brát to jako argument svědčí o autismu pisatele. Kdo si jenom vozí kolo autem, měl by se zdržet komentářů.
cio: tak samozřejmě, stane se to i mě, nejsem robot :) A že mám rychlost rád, asi nemusím dodávat. Ale nedělám to prvoplánově, a když už náhodou něco přeženu, tak vím, že to byla chyba a zařídím se podle toho. Dělat to záměrně a opakovaně jako safa a dokonce to potom třeba obhajovat a nechápat co na tom komu vadí, je pro mě věc naprosto nepochopitelná.
8.4.23 10:36
Krejza: „Nebudu je lekat záměrně, ale pokud se tak stane, je to jejich problém“ asi se shodnem na tom, že cyklista letící z kopce Safovým způsobem není zrovna dvakrát nápadnej objekt a přehlídnout ho je krajně jednoduchý. 99% lidí něčeká, že se něco tak malýho může objevit v zrcátku tak rychle. Zvlášť v situacích, kdy stejná většina lidí zastaví nebo zpomalí. Učit se je hezká věc, ale pasovat sám sebe do role samozvanýho učitele už méně.
Dobře se svézt nemusí nutně znamenat ohrožovaní ostatních. Lze se tak svézt i bez toho. Pokud tomu zrovna okolní provoz nepřeje, je třeba potlačit ego (chápu, pro mnohé neřešitelné), uznat, že dneska podmínky moc nevyšly a trochu slevit ze svých nároků. Je to přirozená daň za pohyb ve veřejným prostoru, kterej prostě není jen pro mě.
„Druhým důvodem jsou chyby ostatních. I když nakrásně odhadneš 99% chyb, nikdy nedokážeš eliminovat 100%“ Přesně tak. A proto je potřeba se snažit potencionální rizika minimalizovat, ne je vytvářet. Pak to opravdu 100% nikdy bejt nemůže.
„Dále jde o rozdílný pohled každého účastníka na to…“ o rozdílný pohled ani moc nejde. Prostě stačí počítat s tím, že v autech, na kolech nebo čemkoliv jiným sedí i ti horší a nezkušení. Jak přesně řekl skaj, nechat ostatním prostor pro chybu. Pokud budu vycházet z představy, že v každým autě sedí Alain Prost a adekvátně tomu si nastavím míru rizika, tak to samozřejmě moc fungovat nebude.
Nemyslím, že by safovo video nebo jeho pocit z jízdy nějak zvlášť utrpěl, kdyby projevil trochu víc ohledu a respektu k lidem kolem sebe a v těch situacích zpomalil nebo prostě zastavil. Obávám se, že víc by mu chybělo právě to přidaný riziko, ten adrenalin navíc spojenej s autama kolem, ne jen ten, kterej automaticky plyne z rychlý jízdy z kopce (jako u podobných videí, kdy týpci na silničkách projížději městským provozem bez ohledu na něj nebo jeho předpisy). A to je nejvíc špatně.
Samosebou, že se na silnici objevujou i mnohem horší prasárny, ale teď je řeč o týhle. Je taky hloupá, zbytečná a nehodná obdivu.
8.4.23 10:15
Krejza: To neni jenom krasna myslenka, ale obecne platny princip (o kterem teda moc nehodlam diskutovat:). A ze se porusuje (a ja teda urcite) v praxi je jasne. Na druhou stranu – presne kvuli tomu nejucham, kdyz se u tech prasaren nekdo natoci na video a chlubi se s tim. (Pak se tu najde par slabomyslnych, nechci jmenovat cyklisticke nicky, ktere to berou jako standard a dokonce vykladaji, ze tak taky jezdi a povazuji to za normu)
A znova opakuju, aby ses pekne rychle svezl, prasarny vubec delat nemusis. Protoze fakt nekritizuji rychlou jizdu na hranici toho, ze ja sam to v nejhorsim poslu do svodidel. Ale sebrani prostoru na chybu ostatnim – treba zuzeni, nacpani se mezi autobus a auto atd. – ani jedno to jak se sveze neovlivnilo, pokazde musel zabrzdit tak jako tak, jen udelal nakonec uplne dementni prasarnu.
A ano, obcas sjizdim nejake passo, jindy z lanovky, a nekdy to dokonce na tom tezkym kole vyslapu za svy (a pssst, nekdy me vezou i autem!) – takze co ja bych mohl tem, co to nikdy mimo silnici nezkusili radit, zejo:)
8.4.23 09:45
Reaguju na reagující. Zajímavé je, že kriticky se vyjadřují zejména nicky, co na silničním kole nejezdí. Vyvezou se lanovkou nahoru a pak jedou dokům jako by tam byli sami. Na silnici, kde občas jezdím, ať už silnička nebo dopravní jízda, musím podobné manévry jako předvedl Safa provádět obden a to dodržuju všechny pravidla. Takže doufám, že kdo v provozu nejezdí, vezme tohle v potaz, i při svém latentním autismu :)
rejdy – trochu tě minul význam. Myslel jsem tím, že svoji kapacitu rozhodně nebudu věnovat takové věci, jako je lekání ostatních. Nebudu je lekat záměrně, ale pokud se tak stane, je to jejich problém. Každý by se měl věnovat jízdě a ještě lépe, každý by měl mít zájem se učit.
skaj – to je sice krásná myšlenka, ale v praxi to tak prostě nefunguje. Nejsou k to mu zařízené podmínky, silničář, který se chce rychle svézt po asfaltu, si nevezme enduro, a těžko někdo něco takového mimo závodu bude sám pro sebe zařizovat.
Druhým důvodem jsou chyby ostatních. I když nakrásně odhadneš 99% chyb, nikdy nedokážeš eliminovat 100%.
Zatřetí pak není nic proti ničemu, pokud si v pěkných podmínkách trochu uvolním a nepojedu jen čistě defenzívně. Ano, pak to svádí držet si tempo i v situacích, kdy by bylo lepší zvolnit. Dám ruku do ohně, že jsi tím vinen stejně jako my ostatní.
Dále jde o rozdílný pohled každého účastníka na to, kde přesně je míra rozlišení mezi termíny jako defenzivní či agresivní jízda (proč se používají vlastně jen tyto dva a žádné jiné?). Zkušený, schopný a věnující se jezdec takovou míru bude mít podstatně jinde oproti nezkušenému, nevěnujícímu se, stejně jako případnou ochotu posunout riziko o kousek mimo čistou bezpečnost.
Za mě osobně jsou větší prasárny a hlouposti, které potkávám téměř pokaždé, když jsem na silnici. Přitom jde o tak běžné věci, že se nad nimi nikdo ani nepozastaví.
7.4.23 11:20
7.4.23 10:42
Cio: Mam (kdysi jsem mel, jsem linej to ted hledat pro potvrzeni) par KOMu/top 10 treba kolem Gardy smerem dolu. Takze si neskromne troufnu tvrdit, ze trochu vim, jak se na silnicnim kole jezdi rychle smerem do udoli (a ano, gravitace je mi ve srovnani s klasickym vrcharem pritelem:). Ale – to co dela Safa je spousta zbytecnosti a hloupeho riskovani bez vlivu na to, ze se pekne sveze. Coz by pro me porad bylo oka, kdyby to svoje rozhodnuti o risku neprenasel na ostatni. Protoze ta prasarna, co dela v zuzeni je presne takovy pripad. Stacilo, aby se nekdo rozjel trochu blbe, aby tam silnicar v protismeru mel sutr, kteremu se chce vyhnout, blbe fouklo (presne kvuli tomu chceme at nas na silnici predjizdi s odstupem zejo, protoze se muze stat, ze nutne musime o kus vybocit) a uz se stal pruser.
Takze za me jeste jednou, proti rychle jizde vubec nic nemam, prave naopak. Jen rychla jizda rozhodne neznamena delat u toho prasarny ktere on predvadi. Ono totiz jezdit defenzivne vzhledem k okoli a pritom rychle se da skloubit. Ale on to evidentne neumi (nechce delat).
7.4.23 08:55
Na silnici v provozu se jezdi defenzivne a nechava se prostor pro chybu ostatnim. Cokoliv jineho je chyba, at to mam jakkoliv v pazi a obhajuji si to radoby kecickami o tom jak to odnesu jenom ja, jak je nejlepsi byt rychly aby me ostatni vubec nevideli atd. Jine jezdeni je blbost a na silnici by se nemelo vyskytovat. (A rovnou priznavam, ze ne vzdy se mi to dari. Ale lhat si do kapsy nehodlam)
Kdo si chce zariskovat, at si tu silnici zavre, jde na okruh, vezme si enduro kolo, vyleze si free solo. Zajimave je, ze dle me zkusenosti, kdo se mnou lezl nejvetsi pekla chapal, ze na silnici tohle riskovani nepatri. Ta je pro provoz (ano i horsi a ne vzdy idealne reagujici ridici tam pravem patri) a ne pro nahaneni si ega.
6.4.23 18:03
Cio: to je celkem ukázkovej příklad. Jedeš si v klidu na chatu, neděláš nic špatně a borec se ti přerazí o auto. Když nechám stranou tu psychickou stránku, kdyby borec fakt zakukal, tak ani to řešení s policií, popisování, dokazování atd. neni nic příjemnýho. Kromě toho, že většina lidí má na práci i jiný věci než na cestě řešit něco takovýho samozřejmě.
Jinak příležitostí na svezení je jako šafránu, ale třeba někdy :)
Krejzo, nebudeme se tady handrkovat do nekonečna. Asi se shodneme, že se neshodneme. A třeba se někdy sejdem na švihu a povíme si to z voka do voka.:)
cyklista86: jo, asi tak no. Ale i Krejza píše, že se na silnici soustředí na vlastní bezpečí + předvídání chování ostatních. Já bych v dané situaci (a čekal bych to i od vyzrálého šoféra/cyklisty obecně) předvídal, že 9 z 10 řidičů se při tom rozjezdu na světlech do zpětného nedívá a existuje tedy poměrně velké riziko, že vybočí víc doleva a já se nevejdu, a zastavil buď na konci, nebo za tím druhým autem. To je celé.
Tady je to ještě znásobené tím cyklistou proti, protože pokud by nastalo výše popsané, schytá to SAFA (ten však to riziko přijal), i zespodu jedoucí (který dané riziko dobrovolně nepodstoupil).
6.4.23 15:41
6.4.23 15:40
rejdy v tom zuzeni se SAFA srat vedle toho auta nemel to je jasne. No je pres pul sveta, aby natocil bomby v Svycarsku tak torchu zaprasil no.. :)
6.4.23 15:28
v čase 20:35–6 se auta dávaj do pohybu, cyklista po čáře nejede ani náhodou, se podívej znova. Pak patrně zbystřil borce proti, tak to nacpal na čáru v čase 20:37, kdy bílé auto už je skoro vedle něj. Jestli byla spouštěčem jeho najetí ještě víc ke kraji vidina řady aut, nebo SAFY proti, se můžeme dohadovat. Pointou je, že pokud by proti jela jen ta auta, tak se tolik ke kraji vůbec cpát nemusel, nikoli už s cyklisty dolu…
horolezec – on tu situaci před sebou vidí, má schopnosti a prostor ji takto vyřešit, a takto ji vyřeší.
Co se týká mého pohledu, v mých odpovědích máš jak zákonnou stránku (alespoň dle našich zákonů), tak i bezpečnostní, plynulostní část pohledem všech tří účastníků.
Co je cyklistovi a řidiči auta do toho, že řidič autobusu najel do protisměru a omezil je oba dva? Protože má větší vozidlo? Protože se nevejde?
Zkus se spíš ty podívat pohledem z více stran.
Kucí, vám dvěma fakt není pomoci. Třeba jednou dospějete.:)
Jinak doufám, že vás jen tak nepotkám, protože jak se říká: nejhorší je smrt z vyděšení.:)
6.4.23 15:17
rejdy vsak tam spomalil na 47km/h. Cajk..
rejdy – s tím protijedoucím cyklistou to myslíš jako vtip, co?
On totiž ví, že už pojedou auta proti, dokonce je i vidí. Po čáře jede už při jejich prvním pohybu.
cio – to je ale potom problém jejich, že se leknou a zazmatkují. To bych ještě mohl, mimo starosti o vlastní bezpěčí předvídání chování ostatních ještě přemýšlet, jestli náhodou někoho nevyplaším, ne? Ne, energii a soutředění při řízení dám jen na první dva body. Mělo by být zájmem každého, aby uměl natolik, aby byl schopen řešit alespoň běžné situace bez vyděšení.
cioran-m: Tak hlavně na tý silnici jsou i chodci občas, že jo. Cyklista86 si jistě dokáže spočítat kinetickou energii soustavy cyklista-kolo o hmotnosti 80 kg jedoucí rychlostí třeba 60 km/h. Pak možná přestane opakovat ten nesmysl, že cyklista ohrožuje jen sebe. Stejně tak, pokud to v dané rychlosti svou chybou pošle někomu z boku do auta, tak vznikne minimálně škoda na majetku, nemluvím o ztrátě času poškozeného v souvislosti s vyšetřováním, opravou auta atd. Případně v extrému, pokud se cyklista zrakví totálně, nevinný řidič to má do konce života před očima…
Hele, nezastávám se tady řidičů vůči cyklistům, sám jsem obojím. Jen jsem chtěl poukázat na to, že situace ve videu, resp. v obrázcích níže, byla podle mě zbytečně přes čáru. Došlo minimálně k omezení protijedoucího cyklisty, který byl nucen jet skoro ve svodidlech, aby se všichni vešli.
cioran-m ano to se stat muze, ale v praxi takovych pripadu bude opravdu malo. 99,9% pripadu to obsere jen cyklista. Posrakabane/promackle pelchy nepocitam..
6.4.23 14:33
cioran-m „Samozřejmě, na silnici je zásadní (a k diskusi, zda je to vůbec možné) neomezit či neohrozit při tom také ostatní.“
Ano to uz jsme probrali. Cyklista ma vyhodu v tom, ze ohrozuje jen sebe.. :) Kdo ma konicek a jako adrenalin jezdeni na litrovem supersportu, tak tam uz bohuzel musi zacalovat za okruh. Pokud ted chce testovat svoje limity a ma aspon trochu soudnost..
horolezec autobus zablokoval 2 pruhy protoze je autobus. Cyklista se protahl malu mezerou mezi nema protoze je cyklista. Co na tom nechapes. :)
6.4.23 14:23
Uzavřel bych to tím, že obzvláště na silnici by měli mít lidé vůči sobě respekt a domýšlet důsledky svých činů, ať jedou na skládačce nebo v trucku! :-)
Souhlasím s Fazzym! Do kamene tesat a do lidských mozků vtloukat! :-)
Krejzo, zkus se někdy na věci podívat z většího nadhledu a ne jen ze svého.
K té situaci s autobusem. Proč by se měl cyklista cpát do té mezery, copak on tu situaci před sebou nevidí. Pokud by přibrzdil za autem a auto pak plynule předjel až bude prostor, tak bude o 2 vteřiny někde později? Já tam tu logiku prostě nevidím. Prostě všichni mají všechno vnímat a vidět a cyklista to tam může napálit a prosmýknout se, protože proč? Protože má dres nebo červený kolo? Je prostě stejným účastníkem jako ti točvolanti.
A věc související. Nikdo nezpochybňuje, že je cyklista slabším účastníkem než auto a kromě škrábnutí se mu asi nic nestane. Ale pokud cyklistu při jeho „neviditelném“ manévru sejme, myslíte, že ten řidič nic necítí. Že si to nebude vyčítat a neponese následky třeba do konce života? Ano i řidiči jsou lidé.
Fazzy vsak to bych taky rad, ale stale faktem zustava, ze lidi v autech jsou nastvani na cyklistu proc? Protoze proste muze udelat to co dotycny v aute nemuze(treba projet kolonou, preskocit patnik do travy a jet kam chce a pod..) a nebo protoze si proste dovolil vubec po te silnici jet. Zatim co cyklista je neustale ohrozen na zivote. Staci aby dotycny v aute udelal maly pohyb volantem a z cyklisty je ve vterine mlete maso. Uz je z tohoto pohledu je nemuzes stavet na stejnou uroven. Ostatne to je i duvod proc male dite nemuze po silnici ridit cisternu s plynem, ale na kole po te silnici bez problemu muze.. Ze tohle nechapou ani nekteri cykliste je opravdu ambfakinglivbl..
horolezec – všechno má dvě strany. Vypjaté situace budeš řešit v klidu a s přehledem v případě, že se to naučíš. To znamená se do takových situací dostávat.
Když budeš jezdit tak, že se do dlouho či nikdy do žádné takové situace nedostaneš, je to sice ideální, ale pak budeš zmatkovat, až taková situace nastane.
Můžeš jezdit sebeopatrněji, být vidět a stejně tě někdo přejede. Můžeš jezdit, jako by ti na životě nezáleželo, a přežiješ.
Pokaždé, když jsi na silnici, podstupuješ riziko. Je jen otázkou, na jak moc velké riziko jsi ochoten přistoupit.
Fazzy
Cyklista: ja bych se zase rad dozil toho, kdy lidi pochopi, ze to neni cyklista vs tocvolant, ale clovek vs clovek. A ze ani slabsi pozice cyklisty na silnici ho neopravnuje k tomu, aby se choval jak se mu zachce.
Tak já nevím. Kluci, nehrajte tolik ty hry. Život máte fakt jen jeden a „zmizet ze situace a být neviditelný“ se fakt nedá tlačítkem myši. Myslete na to.:)
A konkrétně k situacím.
Předjetí ve zúžení.
Pro mnoho z vás je tohle za hranou, ale z pohledu cyklistů je tohle naprosto normální a v pohodě situace (důvody už se tu probírali). Ještě by mě zajímalo, zda si uvědomuje, že i řidiči těch rozjíždějících se aut by se měli podívat do zpětných zrcátek, zda mohou jet dále. Věřím, že tito se nepodívali.
Autobus.
Pokud bychom to měli vzít fakt akurátně, tak autobus na takové cestě nemá co dělat. Přejel souvislou bílou čáru a omezil protijedoucí vozidlo/a. Takto to bude dělat v každé podobné zatáčce. Ano, veze více lidí, je ohleduplná strpět to, že tam jede. A je to tak správně. Z praktického pohledu nemůže vidět, co proti němu za zatáčkou jede.
Řidič osobního auta se nedíval dostatečně daleko před sebe, což v tomto případě znamená až za zatáčku, na výjezd. Všimněte si brzdových světel až za polovinou oblouku zatáčky. Stačilo se dívat dříve, autobus by viděl dříve, mohl mu dopřát více prostoru (vpravo je odpočívka/rozšířená krajnice).
Cyklista jel ve svém pruhu, nepřejel souvislou bílou čáru a měl dost prostoru, aby se při předjetí auta vešel.
Takže tu máme autobus, který se dopustil určitého porušení zákona, auto, které nemá úplně schopného či pozornost věnujícího řidiče, a cyklistu, který nic neporušil a maximálně se věnuje řízení.
Poprc pak dostane cyklista, nejzranitelnější účastník, za to, že umí a je ochoten se SVÝM životem naložit podle svého.
Zaráží mě, že vidíte jen tu úzkou mezeru a zlého cyklistu, který do ni neměl jezdit, přitom ostatní aspekty a důvody dané situace ne.
Je to stale dokola.. Cyklista maximalne zavazi, spomaluje. Zatim co tocvolant neustale ohrozuje na zivote. Ze tenhle zasadni rozdil nechape ani plno cyklistu me opravdu hlava nebere..
6.4.23 13:41
6.4.23 13:41
Krejza: odpovim taky v bodech..
3.tohle je fajn. Ale jak chces zaridit aby o tobe fakt nikdo nevedel a nezaregistroval te naopak na posledni chvili fakt nevim.
4. Prave. A presne takova situace snadno nastane, pokud nekoho prekvapis.
5. Prehlidnout bicykl letici sedumdesatkou z kopce sempertinou fakt neni problem. A pokud treba jako typek s volvem cekas pet minut v kolone na semaforech, tak opravdu necekas ze ti pred autem proleti podobnej magor. Navic on ocividne pozor daval a zareagoval.
Cyklista: pokud se musis takle ptat, tak je opravdu zbytecny se snazit cokoliv vysvetlovat. Proste na to nemas bunky.
Tady se to teda zase zvrhlo :-) Za mě by se každy měl při užití silnice pohybovat v rámci zákonných mantinelů a přizpůsobovat svou jízdu svým schopnostem a klimatickým podmínkám. A budu mnohem radši, když mě někdo zbrzdí než když mě ohrozí nebo mě uvede do neočekávaných situací. Když porušuje pravidla cyklista, je to pro mě stejně nepřípustné, jako když tak činí točvolant! ;-)
Vezmu to bodově pro všechny argumenty:
mum-on-bike co je na tom tak hrozneho se prosmyknout mezi dvouma vozidlama ktere stoji na miste? Vubec nikoho tim neohrozil. Ty me ted pripadas jako nasrany tocvolant rvouci na cyklistu/motorkare co si to dovoluje ze se propleta v o kolone mezi autama. Tak na to to kolo/motorku sakra mam. Ze nemusim stat ve fronte s ostatnima plechovkama..
Cyklisto, co to je za demagogii? Podle tebe je to prosmýkávání v protisměru standardní situace? No potěš teda, tebe bych v autě potkat nechtěla. A věř, že lidi reagujou, nejsou tupá protoplazma registrující jen světlo a tmu. Reagujou možná blbě, ale o to destrukčněji. Jenže to už ty nemůžeš vidět, že.
Fazzy co musi ostatni lidi resit? Jake nestardantni situaci jim SAFA vytvari? Ucel je prave profrcet a byt pryc driv nez tocvolant stihne zareagovat.. SAFA taky doufa, ze ti kolem nej pojedou jako kdyby tam nebyl a on se podle toho zaridi..
to Krejza: viděl jsi tu situaci od rejdy? Neohrozil (no budiž), ale neomezil? Takže to auta zprava nemuselo brzdit?
Ale jo, taky mi bylo náct a dělal jsem kraviny, tohle ovšem asi nebude jeho případ. O tom, že má techniku a kolo v paži není pochyb, ale přehled o situaci? Já ho tam nevidím. Dle mě spoléhá pouze na tu rychlost a moment překvapení. Schválně jsem si tu situaci pustil zpomaleně. Za druhým autem se utvoří mezera, kam by se kluci krásně vešli a bez problému zařadili. To by jim ovšem klesl průměr a nebylo to tak cool? Pokud vám tohle přijde ok, tak vám určitě nevadí, když vás auto předjíždí na půl metru, vždyť vás přece neomezí. A argumentaci, že kolo a auto je rozdíl, tady moc neberu. Prostě co sám nerad, nečiň druhým. Co by tedy kluci udělali, kdyby ten v autě nestihl zareagovat?
Já prostě jen nechápu dnešní dobu, kdy vidím, že se blíží nějaká situace a reaguji tím, že zrychlím a doufám. Jsem toho svědkem na kole skoro pokaždý. Tohle opravdu není žádný přehled, jen spoléhání na to, že to prozatím vždycky vyšlo.
Nechci se stavět za žádnou skupinu, mezi oběma jsou bezmozci. Bohužel však tohle chování k lepší situaci na silnicích nepovede.
6.4.23 11:44
Cio: právě o tom mluvim. On může bejt sebevětší borec, ale ostatní k němu musí přistupovat jako k nebezpečnýmu pitomci. Nikdo si neřekne, jooo to je Safa ten to má v paži :)
Svým chováním vytváří lidem okolo nestandardní situace, který musí řešit a nemusí je vyřešit vždycky ideálně. A to samozřejmě zcela zbytečně.
psbiker: přesně díky tomuhle černobílýmu vidění a neschopnosti vnímat situaci pohledem toho druhýho, se k sobě budou lidi furt chovat jak opice :)
Drzí točvolanti to tam dost často prostě pošlou, přednost je nezajímá, vždyť jede jenom kolo, proč kvůli tomu brzdit svoje milované smradlavé autíško:) Jenom té příhodě s autobusem se dalo asi předejít, tam je kritika na místě.
6.4.23 09:39
Přesně. Panička se maximálně trochu lekne, cukne volantem a pošle to do pangejtu, vocogo..
Fazzy to je prave ucel profrcet kolem rychle, aby si jich dotycny vubec nevsim a nezacal tak zmatkovat a delat neco nepredvidatelneho. Uplne stejne jako kdyz jedu a predemnou jsou lidi na silnici. Vyhodnotim kde je nejbezpecnejsi je predjet a jedu. Ano trochu se vylekaji, ale to je aspon ponauci, ze se nemaji roztahovat pres celou cestu. Jak me ale zmerci driv, tak musim proste skoro zastavit, protoze zacnou zmatkovat a motat se sem a tam.. Jasne idealni by bylo, kdyby jezdili vsichni pomalu, ohleduplne a pod.. Ale to neni svet ve kterem zijeme. Ostatne nesnasim situace, kdy jsou vsichni ohleduplni tak, ze se uple zastavi provoz protoze se ceka kdo komu da prednost.. Klasicka neschopnost vyhodnotit situaci a zachovat plynulost provozu..
Krejza: že to je týpek se skvělým skillem, kterej fantasticky vyhodnocuje rizika, ale ty lidi v autech nemůžou vědět. Oni sou ve vteřině donucený přemejšlet za něj, protože netuší co udělá, pokud o něm vůbec ví. Maník s autobusem řešil akorát jak to zlomit do prudký zatáčky a neštrejchnout auto v protisměru. Nemohl tušit, že se do vzniklý mezery ještě natlačí dva bezmozci. To samý týpek s Volvem na rejdyho videu. S největší pravděpodobností nemohl tušit, že k němu sedumdesátkou letí dva maníci, natož aby počítal s tim, že mu to tam pošlou ve zúžení. Kdyby tam ten čumák strčil víc nebo to ten autobusák trochu víc zlomil, tak budou akorát popotahovaný po policajtech, nehledě na materiální škody. Co jim podle tebe dává právo přehazovat zodpovědnost za vlastní zdraví na někoho jinýho a riskovat, že někoho bez přičinění dostanou do průseru? Ono to vždycky vychází přesně tak dlouho, dokud to jednou nevyjde.
Krejza taky to tak vidim. SAFU sleduju dlouho a neni to zadnej arogantni egomaniak co ohrozuje vsechny kolem sebe. Naopak je dost vyklidnenej a dost rozvaznej. Jen proste jezdi rychle a tak musi i doufat, ze se nestane nic nepredvidatelneho, protoze to pak nelze moc reagovat.. U motorkaru me to vadi, protoze s tou 200kg motorkou ktera leti 300km/h dokazes bez problemu sesrotovat osobni autou a zabit vsechny lidi v tom aute, ale 80kg typek i s kolem v rychlostech kolem tech 80–90km/h max opravdu ohrozuje jen sebe..
rejdy – naprosto. NIkoho neohrozil, nikoho neomezil, porušil zákaz předjíždění. To je ale jeho volba, jak moc velké riziko je ochoten akceptovat. I kdyby, na které se ale stejně nehraje, jedinou škodu způsobí sám sobě, protože v tu chvíli byl nejzranitelnějším účastníkem provozu on.
Napak o několik sekund později registruje cestáře ve zúžení, přestane šlapat a věnuje mu zvýšenou pozornost.
To mi říká, že umí vyhodnotit rizika a zároveň využít potenciál kola.
Jo, a přidaným bonusem je schopnost řešit vypjatější situace, takže když se dostane do problému, bude mnohem klidnější s vyšší schopností takovou situaci vyřešit než ten, který se automaticky postaví na konec fronty a v bezpečí čeká.
Orm: tak jsem to myslel no, díky :)
86: Scott spozoroval I jakyhosi punter a co znám z práce a osobně, à na základě toho jsem usoudil že Scott by sponzoroval každého blbce, až mi bylo líto lidí jako Fairclough co I něco umí a měli by dostat ty kola co dostal tenhle šašek o kterém mluvím :)
5.4.23 18:44
Hmmm tak pro tohle (napr. predjeti kolony a ohrozeni borcu zespodu, nacpani se mezi autobus) pochopeni nemam, to je proste kkt na n-tou. Naprosto zbytecne ohrozuje okoli a umyslne vytvari nebezpecne situace. A rozhodne to nezachrani fakt, ze stopu voli skvelou a kolo ma v pazi jako malokdo. Tohle chovani proste na silnici nema co delat, at jede na kole, motorce ci v aute.
P.S: Podotykam, ze jezdit rychle z kopce na silnicce me bavi a mam pro nej pochopeni (par KOMu smerem dolu mam/jsem mel). A s uvodnimu videem od DaD jsem v miru. Tam riskujou jen svoji kuzi.
Mr.Duck jak pise orm ani v lese bys nemel jet jak totalni magor. Na cestu ti do zatacky vyleze z lesa rodina co je na houbach a co. Kdezto na silnici ohrozujes na kole defakto jen sebe. Je to proste adrenalin a v pripade SAFY ten uz z toho ma i slusne prachy a sponzoruje ho Scott… Ma od nich ziletku, gravela, fulla.. Kazdej rok novej model.
@Mr.Duck: Asi bych tve tvrzeni upravil, protoze to tak urcite myslis. Sjezd patri na uzavrene trate pro kola a je jedno zda je to les nebo silnice. Obecne to v lese take nebudes palit hlava nehlava, kdyz tam muze byt pesak. Jinak valil jsi nekdy kilo plus na silnici z kopce? Se sjezdem v lese je to jako srovnavat hrusky s jabkama.
S tím souhlasím. Na silnici je tohle hazard nejen se svým zdravím a životem.
86: Abych to upřesnil, k tomu srovnání, úplně stejný (žádný) respekt nemám k vyhrocené jízdě na supersportu na otevřené komunikaci. Na trati pro mě za mě – nic mi to neříká ale nic proti tomu nemám, je to sport a určitě zábava. Ale opět tím můžeš zničit život někoho jiného aniž by to ten dotyčný mohl nějak ovlivnit, prostě de*ilita.
Neříkám, že jsem ukázkový řidič co jezdí úplně opatrně, ale taky bych to nikde nepublikoval a neobhajoval na netu když jedu jak blbec protože si zrovna myslím že to je ok.
Psal jsem, že kdyby to byla uzavřená komunikace, nic proti tomu neřeknu, ale tohle si fakt nezaslouží respekt.